[WN] ApHC Youth World Show 2012

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrows

Re: ApHC Youth World Show 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 14:09

Ok, ik zal proberen uit te leggen wat (volgens mij) het verschil is tussen het dressuur wat jij bedoelt en het onderdeel Hunter under Saddle.

Hunter under Saddle is begonnen om te laten zien hoe veelzijdig een Appaloosa/Paint/Quarter is. De bedoeling is om de natuurlijke beweging van het paard te showen. Het paard moet ruime gangen hebben en het moet er vlak en comfortabel uitzien. De paarden lopen met hun nek 'horizontaal' het liefst met de puntjes van hun oren op hoogte van de schoft of iets hoger. Het paard mag niet achter de teugel lopen. Hiermee wordt bedoelt dat het hoofd op de loodlijn mag zijn maar zeker niet achter die lijn, het liefst ziet de jury de neus iets voor de loodlijn. Op foto 3 zie je precies wat ik bedoel met de gewenste hoofdhouding.
Het paard moet zichzelf dragen en moet verzamelde gangen laten zien, dit zonder hem op te richten.

In de foto die ik net in mijn post heb geplaatst zie je Saddle Seat Pleasure, dit lijkt meer op de dressuur. Er wordt een ander bit gebruikt. In dit onderdeel moet het paard zo opgericht mogelijk gereden worden. De gangen moeten nog ruimer en het paard moet nog verzamelder. Dit onderdeel is een stuk meer geforceerd dan de hunter under saddle, zelf vind ik het beeld van de Hunter under Saddle prettiger.

Ik hoop dat ik zo een beetje heb uitgelegd waar een jury naar zoekt in een hunter under saddle en wat het verschil is met dressuur. Ik zal proberen binnenkort een filmpje van mijn klasse te plaatsen zodat je nog beter kunt zien wat ik bedoel :)

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:35

Ow dankjewel! Heel duidelijk :). Mijn voorkeur gaat ook uit naar Hunter under Saddle. Zo leer ik steeds meer. Heb vandaag ook de hele middag wedstrijden gekeken. Oa pleasure, reining en horsemanship. Helaas had ik trail net gemist (en dat is nu precies wat ik graag zou willen doen alleen weet ik niet precies hoe het in zijn werking gaat). Bedankt voor je uitleg. Worden deze competities ook in Nederland gehouden?

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 20:28

Hunter under Saddle wordt alleen uitgeschreven op rassenshows, dus niet op de WRAN :) Graag gedaan..

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:34

gaaf! Ben jaloers!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:33

Wat leuk dat je deze foto's laat zien! Dit moet echt een machtige ervaring zijn geweest, en gefeliciteerd met het mooie resultaat!