[WN] Beeb eerste keer koeienclinic!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:10

Mjetterd schreef:
chelle_dora schreef:
Maar als het een bekende bokker is die d'r paard met 3 jaar een of andere rare 'talentencup' inrijdt helemaal opgericht dan is het zo mooi en behoed niemand d'r jonge paard voor ellende, want ach die weet toch wel wat ze doet.. Beetje krom is het wel.

Ik begrijp je punt en ben het ook zeker met je eens dat bekende bokkers veel minder snel kritiek horen, maar het is niet helemaal waar, zo kan ik me bijvoorbeeld nog herinneren dat een bekende bokker haar paard inreed door middel van een clicker en dat daar ook genoeg over gezegd werd.

Ik weet over welke bokker je het hebt, dat is echter niet de enige bokker waar ik het over heb. Iedereen loopt zo met de 'grote namen' mee, en wat zij doen, dat is goed. Een 3jarige die als een volleerd dressuurpaard moet presteren, dat is normaal, maar een 3,5 jarige die een middagje tussen de koeien doorbrengt, dat is schandalig en daar val ik dus over.
Want ondanks dat de betreffende bokker met clickertraining op de clickertraining niet helemaal goed is ontvangen, komen er verder de ooh's en aah's bij kijken en zo is dat bij wel meer bokkers met hele jonge paarden zo. Niemand die zich druk maakt of het dier niet overdonderd wordt, want sommige uiten het ook niet, maar zolang het lijkt alsof het dier onder controle is of het "leuk vindt want hij doet het toch" en de bokker is "bekend" wordt het daarna vergeten en vergeven want ach, je ziet het er niet aan af dat ie pas 3 is.

Een paard wat echt overdonderd is en goed blokkeert, daar was ze echt de clinic niet mee verder gegaan hoor, dan had iedere goede paardeneigenaar z'n paard weer op de trailer gezet.

Mijn pony was ook extreem overdonderd doen ik de 4daagse ging rijden en die was ook pas goed en wel een half jaar onder het zadel. Had ik dan de vierdaagse niet moeten rijden? Pony en ik zijn er veel beter van terug gekomen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 10:12

Komen er toch gewoon wat extra fotootjes :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:14

Het zou toch mooi klote zijn als je iedere keer wanneer je paard overdonderd is moet stoppen.
Wat dacht je van eerste keer vreemd terrein, eerste keer een zadel er op, eerste keer een ruiter er op etc.
Dan hadden we dat allemaal maar mooi kunnen latennzitten, want daar kunnen ze wel eens overdonderd door raken! Je zult daar toch door heen moeten, wil je resultaat bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:15

Giolli schreef:
Het zou toch mooi klote zijn als je iedere keer wanneer je paard overdonderd is moet stoppen.
Wat dacht je van eerste keer vreemd terrein, eerste keer een zadel er op, eerste keer een ruiter er op etc.
Dan hadden we dat allemaal maar mooi kunnen latennzitten, want daar kunnen ze wel eens overdonderd door raken! Je zult daar toch door heen moeten, wil je resultaat bereiken.

Precies. Eens moet de eerste keer zijn, een overdonderd paard kan altijd gebeuren, of dat ie nou 3 of 30 is.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:16

Mij gaat het niet over de leeftijd van het dier. Wat niet wil zeggen dat ik akkoord ben.
Op geen enkele leeftijd hoort koeienwerk er zo uit te zien.

Graag dan wat meer onderbouwing.. Waarom mag je achter koeien aanhollen die je al lang kwijt bent? Is het niet de bedoeling dat je 1 of een aantal koeien eruit haalt en niet er je de hele groep de piste doorjaagt.
Leg dan uit wat de insteek was.
flauw van het filmpje te wissen.
Van negatieve kritiek leer je het meest, maar je moet er wel voor open staan. Jammer dat je zo reageert..

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 10:20

Kirrr schreef:
Mij gaat het niet over de leeftijd van het dier. Wat niet wil zeggen dat ik akkoord ben.
Op geen enkele leeftijd hoort koeienwerk er zo uit te zien.

Graag dan wat meer onderbouwing.. Waarom mag je achter koeien aanhollen die je al lang kwijt bent? Is het niet de bedoeling dat je 1 of een aantal koeien eruit haalt en niet er je de hele groep de piste doorjaagt.
Leg dan uit wat de insteek was.
flauw van het filmpje te wissen.
Van negatieve kritiek leer je het meest, maar je moet er wel voor open staan. Jammer dat je zo reageert..

Nogmaals, al trap je mij de grond in. Dat maakt me niet uit. Het filmpje is weg omdat jij zegt dat ik degene die de clinic geeft in slecht daglicht zet.
Dát is iets wat ik NIET wil.

Ik heb niet gehoord dat ik iets verkeerds deed, het was voor mij de aller eerste keer, en het spijt me dat het er dan niet gelijk uit ziet alsof we het
al jaren doen.
Mijn merrie moest de kudde in, om daar gewend aan te raken. De kudde bij elkaar houden en uiteindelijk ééntje proberen af te wenden van de kudde.
Dat ging niet geslaagd nee, dat klopt. Reactie was ook niet snel genoeg om de koe er vandaan te houden, dat klopt ook. Het was niet perfect nee, dat klopt.

Het was een eerste keer, meer kan ik er niet over vertellen.

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:26

Super gaaf en wat heb je er mooie foto's van.
je paardje heeft het zeker goed gedaan.
dit ga je vast nog wel veel vaker doen.

ik heb deze clinics ook gedaan en het was heel leuk oefenen
de trainer legt super uit en wist ook super met mij en mijn toen halfblinde paard dit werk te proberen

Kirrr

het is de bedoeling bij deze clinics dat je een kalf uit kiest of een koe en deze van de groep scheidt.
het is gewoon in clinic vorm
met de hele groep de koeien door de bak drijven is niet de koeien opjagen op rap tempo in de bak.
maar gewoon het veedrijvers werk ervaren

hier gaat uitleg aan vooraf en dit gaat stap voor stap
het is echt heel leuk en leerzaam om te doen

Present was doodsbang voor koeien en heeft dat hier afgeleerd

over of de TS haar paardje al dan wel al dan niet te jong is ga ik niet bakkeleien dat is haar keus en verantwoording.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:29

Dat heb ik niet gezegd. Je hoeft niet zo te overdrijven. Heb er nog geen les van gehad, maar wat jij op het filmpje laat zien staat mijlenver van wat ik wil ik een lesgever cowwork.

Heb al meerdere lesgevers en clinics gehad, in geen enkele 'mocht' ik dit.

Mss heb je stukken gebruikt waar je gewoon je zin mocht doen, weet ik veel.
Ga ook geen lesgever afkraken op basis van dit. Ben er gewoon niet mee akkoord.
Het wordt hier ook uit zen context gehaald.

Ik heb al enkele paarden de eerste keer tussen de koeien gebracht. Natuurlijk gaat alles niet perfect. Maar je leert je paard op deze manier totaal foute dingen.
Ik vraag mij af waarom de lesgever dan niet ingrijpt.
Voor een keertje kan dit leuk geweest zijn, maar op termijn kom je er geen stap mee verder.

Maar er zijn enkele basis'regels'', ik zou verwachten dat ze die je net bijbrengen op zo'n clinic.
Daarom dat ik graag had gehoord wat de insteek van deze clinic dan net was, op wat jullie moesten letten, wat de opdrachten waren.

Los van alles, als je nu zelf dat filmpje ziet, kan je toch niet spreken van een rustig en aangenaam beeld?

Fabske: op het filmpje zie je alles tegengesteld van wat jij zegt dat het 'doel' is.
Maar ik zei dus ook, dat de manier waarop het filmpje in elkaar zit een volledig fout beeld kan geven.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 10:34

Ik zat er bovenop, en dan kan zeker wel van een 'rustig' en aangenaam beeld praten. Ja dat ze een keer achter een koe aanschiet ziet er niet rustig uit nee. Maar het spijt me heel erg, ik was daar aanwezig en het ging er ontiegelijk rustig en netjes aan toe.

Als ik überhaupt verder zou gaan met werken met koeien, dan zou ik (zodra ze daar klaar voor is) gaan lessen bij iemand die in de buurt woont.

Er is uitgelegd hoe je op de koeien aan rijd, dat je je paard (en de kudde) in beweging moet houd, en hoe je stuurt (maar dat je dit sowieso zelf moet ervaren omdat je jezelf vrij snel tegen komt) Meer kan ik je niet vertellen, omdat ik gewoon heel eerlijk ben; Mijn geheugen is niet denderend.
Dus meer kan en heb ik er niet over te zeggen.

Kirrr

Re: Beeb eerste keer koeienclinic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:38

Jammer dat je alle kritiek hier zo negatief op neemt. Maar in ieder geval bedankt voor de onderbouwing.
Eens gaan we het nooit worden.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 10:39

Ik lees je kritiek, en dat blijft echt wel hangen hoor. Maar ik kan er zo weinig mee op dit moment. ;)

Eens hoeven we het ook niet te worden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:45

Wat een gedoe zeg!! Leuk paard, leuke kalfjes en leuke ervaring lijkt me.
Ik vermoed dat TS geen ambities heeft om ergens koeien professioneel te gaan bijeendrijven en dit eerder voor de fun en de ervaring was.
En ja drie uur is mss lang, maar dood gaan ze er niet van en het dier had steun bij de andere paarden.

Dus TS geniet van de foto's en je leuke paard!

pyelone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:51

Het lijkt me een leuke clinic voor een mens.
Voor een koe niet. Drie uur lang opgejaagd worden... zucht.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:51

Ik heb de hele clinic gevolgd vanaf een stoel in de bak en het is precies zoals Fabske zegt, je moet de kudde ingaan om een kalf uit te zoeken en met dat kalf ga je even aan het werk, ondertussen staan de andere deelnemers aan de korte zijde te wachten met hun paarden tot de volgende aan de beurt is. Ik vond het er allemaal heel relaxt uitzien, ik heb mensen geen rare capriolen zien uithalen, koeien vonden het ook prima, terwijl de deelnemer bezig was met 1 koe stonden zijn maten een beetje bijelkaar te lummelen, gingen daarna lekker naar buiten met schuilstal en kuil.
Ik zal het nog wel een paar keer meemaken omdat mijn paard bij Wendy in training staat en ik het leuk vind om te kijken als ik er ben. Dus als een bokker meedoet met de clinic, ik zit in de hoek met een bakkie koffie van jullie te genieten.

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:01

De koeien worden niet 3 uur lang opgejaagd tijdens een clinic
en bovendien mogen we geen van allen allemaal dezelfde koe uit kiezen alleen maar omdat die makkelijk is.
de groep koeien wordt tussen de clinics afgewisseld en er zit een pauze tussen.
de koeien waar niet mee gewerkt wordt
die staan rustig bij elkaar op een kluitje en ntl zullen ze niet helemaal rustig zijn maar ook niet volledig gestresst daar ben ik van overtuigd.

Maar er zijn altijd voors en tegens voor een ieder die tegen is.
ga een x kijken of het echt zo is en als je het dan nog zo vind neem contact op met de organisatie
ipv met de deelnemers.
En als je tegen de training bent dan kan je dat ook best bespreken met de trainer
die echt wel erg goed is in wat hij doet.
ik heb nog nooit zoveel geleerd bij iemand als bij hem
in 3x clinic en dat wil ook niet perse iets zeggen over de andere trainers.
Maar met sommige dingen kom je sneller achter dingen als met andere dingen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:03

Leuke foto's! Tja, ik ben dan wel western ruiter, maar nog helemaal nieuw in het koeiengebeuren!
Maar op 23 november ga ik ook deze clinic volgen, daar heb ik ontzettend veel zin in *\o/*
Enne; als er nog een leuke fotograaf mee wil.......? In ruil voor een prive westernlesje....?

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:11

Ik had bij iemand anders cow work clinics sorry lees verkeerd

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:11

Pff wat een gedoe weer hier op bokt :')

Ik vind het er hartstikke leuk uitzien al snap ik geen bal van de western sport haha.
Beeb blijft leuk c:

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:15

Leuk dat je zoveel plezier in de clinic hebt gehad! Prachtig paardje ook overigens!

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:22

Ik heb het filmpje niet gezien, maar als ik naar de foto's kijk zie ik een rustig beeld, ziet er prima uit hoor TS.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:26

Ziet er leuk uit op de foto's! Had graag het filmpje willen zien maar snap ook waarom je het offline hebt gezet :j Jij kent je paardje het beste!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:40

Rumpleteaser, Ik ben de 23e ook op stal bij Wendy, zal kijken of mijn man zijn fototoestel mee wil nemen.
Het licht in de bak is niet optimaal maar een poging waard. Ik heb met mijn ipad een vriendin gefilmd die na het koeknuffelen }:0 les had van Wen, moet zeggen nog een soort aardig gelukt. En ja hoor, voor een westernlesje wil ik het graag doen. Paard staat nu bij Wendy maar haal haar op over drie weken en gaat ze mee naar huis. Hazerswoude, thuiswedstrijd voor jou *D

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:44

Leuke fotos maar kan filmpje niet zien hij staat op prive

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:52

Nice! Fijn dat ze zo braaf was!
Mensen verdiep je eens hier in voor je domme dingen gaat roepen. 3uur lang achter koeien aan galloperen. :+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 11:54

AfricanLady schreef:
Leuke fotos maar kan filmpje niet zien hij staat op prive

Klopt. Na alle negatieve reacties, omdat het naar zeggen een slecht beeld gaf. Heb ik deze offline gezet.
Ik wil niemand in slecht daglicht zetten.

Iedereen, dankjewel. :)