[WN] Crystal@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:07

@ cheeky: Neck reining gaat nergens nodig voor zijn, er wordt niet mee gereind.

@klaasje: Vader is QTS Clearcrystal Bear en de moeder is IR Yellow

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:10

Allereerst heb je een heel leuk paard!

Ik zou zoals al gezegd is eerst zorgen dat je paard recht en ontspannen loopt.
Zeker in de galop is de evenwicht ver te zoeken. Wat me verder opvalt is dat je
erg in het midden van het zadel zit, probeer je hakken uit te drukken en echt op je kont te gaan zitten.

Neckreining is niet alleen van toepassing in de reining.
Wil je ter zijne tijd op shanks oid. gaan rijden dan is neckreining toch wel handig, shadomagic ;)

Edit: typo en zinsopbouw *kijkt dom*
Laatst bijgewerkt door Blanket op 24-05-09 16:46, in het totaal 4 keer bewerkt

BuckyLove__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 16:13

Blanket schreef:
Allereerst heb je een hele leuk paard!

Ik zou zoals al gezegd is eerst zorgen dat je paard recht en ontspannend loopt.
Zeker in de galop is de evenwicht ver te zoeken. Wat me verder opvalt is dat je
erg in het midden van het zadel zit, probeer je hakken uit te drukken en echt op je kont te gaan zitten.

Neckreining lijkt me erg handig als je ter zijne tijd op shanks oid. wilt gaan rijden, shadomagic ;)

nja mijn houding is ook een probleem ze hebben mij dit verkeerd aan geleerd,maar ik ben er nu aant werken maar soms vergeet ik dat gewoon, en ik ben die andere houding gewent dus ik moet zelf nog effe wennen
maar dat komt nog wel goed:)
bedankt voor de tips

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:14

@shadomagic!

Neckreining gebruik je niet alleen bij reining maar heb je in alle takken van de western nodig als je eenhandig wilt gaan rijden, dus verdiep je eerst even in het westernrijden voordat je zulke uitingen doet.

Verder vind ik het helemaal niet zo dramatisch als door sommige geroepen word, ja die stop zou ik van voren wat minder heftig doen, en ze loot naar buiten gestelt, maar goed het beestje is net zadelmak en ik ga ervan uit dat het er over enkele maanden beter uitziet.
Paardje loopt mooi braaf en doet het allemaal, verder is het ook een knapperd.
Zorg dat je goede begleiding hebt/krijgt, daar heb je later alleen maar veel plezier van!

Voor de rest ga ik met de andere mee, succes ;)

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:18

Sorry hoor!
Een mens maakt ook fouten.
Moet je nu niet gaan doen alsof ik helemaal niks van western afweet >;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:44

Lees je ook de rest van mijn post?
Ik vind je reactie nogal onvriendelijk, en als je bepaalde dingen zegt die niet kloppen dan mag daar toch wel wat van gezegt worden, anders moet je niet willen posten of leren ;)

Verder heb ik niet gezegd dat je er niks vanaf weet, dat maak je er zelf van.
Jammer dat je niks over de rest van post meeneemt in je reactie want die was wel goed en helpend bedoeld maar begin te twijfelen aan je reacties :o

Anoniem

Re: Crystal@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:25

Vind het een leuk paard :j

Ben het voor de rest wel met de andere mensen eens, het kan nog wat meer ontspannen.
Probeer ,als het paard naar buiten toe valt op een rechte lijn, het paard af te wenden en naar binnen toe te gaan. Hiermee leer je het paard op een rechte lijn te blijven. Uiteraard moet hij ook nog zijn balans vinden dus dat zal vanzelf ook verbeteren.

Succes nog verder met het beleren.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:43

Loes'sCorner schreef:
Lees je ook de rest van mijn post?
Ik vind je reactie nogal onvriendelijk, en als je bepaalde dingen zegt die niet kloppen dan mag daar toch wel wat van gezegt worden, anders moet je niet willen posten of leren ;)

Verder heb ik niet gezegd dat je er niks vanaf weet, dat maak je er zelf van.
Jammer dat je niks over de rest van post meeneemt in je reactie want die was wel goed en helpend bedoeld maar begin te twijfelen aan je reacties :o

Het ging me vooral om het eerste stuk.
Met het 2de stuk heb ik nisk te maken, dat is iets voor mijn zusje en mijn pony, daar kan ik niet aan werken

Citaat:
dus verdiep je eerst even in het westernrijden voordat je zulke uitingen doet

Dit vind ik toch wel overkomen alsof je zegt dat ik er niks vanaf weet

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:56

shadomagic schreef:

ik rij pleasure en mijn paard reageert ook op neck reining :+

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:01

XxNadiehxX schreef:
shadomagic schreef:

ik rij pleasure en mijn paard reageert ook op neck reining :+

In principe elk paard dat op 1 hand gereden wordt...

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:04

Waarom noemen ze het dan in hemelsnaam neckreining als het dan toch (bijna) niets met reining te maken heeft?
Verward mij echt helemaal hoor...
Ik had er trouwens nog nooit van gehoord, bij ons noemen ze dat gewoon teugelaanleg ofzoiets als ik me niet vergis?!

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:06

Reins betekent ook je teugels in het engels.
Als je je teugel dan tegen zijn nek 'stuurt' moet ie wijken voor die druk. Neck reining... :)

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:07

OMg dat is zoooo logisch :=
Echt raar, op dit moment hoor ik blond te zijn hoor :o

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:11

shadomagic schreef:
OMg dat is zoooo logisch :=
Echt raar, op dit moment hoor ik blond te zijn hoor :o

Nee hoor, op deze manier leert een mens gewoon bij. Toch handig dat je dit nu weet hé? ;)

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:14

Ja echt wel, maar ik had er werkelijk waar nog nooit van gehoord :')

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:38

shadomagic schreef:
Waarom noemen ze het dan in hemelsnaam neckreining als het dan toch (bijna) niets met reining te maken heeft?
Ik had er trouwens nog nooit van gehoord, bij ons noemen ze dat gewoon teugelaanleg ofzoiets als ik me niet vergis?!

Sorry, maar ik heb net het hele topic doorgelezen en deze reactie geeft bij mij toch de doorslag om te zeggen dat, iemand die zo weinig van rijden afweet helemaal geen paard hoort in te rijden, of te laten inrijden door haar zusje, die er blijkbaar nog minder van af weet ....
Is heel mooi paardje, maar als je zo verder blijft doen geloof ik nooit dat het goed komt.
Neem alsjeblieft een goede trainer/trainster, of begin eens te luisteren naar de trainster die je nu hebt, want die gaat fout lopen. En een stop uit draf, oké, daar kan ik mee leven, als je paardje rustig op de stem stopt, maar hier zie je duidelijk dat het paard gewoon onderin wordt getrokken ...
Je hoeft dit zeker niet negatief op te nemen, maar doe alsjeblieft iets met al die tips die hier gegeven worden !

BuckyLove__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 19:41

Kirr__ schreef:
shadomagic schreef:

Sorry, maar ik heb net het hele topic doorgelezen en deze reactie geeft bij mij toch de doorslag om te zeggen dat, iemand die zo weinig van rijden afweet helemaal geen paard hoort in te rijden, of te laten inrijden door haar zusje, die er blijkbaar nog minder van af weet ....
Is heel mooi paardje, maar als je zo verder blijft doen geloof ik nooit dat het goed komt.
Neem alsjeblieft een goede trainer/trainster, of begin eens te luisteren naar de trainster die je nu hebt, want die gaat fout lopen. En een stop uit draf, oké, daar kan ik mee leven, als je paardje rustig op de stem stopt, maar hier zie je duidelijk dat het paard gewoon onderin wordt getrokken ...
Je hoeft dit zeker niet negatief op te nemen, maar doe alsjeblieft iets met al die tips die hier gegeven worden !

da ga ik ook echt doen zu

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:52

Kirr__ schreef:
shadomagic schreef:

Net alsof jij alles weet van de westernwereld (niet verkeerd opvatten, is niet grof bedoelt)
Ieder mens leert dagelijks bij, maar op die fouten kun je mensen niet oordelen.
Ik vind het niet erg dat je zegt dat dat we ons paard te hard in de mond trekken etc, wij zijn net als dat paard nog in de leer.
We hebben een goede trainer, we luisteren naar haar, we proberen te doen wat ze zegt.
Maar om daarop nu te baseren dat wij geen paard in mogen rijden is onzin.
Iedereen heeft een eerste keer gehad om een paard in te rijden en iedereen heeft daar fouten bij gemaakt, maar uit die fouten leer je en dat zijn wij nu ook aan het doen.
Als wij geen paard leren inrijden, dan zullen wij ook nooit weten welke fouten je kan maken

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:11

Zelf rij ik nog maar een jaartje western met mijn tink. Maar ik kan zien dat het niet zo lekker ga.
Ik begrijp dat het je eerste paardje is dat je inrijdt en dat er fouten worden gemaakt!! Het jammere is dat je een paard eerder verkeerde dingen aan leerd dan afleerd en daar steek je veel tijd in om dingen af te leren. Mijn lesgeefster zegt altijd dat je het aan de professinals over moet laten of onder strenge begeleiding...(lees 3 x in de week les)
Het is zeker een leuk paardje, maar weet waar je mee bezig bent.......

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:18

shadomagic schreef:
Kirr__ schreef:

Net alsof jij alles weet van de westernwereld (niet verkeerd opvatten, is niet grof bedoelt)
Ieder mens leert dagelijks bij, maar op die fouten kun je mensen niet oordelen.
Ik vind het niet erg dat je zegt dat dat we ons paard te hard in de mond trekken etc, wij zijn net als dat paard nog in de leer.
We hebben een goede trainer, we luisteren naar haar, we proberen te doen wat ze zegt.
Maar om daarop nu te baseren dat wij geen paard in mogen rijden is onzin.
Iedereen heeft een eerste keer gehad om een paard in te rijden en iedereen heeft daar fouten bij gemaakt, maar uit die fouten leer je en dat zijn wij nu ook aan het doen.
Als wij geen paard leren inrijden, dan zullen wij ook nooit weten welke fouten je kan maken

Dit is een zeer loos argument, ik weet zeker nog niet alles en zal het ook nooit weten, maar heb wel meer als genoeg ervaring met jonge paarden om te weten dat het op deze manier niet goed komt. En idd iedereen maakt fouten, maar op een jong paard moet je zo weinig mogelijk fouten maken, jij leert is misschien wel uit, maar je paardje ooit terug tegoei krijgen is een onmogelijke zaak.
Maar uit jou uitleg blijkt dat jij denkt veel meer te weten dan veel mensen hier, die je alleen maar proberen te helpen, dus ik ga er ook niet verder op in. En verder ga ik volledig mee met de uitleg van Cloud.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:53

Ik heb niet al het bovenstaande gelezen dus als ik in herhaling val ... Eerst en vooral, iedereen moet leren. Ik heb ook zelf mijn paard beleerd (onder begeleiding) en ik stuit wel eens op problemen die ik misschien niet had gehad moest ik hem op training hebben gezet. Maar ik heb heel veel geleerd, het is een uitdaging. Het duurt alleen wat langer bij mij dan bij een pro. Alles wat ik met hem heb bereikt, heb ik toch maar lekker zelf gedaan. En, tja, ook de fouten natuurlijk. Maar uit fouten leer je, het belangrijkste is dat je ze op tijd opmerkt en ze oplost. ;)

Nu over jouw paardje ;) . Het is echt een mooi ding. Voor anderhalve maand onder het zadel ziet ze (is het een merrie?) er ontspannen uit. Waar ik inderdaad op zou werken is haar hoofd recht houden, veel cirkelwerk met binnenstelling. Goed dat binnenhand omhoog houden en haar ondersteunen met je binnenbeen. Maak haar sterker. Ik zou ook al wat die nageeflijkheid werken, stilaan vragen haar hoofd naar beneden te doen (haar leren wat bumpen is). Het bit hangt idd wat hoog naar mijn zin.
Die stop is idd een beetje een rare foto en het is misschien wat vroeg om zo'n stop al te vragen. Ik heb dat ook allemaal vrij vroeg moeten vragen aan mijn paard van mijn lesgever, persoonlijk zou ik hier nu wat langer mee wachten.

En dan je zit ... je haalt het al aan, je oefent er op. Probeer echt overdreven doorgezakt te zitten, zoals je in je zetel zo zitten. Ga echt op je achterste broekzakken zitten. In het begin ziet het er misschien wat raar uit, maar je zal merken dat je veel beter blijft zitten zoals bv in galop of in een stop. Na een tijdje, eenmaal je zelfverzekerd goed zit, ga je vanzelf terug wat rechter zitten.

Veel succes nog!

BuckyLove__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 16:41

@bolieke
ja het is een merrie:)
we hebben het bit honger moete hangen omdat ze telkens haar tong over het bit gooit. en er was geen andere mogenlijkheid.
maar naar tijden hangen we het een gaatje losser en dn kunnen we kijken of ze het dan nog doet:)

ja ik heb het er nu best moeilijk mee om telkens tegoei te gaan zitten, maar mijn lestgeefster help mij er wel mee voor telkens te zeggen als ik fout zit

maar toch bedankt nog voor alle tips

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:05

Tong over het bit gooien is vaak een teken dat er een probleem is (mn met het gebit wat bij een jong paard best vaak voorkomt), het is dus zaak om eerst te kijken wat het probleem is ipv aan symptoombestrijding te doen door het hoofdstel (te) strak te zetten.. Ik kwam toevallig dit topic tegen, staan een aantal tips in die voor jullie ook wel nuttig kunnen zijn [RT-P] [rt-P] tong over het bit

poepoe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:37

hey leuk stel samen en heel leuk paardje

het is al eerder gezegt ga meter van het hek rijden dan moet ie op zich zelf gaan lopen en oefen veel het schommel effect gewoon uit stil stand stappen stoppen op je zit achter waards krijg je ook goed bassis stop van zonder in die mond te hangen
lekker blijven lessen plezier er in hebben dan komt het wel goed hoor.
en tegen mijn zeiden ze altijd: borsten voor uit ( ook al had ik die niet) schouders recht

ik vind jullie leuk samen

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:59

wat een leuke kleur heeft dat paardje! :D echt geinig!!!