[WN] Vienna goes western!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Re: Vienna goes western!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 06:03

Uiteraard lees ik mee ;)
maar ik vind het niet zo makkelijk om in een discussie mee te gaan, dus kijk ik gewoon hoe iedereen reageert ;)

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 06:17

Ik heb persoonlijk niks met western, maar vind het er wel leuk uitzien! Ga dus ook niet reageren met wat goed/ fout is, want ik weet het niet :+

Vind de weltrusten foto wel mega vet, die zou ik uitvergroten en boven mn bed hangen; weltrusten :+ hahaha!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:32

Je hoeft niet mee in discussie te gaan, maar ik ben wel benieuwd wat je er zelf nu van vindt?
Hangt volgens jou die hack op de goede plaats of heb je hem zoals er hier gezegd werd hoger gehangen? Of is er een reden dat die zo laag hangt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:44

Het lijkt dat het hoofdstel niet de gewenste ruimte geeft om de hack hoger te hangen. Dat is wel vaker een probleem bij westernhoofdstellen in een bepaald segment.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 11:23

Juliette86 schreef:
Het lijkt dat het hoofdstel niet de gewenste ruimte geeft om de hack hoger te hangen. Dat is wel vaker een probleem bij westernhoofdstellen in een bepaald segment.

Dat is dus idd het probleem ;)
naar mijn idee vind Vienna de hack daar juist wel erg prettig hangen, ik heb hem al iets hogergeprobeert alleen dan is ze toch net niet zo lekker te rijden... (hack hoger gehangen door iets zachts tussen hoofd en hoofdstel te doen)

Qua zadel, ik zal eens gaan uitzoeken wat het kost... En wat ik nog voor dit zadel terug kan krijgen, ook ga ik eens kijken voor een ander pad enzo ;)

In ieder geval wel veel bedankt voor de tips enzo, al kwamen ze soms erg bot over :P

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:34

TS, ik weet niet hoeveel je traint met je paard, maar vind haar echt ontzettend slecht bespierd. als een overstap naar de western is omdat je tegen problemen aanloopt in de dressuur is het misschien raadzaam om uit te sluiten dat die problemen door een medisch probleem veroorzaakt worden :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 11:36

ik heb de hele winter niet kunnen rijden, en vienna is nooit echt erg bespierd geweest :(
ze heeft een behoorlijke achterstand opgelopen in haar jongere jaren, voor ik haar kocht, en daar begint ze nu pas echt overeen te komen

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:57

Sommige posts waren idd misschien wat bot ja, maar je moet voor ogen houden dat iedereen het beste met jou en je paard voor heeft en men daarom soms wat fel reageert als men dergelijke foto's ziet. Betreffende westernruiters weten wat de gevolgen kunnen zijn van slechte tack (zowel zadel, niet correct geplaatste hack, pad, etc). Denk hier niet te lichtzinnig over, anders ben je straks lang bezig je paard te laten herstellen van (rug)blessures. Jullie hebben nu zo'n goede band samen, probeer dat zo te houden.
Ik heb 2 custom-made zadels en dat is niet voor niets. Dat is niet voor iedereen weggelegd helaas ivm hoge kosten (ik zou het iedereen/elk paard gunnen), maar er is zeker iets véél beters te koop dan wat je nu gebruikt en wat (hopenlijk) wel betaalbaar voor je is. Beter geen of een passend engels zadel, dan een slecht passend westernzadel omdat je graag western wilt rijden. Alle tips zijn echt goed bedoeld. Doe er wat mee voor het te laat is. Succes en veel plezier met je mooie paard.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:10

je kan ook kijken voor een 2e hands barefoot arizona, is een heel fijn zadel, wel met goede pad gebruiken voor ruggengraat vrijheid

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:15

Ik vind het mooie foto's :D !

De hack vind ik persoonlijk wat laag hangen maar als jij zegt dat ze er zo lekker op loopt en jij op let dat je niet te veel druk zet, prima. Ik zie geen probleem :) !

En over slechte kwaliteit van het zadel? Ik heb haar wel is gemeet en vond dat reuze meevallen! Nu heb ik niet super ogen hiervoor maar dat slechte kwaliteit vind ik persoonlijk wel overdreven :o (niet alles hoeft duur te zijn om goed te zijn, dat het niet helemaal perfect past.. Ze geeft zelf aan dat ze de hele winter niet heeft kunnen rijden dus bespiering is wat minder. Misschien dat het daaraan ligt? Ik geef hier verder geen mening over :D ! ).

En ik ga haar niet verdedigen omdat ik haar 'persoonlijk' ken, ik geef gewoon mijn mening :P .

En dat van vastklemmen bij de lies valt toch wel mee :) ? (Dit is niet gemeen/aanvallend naar iemand bedoeld, gewoon voor me eigen, hier leer ik namelijk ook weer van. Wáarom het slecht is, wat er dan zo slecht is etc.. :P ).

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:22

Bij westernzadels gaat de regel van 'weinig geld, slechte kwaliteit', wel op.
Op merkzadel voor een prijsje kunnen kopen is een ander verhaal, maar dan praten we ook niet meer over goedkoop.
Je kan een westernzadel echt niet vergelijken met een dressuur/spring/...zadel.
Wil je kwaliteit moet je betalen, je kan goedkope kwaliteitszadel kopen of je kan erg dure handmades kopen, dan kies je zelf natuurlijk.
Ik wil hier niemand mee aanvallen, maar spijtig genoeg wordt er nog altijd zo onbelangrijk gedaan over een westernzadel dat niet helemaal past. De gevolgen zijn echt niet te overzien.
Ze zegt dat paard nog nooit goed bespierd geweest is sinds vorige eigenaar, dus dan zou het zadel dat er nu opligt gewoon moeten passen voor dit paard onbespierd.
Je koopt je broek ook niet 3 maten te groot omdat je ooit wel zo dik/groot zal worden.
Je kan bij de aankoop het verbreden,bespiering,... van het paard wel wat bijrekenen, maar het belangrijkste is dat het zadel nu past.
Als het nu niet past, loopt het paard niet zoals het hoort en dat gaat de bespiering natuurlijk ook niet ten goede komen.

Op de foto is niet te zien dat ze klemt, heb persoonlijk ook niets tegen steigeren, hoewel het geen meerwaarde geeft volgens mij.
Maar het gaat om het totaal beeld, schraal onbespierd paard, slechte tack, verkeerd hangende hack, soort trickryding, steigeren,.... Ik kan me hier niet in vinden.

Maar ik denk dat de Ts het nu wel door heeft en hopelijk doet ze er ook wat mee.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 00:00

Over het slecht passende zadel is alles wel gezegd geloof ik..... en de hack hangt wat laag, je zit een beetje in stoelzit (waarschijnlijk door het zadel).... oké, dat weet je nu allemaal wel. Als je echt in westernoutfit wil gaan rijden is een fatsoenlijk westernzadel idd geen overbodige luxe, dan zit je waarschijnlijk ook beter. Misschien een bosal ipv de hack? En dan een spijkerbroek aan in plaatst van een rijbroek, ziet er ook al anders uit. Ik zie dat je shows geeft, ik vind het wel knap hoor om zo langs je paard te gaan hangen in galop en dat je paard zo relaxed ligt terwijl jij erop ligt. Misschien is het een idee als je echt de westernkant op wil om ook wat westernlessen te nemen..... alleen een westernzadel op je paard leggen is nog geen westernrijden......

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:15

waar ik het meeste moeite mee heb is dat ze aan haar zadel gaat hangen, trickriding
er komt dan zoveel meer spanning en kracht op het zadel en de rug van het paard dat je echt een goed passend en degelijk zadel nodig hebt
je hebt niet voor niks speciale zadels voor deze dicipline

Lianne18_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:42

Super zeg ;) wat een getalenteerd paard.

Hoop dat die van mij ook ooit western kan worden gereden, western zadel kent ze al wel maar western hoofdstel nog niet.
Moest die van jou daar erg aan wennen in het begin? En is zon bit scherp?

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:31

zo ziet er goed uit
en je paard zo braaf echt knap dat je zo band kan hebben met je paard ;)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:13

@Lianne18: Ieder paard kun je western gaan rijden hoor, dat heeft niet direct iets met het zadel of hoofdstel te maken. Als je er een westernzadel 'op gooit', wil dat nog niet zeggen dat je ook western rijdt, idem voor het hoofdstel. Ook in de westernsport heb je gewoon eenvoudige trensjes, net zoals in de dressuur. Het is de manier van rijden en de disciplines die verschillen met Engels rijden. Vele niet-quarters hebben echter wel beperkingen in wat je ermee kunt bereiken en hoe makkelijk het gaat. Ook dat hangt weer van de discipline af.

Renpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:17

Heee daar hebben we Vienna! Ik blijf het fantastisch vinden wat je allemaal bereikt met die paarden van je!
Ik ben trouwens van HT. ;)

Als je serieus zit na te denken over het westerngebeuren, weet ik nog wel een adresje voor je die langskomt met westernzadels om te passen, en die je kunt leasen voor 20 euro p/mnd. Exclusief borg dan.
En dan zijn het goéde zadels. En je weet tenminste dat het past, want die vent heeft er echt verstand van.
Stuur maar een berichtje als je geinteresseerd bent. ;)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 09:29

Hi :) Leuke fotos ! Ik vind je paard er wel goed uitzien, zij glimt mooi en als je haar meer gaat trainen komt de bespiering vanzelf. Ik denk dat je met de trick riding een half fender drag wou doen ? Het is inderdaad makkelijker om een trick riding zadel (of roping zadel) hiervoor te gebruiken die goed past, je kan je dan je gewicht meer op een beugel plaatsen (dat gaat bij een lichter zadel moeilijker en bij dit zadel schuift je beugel teveel naar achter .. je kan je knie dan wat meer laten zakken zodat je met je been onder de fender komt, dat is steviger en dan kun je de stunt beter afmaken. Met een te licht of een niet passend zadel is dit te gevaarlijk voor jou en voor je paard. Ik vind de band die je met je paard hebt super en het knap hoe zij in het zelfde tempo en recht (zonder te slingeren als het gewicht aan 1 kant komt) door blijft galoperen want daar hebben de meeste paarden moeite mee in het begin :)

HaffiePower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:53

Mooie foto's! Inderdaad een super westernpaard wat ik zo zie 8-)
Je overbelichte foto kan je nog een beetje mooier maken door hem om te zetten naar "sepia" kleur, dan is de overbelichting minder storend aanwezig en valt het zelfs bijna niet meer op :o

Van Hackamore's heb ik geen verstand en het zadel en de ligging laten checken door een goede westernzadelpasser kan nooit kwaad ;)