[WN] You bet I am Classy

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Re: You bet I am Classy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:11

Wat een reacties weer.

Nah, ik ga geen spuit 11 spelen. Maar kan het niet laten ook toch mijn bescheiden mening hier te ventileren:

- zadeltje erop, ok
- een beetje aan de longe laten wennen, ok

Maar 3 a 4 keer per week longeren? Waarom? Wat wil je bereiken? Conditie opbouwen niet lijkt me, want dat doe je wel als ze eenmaal bereden kan worden, is nu niet nodig. Laten wennen aan longeren of touwen of whatever... nah, lijkt me ook niet. Dat weten ze na 2 keer wel hoor Knipoog , hoef je niet eindeloos iedere keer maar opnieuw te bevestigen. Dus waarom dan, vraag ik mij af.

Grondwerken, beetje spelen, laten wennen aan gekke dinen, aan de hand stukken rechtuit, prima allemaal, worden ze makkelijker van. Maar ook dat hooguit eens per week een kort half uur, want dat is genoeg voor zo'n jong paard. En ook niet maanden achtereen. Een jong paard moet je niet zoveel belasten met zoveel prikkels. Ze hebben meer tijd nodig om zaken te verwerken, want alles is nieuw.

Mijn paard staat ook keurig stil met opzadelen en opstappen. Hoe dat zo? Nou, lekker grondwerk gedaan toen hij 2 was. Dat eens per week 2 maanden lang gedaan, en toen op de wei gezet. Laat maar lekker jong zijn. Toen hij als 3-jarige wat meer werd opgepakt, was hij hartstikke braaf. Dat kun je al met een paar keer bevestigen. Dat hoeft niet zo lang en eindeloos herhaalt te worden. Dikke onzin!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 00:17

ik weet niet of het zo'n zin heeft om je eigen persoonlijke verhaal erbij te vertellen.. Bloos bij iedereen is het wel een beetje verschillend.. Knipoog

edit: het is nu zoiets van: ''ik doe het op die leeftijd, en het is bij mij goed gegaan (wat heus niet altijd het geval is!), dus dan moet jij dat ook doen.. Vork

Zo'n idee krijg ik hier een beetje.. Tong uitsteken Maarja.. iedereen zijn eigen mening Knipoog

2e edit: p.s. ik verdedig hem niet!! ZEKER niet!!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 00:45

Duke schreef:
Wat een reacties weer.

Maar 3 a 4 keer per week longeren? Waarom? Wat wil je bereiken? Conditie opbouwen niet lijkt me, want dat doe je wel als ze eenmaal bereden kan worden, is nu niet nodig. Laten wennen aan longeren of touwen of whatever... nah, lijkt me ook niet. Dat weten ze na 2 keer wel hoor Knipoog , hoef je niet eindeloos iedere keer maar opnieuw te bevestigen. Dus waarom dan, vraag ik mij af.

Dat is wat ik me ook afvraag. Wáárom? Waarom wacht je niet gewoon nog een jaartje. Je kan imo meer verliezen met een jaar te vroeg te beginnen dan een jaar later te beginnen. Waarom ben je bereid dit risico te nemen? Jij denkt dat je paard hier niks aan overhoudt. Maar diep vanbinnen moet je toch ook met twijfel zitten? Ik kan me niet voorstellen dat ik me niet een beetje schuldig zou voelen tegenover mijn paard.
Niet alleen omwille van de bouw en groei maar ook psychologisch. Laat zo een dier nog rustig van zijn jeugd genieten.
Ik snap je gewoon echt niet Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 00:54

crow schreef:
Ik vind het er ook prima uitzien. Niks mis mee om een jong paard al te laten wennen aan opzadelen, zadel en klapperende beugels.

Helemaal mee eens, de vraag is of het blijft bij wennen aan het zadel en of ze er niet op gaat zitten, daarom zal bokt zo fel reageren waarschijnlijk.

Maar goed, zolang je er niet op gaat en het rustig aan doet vind ik het super, wennen aan enge dingen kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Pony van mijn zusje had ook een dekensingeltje om toen ze ruim een half jaar was, later ook deken, dekjes enz op gehad. Ze is nu 4 en enkele maanden geleden had ze voor het eerst een zadel op, als een paard zou kunnen lachen dan zweer ik dat zij dat op dat moment deed, ze stond ons gewoon uit te lachen 'is dat alles??'
Maar goed, is een heel andere manier van zadelmak maken dan de geeikte methode en dus kun je wel wat kritiek verwachten, zal ik ook wel krijgen nu...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 00:58

RGERRITS schreef:
knap wat je doet zeer rustig met dr omgaan, en zadelmak maken. ik zie het probleem niet hoor.
in usa zitten ze er met 1 a 2 jaar oud dr al op.
en met veel geweld (kluisteren). of met grofgeweld.
dan is deze methode vrij normaal.
als mijn hand-pols genezen is maak ik mn 2,5 jarige ook zadelmak.

Beetje onbenullige reactie, vind je ook niet??

Ze zitten er in USA al met 1 jaar op dus we kunnen er hier wel met 2 jaar op, dan zijn we iig beter bezig dan hun...
Je snapt zelf wel hoe onbenullig dat klinkt of niet?

Begrijp me goed, een 2 jarige zadelmak maken vind ik niets mis mee, maar erop gaan zitten is iets heel anders.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 01:33

Als we nou allemaal eens aannemen dat ze er niet op gaat zitten (want dat kan je toch niet zien via internet). Dan heb ik er niet eens hele grote problemen mee.

De 3 a 4 keer per week is wat aan de grove kant, maar ook dat kun je onmogelijk bepalen via internet. Wie hier heeft nog nooit een paard gekend (om als voorbeeld te nemen hoe belachelijk dit wel niet is) dat baat had bij aandacht, hoe meer hoe beter.

Geen paard is hetzelfde, de ene moet je gewoon tot 5 jaar geestelijk laten staan en de ander zou bij wijze van al na het afspenen bezig mee moeten om er geestelijk zoveel mogelijk uit te halen (lees: bezig in de zin van spelletjes, niet werk).

Ik vind het een mooi paard, oogt gezond en vrolijk en beter nog het diertje krijgt liefde en aandacht, want als we bezig moeten met al die dieren (niet alleen paarden) die daar te weinig van krijgen, zijn we nog wel even bezig Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 01:42

Ze ziet er idd lekker uit.
Ik heb al iemand zien zeggen dat ze jong oogt maar om eerlijk te zijn, als TS er niet bij had gezegd dat ze nog maar 2 is had ik het niet geraden, zou denken dat ze 3 is.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:25

TiaraBungy schreef:
ik weet niet of het zo'n zin heeft om je eigen persoonlijke verhaal erbij te vertellen.. Bloos bij iedereen is het wel een beetje verschillend.. Knipoog

edit: het is nu zoiets van: ''ik doe het op die leeftijd, en het is bij mij goed gegaan (wat heus niet altijd het geval is!), dus dan moet jij dat ook doen.. Vork

Zo'n idee krijg ik hier een beetje.. Tong uitsteken Maarja.. iedereen zijn eigen mening Knipoog

Het lijkt alsof je op mij reageert, dus ik zal even verklaren waarom, ze vroeg het namelijk Knipoog :

Ariebren schreef:
Vraagje, wie zijn paard blijft rustig stilstaan tijden opzadelen en opstappen ??

Duke schreef:
Mijn paard staat ook keurig stil met opzadelen en opstappen. Hoe dat zo? Nou, lekker grondwerk gedaan toen hij 2 was. Dat eens per week 2 maanden lang gedaan, en toen op de wei gezet. Laat maar lekker jong zijn. Toen hij als 3-jarige wat meer werd opgepakt, was hij hartstikke braaf. Dat kun je al met een paar keer bevestigen. Dat hoeft niet zo lang en eindeloos herhaalt te worden. Dikke onzin!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:28

O, mensen relax.... in de USA lopen Quarters van 3 jaar grote prijzen...... laat iedereen zelf beslissen wat ze met hun paard doen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:32

Psydoxy schreef:
O, mensen relax.... in de USA lopen Quarters van 3 jaar grote prijzen...... laat iedereen zelf beslissen wat ze met hun paard doen.....

Wat maakt dat nou uit? Er zijn landen waar mensen massaal uitgemoord worden, dat rechtvaardigd een moord in Nederland ook niet.

Bovendien kan je toch ook zelf nadenken in plaats van iets te doen omdat anderen het ook zo doen? Leeftijd zegt nog niet eens alles (al vind ik 2 altijd te jong), maar je kan ook aan dit paard zien dat ze fysiek nog lang niet aan longeren/rijden toe is.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:08

Duke schreef:
TiaraBungy schreef:

Het lijkt alsof je op mij reageert, dus ik zal even verklaren waarom, ze vroeg het namelijk Knipoog :

Ariebren schreef:
Vraagje, wie zijn paard blijft rustig stilstaan tijden opzadelen en opstappen ??

Duke schreef:

was niet tegen jou persoonlijk bedoeld hoor Knipoog meer in het algemeen, ik zag idd de vraag staan Knipoog
Maar, iedereen gaat zijn eigen verhaal vertellen.. alleen het heeft niet echt zin, want iedereen heeft wel een andere (beste) leeftijd in z'n hoofd Knipoog

volks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:46

Hallo,

Ik ben degene die Classy verzorgd en traint.
Ik longeer haar 3 x per week en dat maar 10 minuutjes ofzo.
Het is echt niet zo dat ze hard aan het werk moet hoor.
Maar ze staat nu lekker in de wei en in het najaar gaat het echte werk beginnen.
Ze mag nu nog lekker gaan genieten. Doet ze ook als ik met haar bezig ben.

Groetjes yvon

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:50

ik vind het niks om je paard op z'n 2e al op te zadelen ook al is hij rustig.
een 2 jarige is gewoon nog te jong!
die hoort gewoon nog lekker te spelen en knuffelen en daar moet niet teveel van gevraagt worden dat is niet psygisch niet goed.
net als kinderarbeid.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 23:24

En daarom gaan onze 4 jarige kindertjes al naar de kleuterschool.
En waarom ??
Om te leren en te spelen en te leren spelen en leren zich te gedragen in de groep, enz, enz.

Afgelopen weekend is dus het oranje pakzeil en de parapluu uitgeprobeerd.
Het wordt vervelend, alles is leuk en normaal voor Classy.

Carolinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:55

ik sta zelf op Manege Kalverhoek (western stal) en daar worden alle paarden van 2 ingereden. Quarters zijn behoorlijk sterke en stevige paarden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:03

Bloos Dan zou ik daar dus nooit een paardje kopen.

quarterveulens en veulens van belgische paarden zijn ook best stevig. Is toch ook geen reden om er al op te gaan zitten. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:16

Óók een quarter is pas op zn 5e redelijk uitgegroeid...

Die vergelijking met kinderen slaat echt alles... Maar sommige mensen wíllen ook gewoon niet zien dat iets beter anders kan... vastgeroest in oude patronen...tot t kalf verdronken is...of beter gezegd...t paard, dan dempt men de put... Verdrietig

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:22

Ariebren schreef:
Tuurlijk wordt ze gelongeerd.
3 tot 4 keer per week.

Ariebren schreef:
Wordt ook al gedaan.
Alleen dan met de fiets.
Lekker 2 km recht uit draven.

Geweldig topic dit! Ik heb al lang door dat TS veel te eigenwijs is en toch wel lekker met zijn 2 jarige doet wat hij wil, dus ik ga ook geen goedbedoelde adviezen geven.
Viel me meteen op dat je reacties erg uitlokkend zijn, alsof je er juíst uitlatingen van anderen wilt in je topic (vooral die vetgedrukte woorden dikken het extra aan)
Succes met je paardje! OK dan!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:32

Ik snap nooit waar de haast vandaan komt. Een paard 'gaat mee' tot een jaartje of 20, waarom dan persee er met drie jaar op gaan zitten? Whats the rush? zodat je er echt 17 jaar, tot op de dag, op kunt rijden? Maar voor de tijd dat ze 20 zijn, zijn 9 van de 10 al van eigenaren verwisseld alsof het euromunten zijn. Waarom dan niet dat ene jaartje wachten? En om maar weer even ontopic te gaan longeren met een zadel is imo niet echt nodig op een 2 jarige. Een keer een zadeltje op prima, weet ie wat het is. singeltje beetje vast. Dekentje op. Keertje een paraplu erbij. Zeiltje. Bal. Voorzichtig wat longeren (zodat ie weet wat het is, want ik kan hier wat naslagwerk publiceren (met toestemming?) wat aangeeft dat longeren op jonge leeftijd slecht is voor de pezen en aanmaak van spieren) Maar gewoon zo nu en dan eventjes. Dus niet 3 keer in de week gestructureerd 'aan het werk'.

En voor de zielepieten die de vergelijking trekken met de VS waar ze ookal met 1 jaar erop gaan zitten, dus kunnen wij er ook best met 2 jaar op. Zeg ik alleen maar: Nagelbijten / Gniffelen

mandybeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:05

hallo iedereen,

wat een gezeik hier zeg.... kan hier echt heel slecht tegen...
dit is toch super om te zien? en ze gaat er heus nog niet opzitte hor en dat longeren kan heus geen kwaad als je het maar niet te lang doet....

Classy is een super paard Haha!

volks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:21

Ze hoeft niet te werken aan de longe.
Beetje stap draf en een galopje.
Wat een gezeik allemaal. Ik lach me rot.
gr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:43

Wat een hoop mensen met 0 berichten ineens in dit topic... het valt niet op Cool

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:33

volks schreef:
Hallo,

Ik ben degene die Classy verzorgd en traint.
Ik longeer haar 3 x per week en dat maar 10 minuutjes ofzo.
Het is echt niet zo dat ze hard aan het werk moet hoor.
Maar ze staat nu lekker in de wei en in het najaar gaat het echte werk beginnen.
Ze mag nu nog lekker gaan genieten. Doet ze ook als ik met haar bezig ben.

Groetjes yvon

Het echte werk?
En dat houd in?
Dat je er in het najaar 3 uur per dag op zit?
Nee dit gaat te ver.
Alleen dat longeren all en dan nog zegen dat dat logies is ook.
Maar van het naajaar het echte werk?
Daar is zong jong dier nog niet klaar voor zeg.
Zoiets pak je rustig op alls ze op de juiste leeftijd zijn.
Dat pak je niet met 2 all op zodat je er met 3 jaar volop op kunt rijden.
Jeetje zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:38

mandybeppie schreef:
Classy is een super paard Haha!

Des te meer reden om er ontzettend zuinig op te zijn.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:44

Vijf pagina's alleen maar over of 2 jaar nu te jong is om er een zadel op te leggen?

Ik ga lekker naar buiten, genieten van het ondergaande zonnetje en me met mijn eigen pony bemoeien..