[WN] Hulp, tips, kritiek,... nodig (spins en stops)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:00

ALs je meer snelheid gaat makenin de spin, gaat ze haar been ook goed neer zetten, dus niet al te druk over maken ;)
Je paard recht proberen te houden, want ze drukt haar schouder naar buiten. Ze gaat dus niet genoeg weg voor je buitenbeen.
Als je dat voor elkaar heb kan ze meer snelheid maken omdat haar balans goed is. En dan gaat ze ook op het goede been spinnen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:04

rom toch zie ik genoeg paarden die vrolijk op snelheid op het buitenbeen spinnen
of ze beginnen achter te springen
je ziet ook veel paarden die wel snel spinnen maar niet keurig het binnenbeen laten staan, beetje verstappen steeds

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:05

spatter schreef:
heb eerst even het filmpje van de stops bekeken
ik vind dat je bovenlichaam niet lekker meegaat
ik zie persoonlijk liever dat je je rug wat rond maakt, neus boven de knop maar wel diep in het zadel
leuke oefening om dat te leren is stoppen met één hand tegen de knop geduwd, zo duw je jezelf in het zadel en blijf je wel met je neus boven de knop
nu blijf je erg rechtop en geraak je ook af en toe naar achteren
bedenk dat je paard in principe jouw houding overneemt en hij moet juist niet met een rechte strakke rug stoppen maar zich rond maken, geef dus het voorbeeld!

Ik zit inderdaad wel erg recht in de stop, ga zeker eens proberen mijn rug ronder te maken. Hoewel ik niet goed snap, hoe die oefening, met 1 hand tegen de knop duwen kan werken... dan duuw je je toch helemaal naar achteren en zal je neus zeker niet boven de knop uitkomen of zie ik de oefening nu fout?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:07

De spin zoals ik heb geleerd: werk vanuit een klein cirkeltje, met het neusje erin. Laat je paard achter je binnenhand aanlopen. Ga eerst draven, zorg ervoor dat het paard zijn binnenvoorbeen schuin opzij gaat zetten. Beide kanten meenemen. Drijf met je buitenbeen, binnenbeen doet niets.
Aansluitend terug naar stap, cirkeltje nog kleiner maken, neusje nog steeds naar binnen. Binnenhand opent de deur (van de hals af), binnenbeen er vanaf. Achterover zitten, kant van je zitbeenknobbels extra belasten waar je heen wilt. Buitenteugel kort aantrekken om paard op de achterhand te krijgen, maar niet blijven trekken, alleen op moment dat paard vooruit de spin uit wil lopen ingrijpen. Paard moet de spin inzetten op aanwijzing van je hand, niet met je buitenbeen de spin induwen. Buitenbeen vlak achter de singel, niet tever naar achteren. Buitenbeen en eventuele stemhulp (klik) voor de versnelling.
Als je paard in eerste instantie het verkeerde pivotbeen laat staan, wordt dat later gecorrigeerd als je het tempo op gaat voeren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:08

dat is dus juist de kunst
neus boven de knop houden maar door de kracht zul je moeite hebben om te blijven zitten
met je hand tegen de knop geef je tegendruk, precies genoeg om diep in het zadel te blijven zitten
probeer het maar eens, dan voel je het wel
Laatst bijgewerkt door spatter op 09-01-10 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:08

Romkabouter schreef:
ALs je meer snelheid gaat makenin de spin, gaat ze haar been ook goed neer zetten, dus niet al te druk over maken ;)
Je paard recht proberen te houden, want ze drukt haar schouder naar buiten. Ze gaat dus niet genoeg weg voor je buitenbeen.
Als je dat voor elkaar heb kan ze meer snelheid maken omdat haar balans goed is. En dan gaat ze ook op het goede been spinnen.

Zoals Spatter als zegt, denk ik niet dat snelheid maken dit probleem oplost. Het zit wel ergens anders fout en ga ook de tips van spatter eens goed lezen en uitproberen. Ik hoor van alle toeschouwers, 'trek je dat toch niet aan dat ze op het foute been staat, dat gaat er wel uit'. Nou nee dat gaat er dus niet zomaar uit. Dat ze nog met haar body drukt (zo drukt mijn trainer dat uit, dat ze niet goed genoeg weggaat van mijn been) is al heel veel gebeterd, vroeger ging ze echt tegenhangenn, maar daar moet ik zeker nog op oefenen. Maar het rare is dat ik dat haar helemaal niet voel doen, naar mijn idee dat ze netjes weg van mijn been, moet ook echt niet veel druk leggen/geven.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:09

spatter schreef:
dat is dus juist de kunst
neus boven de knop houden maar door de kracht zul je moeite hebben om te blijven zitten
met je hand tegen de knop geef je tegendruk, precies genoeg om diep in het zadel te blijven zitten
probeer het maar eens, dan voel je het wel

Oké, gaa dat zeker eens proberen.
Ga nu je uitleg over de spins lezen.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:13

Paard moet op je buitenteugel de spin in draaien.. Want als je later evt op 1 hand zou moeten kan je niet alleen op je binnenteugel erin draaien.. Dus binnenhand opzij, buitenhand lichte druk of tegen de hals aan.

Klinkt even heel bot, maar ik zou haar een keer doorheen 'schoppen'. Dus klikje geven met je tong, reageert ze niet, been! Nu zie je idd dat ze je been gewoon compleet negeert..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:17

spatter schreef:
ten eerste is het beter om je binnenhand omhoog te doen, nu valt hij de spin in over de binnenschouder
hij moet met rechte schouders de spin in lopen, niet vallen
ook de binnenhand maar iets van de hals af, je opent, maar je moet het niet weggooien

Hand dus minder ver open, ga dat zeker eens proberen. Had het idee dat ik haar zo alle ruimte gaf om die schouder te bewegen, maar zie nu ook dat ze meer valt, dus dat is niet goed.

spatter schreef:
dan je binnenbeen, die zou ik graag lang naar beneden willen zien en iets van je paard af
je opent de weg naar de spin
mocht hij weer over de schouder vallen dan uit de spin stappen en opnieuw beginnen

je buitenbeen ligt te ver naar voren
wil jij het achterbeen activeren tot stappen moet je die wel aandrijven, nu drijf je het voorbeen
houdt het lichaam iets rechter en leg je been lang en duidelijk een stuk naar achteren
drijf ook met je kuit en gebruik niet je sporen!!! bump desnoods in regelmaat met je buitenbeen(kuit, geen spoor)

Ik weet niet of het zo lijkt of niet op de filmpjes, maar ik geef zeker geen druk met mijn binnenbeen, maar ga het er volgende keer duidelijker af houden, geef haar misschien nu toch nog het idee dat ik haar tegenhou met mijn binnenbeen en dat is niet de bedoeling.

Buitenbeen verder naar achter, had ik helemaal nog niet over nagedacht, maar erg logisch wat je zegt, dus volgende keer ook aan denken.
Ik duw haar niet weg met mijn sporen hoor, zit echt alleen op kuit.
Mijn lichaam rechter? In welke zin, bedoel je minder gewicht naar buiten toe ?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:19

TiaraBungy schreef:
Paard moet op je buitenteugel de spin in draaien.. Want als je later evt op 1 hand zou moeten kan je niet alleen op je binnenteugel erin draaien.. Dus binnenhand opzij, buitenhand lichte druk of tegen de hals aan.

Klinkt even heel bot, maar ik zou haar een keer doorheen 'schoppen'. Dus klikje geven met je tong, reageert ze niet, been! Nu zie je idd dat ze je been gewoon compleet negeert..

Jaa had ook al nagedacht over die binnenhand, want die gebruik je natuurlijk niet op 1 hand. Ik dacht eigenlijk eerst dat been te kunnen corrigeren en dan pas over te stappen op die buitenhand, maar dan maak ik natuurlijk een omweg. Dus volgende keer binnehand maar heel licht opzij en meer druk van de buitenhand.
Ik moet van mijn trainer het hoofd ook binnenkant houden, is dit volgens jullie nodig of ?

Als ik haar er doorheen schop dan gaat het een paar keer goed, maar daarna vergeet ze het persies weer, ga het toch nog eens wat duidelijk moeten maken, ben waarschijnlijk wat te lief geweest.

TiaraBungy

Re: Hulp, tips, kritiek,... nodig (spins en stops)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:24

Neusje naar binnen is puur voor de voorhand (om het overstappen goed aan te leren), met neusje naar binnen merk je dat ze het vaak moeilijk gaan krijgen van achter..;) Dus gewoon een keer met neusje recht proberen, evt neusje lichtjes naar buiten, dan gaan ze ook vaak op het goede been staan ook al is dat maar voor even.
Dus neus recht, op je buitenteugel erin zetten en gas erop :+ :')

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:26

spatter schreef:
rom toch zie ik genoeg paarden die vrolijk op snelheid op het buitenbeen spinnen
je ziet ook veel paarden die wel snel spinnen maar niet keurig het binnenbeen laten staan, beetje verstappen steeds

Wat vind jij dan "op snelheid"?

Je kan er wel wat aan gaan doen, als je paard snoeihard gaat en op het verkeerde been blijft. Maar 9 van de 10 keer er is geen probleem meer als je snelheid maakt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:27

Kirr__ schreef:
spatter schreef:
ten eerste is het beter om je binnenhand omhoog te doen, nu valt hij de spin in over de binnenschouder
hij moet met rechte schouders de spin in lopen, niet vallen
ook de binnenhand maar iets van de hals af, je opent, maar je moet het niet weggooien

Hand dus minder ver open, ga dat zeker eens proberen. Had het idee dat ik haar zo alle ruimte gaf om die schouder te bewegen, maar zie nu ook dat ze meer valt, dus dat is niet goed.

spatter schreef:
dan je binnenbeen, die zou ik graag lang naar beneden willen zien en iets van je paard af
je opent de weg naar de spin
mocht hij weer over de schouder vallen dan uit de spin stappen en opnieuw beginnen

je buitenbeen ligt te ver naar voren
wil jij het achterbeen activeren tot stappen moet je die wel aandrijven, nu drijf je het voorbeen
houdt het lichaam iets rechter en leg je been lang en duidelijk een stuk naar achteren
drijf ook met je kuit en gebruik niet je sporen!!! bump desnoods in regelmaat met je buitenbeen(kuit, geen spoor)

Ik weet niet of het zo lijkt of niet op de filmpjes, maar ik geef zeker geen druk met mijn binnenbeen, maar ga het er volgende keer duidelijker af houden, geef haar misschien nu toch nog het idee dat ik haar tegenhou met mijn binnenbeen en dat is niet de bedoeling.

Buitenbeen verder naar achter, had ik helemaal nog niet over nagedacht, maar erg logisch wat je zegt, dus volgende keer ook aan denken.

nee, ik bedoel het lichaam van je paard rechter
je buigt in als je begint met spinnen(vragen binnenteugel) maar daarna moet je hem zo recht mogelijk houden
lichaam van het paard is recht, voorbenen kruizen over, binnenachterbeen blijft staan en buitenachterbeen drijft voor het tempo
vooral dat laatste zou moeten zorgen voor de snelheid
natuurlijk kun je flink gaan stampen om je paard sneller te krijgen maar dat vind ik geen rijtechnische oplossing
meestal krijg je er zeer slordige spins van, zeker als de basis niet goed zit

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:28

TiaraBungy schreef:
Neusje naar binnen is puur voor de voorhand (om het overstappen goed aan te leren), met neusje naar binnen merk je dat ze het vaak moeilijk gaan krijgen van achter..;) Dus gewoon een keer met neusje recht proberen, evt neusje lichtjes naar buiten, dan gaan ze ook vaak op het goede been staan ook al is dat maar voor even.
Dus neus recht, op je buitenteugel erin zetten en gas erop :+ :')

Het dat neusje buiten ook geprobeerd, een hele tijd maar ze maakt niet de link met het andere been vanachter. Maar ga de neus volgende keer heel wat rechter brengen. Ga er ook wat versnelling insteken.
Maar wat als je merkt dat ze het moeilijk krijgt door de versnelling (vooraan of achteraan) en wat begint te sukkelen. Direct stoppen en opnieuw proberen of even wat laten uitproberen of ze misschien toch het andere been meegebruikt?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:29

spatter schreef:
Kirr__ schreef:

nee, ik bedoel het lichaam van je paard rechter
je buigt in als je begint met spinnen(vragen binnenteugel) maar daarna moet je hem zo recht mogelijk houden
lichaam van het paard is recht, voorbenen kruizen over, binnenachterbeen blijft staan en buitenachterbeen drijft voor het tempo
vooral dat laatste zou moeten zorgen voor de snelheid
natuurlijk kun je flink gaan stampen om je paard sneller te krijgen maar dat vind ik geen rijtechnische oplossing
meestal krijg je er zeer slordige spins van, zeker als de basis niet goed zit

Haar lichaam rechter, jaa nu snap ik het, had zelf ondertussen ook begrepen dat haar lichaam een heel deel rechter moet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:30

Kirr__ schreef:
Zoals Spatter als zegt, denk ik niet dat snelheid maken dit probleem oplost.

Kik maar eens op 0.40 tot 0.46, daar laat je haar net even meer van de buitenteugel weg gaan ipv met de binneteugel te sturen. Ze maakt na een rare pas haar schouder recht en voila, ze maakt een pas op het juiste been.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:31

Romkabouter schreef:
spatter schreef:

Wat vind jij dan "op snelheid"?

Je kan er wel wat aan gaan doen, als je paard snoeihard gaat en op het verkeerde been blijft. Maar 9 van de 10 keer er is geen probleem meer als je snelheid maakt.

De mijne blijft op het foute been. En het kan wel zijn dat ik nog vele dingen fout doe, maar ook bij anderen, die dan toch wel 'alles' juist zouden moeten doen, blijft ze erg mooi op dat foute been staan. En daarin is de rest wel juist, wat ik dan hier nog fout doe. Dus ik vrees dat mijn paard zo'n paard is waar deze regel niet op toepasbaar is.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:33

Romkabouter schreef:
Kirr__ schreef:
Zoals Spatter als zegt, denk ik niet dat snelheid maken dit probleem oplost.

Kik maar eens op 0.40 tot 0.46, daar laat je haar net even meer van de buitenteugel weg gaan ipv met de binneteugel te sturen. Ze maakt na een rare pas haar schouder recht en voila, ze maakt een pas op het juiste been.

Heel af en toe komt er (ook in de snelheidsspin) wel eens een halve goede spin om het juiste been uit. Maar als ga je er 100keer op het juiste moment uit en beloon je 100 keer op het goede moment, ze blijft het de keer erop fout doen...
Ook mensen die dag en nacht reiningpaarden trainen op een bekende stal, vinden het wel erg vreemd, hoe mijn paard dit doet en kunnen ook niet zo direct een pasklare oplossing geven.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:36

Ik denk dat het relatieve karakter van het woord "snelheid" hier van toepassing is ;)

Eerst proberen de schouder goed te krijgen, weg van buitenteugel en niet met je binnenteugel. Als ze dat goed doet, kan ze makkelijker snelheid en dan is je buitenbeen probleem zeer waarschijnlijk opgelost.
Als je nu alle energie gaat steken in het achterbeen terwijl de schouder nog niet goed is, werkt je volgens mij vanaf de verkeerde kant.

Maar goed, dat is mijn mening, als jij dat niet vind is dat ook prima ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:37

rom zien wij nou niet dezelfde proefjes en filmpjes?
sorry, maar ik zie toch weinig echt correcte spins waarbij het binnenbeen echt onder het lichaam blijft staan en het buitenachterbeen drijft
soms heb ik zelfs moeite om te zien of er uberhaubt om de achterhand gedraaid wordt
ik weet ook wel dat de jury het alleen maar belangrijk vindt dat je om de achterhand spint
je hoeft niet om het binnenbeen te draaien, staat nergens, het kan hooguit schelen als diegene die net zo rijdt als jij het wel doet en net een beter punt krijgt

Romkabouter

Re: Hulp, tips, kritiek,... nodig (spins en stops)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:38

ik zei ook: 1 pas spatter ;)

En je laatste zin, daar gaat het toch om? Meer punten dan je concurrentie krijgen?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:40

Romkabouter schreef:
Ik denk dat het relatieve karakter van het woord "snelheid" hier van toepassing is ;)

Eerst proberen de schouder goed te krijgen, weg van buitenteugel en niet met je binnenteugel. Als ze dat goed doet, kan ze makkelijker snelheid en dan is je buitenbeen probleem zeer waarschijnlijk opgelost.
Als je nu alle energie gaat steken in het achterbeen terwijl de schouder nog niet goed is, werkt je volgens mij vanaf de verkeerde kant.

Maar goed, dat is mijn mening, als jij dat niet vind is dat ook prima ;)

Als je het zo stelt ben ik al meer akkoord, maar met 'alleen snelheid' valt er niets op te lossen. Eerst de andere dingen oplossen en dan snelheid is een heel ander verhaal natuurlijk.
Ik steek ook niet bepaald energie in dat achterbeen...ik ben er ook niet echt op gefocust, maar het valt me wel op natuurlijk, ik ben er me van bewust dat we eerst aan veel andere dingen moeten werken dan aan dat achterbeen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:42

oh wacht, er stonden al weer wat posts tussen, jullie gaan hard %) :D
ja klopt, lichaam rechter , leiden vanuit de buitenkant

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:43

spatter schreef:
rom zien wij nou niet dezelfde proefjes en filmpjes?
sorry, maar ik zie toch weinig echt correcte spins waarbij het binnenbeen echt onder het lichaam blijft staan en het buitenachterbeen drijft
soms heb ik zelfs moeite om te zien of er uberhaubt om de achterhand gedraaid wordtik weet ook wel dat de jury het alleen maar belangrijk vindt dat je om de achterhand spint
je hoeft niet om het binnenbeen te draaien, staat nergens, het kan hooguit schelen als diegene die net zo rijdt als jij het wel doet en net een beter punt krijgt

En wat de jury wil of niet wil zien maakt mij weinig uit, ik wil gewoon voor mezelf dat ze op het juiste been spint

(rest deed er niet echt toe :+ )
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 09-01-10 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:44

Kirr__ schreef:
[Als je het zo stelt ben ik al meer akkoord, maar met 'alleen snelheid' valt er niets op te lossen. Eerst de andere dingen oplossen en dan snelheid is een heel ander verhaal natuurlijk.

Euh, dat is toch ook wat ik eerst al zei?