[WN] Jewel Jam tijdens Reining les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Evelien

Re: Jewel Jam tijdens Reining les

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:43

Leuk hoor :D ziet er goed uit!

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 09:44

Dankjee :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:22

Het is leuk om te voelen misschien, maar je moet gewoon altijd goed beseffen dat je dit niet op eigen houtje dan zo thuis gaat doen. Dan moet je wel eerst de basis bevestigd hebben en weten hoe en waarom gewoon. Ik zou daar gewoon rekening mee houden als je weer voor jezelf rijdt voor je dit blijft doen zonder begeleiding.
Er zijn gewoon veel verschillende trainingsmethodes en van foto's is verder moeilijk te zien wat eraan vooraf is gegaan.

Leuk paardje is het wel zo te zien, dus succes.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 15:19

Dankje voor de info.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik iedere week les heb, maar dat is meer de basis en geen reining. Al maken we soms wel stopjes of oefenen een spin.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:28

Waarom laat je er dan geen plates opleggen, als je toch geregeld een stopje oefent?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:46

Echt leuke foto's ! Heel erg mooi paardje ook .. Rijtechnisch heb ik geen aanmerkingen aangezien ik geen ervaring heb met deze tak :D Echt leuke combi !

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 17:13

@Jaycee_:
Tja, ik zit er wel over na te denken, maar hij loopt ook erg lekker zonder ijzertjes, en plates zijn natuurlijk ook weer duurder dan alleen bekappen. Ik ben er zeg maar over na aan het denken :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:23

Persoonlijk zou ik pas plates nemen als je iets verder bent. Eerst basis en alles beetje bevestigd. Plates is namelijk niet het hulp middel om te leren sliden. Er gaat training aan vooraf. Als je ze te vroeg onder hebt en het gaat niet goed, ben je verder van huis. Is ook zonde van je geld, nu je er nog niet aan toe bent. Komt snel genoeg, gewoon je ding blijven oefenen en oefenen...

Dizzy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:15

Als je paard "springt" in de spin wordt/ is het fout aangeleerd, zo te zien gebuert dat hier ook. Geen ruggebruik bij het paard, geen aanleuning, paard met onderhals, etc.
Waarom doe je dat fencen? Ik hoop toch niet om je paard te leren stoppen/ sliden, daar is het nl. niet voor bedoeld.

Jammer genoeg wordt ik niet echt blij van de foto's of de instructie! 8-)[/quote]

sluit me hierbij aan.sorry meid
met iemand die je daar beter begeleid zou het zeker beter gaan en ook leuker voor jou en ook zeker voor je paard.

je heb een leuk paardje.wees er zuinig op.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 07:34

@Dizzy01:
Tja, ik had toevallig net foto's uitgekozen waarbij hij een soort van sprongete maatke, bij die foto's die ik later laat zien diet hij het niet, en meestal maakt hij ook gewoon stapjes.
En het fencen deden we dus bij de clinic, zelf doe ik het eigenlijk nooit, omdat mijn paard al wel gewoon kan stoppen zonder hulpmiddelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 07:41

Kleine tip: ga bij het spinnen verder achterover zitten, meer gewicht op de achterhand.
En fencen in een hoek van de bak? Nog niet eerder gezien.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 07:43

@Cassidy:
Oke, bedankt voor de tip.
Ik leun inderdaad weleens voorover, om het goed te kunnen zien :S
En ik heb ook geen idee waarom ze het in de hoek van de bak deden.
Mischien was de bodem daar beter?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:31

bedenk wel dat het maar een 20 bij 20 bakje is waarin we reden en er echt geen grote snelheden gemaakt konden worden hoor!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:35

On te stoppen heb je geen snelheid nodig, zeker niet als je net begint.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:40

nee dat snap ik ook nog wel, maar het is meer bedoeld naar de aanvallende reacties hier over het paarden kapot rijden.... misschien vat ik die verkeerd op.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:40

het ging om een 1 malige les van 1 uur waarin 3 man reed!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:48

oke, maar zelfs dan is het wel beter om alles meteen goed uitgelegd te krijgen. Dan weet je ook beter waar je op kan oefenen.
Maar wel leuk dat je eens een uitstapje hebt gemaakt naar de reining, als het goed bevalt zijn er wel een paar trainers die het je goed kunnen aanleren!
Succes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:36

kim1207 schreef:
het ging om een 1 malige les van 1 uur waarin 3 man reed!

Het is hartstikke leuk om ermee kennis te maken, maar.............Als ze het zo aanleert, heb je kans dat ze dit elke dag zo gaat oefenen. Dan staat er geen begeleiding bij en als de basis er nog niet is, kan ze het beter even niet herhalen voor zichzelf. Vandaar alleen maar, voordat ze misschien denkt dat ze dit vooral veel moet gaan oefenen op die manier......Zowel het spinnen als fencen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 20:22

Bedankt dat jullie je zoveel zorgen maken om mijn paard, maar ik rijd 1 x per week een les, en ik ga zeker niet op eigen houtje aan iets beginnen waarmee ik mijn paard kapot zou kunnen rijden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:28

In de hoek van de bak is om te voorkomen dat het paard gaat zwabberen. Vooral als je paard nog niet goed begrijpt hoe het recht moet blijven bij het fencen is het handig om aan beide zijden aanleuning te hebben.

Dizzy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:04

nou rom dan moet je paard beter tussen je beenen houden blijft het ook recht.hahahaha heb je geen hoek voor nodig.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:44

Ja, jij kon ook meteen fietsen 8-)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 21:02

Omdat we fencen nog nooit eerder gedaan hadden, en we ons moesten concentreren op onze houding (en we naar het hek toe galopperen nog spannend vonden) deden we het in een hoek, als we hier nou verder op in zouden zijn gegaan, hadden we vast wel met een normaal recht hek geoefend, maar ja, dit was meer een 'snuffelclinic' :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:23

Romkabouter schreef:
Ja, jij kon ook meteen fietsen 8-)

:=

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:03

Soms denk ik dat er inderdaad te weinig wordt gekeken naar wat paard en ruiter kunnen. In dat geval is het gewoon beter om basisoefeningen te geven die als voorbereiding dienen om tot de volledige beweging te komen. Elke beweging bestaat uit deelbewegingen die evenzeer belangrijk zijn , want als er één klein deeltje niet werkt dan zal dit direct te zien zijn in de volledige beweging.
Spin ed zijn technisch moeilijke oefeningen voor zowel paard en ruiter - het paard moet begrijpen wat je vraagt en jijzelf moet correct aanvoelen wat je vraagt en hoe je paard reageert.
Om tot zo'n oefeningen te komen moet je paard volledig nageeflijk zijn (nageeflijk op bit, nageeflijk op schouders, nageeflijk op de ribben en nageeflijk op de achterhand) In principe geldt dit voor elke oefening.
Als je paard springt tijdens de spin - zit het ergens fout bij paard of ruiter :
bij paard : is nog niet nageeflijk genoeg op de schouders.
bij ruiter :misschien zit je niet correct.
Op de foto lijkt hij wel correct voor te kruisen.
Probeer alles altijd eerst rustig, stap voor stap...
Uiteraard wil men dikwijls op een workshop iets aanleren dat er leuk uitziet, maar daarom is niet iedereen er klaar voor!
Voor de rest, doe gewoon voort !!