[WN] Sariyah (pinto arab) onder het zadel (let niet op ruiter ^^)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:37

Nou ziet er helemaal niet zo slecht uit voor een eerste keer hoor!

Paar dingetjes die me opvallen:
* Alle westernruiters rijden ook licht hoor, dat is zeker niet iets wat je af moet leren.
* Je handen wat meer naar voren houden, voor je pommel
* Meer impuls van achter er inrijden. Op de foto waar je met losse teugel rijdt, treed je paard mooi onder maar op de andere foto's verliest hij alle impuls van achteren en loopt hij meer op de voorhand. Hier zijn hele handige (western) oefeningen voor.
* Je beugels zeker niet korter! Eerder een gaatje langer :j

spatter schreef:
nu zit je af en toe teveel in stoelzit, dan zul je ook merken dat je beugels echt niet korter hoeven

Die stoelzit komt door het zadel, een boomloos ( en uit ervaring vind ik dat dit met een Barefoot helemaal het geval is) geeft je snel een stoelzit.

Enne, wel even een spijkerbroek gaan kopen hoor :P

Succes samen!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:39

Wat een geweldig mooi dier heb je zeg!!
Ik vind het er eerlijk gezegd heerlijk uit zien, het rijden.

_Cindy

Re: Sariyah (pinto arab) onder het zadel (let niet op ruiter ^^)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:44

Ik vind het er helemaal niet zo slecht uit zien als je doet voorkomen hoor. Op sommige foto's loopt je paard wat achter de teugel, dan mag je met je handen meegeven naar voren.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:03

Leuke combinatie, je hoeft inderdaad niet zo negatief te denken. Het ziet er erg vriendelijk en rustig uit ;) .
Ik zou je beugels niet korter doen, je zit nu al bijna met je bovenbenen tegen je brug aan....
Misschien net een gaatje langer. Waarom kan je zo je hakken niet uitdrukken? Misschien ligt het meer aan de zit van het zadel of de fenders van het zadel dan aan de lengte van de beugels. Maar je moet natuurlijk een manier vinden waarop je het beste en aangenaamste zit, dat is het belangrijkste.
Handen inderdaad niet vastzetten, nagefelijk rijden doe je vooral door je benen te gebruiken en dan lichte speelse druk op de teugels, zodat het paard zijn rug gaat gebruiken. Maar als je les hebt gaat dat helemaal goed komen.
Is het geen optie om die piste te 'veranderen'? Of ergens anders een piste te mogen gebruiken, nu kan je in absoluut niet van je les gebruik maken, want het is onmogelijk om hierin oefeningen te doen.

Maar komt helemaal goed, ik ben er zeker van :D

edit: zoals hierbovenaan ook gezegd wordt, lichtrijden hoef je inderdaad niet af te leren. Ik doe het zelf ook vaak, vooral wel buiten, omdat mijn merrie zo'n grote passen neemt eens de draf een beetje sneller kan en mag.
Als je paard jogt zal je zowiezo liever blijven doorzitten denk ik, maar niets mis met lichtrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:09

Wauw, wat een knap dier heb jij onder je kont :oo :9

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:17

om te beginnen
check eens of je beugels wel gelijk zitten ...
of je paard wel recht is ...

te zien aan je houding is je linker beugel korter dan de rechter

strekken vanuit je middel en relax

je teugels is een ding :P
maar rijbroek met rubberen laarzen :o

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:22

Die bak is echt vreselijk! De hoefslag moet je bijna een trapje hebben om er uit te geraken. Héél slecht voor je paard en zeker niet aangenaam om zo te rijden.
Hoe groot is je paard eigenlijk, ik vind dat je er zo klein uitziet op het paard of is je paard zo groot voor een arabier? Verder leuk paardje en met oefening kom je er wel.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:25

Carmen heeft gezegd dat zowel zij als haar paard 1m60 is. Sariyah is een halfbloed arabier...

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 09:50

Iedereen bedankt voor de antwoorden :D Even er bij vermelden dat ik zelf ook helemaal verliefd ben op mijn bontje :o

Ok, mss heb ik beetje overdreven dan over mijn houding, sorry :o Maar ik moet eerlijk zeggen, heb er wel de beste foto's uitgekozen natuurlijk haha ;) Het zit grotendeels tussen men 2 oren denk ik, maar ook hier wordt aan gewerkt hoor!

@ claudiaM33, er zit ongeveer 45% arabisch bloed in langs vaders kant, dat is een pinto arabier met +90% AV bloed. Als je graag meer weet, op mijn site http://sariyah.webs.com staat meer info over vader en moeder enzo.
Die foto is me idd ook opgevallen. Ik zal hier zeker op letten, dank je wel!

@ spatter, die kin moet zeker omhoog :) Das echt een slechte gewoonte om naar beneden te kijken of men paard wel goed loopt. Terwijl ik dat eigenlijk gewoon voel haha. Das nog iets dat ik heb meegenomen van de manège vrees ik.

@ Dana, wanneer gaan we eens naar zo een westernshop :D hihihi.

@ Mindfields, ben blij dat je er zo positief over bent! Ik ga zeker blijven doorgaan, ik vind het heel belangrijk dat zowel ik als mijn paard lekker ontspannen en met plezier kunnen rijden!

@ Vera, bedankt voor de tips! Ga ik zeker wa mee doen :) Die impuls is iets waar we nu eigenlijk op aan het oefenen zijn.
En ik weet wel dat westernruiters ook licht rijden hoor, maar mijn lesgeefster probeert nu vooral rust te krijgen in zowel mij als mijn paard. Mijn paard is enorm gevoelig op spanningen van mij, daar moet vooral verandering in komen, ik moet echt leren ontspannen, want dan loopt mijn paard bijna vanzelf lekker ontspannen. Dat lichtrijden is dus enkel als we goed vlot doorrijden of tijdens buitenritten ;)

@_Cindy, dat achter de teugel lopen is nog een restant van mijn leven als dressuurruiter, vrees ik. Nu heb ik vaak het 'gevoel' dat mijn paard niet lekker ontspannen loopt, terwijl mijn lesgeefster toch echt vindt dat Saartje netjes ontspant. Dat is dus echt iets wat er nog beetje inzit van vroeger. Kijk, daarom volgen we ook les hè ;)

@ Nicky, paard is denk ik wel recht en beugels zijn even lang. Probleem is dat zadel beetje scheef ligt (is op andere foto's duidelijker te zien). Nog een reden waarom ik op zoek ben naar ander zadel, maar eerst moet deze weg dan, want heb geen geld voor 2 zadels, helaas.
Haha, ja de outfit daar komt wel verandering in hoor. Ik vraag me alleen af, is dat nu echt zo van belang? We rijden toch gewoon lekker recreatief :). Als mijn paard maar luistert en er plezier in heeft en ik lekker comfortabel zit, meer hoeft dat voor mij niet te zijn...

Die stoelzit ligt idd beetje aan het zadel... Niet iedereen heeft er last van, maar ik blijkbaar wel. Ben van plan om over te schakelen naar goed passend westernzadel met boom, omdat ik toch net wat steviger wil zitten en ik nu iets te veel last heb van 'wiebelende' benen. Heel jammer, want het is verder een heerlijk zadel!

Die bak, ik weet het :n Vandaag zie ik de pensionhouders en ga ik even vragen of er al nieuws is voor een andere laag... Anders ga ik even vragen of ik een stukje wei kan gebruiken ofzo, want ik rijd idd geen oefeningen in deze bak, ik blijf op de hoefslag vooral. We oefenen tijdens een les dan ook enorm veel op overgangen en rust, maar eerlijk, ik wil wel eens wat anders doen ook hoor :o haha.
En zoals ik al zei, ik rijd voornamelijk buiten hoor. Er zijn toch ook mensen die aan de zee gaan rijden en dan met hun paard bijna dagelijks uren door het mulle zand lopen? Ik probeer me zeker niet goed te praten ofzo! Maar ik wil even duidelijk maken dat ik echt oplet als ik gebruik maak van deze piste. We stappen voornamelijk en een beetje draf nu en dan. En ik stap altijd buiten op verharde ondergrond uit. Ga echt geen uren trainen in deze bak hoor, mijn paard moet nog lang genoeg mee ;) Maar ik vind het wel fijn dat jullie allemaal zo bezorgd zijn en ik apprecieer de hulp en tips dan ook zeker!

@ vancky2005, als het goed is weet ik deze middag hoe groot mijn paard exact is ;) Ik gok rond de 1m60 en zo groot ben ik ook ongeveer. Mijn paard is nochtans niet van de breedste enzo en ik ben niet van de magerste, dus ik weet echt niet hoe het komt dat het dit beeld geeft *lol* Mijn paard is trouwens een kruising pinto arabier x warmbloed. Door haar wintervacht ziet ze er ook beetje uit als een teddybeer, mss geeft dat ook een beetje een vertekend beeld?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:57

8-) komt ze weer hoor dat vervelende mensch :D
Citaat:
paard is denk ik wel recht en beugels zijn even lang. Probleem is dat zadel beetje scheef ligt

wat klopt er niet :+

en waar ligt dat aan denk je 8-)

met boomzadel zal JIJ er minder last van hebben
...misschien ...
maar haalt oorzaak niet weg

misschien een ideetje ..evt andere pad er onder met extra inlage
en paard weer recht rijden

was het je lesmens nog niet opgevallen ?
laat haar er eens op letten en als het goed is heeft ze ook wel tips en
oeffeningen om je paard weer recht te krijgen
wel even zeker maken dat de rug /en de rest niet vast zit

succes :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:11

Mooi paardje en het ziet er niet verkeerd uit. Waarom zou lichtrijden in de western niet mogen? Doe ik ook hoor, wel zo fijn voor het paard.
Waak er alleen voor dat je het paard teveel op de voorhand laat sloffen. Verzamelen doe je ook in de Western door voor tegen te houden en van achteren bij te drijven.
En de bak...daar is al genoeg over gezegd. Maakt het rijden er niet makkelijker op.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:16

Ziet er lekker ontspannen uit hoor!

Maar je beugels niet nog korter maken, eerder juist een gaatje langer!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:17

We spreken zeker eens af om te gaan "shoppen" ;) . Spaar maar alvast. :D
Het zou me wel verbazen dat Saartje "vanzelf" recht loopt omdat paarden van nature scheef zijn. Maar als je regelmatig dressuurmatig rijdt, dan komt dit vanzelf wel in orde.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:27

tweety_be schreef:
Die stoelzit ligt idd beetje aan het zadel... Niet iedereen heeft er last van, maar ik blijkbaar wel. Ben van plan om over te schakelen naar goed passend westernzadel met boom, omdat ik toch net wat steviger wil zitten en ik nu iets te veel last heb van 'wiebelende' benen. Heel jammer, want het is verder een heerlijk zadel!

Goed besluit :j
Dan zul je zien dat je ook beter gaat zitten en je minder hoeft te 'werken' aan je zit.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 10:30

@ Cassidy, bedankt voor je reactie :)
Ik beweer niet dat lichrijden niet mag bij western hoor, gewoon dat het minder voorkomt. En ik rijd ook nog wel licht hoor :D Vooral tijdens buitenritten.
We zijn idd aan het oefenen op dat vooraan tegenhouden en achteraan bijdrijven. Zonder les vind ik dit zelf best moeilijk, maar tijdens het lessen gaat dit wel goed!

@ Anoli, ook bedankt voor je reactie.
Wel grappig, mijn lesgeefster klaagt steeds dat mijn beugels te lang zijn hihi. Ga haar hier toch eens over aanspreken :o

@ Nicky, zadel trekt scheef bij opstappen, wat voor mij een teken geeft dat het niet stevig genoeg op mijn paard ligt. Dat het dan beetje scheef zakt tijdens het rijden, is volgens mij dan ook normaal. Ik denk dat elk paard wel een beetje scheef is en elke ruiter ook. Tenslotte heeft elk paard een goede en slechte kant, bij die van mij is dat zeker ook het geval.
En ik ben niet van plan om over te schakelen op boomzadel om dat 'probleem' op die manier op te lossen hoor.
Zoals ik al zei, er is een reden waarom ik les volg. Als ik vond dat we het goed deden, kreeg ik ook geen les meer hè. Maar zal het hier zeker eens over hebben met mijn lesgeefster :).
Even erbij vermelden dat ik normaal rijd met Grandeur pad met goede, stevige inlages en ik dit probleem praktisch niet heb dan. Deze pad heb ik eenmalig gebruikt om foto's te maken.
Bedankt voor je reactie en de tips alvast.

@ Dana, ik zal al beginnen sparen ;)

@ Vera, dat is idd de reden dat ik wil overstappen naar goed passend boomzadel :)

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:37

tweety_be schreef:
@ Cassidy, bedankt voor je reactie :)
Ik beweer niet dat lichrijden niet mag bij western hoor, gewoon dat het minder voorkomt. En ik rijd ook nog wel licht hoor :D Vooral tijdens buitenritten.
We zijn idd aan het oefenen op dat vooraan tegenhouden en achteraan bijdrijven. Zonder les vind ik dit zelf best moeilijk, maar tijdens het lessen gaat dit wel goed!

Hoi hoi.
Lichtrijden komt inderdaad minder voor bij westernrijden, maar als ik een paard rij die niet lekker zit, dan ga ik toch echt lichtrijden. Mijn trainingspaard van nu zit heerlijk, daar is het gewoon een straf om te moeten lichtrijden.
Verder heb ik het idee dat je links geknikt zit, op foto 8 en 9 lijkt dat me op te vallen.

Verder ziet het er heel relaxed uit en je paard vindt het ook fijn naar mijn idee. Succes verder met je westernrijden.

Groetjes Angelique.
Laatst bijgewerkt door IJp op 09-04-10 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:38

Hier nog meer spaartips...koop een wat langere singel, zodat het zadel niet zoveel vast ligt met enkel de singelriem op de buik en zorg voor een kinriempje.
Verder vind ik het er ook erg netjes uitzien,valt best mee hoor.Het ziet er ontspannen en prettig uit en ook ik ben helemaal weg van je bontje,wat een heerlijke ogen!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:43

Waarom een kinriempje :?
Ik rij al jaren zonder, vind het zo'n onzin-dingen.
Hangen alleen maar een beetje tegen de kin van je paard aan te bungelen en zijn volkomen zinloos...

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:06

Eerlijke reactie, wat heb je overdreven over je zit! Ik heb er al veeeeeeeeeeel slechter zien zitten hoor. Je zit netjes. Oké, beetje stoelzit, maar kan inderdaad aan je zadel liggen. Beugels korter? Daar twijfel ik beetje over als ik de foto's zie. (Ik zeg wel als ik de foto's zie hé. :) )

Laat je niet zot maken over die zware bak. Mijn pony heeft er 10 jaar in gelopen en er mankeert niets aan haar. Oké, het is even wennen en je paard in de gaten houden, maar verder geen problemen.
(En nu ga ik er veel over me heen krijgen. :D)
Het is zelfs goed voor de spieren. ;)

Doorzitten maakt je paard niet persé meer ontspannen hoor.
(Ik begrijp wel waarom je het zegt, wil je weten waarom, stuur maar pb.)

Als je opstapt zonder krukje, trekt volgens mij elk zadel wel wat scheef. Redelijk normaal als er serieus wat kilo's aan 1 kant komen te hangen. Of je moet de singel zo hard aansnoeren dat er ook niet veel buikademhalig meer mogelijk is. ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:11

Het probleem met deze bak is ook de heel diepe hoefslag, wordt die wel eens gesleept? Ik heb zo jaren geleden een val gemaakt samen met mijn paard doordat hij in galop even uit zo'n diepe hoefslag kwam en dus struikelde.

@ Nargorny: mijn paard ging evenwel helemaal niet meer vooruit in jouw piste hé ;), laat staan dat ik hem kan verzamelen. Ik weet wel wat je bedoelt met een zware bak is niet zo erg. Voor de basisdingen, trail ed inderdaad niet. Maar veel mensen denken hier ook meteen aan reining en da's natuurlijk uitgesloten.

Dat je zadel even opzij schuift met het opstappen, is best mogelijk. Meer eenmaal in het zadel zou het zadel toch echt wel recht moeten liggen...

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:40

joh, het valt allemaal mee! ik heb een behoorlijk aantal ruiters gezien die slechter zitten dan jij.
en je bent je bewust van je fouten, dat is al de helft.

nog wel een tip: ff dat plastic kin-dingetje van je cap halen.
is inmiddels achterhaald (en als ik het goed heb zelfs verboden, maar dat weet ik niet zeker....)

veel plezier met je paard!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:56

Nargorny schreef:
Doorzitten maakt je paard niet persé meer ontspannen hoor.
(Ik begrijp wel waarom je het zegt, wil je weten waarom, stuur maar pb.)

Als je opstapt zonder krukje, trekt volgens mij elk zadel wel wat scheef. Redelijk normaal als er serieus wat kilo's aan 1 kant komen te hangen. Of je moet de singel zo hard aansnoeren dat er ook niet veel buikademhalig meer mogelijk is. ;)

eens nargorny
het eens is gevolg van het ander en niet anders om

lichtrijden hoef je niet af te leren
zitten kan je wel leren
moet je paard wel tillen
in balance lopen en tillen vanuit de buik

stuiterend doorzitten op een niet tillend paard is voor beiden niet fijn

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:07

tweety_be schreef:
@ Anoli, ook bedankt voor je reactie.
Wel grappig, mijn lesgeefster klaagt steeds dat mijn beugels te lang zijn hihi. Ga haar hier toch eens over aanspreken :o

Ik rijd zelf ijslands en daar zit je ook beter in het zadel met langere beugels dan met kortere, als ik dat vergelijk met het beetje wat ik weet van western lijkt me dat jullie westernruiters over het algemeen ook langere beugels hebben...
En met korte beugels kun je ook je hakken optrekken hoor :) is een kwestie van afleren. (ben ik ook hard mee bezig)

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:46

Mooi zadel :P!

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:42

Een zware bak is ook een kwestie van gewoon worden.
Bij mij liepen ze er ook niet direct denderend in hoor. :)
Maar ze verzamelen gaat zeker wel als ze het gewoon zijn.
Ik had geen last van sloothoefslag, ik trok mijn bak regelmatig. Ze lag dan wel recht, maar nog wel steeds los.