[WN] Mijn mooie criollo ramon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:46

Vind het alleen wat jammer van die hele korte staarten. :\

Verder hele mooie traditie. +:)+

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:24

korte staarten, geschoren manen, en soms zelfs de maantop weg.
hoort er gewoon bij !

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 15:58

mijne komt uit uruguy en is geimporteerd via italie naar nederland.

Ik heb begrepen dat er geen import meer komt via de boot en dus zullen de criollos voortaan per vliegtuig moeten komen wat inhoud dat ze behoorlijk duur gaan worden!Jammer voor t ras, er zijn er al niet zoveel in Nederland en ik vrees dat t dus hier een uitstervend ras gaat worden.

Er is bij mijn weten 1 criollo hengst in Nederland en die zou je natuurlijk wel op een criollo merrie hier kunnen zetten maar die specifieke training en het karakter wat gevormd wordt in Zuid amerika dat kennen wij niet.

De korte staarten hebben een betekenis daaraan kunnen ze zien of de paarden zijn beleerd of niet.En tja de manen zijn van mijn criollo ook superkort en zn staart ook geknipt, ik heb er zelf voor gekozen om zn pluk te laten.
Kwestie van smaak en de nekken van criollos komen wel supermooi uit als ze geschoren zijn.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:45

Mooie criollo heb je daar! :D heb er zelf ook eentje gehad (zie profiel voor foto's), geweldig paard met een heerlijk karakter!
In duitsland zijn meerdere criollo fokkers te vinden, google maar eens ...

connie64

Re: Mijn mooie criollo ramon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 21:38

ja ik weet dat er in duitsland meerdere criollo fokkers te vinden zijn....maar dan blijft nog dat de opvoeding europees wordt en dat is jammer.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:06

connie64 schreef:
ja ik weet dat er in duitsland meerdere criollo fokkers te vinden zijn....maar dan blijft nog dat de opvoeding europees wordt en dat is jammer.

Denk dat de paarden zelf het niet zo erg vinden ;) maar ik begrijp zeker wat je bedoelt.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 08:43

Tis idd van 2 kanten te bezien dana.
De paarden daarvandaan weten niet beter en als ze hier komen belanden ze absoluut in de paardenhemel.
Als ze daar blijven weten ze gewoon niet beter als dan dat hun leven is.
Tja wat is beter?Moeilijke discussie!

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:00

Ze hebben hier in europa absoluut een beter leven! ik wil niet weten wat ze allemaal al meegemaakt hebben voordat ze hier aankomen ... het vormt inderdaad wel hun befaamde karakter, maar of dat het waard is? daar kun je eindeloos discussies over voeren ;)
je kunt het natuurlijk ook zo zien als je er eentje laat overkomen: ik heb hem gered en kan hem hier een beter leven bieden ...
voor mij is het het in ieder geval niet waard, als ik terugdenk aan mijn criollo wat ik gehad heb. hij was erg getraumatiseerd, maar misschien was hij ook wel een extreem geval, wie zal het zeggen?
toch, als ik nog eens besluit om een criollo aan te schaffen, dan ga ik in europa kijken hoor :o :D
maar in die keuze is iedereen uiteraard vrij!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 14:15

toch zie ik t niet allemaal zozeer als 'redden'.de paarden daar worden erg veel gebruikt en het is toch wel van belang dat de paarden gezond blijven en zijn.Ze kunnen t zich niet direkt veroorloven door bv buitensporig gedrag een paard te verliezen.
Ik ben met je eens dat er absoluut excessen zijn, uiteraard, maar heb je die niet in de hele paardenwereld?

Ik heb nu bv absoluut t voordeel als we ergens wat gaan drinken hij geen poot zal verzetten, in een groep kan ik m los op een stuk gras zetten zonder iets op of om en hij zal niet weglopen.
Wil ik weten hoe hij dat geleerd heeft?Ach ik heb een vermoeden....hij zal nu in ieder geval niet gestraft worden door mij als hij wel een stap verkeerd doet maar t heeft m wel gemaakt tot het zeer brave en handzame ding wat hij nu is.

Ik ken behoorlijk wat criollos en eigenlijk na verloop van tijd, de een uiteraard veeeel eerder dan de eerder zijn toch zeer toegankelijk.Als je ze maar kan wijsmaken dat alles ok is dan is t ook ok voor ze.En de band die je dan met ze hebt, tja, die is voor t leven.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:00

Tja, da's de bluts met de buil hé. Hier worden dan weer veel paarden veel te soft opgeleid/aangepakt met alle gevolgen van dien.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:10

NRJ schreef:
Ze hebben hier in europa absoluut een beter leven! ik wil niet weten wat ze allemaal al meegemaakt hebben voordat ze hier aankomen ... het vormt inderdaad wel hun befaamde karakter, maar of dat het waard is? daar kun je eindeloos discussies over voeren ;)
je kunt het natuurlijk ook zo zien als je er eentje laat overkomen: ik heb hem gered en kan hem hier een beter leven bieden ...
voor mij is het het in ieder geval niet waard, als ik terugdenk aan mijn criollo wat ik gehad heb. hij was erg getraumatiseerd, maar misschien was hij ook wel een extreem geval, wie zal het zeggen?
toch, als ik nog eens besluit om een criollo aan te schaffen, dan ga ik in europa kijken hoor :o :D
maar in die keuze is iedereen uiteraard vrij!

Grappig, precies de rede voor mij om van een geimporteerde Criollo af te zien. Ik wilde niet meewerken aan de import van dit soort getraumatiseerde dieren. Ja, dan heb je een mak paard, maar tegen welke prijs? En mak maken kan echt ook anders is mijn overtuiging. Maar ik snap jou ook Connie, 't is gewoon heel dubbel allemaal.
Ik vind 't (meestal) mooie stoere paarden dus voor mij zou een europees gefokte ook een beter alternatief zijn (ware het niet dat ze ook zonder vliegtuigticket boven mijn budget gaan, ook de Europees gefokte vind ik al behoorlijk 'aan de prijs').

Je hebt in ieder geval een supergaaf paard Connie, vind die strandfoto ook érg gaaf.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:15

Dana82 schreef:
Tja, da's de bluts met de buil hé. Hier worden dan weer veel paarden veel te soft opgeleid/aangepakt met alle gevolgen van dien.

precies!

Heel mooi paard TS!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 20:11

nrj mooie criollo had je zeg!Van wie is ie geweest?
Je hebt nu anders ook een mooi paardje zeg....

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:03

Thanks! :D ik was ook erg blij met hem! Nog steeds denk ik (bijna elke dag) met plezier aan hem terug, mijn geweldige maatje <3 we hebben uiteraard de welbekende "opstartproblemen" gehad, maar daarna hadden we een super band met elkaar.
ik moet je de namen van zijn vorige eigenaressen in Nederland even schuldig blijven ... ik weet wel dat ze allebei actief zijn op het criollo forum.
momenteel heb ik geen eigen paard, ik denk dat je het paardje bedoelt dat ik zelf gefokt heb ... hij is inderdaad erg gaaf geworden! *D <3 en moet je nagaan, hij is pas 2 jaar!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:54

ik ben al járen Criollo fan en wil er ooit ook nog eentje.
Vind alles gewoon bij ze horen, korte staart, geschoren manen en tja...daar zijn het gewoon werkpaarden en ze moeten luisteren. Er worden geen watjes van gemaakt en de manier is gewoon anders, geen tijd om zolang aan een paard te werken. Weet niet wat beter is, ieder voordeel heeft zijn nadeel.
Heb er op gereden in het verleden en vind het fantastische werkwillige, moedige paarden met een enorm groot hart! En ze zijn uiteindelijk dáár zo gevormd!!!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 09:01

el camino als je er echt 1 wil zal je op moeten schieten,ze worden niet meer per boot gebracht dus de kosten gaan dalijk enorm omhoog.....

Uiteraard zijn er gevallen van enorme opstartproblemen maar er zijn er ook die echt zo braaf zijn...zoveel paarden zoveel karakters.
Mijn 1e criollo en ik, tja ging t echt niet worden...Hij bang van mij en ik van hem.Nu rijdt er een kind op en niks aan de hand.Zal dus zeker voor een groot deel aan mij gelegen hebben!
Van dat no nonsense el camino, daar heb je helemaal gelijk in.Back to basic, gewoon rijden en geen gezeur.

Maargoed je hart moet daar ook liggen hoor!Ik heb voor ik overstapte naar mijn criollo dressuur gereden op een fries, a la anky grinnik!De overgang kon zeg maar niet groter zijn!
Nu alleen nog maar buiten genieten van urenlange ritten, hij en ik en het is goed.

Volgend weekend is er weer een jaarlijks criollo weekend wat erg gezellig is.Geweldig om kudde criollos bij elkaar te zien, natuurlijker kan bijna niet.Er is nooit ruzie onderling, er loopt niemand weg.Dat echte kudde gevoel bij die criollos is gewoon prachtig om te zien.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:15

connie64 schreef:
mijne komt uit uruguy en is geimporteerd via italie naar nederland.

Ik heb begrepen dat er geen import meer komt via de boot en dus zullen de criollos voortaan per vliegtuig moeten komen wat inhoud dat ze behoorlijk duur gaan worden!Jammer voor t ras, er zijn er al niet zoveel in Nederland en ik vrees dat t dus hier een uitstervend ras gaat worden.

Er is bij mijn weten 1 criollo hengst in Nederland en die zou je natuurlijk wel op een criollo merrie hier kunnen zetten maar die specifieke training en het karakter wat gevormd wordt in Zuid amerika dat kennen wij niet.

De korte staarten hebben een betekenis daaraan kunnen ze zien of de paarden zijn beleerd of niet.En tja de manen zijn van mijn criollo ook superkort en zn staart ook geknipt, ik heb er zelf voor gekozen om zn pluk te laten.
Kwestie van smaak en de nekken van criollos komen wel supermooi uit als ze geschoren zijn.

Mijn vader komt uit Uruguay, mijn oom woont daar en die heeft ook een criollo, niet zo een knapperd als die van jou hoor!!
In Uruguay doen ze er echt alles mee, worden vaak nog voor vervoer gebruikt, en zijn vorige paard helaas ook voor in de pan.. wij leven hier in een hele andere wereld maar daar zat zijn paard vast in het prikkeldraad en was niet meer te redden, ze hebben hem uit zijn lijden geholpen en heeft daarna als eten gediend voor heel de straat.. zo gaat dat daar.. mijn oom zelf kon er zelf geen hap van nemen :(
ik heb er nog nooit op 1 gezeten heb er ook maar 1 gezien in NL maar wil nog eens naar uruguay om ze beter te leren kennen.

die van jou ziet er echt heel mooi uit iig!!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 08:16

tja zo gaat dat daar ;)

Ik snap dat je oom zn paard niet opgegeten heeft, ik zou t ook niet kunnen maargoed.

Idd de paarden daar worden toch echt anders behandeld dan hier, no nonsense maar niet dieronvriendelijk.
Als ze een paard verliezen kost ook hen dat een hoop geld.

Volgende week hebben we criollo weekend dus je kan een stuk of 30 criollos bij elkaar zien en met een beetje mazzel mag je er ook op.

Trouwens complimenten voor je mooie hengst!WOW!

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:21

haha tegenwoordig is hij geruint, hij heeft het alleen zelf nog niet door :P!
wat leuk zo een weekend! waar is dat precies? en wat kan je ervan verwachten?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 14:55

ieder jaar wordt er voor criollo eigenaren cq liefhebbers ergens in ned een weekend georganiseerd via t criollo forum.
Inmiddels is er een groep van ong 30 a 40 man die regelmatig op t forum zitten en we kennen mekaar ook persoonlijk.

Vrijdagmiddag binnendruppelen van iedereen, rit maken en s avonds ergens hapje eten en daarna borrelen.
Zaterdag flinke rit met zn allen, uitgebreidde lunch, dan rit afmaken.
Bij terugkomst bbq (eerverleden jaar waren er argentijnen bij en toen hebben we een argentijnse bbq gehad)Daar kunnen wij hollanders absoluut een puntje aan zuigen!Ben echt niet zo n vlees eter maar dit wat echt botermals.Die gasten beginnen er dus s middags al aan he, en vers geslacht.....

s avonds borrelen en kampvuur.
Zondag rit met lunch en dan vertrekt iedereen weer zo n beetje of blijft tot maandag.

Sfeer is erg relaxed maar uiteraard wordt er veel over de paardjes gesproken,gekeken , vergeleken etc.

Verleden jaar nog spelletjes gedaan in de bak die spontaan ontstaan.
Horseball bv of leuke kunstjes aan mekaar laten zien of spontane race of barrelwedstrijdjes (jaja leeftijd is meestal wat hoger maar dat mag de pret niet drukken)

Voor mensen die het ras willen leren kennen is dit wel een uitgelezen moment.Je ziet er een hele groep bij mekaar en je kan met iedereen praten!
Van de meeste mag je ze ook weleens uitproberen hoor.

Dit jaar zitten we in laag soeren (veluwe)

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:11

Zo dat klinkt als een heel gezellig weekend! Prachtig paard heb je. Ik ben er ook wel erg gechameerd van de Criollo! Misschien als opvolger voor mijn huidige paard ooit eens. Ik masseer wel vaak polopaarden en daar zit ook wel wat criollobloed in, het karakter van deze dieren is ook geweldig ze zijn alleen lang zo mooi niet, vaak van die dunne bezemstaal nekjes. Jammer dat het zo moelijk wordt om aan een Criollo te komen straks.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 17:46

de polo's zijn idd kruising met criollo en en vaak ook stuk groter.Mijne is iets van 145 cm....

Horsie1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:53

leuk paard:) ook een leuk hoordstel trouwens, heel apart, zo met touw maar zeker wel mooi :D

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 08:57

dank je horsie maar er zit geen touw in mijn hoofdstel, tis allemaal rawhide leder.