ik zie op de foto's dat je je benen heel vaak tegen de buik van je fjordje houdt.
Je mag ze best meer ontspannen

Veel plezier met je fjord en de lessen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sevke schreef:Beste TS, ik zal het eenvoudig proberen uit te leggen wat ik bedoel : je krijgt je paard over de rug door zijn achterhand te gaan activeren met je benen. Tegelijk begrens je met de teugels. Het is dus niet de bedoeling dat hij sneller gaat lopen. Hoe doe je dat ? Eerst bump je met je benen, dan vraag je neus met de teugels. Geeft hij neus, dan los je. In het stadium waar jij bent bedoel ik niet : losgooien, want geheid valt hij dan onmiddellijk weer uit elkaar. Persoonlijk zou ik met dit paard starten door elke dag eerst een kwartiertje opgebonden te longeren, zodat hij zichzelf leert om van het bit af te blijven. Staar je nog niet blind op neckreining, spinnen en aan de losse teugel galopperen, want daar ben jij nog lang niet aan toe.
Met losgooien bedoel ik dat je je teugels helemaal lang hebt, zonder enig contact. Dat is in jouw fase niet de bedoeling, dat bereik je maar na lang trainen, omdat het paard dan wel verzameld moet blijven, snap je ?
Opgebonden longeren doe je zo : haal de teugels door de stirrups en bind ze dan vast aan elkaar over de zitting van je zadel. Eerst niet te strak, eens je paard los is een beetje aanspannen. Zo leert hij op eigen benen lopen en zichzelf dragen, want daar zie ik nu niets van. Overdrijf niet in het begin, want hij zal spieren moeten gebruiken die hij al lang niet meer gebruikt heeft. Verder zou ik een snaffle kiezen met grotere ringen en een sweet iron mondstuk. Zo'n basismodelletje kost iets van een 15 euro. Het jouwe is een Engels bit uit rvs. Deze zijn meestal met te dik mondstuk en vallen ook te licht in de mond. Persoonlijk heb ik liever een bitje wat wat zwaarder valt bij een groen paard, zodat ze de release beter voelen.
Nog 1 ding : die "sjokkende draf" zoals jij dat heet is een pleasurebeweging en is het resultaat van opperste verzameling. Het heeft niets te maken met traag draven, en het kost heel wat oefening om dat te bereiken. Zelf ben ik geen pleasureruiter, dus ik kan je hier niet bij helpen. Misschien moet je je eerst eens inlezen welke richting je uit wil in de western, want de trainingsmethoden zijn wel heel verschillend. Succes !
O ja, dat zadel is wel echt te klein voor je en ook van een prutmerk. In een westernzadel moet je ruimer zitten dan in een klassiek, zodat je veel bewegingsruimte hebt.
En ga aub niet proberen van stops te rijden. Daarvoor heb je speciaal beslag nodig : sliding plates. Zonder plates rijd je je paard in no-time naar de verdommenis.