[WN] Barrelracing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:12

mooie foto's !!! en een super uitleg !

zelf heb ik het in canada mogen ervaren op een leerpaard, zoo gaaf.
als de basis er goed inzit hoef je je haast alleen maar vast te houden, paard gaat vanzelf en HARD !!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:13

Ik heb het altijd heel gaaf gevonden en wou hetzelf ook gaan doen.

Maar ben ik nou de enige die moeite heeft met een paard wat ontzenuwd is en nog volledig in de wedstrijd sport meedraaid. :?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:17

prachtig om te zien, vooral als je de techniek beheerst , die fanatieke hoofden van jullie, echt machtig hoor. Elke tak van paarden sport heeft dingen die me tegenstaan en me heel erg aan spreken , ik vind het belangrijk dat je paard het leuk vind om te doen, en dat is nogal duidelijk hier :D

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:56

Leuk topic +:)+
Ik heb destijds ook les gehad van Chad. Erg fijne en rustige trainer idd.
Komt hij dit jaar eventueel nog een keer? Heb mogelijk wel interesse in weer een clinic van hem.

NoName126

Re: Barrelracing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:57

Interessant topic dit, mooie duidelijk uitleg die je geeft! Waarom is ze ontzenuwd? Is dat ivm de sport gedaan? (dan heb ik daar moeite mee..) En wat is de werking van je nieuwe bit, en van je oude? Lijkt me interessant om dat te weten, heb er namelijk niet veel verstand van bitten.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:07

Wauw! Ziet er super uit. Ik rijd geen western, maar Engels. We doen af en toe ook weleens een barrelrace. Dat is gewoon drie pionnen neerzetten en daar zo snel mogelijk in een parcour om heen racen. Vind ik altijd superleuk, maar ook heel eng. De paarden weten dan namelijk dat ze zo hard mogen als ze willen! Dan heb ik het gevoel dat ik ze echt niet meer kan houden. Hoe is dat bij een echte barrelrace? Vind je het eng of is het na een tijd helemaal niet meer eng?

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:44

Wow supergaaf zeg! :D Wat gaan jullie hard in het eerste filmpje, ik zou er echt afvliegen :=

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:49

Mikkee, het is de bedoeling dat chad zeker nog eens terugkomt :-)!!! Liefst zo snel mogelijk.. ;-)

Washaki en Kirsten hebben heel wat progressie gemaakt! Ik vermoed dat zij na een periode van bevestiging, iedereen van de top gaat rijden :-) !!!!

Die ontzenuwing is door een erfelijke belasting uitgevoerd. Het probleem zit er nog, maar het paard heeft er teminste geen last meer van.

Maaike, ik denk dat je een verkeerde indruk hebt over barrel racing. Kirsten probeert net duidelijk te maken dat het niet enkel over de snelheid gaat, maar net over de juiste techniek. Daaronder valt dus ook de controle van je paard ;-)

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:02

Supertopic en meteen uitgelicht ook :)
*\o/* *\o/* *\o/*

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:16

Leuk dat je ook openstaat voor vragen. Het is een tak van sport waar ik op zich vrij weinig vanaf weet. Ik meen altijd gelezen te hebben dat shanks er voor zijn om met 1 hand te rijden. Bij een barrelrace blijkbaar dus niet. Waarom wordt er dan niet op een snaffle gereden aangezien je het paard toch op veel druk rijdt en het dus wel een fikse hefboomwerking heeft?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:22

Paard wordt toch met één hand rond de tonnen gereden? Je hebt je bit slechts nodig om je paard te "vormen", "shapen"... Voor de rest is het de bedoeling dat-ie alles zelf doet.

Bij een paard dat zijn werk nog niet kent, wordt er uiteraard een ander soort bit gebruikt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 10:39

Ik vind het wel een gek dat jullie deze recreatieve barrelrace als 'in de sport zitten' zien.

Paard is ontzenuwt omdat ze anders voor de slacht was.. Operatie had even goed niet kunnen werken.
Paard kan pijnloos werken. Is allemaal gedaan onder toezicht van de beste paardenchirurg van België en wordt goed opgevolgd.

Ik wil straks wel eens foto zoeken het bit. Is een threepiece dogbone, met kleine gag (vertraagde inwerking). Is eentje van Chad zelf.
Je moet alles in verhouding zien, een run op een groot parcour duurt max 20 seconden, daarbij heb je enkel op de rechte lijnen 2 handen, rond de barrel altijd op 1 hand, behalve voor sommige dinge eventueel te corrigeren. Je zit op de rechte lijnen ook niet te trekken omdat je dan aan de rem trekt.

Ik heb haar tot 2 jaar geleden op een snaffle gereden, maar op hoge snelheid geeft dit toch meer controle. Snaffle zorgt voor teveel bending, waardoor je barrels raakt, een gewone shank (bv enkelgebroken) is dan weer stijf en je wil net je paard soepel rond de barrel. Dus elk paard heeft iets anders nodig.
Ik gebruik het bit enkel voor de run.. Ik warm meestal zelfs bij wedstrijden op met een ander bit.
Het is enkel een bit voor tijdens de run.
Voor alle andere trainingen heb ik een ander bit, afhankelijk op wat we werken, is er een ander bit.

Dus die veel druk is max 3 seconden per barrel... Ik denk dat je in andere takken vaak wel andere bitten met meer druk en een toch wel langere inwerking ziet.

Maaike, dat is inderdaad het tegenovergestelde van wat wij willen bereiken. Het is niet eng, ik denk niet dat je blijft competitie rijden als je het eng vindt, het is 1 en al concentratie.

Ik vind het best wel fijn dat er controle op zit, sommige paarden zijn het noorden kwijt in hun run. Ik kan haar op elk moment, stop zetten. Dus eng niet. Want je geeft alles door aan je paard.

Hopelijk alle vragen/opmerkingen beantwoordt.

Ps: had ik ook al in pb gestuurd, willen jullie aub een ander topic openen als jullie willen doorgaan over ontzenuwingen ed? Wil best de vragen beantwoorden die betrekking hebben op Washaki of barrelrace.
Maar de discussie 'paarden die ontzenuwt zijn en in de sport lopen' hoort hier niet thuis volgens mij.

Oooh en Chad MOET terug komen :-D

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:26

Te gek! Leuk dat je de problemen ook bespreekt. Even een kijkje in een andere keuken! :j Ga zo door!

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:30

Ik ben het helemaal met jou eens!
Ik rijd zelf ook barrelraces, we zijn nu nog onderling bezig maar we gaan binnenkort officieel!

Mag ik vragen in welke omgeving jij woont?
ik ben opzoek naar een goeie instructeur maar ik heb er helaas nog geen kunnen vinden :(

Ontzettend mooie foto's!

Liefs Tamara

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:32

Leuk dat je het allemaal zo uitgebreid toelicht! Echt een heel interessante tak van sport :j

Trouwens, over paarden die ontzenuwd zijn: TS is er tenminste eerlijk over. Want er lopen echt heel veel ontzenuwde paarden in de sport, alleen is niemand daar eerlijk over. Je kunt er van vinden wat je wilt, maar ik vind het persoonlijk alleen maar fijn dat TS er eerlijk over is. Top!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 12:20

Omgeving westerlo.. Goeie trainers bestaan jammer genoeg in België geen goede trainers.. Ik raad dan liever een clinic aan.. En van de filmpjes op internet kan je ook veel leren.
Bij ons zijn er wel lessen, maar niet vergelijkbaar met wat je in zo'n clinic leert.

Ik snap het probleem zo niet met ontzenuwde paarden.. Dus als iemand mij daar 'het probleem' rond kan uitleggen.. Hoor ik het graag!

trijske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:58

super leuk om te zien joh ga zo door!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 13:01

doloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:28

Ik vind barrelracing erg gaaf, alleen jammer dat er mensen zo grof mee om gaan..

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:34

Gaaf hoor!

marijke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:30

wow ziet er gaaf uit!! <3

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:17

Hoe gaat zo een barrelrace training er dan aan toe? Wat doe je dan en hoelang? Ik neem aan dat ge geen heel uur rond zit te sjeezen bv :P

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:41

dit is zo gaaf...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 22:55

Paard wordt gewoon basis reining gereden, veel oefeningen om soepel te maken. Er zijn tal van oefeningen vor soepel te maken. Ook heel wat mogelijkheden met 1 barrel of met 9 barrels. De mogelijkheden zijn oneindig.
Je kan het parcour een aantal keer doorkruisen, soms neem je elke barrel twee keer, soms stop je aan elke barrel, parcour in tegenovergestelde richting.
Heel vaak wordt er niet op het pattern getraind, zeker niet op snelheid. Dat doe je 1 keer of 2 keer als je iets moet corrigeren, dat ongeveer 1 keer per week.
Je moet leren kennen hoe je je paarf het beste kan helpen.
Washaki kent het pattern en is snel heet.
Ik train haar zo min mogelijk op de barrels, ze is ook showsmart, dus moet heel veel mentale oefeningen doen zodat ze niet te snel indraait ed.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:53

ahh, ok danku :D
Showsmart moest ik effe googlen...