[WN] You bet I am Classy

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: You bet I am Classy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:21

Mijn dier heb ik ook zolang laten wachten. Op zijn 4e gaan inrijden, de beginseltjes er in. Paar keer westernlesje gehad thuis en wat keren mee naar buiten genomen.
Vervolgens afgelopen winter was hij 5,5 en heb ik hem mee genomen naar de manegelessen.
Deze zomer is hij 6 geworden en zijn we vorige week begonnen met springlessen, juist nu pas omdat die rug zo lang duurt en ik gewoon zuinig op hem wil zijn op die manier.

Wat een ander doet, ach het is ieders eigen keus, zoals niet iedereen het als ik zal doen zal ik het niet doen zoals vele anderen.

Daarintegen stond mijn mini vorige week tussen mijn zadel en mijn paardje in. Ze is een wijsneus eerste klas en wil alles weten en doen wat mijn paard ook doet.
Ze is 2 jaar en bij het pakken van het zadel heb ik hem eerst op haar rug gelegd, ze keek gelijk vol trots Pling en daarna legde ik hem op mijn paardje.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:24

Je kan toch best af en toe een zadeltje erop leggen. Die van mij had met 2 ook wel een voor de gein het zadel erop en dan losjes aangesingeld, vond het wel prettig dat toen het zover was dat we erop gingen dat hij in ieder geval totaal niet meer onder de indruk was van het zadel.
Ik zie nog geen foto´s dat ze al met haar paardje vol in training is, dus wat maakt een zadel af en toe nou uit.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:04

peetorlan schreef:
Zo wat is Classy al een dame aan het worden zeg.
Ze is echt super gegroeit.

Misschien mag iedereen zelf hier neerzetten wat hij wil !!!!!!!!!!!!!!11
Kom op zeg enkel maar een zadel op haar rug.
Plus weten deze mensen echt wel wat ze doen hoor.
Ik word er altijd zo moe van dat mensen gelijk over een ander oordelen Pffffff

je spreekt jezelf wel tegen. in de ene zin zeg je dat iedeeen hier mag neerzetten wat je wil maar ondertussen wordt je er wel moe van dat mensen een oordeel geve.

ik vind 2ook veels te jong.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:01

Prachtig paardje!
Ik doe het ook altijd zo: beginnen met grondwerk op 2 jaar, al eens opzadelen etc. Pas als ze 3 zijn ga ik er echt op rijden en dan nog worden ze max 2 à 3 keer per week gereden. Als ik zie dat dit nog teveel is voor het paard, doe ik terug grondwerk tot hij wat sterker is. Je moet je grenzen en zeker die van het paard kennen, anders moet je gewoon niet met jonge paarden bezig zijn.
Tlijkt me echt een superpaardje, veel succes nog met haar!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:06

voor al diegene die 2 jaar veels te jong vinden om eens een zadeltje op te leggen... kom ik net een gelijkaardig topic tegen:
Dressuurcompetitie 3-jarige paarden 2008Geplaatst: 15-07-08 23:45

hoe oud zijn deze paarden met inrijden als ze op hun 3 al worden uitgebracht op wedstrijd?
Knipoog

ik wil hiermee niet beginnen rellen maar misschien is het goed te bedenken dat Ariebren niets verkeerd doet met het paardje kennis te laten maken met een zadeltje door het al een paar keertjes op te leggen en wat werk aan de longe.
zo lang ze er maar niet gaan opzitten (rugbelasting)...

het is wel gek dat er nog maar bitter weinig anti-reacties zijn nadat er gezegd is geweest dat zo goed als iedereen op bokt en in de paardenwereld tout-court in de fout is als het gaat om al erg jong paarden op te leren (in de brede zin van het woord, dus ik denk aan kennismaking met verschillende dingen en al die dingen)

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:10

Oh oh wat kan men toch moeilijk doen.
Paard moet paard blijven de eerste jaren van zijn leven en dan?
Zo uit de kudde plukken en dan moet ie alles maar leren.
Denk na. Paarden zijn er om met ons samen te werken en als je jong begint met korte leer spelletjes krijg je fijne paarden die graag meewerken en niet gebroken moeten worden omdat wij er zo nodig op moeten rijden.
Merk dat men steeds vaker zielig vindt terwijl er vroeger er vaak vroeg ingereden werd sommige lopen daar nog van rond andere zijn al dood maar ja komt dat door het te vroeg inrijden of is het de verzorging etc?
Het is heel makkelijk om te oordelen vanaf een foto maar laten we ervan uit gaan dat iedereen het goed voor heeft met zijn paard. Zo niet ja das jammer maar daar kan men niks aan doen.
Mijn pony had ook al een zadel op haar tweede op en zat er een licht gewicht meisje op toen ze drie was. Maar het echte werk hoefde ze pas op haar zevende te doen. Is toch ook zielig tot je 7de niet veel te hoeven alleen maar paard zijn en af en toe wandelen.
Wat betreft het topic. Leuk diertje en leuk om te zien hoe het meisje het alleen doet, lekker ontspannen en alles op zijn tijd.
Ga zo door. Beest zal er geen rug blessure aan over houden Knipoog

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:15

Anya schreef:
Een zadeltje erop kan nooit zoveel kwaad.
Maar waarom heb ik het akelige gevoel dat het daar dan niet bij blijft???

Leuk paard om te zien, zou ik superzuinig op zijn Ja

2.5 jaar is echt te jong Regina. De groeiplaten zijn nog niet dicht dan, de pezen kunnen het nog niet trekken.
Een half jaar kan echt zoveel verschil maken Ja

Ook Regina heeft het over ZADELmak, niet over INRIJDEN....

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:16

Myrddin schreef:
Oh oh wat kan men toch moeilijk doen.
Paard moet paard blijven de eerste jaren van zijn leven en dan?
Zo uit de kudde plukken en dan moet ie alles maar leren.

Als een paard 3 is kun je toch ook al deze oefeningen doen? Waarom zo vroeg? Blijkbaar omdat ze er met 3 meteen op willen gaan zitten. Dan moet je inderdaad al met 2 beginnen...

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:29

wat wil men nou een maatje voor het leven of een wild dier temmen.
Is misschien heel extreem gezegd maar door al vroeg te spelen met een dier zal het, lijkt mij beter, accepteren en begrijpen wat er van hem/haar verwacht wordt.
Tot nu toe vonden al mijn jonge paarden het geweldig om samen te werken en gaven heel duidelijk aan dat ze het leuk vonden die paar minuten 2 maal per week.
Men zegt altijd je laat een kleuter toch ook niet werken. Nee maar laat je ze alleen spelen of speel je mee en begeleidt hem/haar om alles wat makkelijker te begrijpen.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:40

Myrddin schreef:
wat wil men nou een maatje voor het leven of een wild dier temmen.
Is misschien heel extreem gezegd maar door al vroeg te spelen met een dier zal het, lijkt mij beter, accepteren en begrijpen wat er van hem/haar verwacht wordt.
Tot nu toe vonden al mijn jonge paarden het geweldig om samen te werken en gaven heel duidelijk aan dat ze het leuk vonden die paar minuten 2 maal per week.
Men zegt altijd je laat een kleuter toch ook niet werken. Nee maar laat je ze alleen spelen of speel je mee en begeleidt hem/haar om alles wat makkelijker te begrijpen.

Tussen wat ts hier doet en spelen zit een heel groot verschil vind ik. Ik 'speel' ook met mijn veulen. Leer haar ook voetjes te geven, netjes stil te staan, een halstertje om te hebben en respect te hebben voor mensen.

Maar dit paard wordt 3/4 x per week gelongeerd. En dan gaat het nog mee naast de fiets. Dat vind ik echt veel te veel van het 'goede' op deze jonge leeftijd!

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:24

daar gaat het niet over in dit topic het gaat over het zadelen.
Maar off topic fietsen lijkt me niet zo erg longeren daarentegen is niet goed voor een jong paard.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:30

MSQuincyTE schreef:
RGERRITS schreef:
knap wat je doet zeer rustig met dr omgaan, en zadelmak maken. ik zie het probleem niet hoor.
in usa zitten ze er met 1 a 2 jaar oud dr al op.
en met veel geweld (kluisteren). of met grofgeweld.
dan is deze methode vrij normaal.
als mijn hand-pols genezen is maak ik mn 2,5 jarige ook zadelmak.

Sorry Regina ik vind dit dus echt niet normaal, je zet een kind van 3 jaar toch ook niet aan het werk in een fabriek of wel

Maar kinderen vinden het wel geweldig om een keer mee te gaan naar het werk van papa of mama en dan met een stapel papieren rond te lopen! Knipoog
Dit paard wordt niet aan het werk gezet, maar mag een keer kennismaken met een zadel. Mijn bijna driejarige kent ook al een zadel en een bitje. Wanneer ik hem ga inrijden? Niet voordat hij vier jaar is! Belasting van de rug van een jong paard is verkeerd. Een zadel is geen belasting. Mijn paard vindt het heerlijk om dingen met mij te ontdekken. Ik heb ook totaal geen haast.
De ervaring zit er al in, die kennis kan hij meenemen voor het moment dat hij aan het werk moet. Als hij nu al een zadel kent, is dat straks geen enkel probleem met inrijden. Dan hoeft hij niet alles binnen enkele maanden aan te leren. Lachen

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:51

Myrddin schreef:
Maar off topic fietsen lijkt me niet zo erg longeren daarentegen is niet goed voor een jong paard.

De discussie gaat volgens mij vooral om het geheel, niet alleen om het zadelen. Laten wennen is mijns inzien niets mis mee, maar 3 tot 4 keer per week longeren... Dat doe ik met mijna paard van 5 jaar niet eens, puur omdat het teveel van hetzelfde en saai wordt zo vaak in de week, laat staan de belasting van de benen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 20:36

horse_girl schreef:
Myrddin schreef:

De discussie gaat volgens mij vooral om het geheel, niet alleen om het zadelen. Laten wennen is mijns inzien niets mis mee, maar 3 tot 4 keer per week longeren... Dat doe ik met mijna paard van 5 jaar niet eens, puur omdat het teveel van hetzelfde en saai wordt zo vaak in de week, laat staan de belasting van de benen.

Wat doe jij dan wel met je paard ??

Danielle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:37

super dat ie het zo goed op pakt!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:16

Ariebren schreef:
horse_girl schreef:

Knuffelen, wandelen, aandacht geven, een band opouwen of ken je die woorden niet?
Een aard hoef echt niet alleen maar te werken.
alls jij alleen maar bij je paard bent om hem te laaten werken ben je verkeerd bezig.
Een paard heeft ook verzorging en liefde nodig.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:43

Ik rij 3 keer per week, de eigenaresse (tis mijn verzorgpaard) rijd meestal 1 keer per week. Ze wordt 1 keer los gelongeerd en 1 keer aan de bijzet en de dag die overblijft ga ik meestal aan de hand stappen/grondwerk/uitgebreid poetsen ofzo.

Edit: dat je nog niet rijd met een paard wil dus niet zeggen dat je alles opvult met longeren. Toen ze nog niet zadelmak was ging ik vaak gewoon poetsen of stappen aan de hand, maar meestal stond ze gewoon lekker in de wei. Tuurlijk hebben we ook met dinge geoefend, maar niet zo vaak in de week.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 17:16

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:21

Ariebren schreef:
horse_girl schreef:

Knuffelen, wandelen, aandacht geven, een band opouwen of ken je die woorden niet?
Een aard hoef echt niet alleen maar te werken.
alls jij alleen maar bij je paard bent om hem te laaten werken ben je verkeerd bezig.
Een paard heeft ook verzorging en liefde nodig.[/quote]
idd. ik rij zelf ook niet op Mitch & toch heb ik er ongelofelijk veel lol aan Vork

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:21

..

Little_Isis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:33

hey

leuke foto's! Waarom zitten jullie haar zo af te kraken? Zij knuffelt en houdt gerust wel van der beestje!

Heel veel plezier met classy (lief koppie!)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:00

Ik draai het eens om:

Ons eerste paard (quarter) bleek pas op 8-jarige leeftijd ingereden te zijn, daarvoor fokmerrie geweest. Het was voor haar een enorme shock om na zoveel jaren uit de wei geplukt te zijn, zadelmak gemaakt, gereden en ook nog eens getransporteerd te worden naar Europa vanuit Amerika. We zjn veel problemen tegengekomen die werden veroorzaakt door het feit dat alles zo laat opgepakt werd met haar. Zelfs voetjes geven moest ze nog leren!

Ook op onze stal zijn meerdere paarden die pas op latere leeftijd zijn ingereden of doorgereden. Ook deze paarden hebben veel meer moeite om dingen te leren en bijv soepel te worden in de nek enrug onder de ruiter, omdat ze nooit gewend zijn om in bepaalde houdingen te lopen of in te buigen.

Ik zeg dus niet dat je een 2-jarige helemaal moet gaan inrijden, maar te lang wachten met het wennen aan dingen en oefeningen gaan doen is ook niet altijd een voordeel!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:13

Braaaaaaaf Ariebren Clown Haha! Ben gek op foto's weet je.

Classy Sr. geeft wel de meest rare vlekken mee he ROFL Huilen van het lachen

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 05:44

Ik heb op mijn veulen ook wel 's een kinderzadeltje gelegd, kijken hoe hij het vond, maar ook jassen over zijn rug en met van alles gespeeld, paraplu's en dergelijke.
Hij is maar 3 geworden, heb er helaas nooit op kunnen zitten. (in moeten laten slapen na een operatie)
aar zadeltje wennen kan toch geen kwaad?
Ze doet het braaf zo te zien op de foto's Lachen

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:27

Nog steeds in discussie???