Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wildgirl schreef:Ik ben eigenlijk helemaal niet zo enthousiast over deze wissel; schoenmaker hou je bij je leest denk ik dan.
dapperdier schreef:Het leuke van het NOS filmpje is de opmerking van Anky, heel goudeeerlijk over dat ze wat kon leren van de andere tak, nóg consequenter ( roepen we allemal denk ik) en meer balans en houding. Persoonlijk vind ik haar rijstijl geweldig voor een 'beginner' af en toe iets hoog met haar hand, maar he, ik doe dat zelf ook teveel
Ook vertelde ze mij dat ze voor haar idee ineens aan haar balans moest werken, waarvan ze altijd dacht dat die tamelijk goed was. Ze zei dat je op een dressuurpaard misschien nog wel een klein beetje scheef kon zitten, maar dat ze dat nooit van zichzelf had gemerkt, maar als ze ook maar een klein beetje scheef zat op Hilda, ze direct haar richting aanpaste (naar binnen viel). Goudeerlijk inderdaad! Francis schreef:'t Gaat ook niet om het vergelijk en of 't één moeilijker is dan het ander, Ricky benadrukte alleen waar voor Anky de 'moeilijke' puntjes zitten van het overschakelen... En da's vooral (zoals voor bijna iedereen die over stapt) het loslaten en op een gegeven moment ook de snelheid. Want het moet wel snel... maar zeker ook correct. Alleen maar hard gaan doet 't em niet, éérst correct en dan met behoud van dat correcte de snelheid opvoeren. En da's ook best moeilijk.
En uiteraard zijn nette strakke dressuurovergangen ook moeilijk, maar daar ging het hier nu niet over.
En dat meeste mensen denken dat dressuur 'maar rondjes rijden' is ben ik toch niet met je eens... Daarvoor is de dressuursport te veel in de publiciteit en elk ponymeisje wat begint met rijden rijdt standaard eerst 'dressuurmatig'. Daarna komt de rest pas.
Ik heb het niet alleen over 'leken' in de paardensport, maar zelfs mensen bínnen de paardensport die 't western niet als een echte sport zien. Gelukkig komt daar langzamerhand steeds meer verandering in en daar helpt een actie als die van Anky dus wel bij.

Poes schreef:Zelfde met western hier, het algemene niveau is werkelijk zoooo bedroevend laag (lees: gelijkwaardig aan een hele dag B-proeven dressuur gaan kijken maar dan echt heel slecht) dat ik snap dat het zo onbekend is, dus daar heb je wel een punt.
Jaycee_ schreef:@ Poes, België heeft toch juist heel wat toppers in de reining? Ann & Bernard Fonck, Cira & Susy Baeck, Jan Bogaerts,... Zij behoren toch tot de beste Europeanen hé.
De top situeert zich echter grotendeels rond Antwerpen en dat geeft misschien wel een vertekend beeld.
In Nederland is de sport ook al veel verder uitgegroeid, terwijl er in Belgie slechts een paar stallen zijn met een degelijke bodem om reining te beoefenen.

Adrienne schreef:Poes schreef:Zelfde met western hier, het algemene niveau is werkelijk zoooo bedroevend laag (lees: gelijkwaardig aan een hele dag B-proeven dressuur gaan kijken maar dan echt heel slecht) dat ik snap dat het zo onbekend is, dus daar heb je wel een punt.
Misschien moet je toch eens wat meer om je heen gaan kijken? Inderdaad je hebt gelijk van een top dressuur ruiter uit Belgie heb ik nog nooit gehoord maar: Bernard Fonck , Ann Poels en Cira Baeck staan voor Belgie toch echt wel op de internationale Reining kaart!

Vond de demo leuk om te zien, niet spectaculair, maar daar was de bak ook absoluut niet geschikt voor. Je kon wel zien dat Anky er ook veel lol in had.
.