[WN] Deze westernknol heeft haar voetjes van de vloer!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_14

Re: Deze westernknol heeft haar voetjes van de vloer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 17:03

Snap je punt wel robinelma, maar geloof me; als Babiche iets niet wil, dan doet ze het ook echt niet Knipoog Ik weet hoe ze op bepaalde dingen reageerd, en zie ook hoe ontzettend veel plezier ze heeft in VD. Het steigeren pakte ze erg snel op, doordat ze er voor open staat en zo leergierig is. Als een paard iets niet vertrouwd of iets niet leuk vind, zal het een mens heel wat meer moeite kosten om het dier iets aan te leren. Geld misschien niet voor alle paarden, maar zeker wel voor Babiche! Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:05

ik snap het punt van robinelma niet.
Ze heeft het bij anderen fout zien gaan en staat er niet voor open dat het ook anders kan..
Tja, dan ben je snel klaar natuurlijk

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:05

Dankje Haha!

En als jij het verantwoord vind, moet je het zelf weten.. deze hele discussie was ook nergens voor nodig, Maar ik laat me echt de mond niet snoeren terwijl ik gewoon mijn mening geef over iets, niet eens over een persoon.. Maargoed, als jij vind dat het verantwoord is, dan Moet je het gewoon doen, en maakt het niets uit wat iemand vind Knipoog

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:06

stef schreef:
Ze heeft het bij anderen fout zien gaan en staat er niet voor open dat het ook anders kan..

Hoe bedoel je ik sta er niet voor open, Ja dat kun jij opmaken uit de 6 zinnen die jij van mij gelezen heb, dat ik nergens voor opensta Clown

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 17:06

@ moonfisch13; ik denk persoonlijk dat het door mijn leeftijd komt Knipoog Ginny en Kelly zijn allebei al ouder dan 18 en hebben ook al langer een eigen paard. Ik ben 15 jaar en heb sinds bijna 3 jaar Babiche als verzorgpaard, en helaas word je dan in de ogen van veel mensen al snel als "onverantwoordelijk" en "onverstandig" beschouwd. Misschien dat bij sommige zelfs het penny alarm wel afgaat bij het lezen van dit topic, wat ik erg jammer zou vinden!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:07

Julia_14 schreef:
@ moonfisch13; ik denk persoonlijk dat het door mijn leeftijd komt Knipoog Ginny en Kelly zijn allebei al ouder dan 18 en hebben ook al langer een eigen paard. Ik ben 15 jaar en heb sinds bijna 3 jaar Babiche als verzorgpaard, en helaas word je dan in de ogen van veel mensen al snel als "onverantwoordelijk" en "onverstandig" beschouwd. Misschien dat bij sommige zelfs het penny alarm wel afgaat bij het lezen van dit topic, wat ik erg jammer zou vinden!

Ik wist niet hoe oud jij was.. ik denk er precies hetzelfde over als iemand van 20 het doet..
En ik vind je ook geen pennymeisje Lachen

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:11

@ robinelma: oké dan heb ik je misschien verkeerd begrepen..
maar bij kwam het zo over van "wacht maar tot het fout gaat dan praat je er wel anders over"..
maar dan heb ik dat misschien een beetje verkeerd opgevat, sorry daarvoor dan Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:11

leeftijd speelt geen rol vind ik..
kijk nou naar dat meisje die die paarden uit de stallen heeft gehaald terwijl er een hooiopslag stond te fikken! zij is 14.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:13

Joycie_25 schreef:
maar bij kwam het zo over van "wacht maar tot het fout gaat dan praat je er wel anders over"..
maar dan heb ik dat misschien een beetje verkeerd opgevat, sorry daarvoor dan Knipoog

Dat denk ik ook.. Ik bedoel dat niet om bijdehant te doen, ik deel alleen mijn ervaring.. En ik heb het met mijn eigen ogen zien gebeuren, Dus wou ik dat even kwijt...

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:14

robinelma schreef:
Joycie_25 schreef:

Dat denk ik ook.. Ik bedoel dat niet om bijdehant te doen, ik deel alleen mijn ervaring.. En ik heb het met mijn eigen ogen zien gebeuren, Dus wou ik dat even kwijt...

oke Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:18

robinelma schreef:
stef schreef:

Hoe bedoel je ik sta er niet voor open, Ja dat kun jij opmaken uit de 6 zinnen die jij van mij gelezen heb, dat ik nergens voor opensta Clown

Ik zeg niet dat nergens voor open staat, das heel wat anders, ik zeg dat je er niet voor open staat dat steigeren niet per definitie fout of gevaarlijk is

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:20

Citaat:
Ik zeg niet dat nergens voor open staat, das heel wat anders, ik zeg dat je er niet voor open staat dat steigeren niet per definitie fout of gevaarlijk is

Pff, ik denk dat je ff terug moet bladeren, Want je maakt er iets van wat er totaal niet is.. Ik zeg helemaal niet dat het per definitie fout is, ik deel alleen mijn ervaring, en mening.. sjonge jongens

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:24

inmiddels staat het topic bij de actieve berichten dus ik denk dat het tijd is om met deze eindelose discussie te stoppen. Knipoog

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:30

super leuk dat je je paard dat kan leren:P

dat zou ik nooit kunnen!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 17:31

Bedankt desty! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 02:34

stef schreef:
julia: Daarbij is het paard op het filmpje een zogenaamde "ranker". Prima paarden, is veel vraag naar voor rodeo's. Er gaat bij deze paarden nl een knop om zodra je erop gaat zitten.

Geen enkele rodeo wil een paard hebben die zich zo achterover laat klappen. Voor goede bokkers wordt veel geld betaald, ze worden er zelfs speciaal voor gefokt, maar dit soort gevallen willen ze toch echt niet hebben hoor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 02:39

Julia_14 schreef:
En als we het dan toch allemaal wat persoonlijker gaan aanpakken; voor zover ik het uit jou profiel kan opmaken, werk je op een trainingsstal. .

Correctie, ik werk er niet, mijn paarden staan daar, ik werk in de IT. Beide paarden van een particulier (yours truly) die ze ook hoopt tot aan hun eind te kunnen mogen houden, maar die nu ook geconfronteerd wordt met het feit dat je ook je baan kunt verliezen en het misschien financieel niet mogelijk gaat zijn om de paarden aan te houden.

Maar goed, jij bent 15, geniet van je onbezorgde leventje zou ik zo zeggen. De harde realiteit gaat je snel genoeg inhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 06:50

Julia_14 schreef:

Ik vind het een beetje makkelijk om alles maar op je leeftijd af te schuiven.
Maar die mensen die jij noemt (ken ze niet) zullen vast een eigen paard hebben.
Met mijn paarden zou ik het niet snel leren, maar al helemaal niet met een VZ pony.

BTW: Je kan ook zeggen dat je paard zo kijkt met steigeren en het allemaal leuk vindt, maar ik zie toch gewoon een boos paard. (en nee, ik kijk niet alleen naar de oren)
Kijk eens wie het steigeren het leukst vindt, jij of het paard?

Oha, ik zag dat je een poging deed tot spinnen. Je kan ook proberen om hem een kwart met 1 been te laten staaan en dan weglopen.
Dus circkel verkleinen, dan een kwart 'spin' en dan weer rechtdoor. Nu maakt hij meer een draai om de middenhand.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:42

@niels, vind het een paard het altijd leuk om rondjes te lopen in de bak?? Dat kan je mij ook niet wijsmaken.
Steigeren is (indien aangeleerd) gewoon een oefening die ze moeten uitvoeren op een commando.

Overigens zie ik op deze foto's/film nergens een paard wat het vervelend lijkt te vinden.
De oren is ook een grote mate van oplettendheid en uiting van de kracht die het kost.
Als je ziet hoe super goed dit paard op de hulp reageerd (zeer direct) en meteen omhoog komt toont dat niks van een paard wat niet wil steigeren.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:46

Kelly_Taco schreef:
@niels, vind het een paard het altijd leuk om rondjes te lopen in de bak?? Dat kan je mij ook niet wijsmaken.
Steigeren is (indien aangeleerd) gewoon een oefening die ze moeten uitvoeren op een commando.

Overigens zie ik op deze foto's/film nergens een paard wat het vervelend lijkt te vinden.
De oren is ook een grote mate van oplettendheid en uiting van de kracht die het kost.
Als je ziet hoe super goed dit paard op de hulp reageerd (zeer direct) en meteen omhoog komt toont dat niks van een paard wat niet wil steigeren.

Afgod

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:54

Citaat:
waar geloof je geen zak van?
Simondi: Er zijn veel paarden die steigeren niet op de juiste manier aanleren, waar het fout gaat, omdat men niet consequent is. Er zijn echter ook genoeg mensen die zich op een serieuze manier bezig houden met vrijheidsdressuur en dus niet een paard domwel kunstjes leren. Die kijken en luisteren naar hun paard en daar hun training op aanpassen. Want vrijheidsdressuur is training, en niet domweg wat kunstjes leren.
Mijn shet kan o.a. liggen op commando.
Die is nog nooit gaan liggen omdat ze geen zin meer had of weet ik veel.
Betreft het argument dat je niet weet wat er in de toekomst gebeurt, is wel zo, maar ik leef nu, en ik doe nu dus met mijn paard wat ik nu wil.
Mocht ze ooit verkocht worden krijgt de koper een uitleg van wat ze doet op welke commando's/ Echter zijn mijn commando's geen dagelijkse dingen. Ze gaat niet omhoog doordat ik achterwaarts vraag (wat je vaak ziet), ze gaat niet omhoog omdat ik een hand omhoog steek, ze gaat omhoog door een combinatie van signalen en stem, en als als er 1 ding mist, gaat ze gewoon niet omhoog.
Ik kan "up" roepen tot ik een ons weeg, zolang de signalen er niet bij zitten gebeurt er niks.

Ik heb nergens gezegd dat vrijheidsdressuur domweg kunstjes leren is!!!! Dus leg me die woorden ook niet in de mond! Ik heb juist heel veel respect voor mensen die vrijheidsdressuur doen met hun paard en vind het zelfs erg leuk. Waar het in dit topic om gaat is of je daar ook op commando steigeren mee moet doen, dus slechts 1 onderdeel van vrijheidsdressuur komt nu ter discussie.

En wat jij met je paard doet moet je zelf weten, het ging er om dat je wel moet bedenken dat je paard ook in andere handen zal zijn. Dat hoeft niet perse te zijn als je hem verkoopt, je kunt ook een tijd ziek zijn bijv.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:07

Julia_14 schreef:

Ik denk dat je leeftijd er niet zoveel mee te maken heeft ... er zijn genoeg mensen van jouw leeftijd die veel meer inzicht in paarden en hun gedrag hebben dan volwassen die denken dat ze alles weten!

Wat mij betreft gaat het puur om het feit of je steigeren zou moeten aanleren of niet en wat de risico's daarvan zijn. Met de waarschuwingen die je hier krijgt van verschillende mensen kun je wat doen of niet, die keuze is aan jou. Wees je dan in elk geval wel heel goed bewust van de mogelijke gevaren, voor jezelf en je paard, als je dit soort oefeningen doet.

Overigens, ik heb nog even in je profiel gekeken, maar op de andere (leuke) fotos van Babiche die je daar hebt staan kijkt ze absoluut niet zo 'verwilderd' (of angstig/boos) als op de foto die je in dit topic plaatst! Dus ik vraag me wel af of ze het echt wel prettig vindt of alleen dit doet omdat ze zeer gehoorzaam is en graag voor jou wil werken ....
De oren naar achteren zegt idd niet alles, dat kan ook aandacht voor jou zijn, maar de blik in haar ogen vind ik echt niet zomaar normaal...

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 16:50

Cassidy schreef:
Julia_14 schreef:
En als we het dan toch allemaal wat persoonlijker gaan aanpakken; voor zover ik het uit jou profiel kan opmaken, werk je op een trainingsstal. .

Correctie, ik werk er niet, mijn paarden staan daar, ik werk in de IT. Beide paarden van een particulier (yours truly) die ze ook hoopt tot aan hun eind te kunnen mogen houden, maar die nu ook geconfronteerd wordt met het feit dat je ook je baan kunt verliezen en het misschien financieel niet mogelijk gaat zijn om de paarden aan te houden.

Maar goed, jij bent 15, geniet van je onbezorgde leventje zou ik zo zeggen. De harde realiteit gaat je snel genoeg inhalen.

Nou, gelukkig hebben de eigenaren van Babiche het financieel goed en verkeren ze beiden in uitstekende gezondheid Knipoog Baan verliezen zal lastig worden, aangezien ze met pensioen zijn.
Bedankt voor het waarschuwen hoor, zal je wel pb-en wanneer de harde realiteit tot me is doorgedrongen! Lachen

@ Kelly_Taco: Hartstikke bedankt voor je reactie, je begrijpt precies wat ik bedoel! Misschien dat de rest haar bericht ook zou kunnen lezen, want ben het namelijk totaal met haar eens!

@ nielsd: Ik heb het met de eigenaar overlegd of ik Babiche mocht leren steigeren, en hij heeft daar toestemming voor gegeven. Dus in dit geval is er dan niet veel verschil of het nou m'n eigen paard is of niet, want ik heb netjes toetstemming gevraagd en gekregen Lachen

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 16:56

simodi schreef:
Overigens, ik heb nog even in je profiel gekeken, maar op de andere (leuke) fotos van Babiche die je daar hebt staan kijkt ze absoluut niet zo 'verwilderd' (of angstig/boos) als op de foto die je in dit topic plaatst! Dus ik vraag me wel af of ze het echt wel prettig vindt of alleen dit doet omdat ze zeer gehoorzaam is en graag voor jou wil werken ....
De oren naar achteren zegt idd niet alles, dat kan ook aandacht voor jou zijn, maar de blik in haar ogen vind ik echt niet zomaar normaal...

Uiteraard heb ik voor mijn profiel foto's uitgekozen waarbij ze met de oren naar voren staat! Dat is toch redelijk normaal als je serieus foto's van paarden maakt, dus de "mislukte" foto's zitten er dan ook niet tussen. Maar ik wil je via pb best een paar foto's sturen waarop de echte Babiche-blik kunt zien Knipoog
En ik ben mij zeker wel bewust van de risico's hoor, die zijn er nu eenmaal als je met paarden omgaat en ze bepaalde oefeningen zoals bv steigeren aanleert. Maar zoals stef ookal een aantal keer heeft gezegd; wanneer je het op de goede en consequente manier aanleert, kun je alle risico's wat betreft het misbruiken van de oefening, al doorstrepen Lachen

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:53

Ziet er heeel stoer uit! Ik snap niet dat je blijft zitten! Maar de eerste twee loopt ze toch gewoon?