Nah, ik ga geen spuit 11 spelen. Maar kan het niet laten ook toch mijn bescheiden mening hier te ventileren:
- zadeltje erop, ok
- een beetje aan de longe laten wennen, ok
Maar 3 a 4 keer per week longeren? Waarom? Wat wil je bereiken? Conditie opbouwen niet lijkt me, want dat doe je wel als ze eenmaal bereden kan worden, is nu niet nodig.
Laten wennen aan longeren of touwen of whatever... nah, lijkt me ook niet.
Dat weten ze na 2 keer wel hoor
, hoef je niet eindeloos iedere keer maar opnieuw te bevestigen. Dus waarom dan, vraag ik mij af.Grondwerken, beetje spelen, laten wennen aan gekke dinen, aan de hand stukken rechtuit, prima allemaal, worden ze makkelijker van. Maar ook dat hooguit eens per week een kort half uur, want dat is genoeg voor zo'n jong paard. En ook niet maanden achtereen. Een jong paard moet je niet zoveel belasten met zoveel prikkels. Ze hebben meer tijd nodig om zaken te verwerken, want alles is nieuw.
Mijn paard staat ook keurig stil met opzadelen en opstappen. Hoe dat zo? Nou, lekker grondwerk gedaan toen hij 2 was. Dat eens per week 2 maanden lang gedaan, en toen op de wei gezet. Laat maar lekker jong zijn. Toen hij als 3-jarige wat meer werd opgepakt, was hij hartstikke braaf. Dat kun je al met een paar keer bevestigen. Dat hoeft niet zo lang en eindeloos herhaalt te worden. Dikke onzin!
bij iedereen is het wel een beetje verschillend..
Maarja.. iedereen zijn eigen mening