[WN] 3-jarige Quappaloosa Jazz @ inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:46

bijna !! :P ik weet nog nniet welke oudwers je paardje hebben, welke QH, en welke app er in zit ?
bij westernrijden word er ook lichtgereden hoor! zeker bij jonge paarden ;)

annerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:47

Ronne, potverdorie weer geen cap op!! }> Ha Ha nou ja je weet hoe ik erover denk, maar je moet het zelf weten het is jouw hoofd.

Jazz lijkt het echt leuk te vinden, leuk om te zien.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:58

Ronne ik vind het er leuk en goed doordacht uitzien hoor!! Ook vind ik je een heel leuk paardje hebben, ik zie wel dat er Quarter inzit ;)
Al dat gezeur weer hier over geen cap....pfffffff

kleinvosje

Re: 3-jarige Quappaloosa Jazz @ inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:02

Sorry hoor, het mag dan wel western zijn, maar voor een dier dat zo jong is, is blijven doorzitten echt niet prettig in de rug, hoe ontspannen je ook zit. En net wat spicegirl ook al zegt, bij western wordt ook lichtgereden..

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 21:03

spicegirl schreef:
bijna !! :P ik weet nog nniet welke oudwers je paardje hebben, welke QH, en welke app er in zit ?
bij westernrijden word er ook lichtgereden hoor! zeker bij jonge paarden ;)

ah, excuse me! ;)

Ik weet er weinig over, veel mooie bloedlijnen zullen er niet in zitten iig ;) Paps is iig een NAS, geen amerikaan. Ik weet alleen dat moeders vader Personalitys Listo is.

Jazz heeft een hele vlakke draf, door door zitten (wat op haar zonder gestuiter makkelijk kan :P ) ontzie ik haar naar mijn gevoel het meest.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:31

Als Appie fan moet ik natuurlijk ook even reageren! :D
Heel leuk paard wat zeker heel erg ten goede is veranderd!!
Tsja, het opstijgen wordt toch wel vaker zo gedaan bij jonge paarden om ze eraan te laten wennen. Zo slecht vind ik het niet en het paardje vertrouwd haar.
Het rijden ziet er netjes uit hoor, lekker ontspannen. Ik zou wel lichtrijden op een jong paard, doen we nml wel hoor in het western!

Je kunt duidelijk het NAS bloed zien maar ook de Quarter invloed. Ik denk dat het een leuk allround paardje wordt!! ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:07

Ronne schreef:
Even over het schuivende zadel: Dat zie ik sowieso inderdaad pas op de foto's, bij het opstappen had ik dat eigenlijk niet zo in de gaten, maar zal em de volgende keer een gaatje strakker aansingelen :)
Het opstappen zonder krukje is ook een bewuste keuze. Ik wil gewoon vanaf de grond op kunnen stappen, omdat ik ook regelmatig de bossen in ga. Dan wil ik niet eerst op zoek moeten naar een boomstam of bankje om op te kunnen stappen. Natuurlijk heb ik de eerste keren opstappen wel wat voorzichtig gedaan, maar ik ga af en toe ook expres wat aan het zadel hangen en schud er wat mee. Als ik haar als een ontplofbare bom ga behandelen, gaat ze daar uiteindelijk ook naar handelen.

Wb het inrijden: Ik heb al een aardig aantal paarden ingereden in mijn leven en ben ook met gekke paarden niet onervaren ;) Wat ik bedoel met netjes rijden is het bij de dressuur netjes de hakken-heup-schouders in 1 lijn houden en de gehate pianohandjes... dat soort dingen. Verder ben ik absoluut geen beginner en ben ook niet iemand die er zomaar afvalt (afkloppen :P ).

Cap, slechte gewoonte. Is er in geslopen, maar vind het onding eerlijk gezegd ook niet zitten. Ik ga er verder niet over uitwijden, omdat het echt een eigen keuze is, waar niemand verder last van heeft. Ik kan er ook met cap afvallen en mijn rug breken... een ongeluk zit in een klein hoekje en paardrijden is nu eenmaal een gevaarlijke sport... so be it.

Doorzitten heb ik idd de hele tijd gedaan. Ben van plan dat sowieso te blijven doen (western he).

Volgens mij heb ik nu alle brandende vragen beantwoord..? ;)

Hier ga je toch de fout in. Imo horen de eerste ervaringen met een zadel gewoon prima te zijn. Geen pijn, geen geklapper, geen gehang en getrek. Daarna ga je pas de-sensibiliseren. Je loopt op de dingen voor. Eerst no nonsens inrijden en daarna kun je gerust trainen om er van voor, achter, links of rechts op te stappen. Maar imo ga je niet aan een jong paard hangen dat je aan het inrijden bent. Maargoed zal wel een verschil in methode zijn, ieder zijn eigen manier om een paard in te rijden.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 05:57

Ronne kei leuk!!!

Even over lichtrijden: wat wil je daar mee bereiken? Je gaat er niet minder door wegen. Sterker nog, met het opstaan voel je voor je paard licht, met het neerkomen dubbel zo zwaar. Nee dan kun je in mijn ogen beter doorzitten. (tenzij je een heen en weer hupsende, bonkende ruiter bent, dan niet :))

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 06:30

Sorry...Maar ik kan dit niet begrijpen. Een paard beleren met alleen maar doorzitten omdat ze dat in de western zo doen? Denk je dat die paarden nooit door hebben moeten lopen waarbij de ruiter wel moet lichtrijden? Een paard kan zich anders echt nooit goed ontwikkelen in zijn spieren. De jog is niet het enige wat ze moeten kunnen. Dat leren ze pas als het draven er netjes in zit, dan hebben ze ook pas de kracht om een goede, actieve jog te laten zien. Ze moeten eerst voorwaarts zijn. Ik ben ook niet enorm ervaren en heb ook met begeleiding mijn eigen paard ingereden, maar dit soort dingen zou je instructrice toch moeten weten.

En ik heb het idee dat je zadel niet echt heel erg geschikt is. Maar dat kan ik niet goed zien.

Dat je niet met fluwelen handschoentjes werkt vind ik goed. Alleen doe je dat naar mijn mening op het verkeerde vlak. Opstijgen moet niet vanaf het begin al vervelend zijn. Maar er komt vanzelf een moment dat je paard dat zelf gaat aangeven.

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:41

Leuk paardje! Goed dat je het allemaal rustig opbouwt.
Ik ben het wel eens met het commentaar over het lichtrijden. Ik zou dit zelf zeker ook doen bij het inrijden van een paard. Sterker nog, ik rijd western, maar over het algemeen rijd ik ook licht met draven en vele western ruiters zie ik dit doen. Het is echt niet zo dat omdat je western rijdt je niet kan/mag lichtrijden hoor!

Succes verder met je paardje!

Ps: ik droeg ook nooit een cap, maar op de stal waar ik nu rijd is het verplicht. Vorig jaar ben ik behoorlijk van m'n verzorg paard af geknikkerd en ik dank god op m'n blote knieen dat ik een cap op had, want anders had ik dit denk ik niet meer kunnen tikken......

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:21

gaaf paardje :j

het rijden ziet er lekker ontspannen uit

ik struikel ook een beetje over het opstappen
als er dan toch iemand naast staat, laat die dan even in de andere beugel hangen zodat je zadel tenminste goed blijft liggen
hoef je ook niet zo strak aan te singelen
of neem bijvoorbeeld een borsttuig, die houdt het zadel ook meer op zijn plek, bij een paard zonder echte schoft best een uitkomst

ook ik rij licht, zelfs bij een ervaren paard
de gewone draf gebruik je toch bij het losrijden en eerlijk gezegd rij ik dan liever licht

succes met het verdere beleren, gaat vast lukken en plaats maar regelmatig foto's want er kunnen nooit genoeg appie foto's geplaats worden :P

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 08:58

Tsja, over het lichtrijden zijn de meningen dus verdeeld... Ik denk dat het heel moeilijk is om erover te oordelen zonder het te zien, maar ik merk dat ik met doorzitten op dat moment t beestje het minst in de weg zat. Lichtrijden betekent ook weer een hoop extra beweging bovenop en ik kies er dan voor om het beestje zich op zichzelf en het lopen te laten concentreren.
Oh, en voor het geval dat: we hebben ongeveer 15 minuten in totaal gereden, waarvan misschien net 5 minuten gedraafd, dus je kunt mij niet wijsmaken dat dat dan te belastend is voor de onontwikkelde spieren. Jazz is een paardje dat het zéker aangeeft als iets niet prettig is of als iets moeilijk is. Dat heeft ze altijd gedaan en ik ken haar wat dat betreft door en door. :)

En ik weet niet hoe vaak ik het nog moet herhalen, maar cap is toch echt een eigen keuze.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:03

ronne kan me best voorstellen dat het nu met zulke korte momenten van rijden rustiger is voor je paard om door te zitten
herken dat ook wel
maar ga je straks echt rijden en tempo wisselingen maken , zou ik bij het naar voren rijden toch kiezen voor lichtrijden al blijft het natuurlijk je eigen keus

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:09

lichtrijden is beter dan niet behoorlijk kunnen doorzitten op een voldoende actief tempo, maar het is wel waar dat -zoals door iemand reeds gezegd- je gelijkmatiger in gewicht blijft op de paardenrug als je doorzit. als je het wèl kunt is doorzitten dus wèl beter ;-) .
als de gang 'lastig' wordt om door te zitten, kan je dan weer beter even gaan lichtrijden om gebots te voorkomen...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:09

Zoals spatter al zei. Voor deze situatie zal het vast rustiger zijn geweest om door te zitten. Maar je zei dat je het ook zou blijven doen. En dát lijkt me niet handig voor zijn ontwikkeling. Want hij zal ook moeten leren om door te draven. Vandaar mijn reactie.

Ehm...Cap is eigen keus. Vind ik zo irritant, haha. Echt, ik vind het allemaal prima wat iedereen met cap, zonder cap, met hoed of wat mij betreft een oliebol op hun hoofd doen. Maar er dan bij zetten dat het eigen keus is. Ja duh. Alles wat je doet is toch je eigen keus.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:11

ziet er goed uit...mooi paard!
Met geen cap heb ik geen probleem...moet je zelf weten!
(alleen wel jammer dat de ziektekostenpremie voor anderen omhoog gaat door letsel veroorzaakt door het dragen van geen cap...)
Wel heb ik een probleem met een jong paard in de rug te zitten,door ver achterin het zadel te zitten en vooral niet licht te rijden....als je al zoveel paarden hebt ingereden hoor je dit toch te weten?

Ik zit zelfs lichtelijk naar voren in het begin...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:03

Heb het geheel al een aantal keren live mogen aanschouwen en het ziet er heel rustig en beheerst uit ;)
Cap is idd eigen keus, je weet ook hoe ik erover denk. Heb zelf een keer een gespleten cap gehad, van m'n paard gevallen die ik 100% vertrouwde. Als ik dat ding niet op had gehad.... Maar goed, er rijden bij ons op stal wel meer mensen zonder cap...
Over het lichtrijden, tja, paardje geeft idd aan dat dat op dit moment het fijnste is voor haar. Ik kan me niet voorstellen dat Ronne helemaal nooit gaat lichtrijden ;) Ronne kennende is ze heel voorzichtig met haar paard!!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:14

mijn pony heb ik de eerste 2 a 3 keer dat ik erop zat ook enkel doorgezeten, met vlakke gangen kan dit namelijk veel makkelijker, je voelt je paard beter aan en met een verkeerde stap "knal" je niet terug in je zadel. Zolang je maar netjes kan doorzitten en niet zit te stuiteren vind ik dit ergens ook veel verstandiger.

Naar vore zitten vind ik ook niet verstandig, de achterbenen zijn bij een haast ongetraind paard vaak toch even sterker dan de voorbenen, als jij op die voorhand gaat hangen maak je het je paard zeer moeilijk om normaal te kunnen lopen, meteen een goede zit aannemen maak je het je paardje veel makkelijker mee.

Ik vind het er netjes uit zien, wel had ik bij opstappen even iemand laten tegen hangen.

Paardje is zeer rustig en kalm, dus in mijn ogen gaat dit op de goede manier :)

Quinty48

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:14

Ik vind het echt een prachtig paard.
En wat is ze veranderd van het veulen tot paard! :D
echt heel leuke foto's ook.

groetjes

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:19

Lara_Silver schreef:
Hier ga je toch de fout in. Imo horen de eerste ervaringen met een zadel gewoon prima te zijn. Geen pijn, geen geklapper, geen gehang en getrek. Daarna ga je pas de-sensibiliseren. Je loopt op de dingen voor. Eerst no nonsens inrijden en daarna kun je gerust trainen om er van voor, achter, links of rechts op te stappen. Maar imo ga je niet aan een jong paard hangen dat je aan het inrijden bent. Maargoed zal wel een verschil in methode zijn, ieder zijn eigen manier om een paard in te rijden.

Misschien heeft iedereen inderdaad zo zijn methode, maar wat jij schrijft is ook mijn methode, ik ben het dus met je eens.

Desensibiliseren heeft imo ook met een stukje vertrouwen te maken wat je moet winnen. Desensibiliseren kan pas wanneer het paard je tot op die hoogte vertrouwt dat hij bijv. het geklapper en geschuif of het raken met een been tijdens het opstijgen tolereert. En dat is imo niet mogelijk bij een paard wat je pas de 2e of 3e keer onder het zadel hebt, want op dat moment heeft een paard nog zo weinig ervaring met het hele gebeuren dat het vertrouwen behoorlijk breekbaar kan zijn. Wanneer je dan dus al gaat desensibiliseren kan het gewoon gigantisch mislopen waardoor opstijgen tot een echt probleem kan worden...Natuurlijk tolereren sommige paarden het wel, maar het is een risico wat ik niet aan zou willen gaan.

Een beetje aan het zadel trekken of stijgbeugels laten klapperen dat doe ik ook wel voor de tijd aan de longe, maar wanneer ik er dan op wil ga zitten moet dat eerst perfect verlopen, er komen andere factoren bij als het ruitergewicht (evenwicht houden, ook bij opstijgen) en het bewegende ruiterlichaam tijdens het opstijgen, waarop het paard geen zicht heeft....Wanneer het zadel dus ook nog eens begint te schuiven, wat er ook weer voor kan zorgen dat het paard moeite krijgt met het houden van het evenwicht terwijl de ruiter opstijgt en mogelijk moet de ruiter iets sneller en daardoor onvoorzichtiger handelen (immers verliest de ruiter ook evenwicht door het schuivende zadel, moet dit corrigeren en vrij snel, voordat het zadel meer gaat schuiven...tenminste, dat lijkt me een vrij automatische reactie...)...Sja, ik denk dat het dan veel te veel factoren in een keer worden. Sommige paarden pikken het, andere niet, en welke het nu wel of niet pikken, dat is haast onmogelijk te voorspellen...

Oke, het is een vrij lang en warrig verhaal geworden, hoop dat jullie het snappen...

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:23

Ronne schreef:
Eerst regelmatig een zadeltje op gelegd en aangesingeld, zonder verder iets te doen, dit deed ze super! Geen stap verkeerd,

Maar paarden kunnen altijd nog een stap verkeerd zetten he ;)
en je cappie meid, je hoofd is zo ontzettend belangrijk.
En het dier is nog zo ontzettend jong, en ookal is het ontzettend cool in z'n kop, er kan altijd wat gebeuren.
Zelfs aan de longeer lijn.
Dus gewoon cappie op ;)

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:30

ziet er erg leuk en ontspannen uit!! :))

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:33

smurffie schreef:
Naar vore zitten vind ik ook niet verstandig, de achterbenen zijn bij een haast ongetraind paard vaak toch even sterker dan de voorbenen, als jij op die voorhand gaat hangen maak je het je paard zeer moeilijk om normaal te kunnen lopen, meteen een goede zit aannemen maak je het je paardje veel makkelijker mee.

Je moet natuurlijk niet voorover kukelen, maar licht naarvoren komen betekent het paard uit de rug komen en daarmee bevorder je imo veel meer het ondertreden van het achterbeen, omdat je de rug ontziet.

Een jong paard wat net onder het zadel is moet zich met veel dingen tegelijk terecht vinden: coördinatie, evenwicht (en deze twee beïnvloeden elkaar sterk, vooral omdat het paard evenwicht moet vonden onder de ballast van het ruitergewicht), communicatie (hulpen begrijpen) etc. etc. Het is iets wat heel erg spannend is voor een paard.

Wat ik vaak zie bij mensen die inrijden en die doorzitten, is dat het paard het allemaal nog verdraait spannend vind en ook gewoon nog niet goed weet hoe het lichaam ingezet moet worden. Ze drukken de rug licht weg en gaan het ruitergewicht met de lange rugspier dragen...Deze heeft echter geen draagfunctie, slechts een bewegingsfunctie en wanneer deze spier wordt gehinderd, beperk je dus ook de beweging van het paard. Je ziet dan dat het paard helemaal niet meer met de achterhand eronder komt en je ziet het paard moeite krijgen met de balans. Bovendien kun je vanuit een dergelijke positie nooit beginnen aan stelling, omdat dit eigenlijk anatomisch niet te doen is voor een paard...

Dan zie je hele verschillende reactie...Paarden die braaf doorlopen, maar ook paarden die boos of zelfs paniekerig reageren...Nog niet te spreken over de mogelijke schade op lange duur: Rugklachten...

Ik ben het dus met Geerke eens :D

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:44

Grappig dat ik als een van de weinigen een argument aandraag wat beterft lichtrijden/doorzitten. De meeste reacties zijn in de trant van: lichtrijden is beter (want..? Denk ik dan). Mijn paardje wordt ook dit jaar ingereden en als lichtrijden ook echt beter is wil ik ook graag weten waarom eigenlijk.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 11:44

Adil18 schreef:
Lara_Silver schreef:

Misschien heeft iedereen inderdaad zo zijn methode, maar wat jij schrijft is ook mijn methode, ik ben het dus met je eens.

Desensibiliseren heeft imo ook met een stukje vertrouwen te maken wat je moet winnen. Desensibiliseren kan pas wanneer het paard je tot op die hoogte vertrouwt dat hij bijv. het geklapper en geschuif of het raken met een been tijdens het opstijgen tolereert. En dat is imo niet mogelijk bij een paard wat je pas de 2e of 3e keer onder het zadel hebt, want op dat moment heeft een paard nog zo weinig ervaring met het hele gebeuren dat het vertrouwen behoorlijk breekbaar kan zijn. Wanneer je dan dus al gaat desensibiliseren kan het gewoon gigantisch mislopen waardoor opstijgen tot een echt probleem kan worden...Natuurlijk tolereren sommige paarden het wel, maar het is een risico wat ik niet aan zou willen gaan.

Een beetje aan het zadel trekken of stijgbeugels laten klapperen dat doe ik ook wel voor de tijd aan de longe, maar wanneer ik er dan op wil ga zitten moet dat eerst perfect verlopen, er komen andere factoren bij als het ruitergewicht (evenwicht houden, ook bij opstijgen) en het bewegende ruiterlichaam tijdens het opstijgen, waarop het paard geen zicht heeft....Wanneer het zadel dus ook nog eens begint te schuiven, wat er ook weer voor kan zorgen dat het paard moeite krijgt met het houden van het evenwicht terwijl de ruiter opstijgt en mogelijk moet de ruiter iets sneller en daardoor onvoorzichtiger handelen (immers verliest de ruiter ook evenwicht door het schuivende zadel, moet dit corrigeren en vrij snel, voordat het zadel meer gaat schuiven...tenminste, dat lijkt me een vrij automatische reactie...)...Sja, ik denk dat het dan veel te veel factoren in een keer worden. Sommige paarden pikken het, andere niet, en welke het nu wel of niet pikken, dat is haast onmogelijk te voorspellen...

Oke, het is een vrij lang en warrig verhaal geworden, hoop dat jullie het snappen...

Wat betreft dat vertrouwen; dat is er zeer zeker. Ik ken mijn paard heel goed (eerlijk gezegd denk ik beter dan de meesten, maar dat ter zijde) en zie bij haar over het algemeen goed aankomen wat ze wel en wat ze niet eng vindt. Ik ben van het no nonsense inrijden. Naar mijn mening wordt er veel te voorzichtig met paarden omgegaan, hierdoor gaan ze dingen eng vinden die ze anders nooit eng hadden gevonden. Mijn paard ziet mij als kuddeleider en als ik iets breng alsof het de normaalste zaak van de wereld is, zal zij dit ook zo aanschouwen. Ga ik echter heel voorzichtig met ingehouden adem iets nieuws doen, kan ik er donder op zeggen dat ze schrikt. En al schrikt ze toch een keer, als ik daar rustig onder blijf en het nieuwe gewoon blijf aanbieden op dezelfde manier, zal ze snel genoeg tot bedaren komen.

En over die opmerking dat de ziekenfondspremie omhoog gaat voor anderen doordat sommigen geen cap dragen: Dat klopt, maar dat geldt ook voor mensen die te lang zonnen, te hard rijden, niet uitkijken met oversteken, roken, drinken, vet eten, kortom: 's ochtends uit bed komen en zich wagen aan de dodelijke ziekte die het leven heet. ;)

Jazz heeft zo'n vlakke gangen dat ik daarop echt veel makkelijker door kan zitten dan licht kan rijden. Als ik nu al licht ga rijden, weet ik zeker dat ik haar meer belast en in de weg zit dan dat ik gewoon doorzit. Wat overigens niet wil zeggen dat ik nooit licht zal rijden, maar dat hangt echt van het beestje af. Ik kijk hiervoor naar hoe ik het beetje het best kan stimuleren, zonder het te veel te belasten of in de weg te zitten. Als we op een gegeven moment aan een actievere draf gaan werken, kan het best zijn dat het op een gegeven moment wel op lichtrijden neerkomt. Maar dat zien we dan wel weer, first things first :)