[WN] Onze eerste les is een feit :D

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ditbenikkuh

Re: Onze eerste les is een feit :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:13

Waaw mooi paard!! <3

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:28

Ziet er goed uit! Lijkt mij ook ontzettend leuk om eens te doen. Mag ik vragen welke cap je hebt? Vind hem erg mooi!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 01:09

CarmenBoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:19

quarterh.....de punten die benoemd worden zijn dus wél correct welke haar instructrice aangeeft. Bij het western-rijden hou je je benen licht aangesloten aan het paard ( zonder druk als het niet nodig is ) en je drukt inderdaad je hakken naar beneden ( je voeten zitten tot over de helft in de beugels ) en heb je voeten heel licht naar buiten gedraaid.( De punt van je voet gaat zelfs helemaal naar buiten omdat je in principe wijst met die voet daar waar je naar toe gaat. Zo breng je ook nog eens je gewicht naar de juiste kant van het zadel, of te wel je belast gelijk je goeie zit knobbel ). Dit is nl. ( je hakken naar beneden) als je sporen draagt en je je benen moet gebruiken voor een opdracht je niet gelijk met de sporen in het lichaam zit van je paard maar er dus net onder maar in ieder geval niet aandruk bij het vragen van iets omdat je eerst met je kuiten je paard aandrukt. Sporen gebruik je nl. als het nodig is. Je handen draag je naar voren ( dicht bij elkaar je pinken iets naar binnen)en voor de knop van je zadel zonder druk op de rein en recht voor je. Je ene hand gaat opzij ( niet naar achteren brengen en is die hand van die kant waar je heen wilt ) en nergens anders naar toe alleen als je bijvoorbeeld een cirkel, rollback of spin ingaat of je een lichte stelling gaat vragen aan je paard en combinatie met ook je zelfde been. De andere rein licht tegen de hals maar die hand mag niet over de hals heenkomen Mocht je de reins nodig hebben, kan je deze "aantrekken"zonder dat je helemaal met je hand(en ) naar achteren zit en je zo dus de controle en goede zit kwijt bent en dus ook de controle over je paard. Reageert die direct breng je je handen gelijk weer naar voren zonder dat de reins overdreven gezegd bijna op de grond hangen. Je hebt nl. als het paard ontspannen loopt geen druk op je reins maar indien nodig dit wel hebt zonder dat je verkeerd/achterover gaat zitten om ze alsnog aan te moeten trekken. Je paard tot stilstand brengen gebeurd niet door je hakken naar beneden te drukken, je paard breng je tot stilstand door je zit ( gewicht) dieper in het zadel te brengen, je bekken iets kantelen en overdreven geschreven je lichaam naar achteren brengen en indien het paard niet luistert iets je reins opnemen maar direct weer loslaten als het paard stil gaat staan. Je handen voor je houden en dicht bij elkaar is ook correct ! Hier moet je nl. al vast mee aan de gang gaan als je vordert in het rijden en je op een gegeven moment met één hand gaat rijden. Dan heb je de reins dus voor de knop en ter hoogte van je knop, zonder druk en mocht het weer nodig zijn je ene hand ( altijd de linker hand waar meegereden wordt) hoef je die maar iets naar je toe te halen. Dus de instructrice heeft mijn inziens totaal geen last van de "engelse rijstijl invloed" en het bij het goede einde hoor. Zelfs héél goed bij het juiste eind, want zie heel wat westernruiters té vaak met de handen te veel naar beneden rijden met de handen zowat tot aan/op de knieën. Zo vraag je niet aan de quater om te ontspannen en met zijn hoofd naar beneden te komen en als die gaat stieren heb je niks om dit te corrigeren als alleen te lange reins waar je geen druk op kunt uitoefenen. Zo begin je met westerntraining ! op de nek - reining manier - rijden is voor latere zorg, maar de aanwijzingen van deze instructrice is het goede beginnen en al het halve werk.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:06

Sorry hoor, maar idd heeft QuarteH gelijk, als je traint doe je je handen daar waar ze nodig zijn en niet vast zetten op een werkvlak. En Carmen, dat is werkelijk de grootste BS die ik ken. Als je idd je paard aan een losse teugel in twee delen lopend ongecontroleerd door de bak heen wil crossen is het een goede methode. Als je serieus wilt trainen zou ik t niet doen zo.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 23:13

Ik vind het heel lief dat jullie allemaal jullie menig en tips geven, maar zullen we het wel vriendelijk houden?

Ik ben zelf een leek in de western sport en kan er dan ook niet over mee praten. Ik weet dat mijn instructrice een goede western instructrice is en dat zij weet waar ze over praat. Ik ben erg tevreden over haar en volg haar werkwijze dan ook met alle plezier op.

Nogmaals ik vind jullie meningen heel lief en hoor ze ook graag maar ik zal ten aller tijde de raad en werkwijze van mijn instructrice opvolgen, al dan wel in overleg met eventueel punten die jullie aangeven mocht ik hier over twijfelen. :)

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:49

Jespri schreef:
Ik vind het heel lief dat jullie allemaal jullie menig en tips geven, maar zullen we het wel vriendelijk houden?

Ik ben zelf een leek in de western sport en kan er dan ook niet over mee praten. Ik weet dat mijn instructrice een goede western instructrice is en dat zij weet waar ze over praat. Ik ben erg tevreden over haar en volg haar werkwijze dan ook met alle plezier op.

Nogmaals ik vind jullie meningen heel lief en hoor ze ook graag maar ik zal ten aller tijde de raad en werkwijze van mijn instructrice opvolgen, al dan wel in overleg met eventueel punten die jullie aangeven mocht ik hier over twijfelen. :)

Daar heb je groot gelijk in, als jij het daar leuk hebt, moet je dat ook doen. Er zijn echter vele methodes om te trainen. Er is niet 1 waarheid, dus blijf je wel ontwikkelen en ga ook s naar clinics of andere trainers, daar groei je van.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:57

Ik denk ook niet dat dit topic bedoeld is om een discussie te beginnen over diverse soorten rijstijlen binnen de westerntak.
Ik vind het er goed uitzien TS!
Ben zelf ook net begonnen met western en het bevalt me heel goed, ookal is het inderdaad erg wennen. Ik voel me ook echt een beginner, zeker met de twee losse teugels, als ik ze korter moet pakken, maak ik ze toch altijd langer op een of andere manier _O-
Heb je er veel plezier in? :D

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 23:59

Missfreubel, Daar ben ik ook van op de hoogte. :j Ook zijn er in de western sport weer hele verschillende takken en ik denk dat een bepaalde training daar ook wel invloed op heeft? Zo ga ik er van uit dat een pleasure training er heel anders uit ziet als cutting bijvoorbeeld?

Het nieuwe jaar ben ik zeker van plan om wat clinics en shows bij te gaan wonen. Dit jaar wel naar de paint horse show in woudenberg geweest en vond dit erg leuk om te zien. Ook daar zag je toch hele verschillende stijlen van rijden. Denk dat je dit overal wel hebt? Zelf heb ik altijd dressuur gereden en heel even academische rijkunst gedaan. Ook daar zag je heel veel verschillen in de zelfde discipline.

Uit eindelijk zijn we allemaal met het zelfde bezig en dat is wat het beste is voor ons paard.
Het dier soepel en in balans te laten bewegen en zijn lichaam goed te laten gebruiken.
Verschillen houd je altijd maar daar sta ik zeker voor open met het oogpunt dat ik het beste wil voor mijn paard. :)

_lies_, Dankjewel. :) En het beginner zijn herken ik zeker. _O-
Ik heb er erg veel plezier in, jij ook?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 01:01

Jespri, leuk dat je begonnen bent met western. In de loop der tijd zul je meer mensen zien trainen en stijlen tegen komen. Maar ook meningen verschillen. Voor jezelf moet je daar een weg in vinden. Het is prima om nu met de basis te beginnen en bij 1 trainer te blijven.
Wat een beetje een ''ding'' is helaas, is dat er een verschil zit tussen veel reining ruiters en de rest. Er bestaat al een vooroordeel over reining ruiters en dat het dan binnen de western ook nog moet is vaak jammer. Ik wil niet iedereen over 1 kam scheren, maar je komt het continu weer tegen.

CarmenBoeve, je weet dat QuarterH ook een ervaren western ruiter is, die tevens ook veel showervaring heeft?
Je stuk wat je schrijft kom ik zo niet door, maar het begon al heel belerend. Prima dat je een andere mening hebt, maar ben je weleens op echt grote shows geweest en heb je gezien hoe de grote namen trainen en of losrijden en welk resultaat men daarmee behaalt?
Hoe iets ''hoort'' voor een plaatje of hoe je ergens komt zijn 2 verschillende dingen. Een paard moet goed lopen, lijf goed gebruiken etc. Als je daarvoor duidelijk moet zijn in je hulp is dat vaak beter voor zijn lijf, dan dat je hem rond laat sloffen, omdat het plaatje zo moet zijn volgens allerlei leuke boekjes die de gewenste western houding beschrijven.

CarmenBoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:39

MissFreubel schreef:
Sorry hoor, maar idd heeft QuarteH gelijk, als je traint doe je je handen daar waar ze nodig zijn en niet vast zetten op een werkvlak. En Carmen, dat is werkelijk de grootste BS die ik ken. Als je idd je paard aan een losse teugel in twee delen lopend ongecontroleerd door de bak heen wil crossen is het een goede methode. Als je serieus wilt trainen zou ik t niet doen zo.

Nou als je je paard zodanig heb beleerd dan rij(den) ik ( wij ) inderdaad met een losse teugel hoor. En mocht dat paard dan gaan crossen, wat ze overigens geen van allen doen bij ons dan haal je alleen je hand(en ) iets naar achteren zodat er druk komt op die rein.Je werkt, als je je paard zover hebt en je zelf ook zover bent alleen vanuit je zit, gewicht en benen, Zelfs de stops gebruik je dan geen reins meer hoor. En inderdaad je houdt je handen daar waar je zé nodig hebt. Maar je rijdt cirkels, rollbacks en ook rechtuit toch ? Dus één hand aan je oor indien nodig wat ik zo ( zal grappig bedoelt zijn hoop ik ) las dan denk ik toch dat het tijd wordt voor een wat serieuzere instructeur/instructrice. Je houdt ten aller tijde je handen voor de knop van je zadel om je reins op een goede lengte te kunnen houden, maar LOS. En rij je bv. een cirkel linsom bv. breng je je linker hand alleen naar links in de richting waar je heengaat met zo weinig mogelijk druk en het liefst géén druk ! Maar goed rij lekker verder aan een strakke rein ( fijn voor je paard en handen tot aan je knieën. Moet je wel zo eerlijk zijn om dan eens te vertellen als dat paard van je een keer wegscheert dat ie toch niet zo goed te houden was en na een metertje of 10 pas tot bedaren kwam omdat de reins een stuk korter gemaakt moest worden om die druk erop te krijgen die daarvoor dan nodig is. Succes verzekerd, not.

CarmenBoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:40

superpony schreef:
Jespri, leuk dat je begonnen bent met western. In de loop der tijd zul je meer mensen zien trainen en stijlen tegen komen. Maar ook meningen verschillen. Voor jezelf moet je daar een weg in vinden. Het is prima om nu met de basis te beginnen en bij 1 trainer te blijven.
Wat een beetje een ''ding'' is helaas, is dat er een verschil zit tussen veel reining ruiters en de rest. Er bestaat al een vooroordeel over reining ruiters en dat het dan binnen de western ook nog moet is vaak jammer. Ik wil niet iedereen over 1 kam scheren, maar je komt het continu weer tegen.

CarmenBoeve, je weet dat QuarterH ook een ervaren western ruiter is, die tevens ook veel showervaring heeft?
Je stuk wat je schrijft kom ik zo niet door, maar het begon al heel belerend. Prima dat je een andere mening hebt, maar ben je weleens op echt grote shows geweest en heb je gezien hoe de grote namen trainen en of losrijden en welk resultaat men daarmee behaalt?
Hoe iets ''hoort'' voor een plaatje of hoe je ergens komt zijn 2 verschillende dingen. Een paard moet goed lopen, lijf goed gebruiken etc. Als je daarvoor duidelijk moet zijn in je hulp is dat vaak beter voor zijn lijf, dan dat je hem rond laat sloffen, omdat het plaatje zo moet zijn volgens allerlei leuke boekjes
die de gewenste western houding beschrijven.
.

Tot aan Texas toe.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 21:06

Superpony, Daar ben ik mij van op de hoogte, ik denk dat dit in elke discipline wel voorkomt. Ieder heeft zo zijn manier.

Ik waardeer jullie meningen, maar willen jullie alsjeblieft ontopic blijven? O:) Ik zou het ontzettend jammer vinden als een moderator in moet grijpen.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:36

Ohhh wat een leukerd <3 <3

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:30

Ziet er goed.uit jes ! :D

Chica98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:36

Wat een leuk paardje heb je zeg! ik hou wel van stippels :j
Rij zelf geen western maar het ziet er goed uit en je hoeft niet zo streng te zijn op jezelf met al die punten, ziet er hartstikke leuk uit en samen komen jullie er wel! :D