[WN] Jiskefet (hafxfjord) op kamp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:41

spicegirl schreef:
@ rom- ik heb vaak amerikaanse pleasure classes bekeken, maar geen een is "ground covering " al staat het in de regels. net als dat de oren op schouder hoogte moeten zijn, en allemaal ruim daaronder zitten. ;)

Natuurlijk, maar dat is iets anders dan dat het niet gewenst is. Als je paard een mooie ruime nog heeft, moet je dat vooral niet af willen leren ;)
Bekijk de video maar, dan weet je wat de AQHA graag wil zien

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 14:51

minikatje schreef:
wat een heerlijke blonde doos, die pony van jou.
lees dat je net een jaartje bezig bent?

ben dan benieuwd naar jullie volgende topic :)

Dankje, we zullen van de volgende les foto's maken.

@ iedereen: Mijn instructrice heeft dat bit aangeraden, en hij komt er ook mooier op naar beneden, waar we uit eindelijk ook naar toe willen. Zoals al verteld wissel ik dus met de bitten af.
Dus als we die discussie nou laten ruste, ik heb ook niks aan een 20 pagina lange bit-discussie ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:00

is ze nu wel of niet erkend western instructrice ??

@ rom- mijn paardje is toch echt te ruim naar mn zin.daarom zal ik toch niet verder komen in de pleasure, als die kortpassige pleasure kastelen ( ff alleen van het talent v/h paard uitgaand ;) )

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 15:03

spicegirl schreef:
is ze nu wel of niet erkend western instructrice ??

@ rom- mijn paardje is toch echt te ruim naar mn zin.daarom zal ik toch niet verder komen in de pleasure, als die kortpassige pleasure kastelen ( ff alleen van het talent v/h paard uitgaand ;) )

Volgens mij niet, maar hoeft niet persee van mij, als ze ons maar de basis kan uitleggen en dat gaat zeer goed. Wedstrijden is toch niet het doel. Mijn pony heeft misschien niet het talent, maar wel het plezier en dat vind ik belangrijker.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:05

dan snap ik gelijk waarom ze shanks adviseerd... ;)
nogmaals veel plezier dan!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 15:07

spicegirl schreef:

wat is dat nou weer voor kromme reden
Laatst bijgewerkt door emma525 op 29-08-10 15:11, in het totaal 2 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:10

make an educated guess.... :P
welk level rij je zelf dan ?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 15:12

spicegirl schreef:
make an educated guess.... :P
welk level rij je zelf dan ?

Manon heeft in mijn ogen meer dan genoeg ervaring in het western rijden?
Verder kan je een eigenwijze donderfjord die zijn eigen kracht kent en ergens geen zin in heeft, iets beter sturen op dat bit dan op een snaffle.

Ik rijd nog geen level, want ik rijd geen wedstrijden en we leggen de basis nog

Wildgirl

Re: Jiskefet (hafxfjord) op kamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:19

Hier was ik al een beetje bang voor, zooooo jammer dat Bokt gelijk weer veroordelend te werk gaat.
Ik ben idd niet gediplomeerd westerninstructrice Spicegirl, maar betekent dat automatisch dat ik niet weet waar ik over praat?
Ik ben met alle bokt mensen hier eens dat je problemen niet op moet lossen met een scherper bit; veiligheid is echter ook belangrijk en Jiske dramde in het verleden zodanig door dat een wat pittigere inwerking op zijn plaats was.
Ik zie dat liever dan die mensen die continu blijven schoppen en trekken en ondertussen met een trensje rijden maargoed, dat is een andere discussie.
Imo ben ik prima in staat om Emma de beginselen van de western bij te brengen; wat ook daadwerkelijk lukt als je zou zien hoe haar pony in een jaar tijd al is gaan veranderen....
Mocht Emma uiteindelijk echt door willen naar een hoger niveau en wedstrijden willen gaan starten dan zal ze opzoek moeten gaan naar een andere instructrice aangezien mijn kennis van het western rijden dan onvoldoende is....

Maar zolang ze er beide plezier aan beleven, de pony vooruit gaat en de ruiter dondersgoed weet wat wel en niet kan....wat is dan het probleem?

Mocht iemand anders mijn kennen en kunnen in twijfel trekken...ik verdedig me graag, maar dan wel via PB om zo Emma's topic niet te verpesten....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:21

de basis is een snaffle, enpas als je met EEN hand kan rijden- je paard ook ntl., ga je over op shanks.het paard een zwaarder bit in hangen is geen oplossing van het probleem (dat is dan nog steeds aanwezig ) maar een dweilmiddel.en daar zal je steeds tegenaan blijven lopen, zolang je het niet rijtechnisch oplost.
is er geen mogelijkheid in de buurt van een western les ?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:38

Wildgirl schreef:
Hier was ik al een beetje bang voor, zooooo jammer dat Bokt gelijk weer veroordelend te werk gaat.
Ik ben idd niet gediplomeerd westerninstructrice Spicegirl, maar betekent dat automatisch dat ik niet weet waar ik over praat?
Ik ben met alle bokt mensen hier eens dat je problemen niet op moet lossen met een scherper bit; veiligheid is echter ook belangrijk en Jiske dramde in het verleden zodanig door dat een wat pittigere inwerking op zijn plaats was.
Ik zie dat liever dan die mensen die continu blijven schoppen en trekken en ondertussen met een trensje rijden maargoed, dat is een andere discussie.
Imo ben ik prima in staat om Emma de beginselen van de western bij te brengen; wat ook daadwerkelijk lukt als je zou zien hoe haar pony in een jaar tijd al is gaan veranderen....
Mocht Emma uiteindelijk echt door willen naar een hoger niveau en wedstrijden willen gaan starten dan zal ze opzoek moeten gaan naar een andere instructrice aangezien mijn kennis van het western rijden dan onvoldoende is....

Maar zolang ze er beide plezier aan beleven, de pony vooruit gaat en de ruiter dondersgoed weet wat wel en niet kan....wat is dan het probleem?

Mocht iemand anders mijn kennen en kunnen in twijfel trekken...ik verdedig me graag, maar dan wel via PB om zo Emma's topic niet te verpesten....

Hier kan ik best in meegaan. :)
Je hoeft geen western instructrice (dat zegt sowieso niet zo veel) te zijn om een goede basis mee te geven. ;)
Ik heb genoeg ervaring met fjorden om te zeggen dat ze niet makkelijk zijn, qua karakter al niet en door de dikke korte hals waar ze zich graag op vast zetten al helemaal niet.

Zelf heb ik eens een fries paardje iets moeten opvoeden, zij zette ook de hals erop om gewoon met je aan de wandel te gaan. Ook hier op een gegeven moment de (Mayler) shank gebruikt, en het was alsof ze ineens door had dat ze ook vier benen had om op te lopen en van je handen af kon lopen.
Toen ze dit éénmaal door had was ze later gemakkelijk te rijden op een trens/snaffle.

Zolang je maar weet waar je mee bezig bent en je logische verstand gebruikt komt het vast wel goed. :D

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 16:54

@ Slinding
Nou zo is Jiskefet ook soms, we zijn gewoon rustig bezig en dit gaat goed.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:16

spicegirl schreef:

Wees juist blij als ze een ruime gang heeft van zichzelf, dan ze is alleen maar beter te rijden en te verzamelen.
Ik rij met en reiner met één been franse stand pleasure en wordt regelmatig geplaatst( is natuurlijk maar WRAN he, volgens sommige het laagste van het laagste :+ >;) := )
Sta zelfs derde bij de highpoints :oo :D

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 22:22

dat is erg mooi! Jiske heeft niet zulke lange beentjes maar kan wel mooi verruimen. Verzamelen vind hij erg moeilijk, en zijn achterhand erbij houden ook.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:24

Ziet er heel leuk uit hoor! ;)

Jammer idd die dicussie over je bit. Bovendien zijn er ook shanks die kenmerken van snaffles hebben, zoals de Billy Allen, dus er zijn zoveel mogelijkheden. Het bit is net zo hard en slecht als de hand van de ruiter.

De, toch weer wat neerbuigende, opmerkingen over het 'slechts' zijn van recreatieruiter zijn ook niet terecht. Juist als je les hebt en weet waar je mee bezig bent en naar toe wilt, ben je gewoon goed bezig. Ook als je (nog) geen wedstrijden start. Recreatief rijden, in de zin van niet-wedstrijd-rijden, wil niet zeggen dat je minder serieus met je training bezig bent.

Succes verder met je training!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 19:39

@ simodi
Dankje wel, tja wedstrijden staan niet in ons boekje, maar lekker bezig zijn en de basis leren beheersen wel en zijn zekers serieus bezig.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:44

Ga je lekker Spicegirl?

Dat je geen wedstrijden rijdt betekend niet meteen dat je een prutser bent.

En heb jij wel eens opgelet hoeveel proffesioneel gereden paarden en 2-handig op een shank gereden worden in de training?

En dat vind iedereen dan weer prima :roll:

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:56

Jeetje wat een vervelende toon hier..
Wat ik zie:
Een leuke pony en een leuke ruiter die samen lekker recreatief plezier hebben, maar wel goed nadenken over wat ze doen i.s.m. een instructrice.
Ik zie nergens een te strenge hand op de foto's... wat wil je nog meer?

Ts, hele leuke pony en jullie zijn goed bezig!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:01

@ Def
En dat is onze bedoeling, niet eerst zelf aanprutsen en eerst een instructrice gezocht en gevonden!
Manon past heel goed bij ons en we doen lekker rustig aan.

Dankje, ja het is echt een schatje!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:08

emma525 schreef:
Hee, ik durf weer een topic aan.
Na veel commentaar op mijn vorige zadel, naar een nieuwe gekeken en gevonden. Rij er nu een week mee en ligt als een huis.

Je hebt lol met je knol en dat straalt wel van de foto's af, dat is het belangrijkste. Als jij het goed met je lesgeefmens kunt vinden en ervan leert is dat ook prima.

Maar ik vraag me wel af of jouw zadel wel is aangemeten door iemand met verstand van westernzadels? want hij ligt veel te ver naar voren en bovenop de schouder, dat lijkt me niet juist.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 07:22

cissy schreef:
emma525 schreef:
Hee, ik durf weer een topic aan.
Na veel commentaar op mijn vorige zadel, naar een nieuwe gekeken en gevonden. Rij er nu een week mee en ligt als een huis.

Je hebt lol met je knol en dat straalt wel van de foto's af, dat is het belangrijkste. Als jij het goed met je lesgeefmens kunt vinden en ervan leert is dat ook prima.

Maar ik vraag me wel af of jouw zadel wel is aangemeten door iemand met verstand van westernzadels? want hij ligt veel te ver naar voren en bovenop de schouder, dat lijkt me niet juist.

ja daar lag hij te ver naar voren, daar ben ik mij nu ook van bewust.

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:03

Wat een superpaardje, lekker stoer, houd ik altijd wel van :)

en over het bit, als iemand weet waar ze mee bezig is vindt ik dat het best verantwoord is om met een wat scherper bit te rijden. Zeker gezien de bouw (lees de kracht) van de pony. Ik vindt dat je beter één keer kan corrigeren en dan loslaten, inplaats van met een snaffle te rijden en dan maar door moeten blijven trekken omdat een paard gewoon niet luistert.

Jullie zien er zeker uit als een geweldige combi!
(en mooie tinker op de foto trouwens xD)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 21:07

EvilSock schreef:
Wat een superpaardje, lekker stoer, houd ik altijd wel van :)

en over het bit, als iemand weet waar ze mee bezig is vindt ik dat het best verantwoord is om met een wat scherper bit te rijden. Zeker gezien de bouw (lees de kracht) van de pony. Ik vindt dat je beter één keer kan corrigeren en dan loslaten, inplaats van met een snaffle te rijden en dan maar door moeten blijven trekken omdat een paard gewoon niet luistert.

Jullie zien er zeker uit als een geweldige combi!
(en mooie tinker op de foto trouwens xD)

XD die tinker is inderdaad erg mooi!! Wel een dominantje eerste klas.
Nou daarom rijd ik ook vaak op dat bit, vandaag les en bijna Manon plat omdat meneer zegt: dag, dag!! ik doe het niet.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:14

Wat een ongelooflijk leuke poown!

Ik heb de ballen verstand van western, maar ik kan wel zien dat jullie het enorm naar jullie zin hebben! :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:18

spicegirl schreef:

Beetje sneu om iemand af te kraken die lol heeft in het rijden, haar best doet, haar paard niet op wat voor manier dan pijn doet of belemmerd. Dat van dat bit, volgens de wedstrijdregels moet je hem eerst op een gewoon bitje kunnen rijden, maar dat is in dit geval niet het doel. Gebruikt ze dit bit op een manier dat de pony er last van heeft? Nee, dus wat maakt het dan uit. Zoals ik dit lees is het gewoon klieren in een topic, en geeft het geen toegevoegde waarde.

Verder vind ik dat de TS het erg goed doet. Ik rijd zelf dressuur, maar heb ook westernruiters op stal staan waar ik veel respect voor heb, ik doe het ze niet na.