Ik vind het wel een gek dat jullie deze recreatieve barrelrace als 'in de sport zitten' zien.
Paard is ontzenuwt omdat ze anders voor de slacht was.. Operatie had even goed niet kunnen werken.
Paard kan pijnloos werken. Is allemaal gedaan onder toezicht van de beste paardenchirurg van België en wordt goed opgevolgd.
Ik wil straks wel eens foto zoeken het bit. Is een threepiece dogbone, met kleine gag (vertraagde inwerking). Is eentje van Chad zelf.
Je moet alles in verhouding zien, een run op een groot parcour duurt max 20 seconden, daarbij heb je enkel op de rechte lijnen 2 handen, rond de barrel altijd op 1 hand, behalve voor sommige dinge eventueel te corrigeren. Je zit op de rechte lijnen ook niet te trekken omdat je dan aan de rem trekt.
Ik heb haar tot 2 jaar geleden op een snaffle gereden, maar op hoge snelheid geeft dit toch meer controle. Snaffle zorgt voor teveel bending, waardoor je barrels raakt, een gewone shank (bv enkelgebroken) is dan weer stijf en je wil net je paard soepel rond de barrel. Dus elk paard heeft iets anders nodig.
Ik gebruik het bit enkel voor de run.. Ik warm meestal zelfs bij wedstrijden op met een ander bit.
Het is enkel een bit voor tijdens de run.
Voor alle andere trainingen heb ik een ander bit, afhankelijk op wat we werken, is er een ander bit.
Dus die veel druk is max 3 seconden per barrel... Ik denk dat je in andere takken vaak wel andere bitten met meer druk en een toch wel langere inwerking ziet.
Maaike, dat is inderdaad het tegenovergestelde van wat wij willen bereiken. Het is niet eng, ik denk niet dat je blijft competitie rijden als je het eng vindt, het is 1 en al concentratie.
Ik vind het best wel fijn dat er controle op zit, sommige paarden zijn het noorden kwijt in hun run. Ik kan haar op elk moment, stop zetten. Dus eng niet. Want je geeft alles door aan je paard.
Hopelijk alle vragen/opmerkingen beantwoordt.
Ps: had ik ook al in pb gestuurd, willen jullie aub een ander topic openen als jullie willen doorgaan over ontzenuwingen ed? Wil best de vragen beantwoorden die betrekking hebben op Washaki of barrelrace.
Maar de discussie 'paarden die ontzenuwt zijn en in de sport lopen' hoort hier niet thuis volgens mij.
Oooh en Chad MOET terug komen :-D