[WN] Western fjord Zvenja

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jliiien

Re: Western fjord Zvenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:56

Wat een kort zadeltje heb je!
ik zie op de foto's dat je je benen heel vaak tegen de buik van je fjordje houdt.
Je mag ze best meer ontspannen *D
Veel plezier met je fjord en de lessen ;)

paardencoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:26

Wat leuk, Zvenja weer in western outfit! Ik heb haar dus beleerd en ja, ze kent de western basis. Maar hierna is ze weer Engels bereden en nu pak jij het weer op. Super dat je les gaat nemen, dit is echt belangrijk als je met iets nieuws begint. Komt vast goed! Veel plezier met geweldige Zvenja.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 21:09

sevke schreef:
Beste TS, ik zal het eenvoudig proberen uit te leggen wat ik bedoel : je krijgt je paard over de rug door zijn achterhand te gaan activeren met je benen. Tegelijk begrens je met de teugels. Het is dus niet de bedoeling dat hij sneller gaat lopen. Hoe doe je dat ? Eerst bump je met je benen, dan vraag je neus met de teugels. Geeft hij neus, dan los je. In het stadium waar jij bent bedoel ik niet : losgooien, want geheid valt hij dan onmiddellijk weer uit elkaar. Persoonlijk zou ik met dit paard starten door elke dag eerst een kwartiertje opgebonden te longeren, zodat hij zichzelf leert om van het bit af te blijven. Staar je nog niet blind op neckreining, spinnen en aan de losse teugel galopperen, want daar ben jij nog lang niet aan toe.
Met losgooien bedoel ik dat je je teugels helemaal lang hebt, zonder enig contact. Dat is in jouw fase niet de bedoeling, dat bereik je maar na lang trainen, omdat het paard dan wel verzameld moet blijven, snap je ?
Opgebonden longeren doe je zo : haal de teugels door de stirrups en bind ze dan vast aan elkaar over de zitting van je zadel. Eerst niet te strak, eens je paard los is een beetje aanspannen. Zo leert hij op eigen benen lopen en zichzelf dragen, want daar zie ik nu niets van. Overdrijf niet in het begin, want hij zal spieren moeten gebruiken die hij al lang niet meer gebruikt heeft. Verder zou ik een snaffle kiezen met grotere ringen en een sweet iron mondstuk. Zo'n basismodelletje kost iets van een 15 euro. Het jouwe is een Engels bit uit rvs. Deze zijn meestal met te dik mondstuk en vallen ook te licht in de mond. Persoonlijk heb ik liever een bitje wat wat zwaarder valt bij een groen paard, zodat ze de release beter voelen.
Nog 1 ding : die "sjokkende draf" zoals jij dat heet is een pleasurebeweging en is het resultaat van opperste verzameling. Het heeft niets te maken met traag draven, en het kost heel wat oefening om dat te bereiken. Zelf ben ik geen pleasureruiter, dus ik kan je hier niet bij helpen. Misschien moet je je eerst eens inlezen welke richting je uit wil in de western, want de trainingsmethoden zijn wel heel verschillend. Succes !
O ja, dat zadel is wel echt te klein voor je en ook van een prutmerk. In een westernzadel moet je ruimer zitten dan in een klassiek, zodat je veel bewegingsruimte hebt.
En ga aub niet proberen van stops te rijden. Daarvoor heb je speciaal beslag nodig : sliding plates. Zonder plates rijd je je paard in no-time naar de verdommenis.

Oke nu snap ik het wel ja, ik probeer dat ook wel vaker maar raak al snel gespannen als ze dan wel ruimer en sneller beweegt en dan neem ik haar weer snel terug, daar moet ik nog heel erg aan werken. Wat jij zegt dat ik de teugels helemaal los gooi moet ik toch wel even bij zeggen dat dat niet zo is, ik heb toevallig net de foto's uitgezocht waar dat wel zo lijkt maar op mijn andere foto's zie je dat ik wel contact heb maar ik vond die minder mooi dus heb ik die niet geplaatst. In de gallop geef ik je wel gelijk dat ze los hangen omdat ik ze dan op de lengte heb van waar ze in het draven bij haar mond zijn maar in de gallop gooit ze haar hoofd omhoog en dan is het bit dus niet meer aan de mond. Van bit moet ik inderdaad nog wisselen en ik ben nog opzoek naar een geschikt bitje. Dit bit zat aan mijn oude hoofdstel dus daarom dat ik dat zolang gebruik. De richting zit ik nog over de denken want ons het meeste bevalt. Het zadel laat ik binnenkort iemand naar kijken en die kan het in het echt dan goed zien en als die dan ook zegt dat het niet goed licht dan moet ik toch maar weer op zoek naar een ander zadel. Wat bedoel je met stopt rijden? Bedoel je dan die slidings? Want dat doe ik niet.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:18

Tegen dat "neus opgooien" wat jij zegt, is het ook goed om opgebonden te longeren zoals ik in mijn vorige post uitlegde. Uit jouw uitleg versta ik dat je paardje het bit niet aanneent. Op die manier leer je hem van het bit af te blijven. Hij zal meer respect krijgen voor het bit en makkelijker nageeflijk lopen.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 10:39

ik heb haar al vaker met hulpteugels gelongeerd maar dan niet hoe jij het zegt maar dan gewoon met bijzetteugels. Maar veel effect heeft het nog niet gehad, alleen dat ze nu wat sneller aan de teugel loopt, ofnouja in ieder geval lager.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:09

Galop is met L!!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 11:17

huh hoe bedoel je?

Jliiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:35

je schreef in een van je vorige posts: gallop
maar galop is met 1 "L" :p

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:43

Ik vind dat je het al aardig doet en als je lessen gaat volgen komt het helemaal goed.

snap niet zo goed dat iedereen meteen commentaar heeft eens moet de eerste keer zijn!

En over dat zadel heel knap als jullie dat zien vanaf een foto.

Ik zou gewoon zodra je je eerste les heb alles aan je instructeur vragen die weet het tenslotte het beste qua zadel,houding etc.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 20:21

ow dat met die L kan kloppen heb dislexie dus mijn spelling is niet helemaal 100 procent

lieverties@ dankje voor de reactie! inderdaad eens is de eerste keer ik denk dat mijn eerste keer dressuur er ook helemaaaal niet uit zag

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:18

Dat is geen negatieve commentaar, dat zijn tips die TS kunnen verder helpen. Longeren met bijzetteugels heeft geen zin, want daar heeft het paard geen release. Hij kan enkel de druk ontwijken door achter de teugel te kruipen, wat uiteraard de bedoeling niet is. Zelf gebruik ik nooit hulpteugels om te longeren.