[WN] You bet I am Classy

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Re: You bet I am Classy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 00:54

RedPassion schreef:
mandybeppie schreef:
Classy is een super paard Haha!

Des te meer reden om er ontzettend zuinig op te zijn.

OK ik heb dit nu lang genoeg aangekeken/gelezen.

Als fokker van dit paard, heb ik genoeg contact met de eigenaar om te weten dat hij zeer zeker voorzichtig is, en zal zijn, met haar. Hij zal haar niet overnemen of te veel, te vroeg van haar vragen.

Jullie bezorgdheid is dus en overdreven, en niet noodzakelijk. Daarbij Bokt op zijn smalst. Als ik schrijf dat ik mijn 2 jarige aan de longe heb is het ok, en als de TS het doet is het niet ok?? Ook mijn paarden gaan als 2 jarige aan de longe. En ook hier met zadel. Ik kan het nog gekker maken door te zeggen dat mijn paarden al als veulen dekens opkrijgen! Waarom? om ze te leren iets op de rug te hebben, en dat ze niet bang hoeven zijn als er iets over de kont heen gaat (Sacking out).

Ik vertrouw volledig op de TS zijn oordeel, hoe met Classy om te gaan. En verwacht echt niet dat ze kapot gemaakt gaat worden door hem. Hij IS voorzichtig met haar, en blij, en helemaal gek van haar.
Ik ben blij dat hij haar heeft gekocht, ze had geen betere baas kunnen treffen. Ze is een toppertje.

Ariebren de groetjes vanuit het verre Duitsland van mams, zussen en mij.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 08:58

Rina,
Dank u wel.
En de kleine, nou klein, maar wel jonge Classy, is de lieveling op stal hier.
Vraagje ??
Is er nog iets wat Classy nog niet geleerd heeft ??
Behalve natuurlijk iemand die erop gaat zitten.

Enne, de paardentrailer, de ene keer loopt ze er zo in, de andere keer vertikt ze het.

Afbeelding

Kusje !!
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 09-07-08 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:25

ziet er allemaal super uit ariebren,...
Dat gaat straks een super paardje worden, ho wacht dat is ze al.... Haha!

Michellegb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:53

als ik het zo lees vraag ik me toch af hoe het komt dat we nog steeds de Futurity hebben ..... of zouden die mensen dan tot de laatste dag wachten met het beleren van alles ???

Suc6 met je leuke paardje !!

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:56

Is ze al wel helemaal uitgegroeid?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:58

Michelle___ schreef:
Is ze al wel helemaal uitgegroeid?

Wat denk je zelf?

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:25

Ik denk het niet. Maar het kon toch?

Bovendien vindt ik dat je niet zo aanvallend hoeft te reageren Knipoog

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:37

Dat was niet aanvallend bedoelt hoor.
Ik vond het eigelijk gewoon een grapige vraag.
En nee dat kant niet 1 of 2 paginas terug zie je een schematje.
Alls je daar even kijkt word een hoop duidelijk.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:02

Weer die aloude discussie. Waarom zou je al meteen op je paard gaan rijden als je er al eens zadeltje op legt? Die van mij wist ook al 8 maanden wat een zadel was en een zelfs een bitje, vooraleer ik begon te rijden hoor. Eigenlijk kende hij de basis al voordat ik opstapte en daar heeft meer dan half jaar werk ingekropen, zonder dat ermee gereden wordt. Hij was 3 toen ik voor het eerst met hem reed.
Wie het daar niet mee eens is, jammer dan. Diegene die een paard wel zo opleren, die zwijgen wijselijk... en diegene die dan toch iets over de training van hun jonge paard kwijt willen, nou hou je dan maar vast. Eigenlijk is dat wel jammer.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:58

De paardjes die ik heb gereden werden ook al rond 2 2,5 zadel en bitmak gemaakt, dus gewoon wennen aan de spullen.
Je leert een veulen toch ook zo snel mogelijk voetjes optillen, borstelen, vast staan enz ??
Vroeg geleerd is oud gedaan, niks mis mee naar mijn idee Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:02

Wennen aan spullen is helemaal niets mis mee. En met western zie je ook heel veel paarden di emet hun 2, 2,5 jaar oud al worden ingereden. Ik vind dat je het zo leuk doet! En idd zoals Shyla25 al zegt, Vroeg geleerd is oud gedaan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:43

Ik vind dit wennen op 2-jarige leeftijd veel minder erg dan wanneer mensen paarden op hun 3e uit het land pikken en zo'n dier dan opeens mak moet worden en alles moet leren! Dat is pas angstig voor een paard, 3 jaar op jezelf zijn en dan van alles op en aan je lijf krijgen! Maar daar hoor je nooit wat over ...

Nee prima hoor, dat vroegtijdg vertrouwd maken zonder dat je je paard belast!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:06

@Ariebren, grijnzzz is het te flauw aan het worden? Haha! Nou een hoofdstel heeft ze hier nog niet ingehad, dus mss dat ze daarop nog iets van een reactie zal geven Clown AL geef ik je niet veel kans, ze is gewoon zo makkelijk en niet snel van de kook. Was en is dr zus ook Knipoog
Wat trailer aangaat, hihihi dat is cutter eigen. Clips wil het af en toe ook nog wel eens proberen Knipoog

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 04:26

Het hoofdstel met bitje komt nog.
En het traler laden lukt, samen met de rode kabouters ook wel. Een goede schop onder de kont doet wonderen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:28

simodi schreef:
Ik vind dit wennen op 2-jarige leeftijd veel minder erg dan wanneer mensen paarden op hun 3e uit het land pikken en zo'n dier dan opeens mak moet worden en alles moet leren! Dat is pas angstig voor een paard, 3 jaar op jezelf zijn en dan van alles op en aan je lijf krijgen! Maar daar hoor je nooit wat over ...

Nee prima hoor, dat vroegtijdg vertrouwd maken zonder dat je je paard belast!

Ben ik helemaal mee eens!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 18:49

Vanmiddag liep ze zomaar mee de grote schuur in van mijn overbuurman.
De madam stond op haar gemakje te snuffelen aan de landbouw machines.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:46

Haha! kijken of het eetbaar is, nee leuk zo spelenderwijs met de grote wereld bekent worden.

western4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:59

meid! je doet het super. je hebt een superknol en ga zo door!
als ze zo braaf blijft kun je er op stappen joh,, wij rijden alles met 2 jaar in,, worden ze ongeveer 3 tot 4 keer in de week gereden en de rest staan ze buiten of worden ze gelongeerd met zadel op.
persoonlijk denk ik dat een quarter op 2 jarige leeftijd makkelijk iemand kan dragen,, als het maar niet te lang, met geduld en verantwoord word gedaan.

ga zo door! top!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:06

misal schreef:
wij rijden alles met 2 jaar in,, worden ze ongeveer 3 tot 4 keer in de week gereden en de rest staan ze buiten of worden ze gelongeerd met zadel op.

Weet je wel hoeveel je van zo'n paard vraagt? Verdrietig

misal schreef:
persoonlijk denk ik dat een quarter op 2 jarige leeftijd makkelijk iemand kan dragen,, als het maar niet te lang, met geduld en verantwoord word gedaan.

Ook al zou het zo zijn dat een quarter op 2 jarige leeftijd makkelijk iemand kan dragen (wat natuurlijk grote onzin is, alle paarden zijn met ongeveer dezelfde leeftijd uitgegroeid), hoe moet zo'n paard het emotioneel verwerken dat hij op 2 jarige leeftijd al zo vaak aan het werk moet???

Nogmaals mijn vraag: waarom niet gewoon nog 1 jaar wachten? Het paard moet nog zo veel jaar mee? Hebben jullie dan zo weinig geduld?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:27

Citaat:
Hierbij dan nogmaals het beroemde skeletplaatje, wat NIET rasgebonden is.
Afbeelding

op dit skeletplaatje staat dat de ruggengraat pas op 5,5 a 6 jaar volgroeid is? lees ik dat goed?
als dit zo is dan moet iedereen in de paardensport veroordeeld worden die paarden met 5 jaar al in de dressuur en springsport hebben lopen.... ongeacht dat ieder paard anders is en de 1 dus sneller volgroeid is dan de ander.
mezelf inclusief want mijn paard is met 3jaar en paar maanden oud al ingereden (ik heb haar toen ze drie en half jaar was gekocht)

Als je het plaatje als "bijbel" gaat volgen dan is iedereen hier op bokt mee in de fout want zo goed als alle paarden worden met 3 jaar, sommige met 4 jaar al ingereden.
Daar wordt niets over gezegd he!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:47

Wirobelgje schreef:
[Als je het plaatje als "bijbel" gaat volgen dan is iedereen hier op bokt mee in de fout want zo goed als alle paarden worden met 3 jaar, sommige met 4 jaar al ingereden.

Nee hoor, mijn ruin heb ik met 7 jaar ingereden en voordat mijn merrie 5 is ga ik er niet op zitten. Dus er zijn wel degelijk mensen die er rekening mee houden!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:50

dan ben jij 1 van de weinigen die dit toepassen.
ik denk dat je mensen zoals jij makkelijk op 1 hand kan tellen, niet?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:58

Wirobelgje schreef:
dan ben jij 1 van de weinigen die dit toepassen.
ik denk dat je mensen zoals jij makkelijk op 1 hand kan tellen, niet?

Helaas wel ja...

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:00

mijn paardje is nu 2,5 en weet ook al wat een zadel is en een deken, been beschermers en longeren. Mijn mening is dat je idd rustig aan moet doen tot dat ze 5 jaar oud zijn, maar rustig aan alles laten wennen kan echt geen kwaad. Beter als met 3 uit het land halen en dan in een maand beleren en dan naar de keuringen enzo. Er heeft ook al iemand los in het land op gezeten. Of ze nou op elkaar springen of 2 min een mens op hun rug. Alleen je moet ze nooit overvragen. werken en laten wennen is een heel verschil!

Ik vind dat je echt super bezig bent met je paard, ze ziet er super relax uit! Ga zo door!

misspoppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:52

als ik deze berichten zo lees zijn de meningen over de leeftijd waarop een paard ingereden zou moeten worden nogal verdeeld. en zo blijkt maar weer dat iedereen zijn eigen mening heeft en zich hier verbeten aan vast houdt. Prima hoor! Daar heeft iedereen zijn recht in. maar om nu meteen iemand die een paard op 2 jarige leeftijd een zadeltje oplegt en wat longeert een dierenmidhandelaar te noemen?.... nee, daar wordt ik niet zo vrolijk van.
En het is toch zeker overal bekend dat een Quarter horse niet alleen eerder zijn groeispurt krijgt dan veel andere rassen, maar ook in zijn denken en doen zich sneller ontwikkeld? zelf heb ik met aardig wat verschillende rassen gewerkt en heb ik zelf ondervonden dat veel quarter horses zich inderdaad veel vroeger "volwassen" gedragen.
daarnaast is You bet I am Classy al een eind in de twee jaar en heeft haar groeispurt al gehad en loopt ze 23.5 uur per dag op een enorme wei in een kudde van 5 merries en een ruintje.
ook is het duidelijk dat Classy er echt van geniet om in de buurt van mensen te zijn, ze staat altijd als het eerste bij het hek en wil dolgraag met je mee. zou een paard dat mishandeld wordt dat ook doen? ik denk het niet!

kortom, Dat zadeltje op haar rug kan echt geen kwaad en ook in het longeren heeft ze veel plezier. en dat over een halfjaartje het "echte" werk gaat beginnen wil natuurlijk niet zeggen dat ze meteen heel intensief gereden wordt! Yvon heeft al zo veel jonge paarden ingereden en zij doet het eerste jaar heel rustig aan en ook daarna wordt er naar het paard gekeken wat het aankan en krijgt het alle vrijheid om ook met zijn vriendjes te spelen.

Classy heeft een luizenleventje!!