verder vind ik het er leuk uitzien en laat dat zweepje pas weg als je er aan toe bent

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
VivaLaVida schreef:okee kin ketting iets strakker dus.
renate85 schreef:Ziet er leuk uit roos
Ik ben er zelf nog niet uit wat ik ga doen met mijn knollie....
Of western of dresuur
Maarja ga eerst maar eens kijken hoe het rijden gaat met dresuur zadel.. en dan misschien maar eens sparen voor een mooi western setje
Veel plezier verder met Viv
XoNo schreef:VivaLaVida schreef:okee kin ketting iets strakker dus.
Hoeft niet hoorJe zou het kettinkje sowieso kunnen vervangen voor een kinriempje, is misschien voor je paard wat fijner, die klappen niet zo tegen haar kin aan. En handen breder en lager? Ik vind dat je handhouding niet eens zo verkeerd hoor
Ik werk persoonlijk altijd omhoog, maar meer met een los vast principe.
TiaraBungy schreef:Naja, ik denk wel dat je kinriempje wat strakker moet, maar okee.. De rest zal het wel beter weten..
CQtie schreef:Klassiek en westren reining : beide dressuur vanuit een verschillende grondslag - klassiek uit militaire en western vanuit dagdagelijks werken.
Basis is bij beiden vergelijkbaar : je zit evengoed recht in balans boven het zwaartepunt van je paard.
Groot verschil zit bij het tuig, waardoor je bij western dieper in het zadel zit en de benen enkele cm meer naar voren steken.
Western wordt voornamelijk gereden met de zit, bodycontrol en het verleggen van gewicht - een westernpaard gaat altijd het zwaartepunt van de ruiter opzoeken - vanals je je gewicht verlegt, krijg je een reacte bij het paard.
Intentie is om te streven naar rijden met los/licht contact.
Je ziet bij jou nog veel de klassieke houding. Probeer dieper in het zadel te zitten, het bovenlichaam iets meer naar achter (nu leun je nog teveel naar voren - hoewel het waarschijnlijk voelt alsof je recht zit) Als je iets meer naar achter leunt, dan zullen je benen ook meer op de juiste plaats komen te liggen. De binnenschouder niet laten zakken - dit maakt dat je paard ook naar binnen zal vallen.Veel gevoel in de handen leren krijgen. In het begin neem je uiteraard iets meer contact op de teugel, maar van zodra jij en je paard in balans lopen en je paard zichtzelf leert dragen, dan kan je met lichter contact gaan werken.
De achterhand dus goed leren onderrijden - dit laat het paard lichter worden op de voorhand en zal hij automatisch neerwaarts komen met het hoofd. Uiteraard hou je ook rekening met de conformatie en het ras van het paard - een Alpenquarter loopt sowieso al meer op de voorhand !!