[WN] Mijn Eerste stapjes in de westernwerel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Re: Mijn Eerste stapjes in de westernwerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:20

Gaaf! Ik heb ook een poosje de kans gehad om western te rijden, leuk is dat hé? :D
Je kunt zien dat het nog een beetje onwennig is voor jou, maar als je er wat meer op leert 'vertrouwen' gaat het vanzelf veel beter. Wat mij betreft zijn alle nodige tips al gegeven.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:13

TS: ik mag toch best mijn mening geven...sorry dat je het zo opvat maar er zijn al genoeg knoeiers in de wereld en dan denk ik "arme paardjes".
Zelf vind ik echter WEL dat de meeste western paarden best een goede dressuurmatige basis kunnen gebruiken ( al is alle basis hetzelfde uiteindelijk) dus dat is een pluspunt. Maar western rijden kun je gewoon nog niet.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:57

ElCamino schreef:
TS: ik mag toch best mijn mening geven...sorry dat je het zo opvat maar er zijn al genoeg knoeiers in de wereld en dan denk ik "arme paardjes".
Zelf vind ik echter WEL dat de meeste western paarden best een goede dressuurmatige basis kunnen gebruiken ( al is alle basis hetzelfde uiteindelijk) dus dat is een pluspunt. Maar western rijden kun je gewoon nog niet.

Je zal toch ergens moeten beginnen denk ik :)
Ik vind het juist knap dat TS overstapt naar een hele andere richting met rijden, dat houd het rijden toch leuk en gevarieerd. En als ze les krijgt en wilt leren dan is het alleen maar goed denk ik.
Ik heb de paarden zelf gezien en het paard waarop ze rijd in op de foto's is doorgetraind en dus een super fijn leerpaard. Ik denk dat in combinatie met les, een goede ruiter wat ze is en een goed paard er vrij weinig mis kan gaan

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:02

natuurlijk is dat zo, maar jij bent ook geen western ruiter en hoeveel echt verstand heb je van western trainen ?? ( gewone vraag hoor) En als het paard doorgetrained is heeft het niet zoveel problemen lijkt me...dan is het dus óf verkeerd doorgetrained en kan TS dit niet oplossen óf TS kan er niet mee overweg.
En om te praten over "cowboys" ipv western ruiters vind ik al helemaal niet sympathiek en getuigt van weinig kennis... afijn.....mijn mening.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:09

ElCamino schreef:
natuurlijk is dat zo, maar jij bent ook geen western ruiter en hoeveel echt verstand heb je van western trainen ?? ( gewone vraag hoor) En als het paard doorgetrained is heeft het niet zoveel problemen lijkt me...dan is het dus óf verkeerd doorgetrained en kan TS dit niet oplossen óf TS kan er niet mee overweg.
En om te praten over "cowboys" ipv western ruiters vind ik al helemaal niet sympathiek en getuigt van weinig kennis... afijn.....mijn mening.

Nee hoor, ook ik ben geen western ruiter.. Buiten dat ik regelmatig in een westernzadel zit maar goed dat zal niet heel erg vergelijkbaar zijn.
Hoezo heeft het paard volgens jou problemen ? vraag ik me dan weer af.. Ik heb er geen verstand van, ik ging alleen mee voor de gezelligheid, maar als ik TS zo zag rijden zag het er naar mijn mening helemaal niet verkeerd uit. Ze deed geen gekke dingen met het paard en het zag er vriendelijks uit.

En jezus... of ze nou cowboys of westernruiters zegt. Wat maakt dat nou uit :') ?

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 10:28

1 : ik heb NERGENS gezegd dat ik kan western rijden.
2: wij zeggen onderling allemaal cowboy dus weinig respect? Please zoek iets anders om op te vitten.
3: heel fijn dat je je geroepen voelt om je mening te geven. Bedankt! Maar hou ze in het vervolg aub voor uzelf.
Ik heb hier echt totaal niets aan. Er staat DUIDELIJK dat ik een beginner ben.
Het enige wat ik doe is af en toe een draai onder begeleiding omdat mijn baas graag wil dat ik dat stilaan onder de knie krijg.
4 bedankt voor je commentaar over dat het paard of verkeerd gereden is , of ik het naar de klote rijd.
altijd fijn om te horen.
5 als laatste , maar een geluk dat je nog altijd mag en kunt leren he. Je moet ergens beginnen.
Heel erg bedankt voor je bezorgdheid om het paard, maar ik beloof plechtig dat ik haar niet helemaal naar de klote zal rijden ...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:57

*nou, je hoeft je niet zo aangevallen te voelen...je zegt zelf dat het paard verreden is ...
*ik zeg ook niet dat jij zegt dat je kunt rijden ik merk alleen op dat het niet handig is als je het niet kunt
om zo'n paard te "trainen".
*"Cowboys"versterkt voor de meeste serieuze ruiters het gevoel dat mensen een vooroordeel hebben dus
we praten niet zo over elkaar.
*ik zeg nergens dat je "het paard naar de klote" rijdt, dat maak je er allemaal zelf van nu.
Feit dat je je zo aangevallen voelt zegt genoeg......I rest my case....
Succes met "trainen" !

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:07

Leuk TS dat je begonnen bent met Western. Inderdaad weer één die het virus te pakken heeft!
Veel succes met les en het trainen! Het is nooit verkeerd om een andere stijl van rijden aan te leren :)

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:34

Leuk! Ik ben ook een beginnende westernruiter (nu een half jaar) na altijd dressuur en springen te hebben gedaan. Het bevalt me ook enorm goed en je merkt duidelijk het verschil. Heel veel plezier en succes! :D

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 15:39

Daar komen jou reacties wel op neer ;)
Ik heb niet gezegd dat het paard verreden is.. waar haal je dat?

Dankjewel sabini en M_Jacky, ik doe erg mijn best. Jammer dat er dan mensen zijn die zich geroepen voelen om onnodige commentaar te geven waar niemand iets aan heeft.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:20

"Wat betreft mijn binnen hand. Klopt in de meeste gevallen. Maar deze is altijd op een millimeter bit gereden, heeft een super dikke onderhals en is super moeilijk nagefelijk te rijden.
Ze is totaal niet dressuur matig gereden, alleen maar achter de koeien aan scheuren. "

Deze zin van je komt wel zo over bij mij.....

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 19:20

Ze is niet perse ' verreden' ze heeft het gewoon nooit zo moeten doen.
Daarom is ze niet naar de kl*te

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:19

dat zeg ik ook niet....

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:36

roosjuh17 schreef:
Ja hoor ik heb les.
Van 3 verschillende lesgevers.
De eigenaar is zelf een ervaren cowboy die al meerdere jaren mee draait met cutting paarden.
Dan heb ik nog les van een reiner ( hier moet ik nog aan beginnen) en een man zie zelf een stal heeft in brunsum nl.

Ik heb inderdaad nog niet veel ervaring qua benamingen od. Maar ik doe mijn uiterste best.
Bedankt voor je vriendelijke en opbouwende commentaar Elcamino....

Erg leuk dat je western bent begonnen. Ik ben ruim een half jaar bezig met western.
Pas alleen op met verschillende instructeurs, ik heb dit ook even gedaan, en ik heb dat als verwarrend ervaren. Iedereen heeft een andere manier en verschillende wegen naar Rome. Helaas kom je niet in Rome als je een combinatie van die wegen gebruikt :) In ieder geval heel veel plezier.
Van de foto's is inderdaad te zien dat je niet ervaren bent, maar dat maakt niets uit, iedereen moet ergens beginnen. Kleine tip: probeer zoveel mogelijk te vergeten van je dressuur en spring lessen. Dit werkt mij namelijk nog steeds tegen omdat veel dingen routine zijn geworden.

Wat betreft ElCamino, ik denk niet dat ze het verkeerd bedoeld, het komt er alleen beetje rottig uit.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 17:35

Bedankt.
Dat gaat inderdaad nog het moeilijkste zijn, omdat ik wel nogsteeds met mijn eigen paarden vollop spring en dressuur rijd.
Maar goed, ik doe mijn uiterste best . Meer kan ik ook niet doen.
Ik ben ook nog een beetje aan het uitzoeken hoor.
Bvb Reining ligt mij eerlijk gezegd gewoon niet. Ik ga vooral de cutting richting uit, en cattle penning.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:23

Leuk dat je nu ook western gaat rijden! Het is heel erg verslavend :+ :D en ik spreek uit ervaring, heb een jaar of 10 geleden de overstap gemaakt. En al snel wilde ik niet anders meer!
Maar ondanks dat ik al een tijdje meedraai, heb ook ik nog veel te leren. En dat is ook denk ik wat ElCamino probeert duidelijk te maken: neem het serieus en maak er geen half werk van.
De paardjes zijn erg leuk en volgens mij ga je er zeker veel van leren :)
Heel goed van je dat je les neemt, maar probeer ook niet té veel hooi op je vork te nemen :Y) en begin bij de basis. Dressuur is goed voor elk paard, dat ben ik helemaal met je eens, alleen is dressuur bij westernpaarden iets anders in de uitvoering. Loslaten, en dan vooral loslaten op het goede moment, is heel belangrijk zodat het paard ook leert op eigen benen te lopen. Daar moet ik ook nog aan werken ;) Gelukkig heb ik hiervoor een fijne lesgeefster gevonden!
In ieder geval heel veel plezier, maar dat gaat zeker lukken denk ik zo :D

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 22:33

Dankjewel NRJ, aan jou opmerkingen heb ik nou iets.

Klopt, dat is voor mij nog effe zoeken. Om ben nu wel zo ver dat ik los kan laten. Ik betrap me er alleen op dat als het niet helemaal lukt ik inderdaad terug naar die teugel grijp.
Maar daarom rij ik ook enkel op een Snaffel.

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:36

ik doe het ook pas net, ziet er goed uit!

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:44

Fijn dat je er iets aan hebt :o

Het loslaten is een proces :) je denkt dat je door teugelcontact meer controle hebt, maar dat is helemaal niet zo :+ uiteindelijk ga je leren om meer met je benen en zit te werken. Goed van je dat je daarom ook alleen met snaffle rijdt, dit deed ik in het begin ook.
Heel veel succes en het gaat zeker goed komen! :D Hou ons maar op de hoogte en onthoudt ons vooral de vooruitgang in beeldmateriaal niet ;)

xShayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:49

Ik rijd ook sinds kort western, hihi. *\o/*
Alleen de teugels vind ik zo irritant aangezien ze niet gewoon aan elkaar zitten zoals dressuur en springteugels..
Heb jij al een beetje door hoe je ze het beste kan vast houden?
xxxx

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:02

Je kunt het beste een "brugje" van je teugels maken. Of in het begin nog even de teugels enkel vastpakken ;)

xShayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:16

Bedankt, ik ga het zo even uitproberen :D

Benten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:16

Leuk paardje!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:53

Wat leuk dat je ook overstapt! Western is echt een heerlijke tak van de paardensport! Je ziet duidelijk dat je het nog niet gewend bent, maar dat komt wel met de juiste hulp :)

ik heb na mijn manege tijd altijd recreatief gereden, wou het liefst westernrijden maar geen paard om het mee te doen :') Mijn nicht en tante reden western met hun Quarters (ik was 10 toen?) en toen ontstond voor mij de interesse al. Ik ben feitelijk pas een half jaar geleden echt begonnen met westernrijden, heb in Amerika 3 maanden een pleasure paard gereden en nog een paar cattle horses erbij. Was een erg leuke ervaring en nu heb ik sinds een paar maanden een Quarter als bijrijdpaard :)

Veel plezier met de paarden!

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:46

Hmmm als ik het zo lees dan is de gene die het cutting horse gereden heeft ook echt voornamelijk bezig met het koeienwerk en tja....dat zijn nou eenmaal cowboys! Geloof absoluut niet dat dit ook maar enigsinds denegrerend bedoeld is van de TS. Heb ook zelden zo'n demotiverende post gelezen als die van ElCamino, kom op zeg. 'T kind is net begonnen en krijgt nu al de volle lading? "euh....heb je ook les ??? " en "maar ik zie eigenlijk GEEN goede punten in je foto's" doe eens niet zo Bitchy zeg. Er zijn genoeg goede punten te noemen aan de foto's, zo bar slecht is haar zit niet, ze zit lekker ontspannen op het paard, heeft er duidelijk lol in en een beetje snuffelen aan een spin, tja dat hoort er gewoon bij hoor. Ze hoeven echt hierna t paard niet naar de slacht te brengen. Ze rijdt ook nog eens keurig op een snaffle en vraagt de paarden niet continue in een rolkur. Dus laat haar lekker leren, we zijn allemaal ergens begonnen, zelfs de geweldige ElCamino! Lief zijn!! ?
En voor de TS: lekker door gaan oefenen, des te meer je rijdt, des te grotere sprongen je gaat maken. Het lijkt mij zelf erg lastig om van verschillende instructeurs les te krijgen, maar van iedereen kan je wel iets leren dus dat moet je zelf een beetje aanvoelen of dat bevalt. En voor je zit misschien een fijne tip, mijn zit was echt zwaar waardeloos en moest van mijn intructrice toen erg veel rijden zonder beugels. En wat balans oefeningen helpen ook wel vaak! Succes en vooral veel plezier!!