[WN] [Filmpje] Banjer en ik @ training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 15:53

Sann_e: Dan is dat ons misverstand denk ik... :+ ik weet niet beter als dat een sliding stop en een technische stop 2 verschillende dingen zijn... :) ons doel is dus een ophouding op mijn zit kunnen maken en geen teugels gebruiken :)

Dank je Daan :D

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:46

Sann_e schreef:
Ik vind het wel een eng idee dat je op zo'n harde bodem zonder ijzers een stop gaat oefenen.
Als ik heel eerlijk ben staat er hierboven dan geen één goed antwoord op je vraag want een echt antwoord zou zijn NIET stoppen zonder sliding plates!!

Sann_e schreef:
Jij verteld dat je geen teugels wilt gebruiken, dan heb je het toch over een sliding stop of het nu wel glijd of niet, een stop is een stop.
Anders is het gewoon een ophouding!

Wat een onzin ;) . Ik ben geen reiningruiter (meer) en ik stop mijn paarden ook gewoon zonder wat voor ijzers dan ook.....
In horsemanship en trail etc. moeten ze ook simpel kunnen stoppen vanuit de galop.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:56

sommige mensen vergeten dat western rijden meer is als reining
in de horsemanship moet je ook stoppen zonder aan de teugels te komen, gewoon op zit een ophouding maken en stoppen

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:03

Sann_e schreef:
Jij verteld dat je geen teugels wilt gebruiken, dan heb je het toch over een sliding stop of het nu wel glijd of niet, een stop is een stop.
Anders is het gewoon een ophouding!

Nee, dit is dus klinkklare onzin. De naam sliding stop zegt het natuurlijk al. Een glijdende stop. Makkelijker dan dat kunnen ze het niet maken hoor. Een (gewone) stop is een overgang vanuit een voortgaande beweging naar stilstand waarbij het paard het liefst vierkant stil moet staan (zodat het elk volgend gewenste oefening vanuit begin positie kan uitvoeren). Een stop is hoe dan ook zonder glijdende beweging van de achterhand. Een sliding stop daarentegen is een overgang vanuit een voortgaande beweging naar stilstand waarbij het paard met de achterbenen door glijdt en met de voorbenen doorloopt (tot het einde van de voortgaande snelheid).
Een ophouding is een dressuur term. Een ophouding heeft te maken met de hand en kan zowel binnen een voortgaande beweging als naar een stop toe gebruikt worden. Niks met western te maken. Althans niet met gewenst western binnen de showring. Thuis zal je het waarschijnlijk wel is gebruiken.

Nogal wezenlijk verschil lijkt mij dus. Voor zowel een ophouding als een stop heb je geen plates nodig. Voor een sliding stop om de drommel wel.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:24

Hoi vera! Galop ziet er echt prima uit hoor! Daar ging eindelijk het lichtje branden bij Banjer ;) (in vergelijking met hoe ze daarvoor aan het klieren was ;) ). Ojah mensen ik ben dus Vera's zogenaamde 'tussendoorjuf' :+ en ik heb eigenlijk vrij weinig verstand van western. Zelf rijd ik alleen maar dressuur dus alle technische termen hier zal ik eens nader laten verklaren door Vera. We werken dus ook vrij weinig aan echte westernoefeningen maar vooral aan ontspanning en het lekker laten zakken van Banjer's hals. Dit gaat dus een beetje met mijn kennis en beetje met Vera's westernkennis en wonder boven wonder behalen we hiermee best leuke resultaten.

carolienuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:23

idd ! je zit is super :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: [Filmpje] Banjer en ik @ training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 18:42

dank jullie :D

Interessant om te lezen trouwens, hoe iedereen een andere definitie aan "stop" geeft :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:32

quarterH schreef:
ik doe altijd een backup na de stop, altijd.
ook als ie goed was maar dan maar een paar pasjes. was ie slecht een snelle backup soms wel halve/hele bak.
daarmee leren ze de kont eronder te zeggen (moet je wel juist backuppen, niet sloom da heeft t geen zin).

Ik niet. En ik vind dit ook geen goede methode. Het idee erachter is juist, ze leren de kont eronder zetten en van het bit af te gaan, maar ik vind het absoluut slecht om na ELKE stop te backuppen. Een goed paard denkt vooruit. Ze gaan anticiperen. Ze koppelen de backup aan de stop.
Je zult dan ongetwijfeld op show een paard gecreëerd hebben dat backupt na de stop als er een hesitate gevraagd wordt, zeker als ze wat scherp staan. Gevolg : NUL score.

Ik geef een hesitate na een goede stop. Na een slechte mogen ze backuppen :D Snel en veel en recht.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:35

storrum schreef:
Sann_e schreef:
Ik vind het wel een eng idee dat je op zo'n harde bodem zonder ijzers een stop gaat oefenen.
Als ik heel eerlijk ben staat er hierboven dan geen één goed antwoord op je vraag want een echt antwoord zou zijn NIET stoppen zonder sliding plates!!

Wat een onzin ;) . Ik ben geen reiningruiter (meer) en ik stop mijn paarden ook gewoon zonder wat voor ijzers dan ook.....
In horsemanship en trail etc. moeten ze ook simpel kunnen stoppen vanuit de galop.

Een SLIDING stop hoor je te doen met sliding plates. Anders rijd je je paard naar de verdommenis. C'est simple comme bonjour.
edit : trouwens als je je paard stops laat oefenen zonder plates, durven ze op den duur niet meer te stoppen. Je gaat toch ook niet schaatsen met werkschoenen ipv schaatsen ?
Laatst bijgewerkt door sevke op 21-06-10 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:36

zag er netjes uit :D

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:43

sevke schreef:
Een SLIDING stop hoor je te doen met sliding plates. Anders rijd je je paard naar de verdommenis. C'est simple comme bonjour.
edit : trouwens als je je paard stops laat oefenen zonder plates, durven ze op den duur niet meer te stoppen. Je gaat toch ook niet schaatsen met werkschoenen ipv schaatsen ?

Het ging hier niet over sliding stops maar over gewoon stoppen vanuit stap, draf of galop.