Citaat:
waar geloof je geen zak van?
Simondi: Er zijn veel paarden die steigeren niet op de juiste manier aanleren, waar het fout gaat, omdat men niet consequent is. Er zijn echter ook genoeg mensen die zich op een serieuze manier bezig houden met vrijheidsdressuur en dus niet een paard domwel kunstjes leren. Die kijken en luisteren naar hun paard en daar hun training op aanpassen. Want vrijheidsdressuur is training, en niet domweg wat kunstjes leren.
Mijn shet kan o.a. liggen op commando.
Die is nog nooit gaan liggen omdat ze geen zin meer had of weet ik veel.
Betreft het argument dat je niet weet wat er in de toekomst gebeurt, is wel zo, maar ik leef nu, en ik doe nu dus met mijn paard wat ik nu wil.
Mocht ze ooit verkocht worden krijgt de koper een uitleg van wat ze doet op welke commando's/ Echter zijn mijn commando's geen dagelijkse dingen. Ze gaat niet omhoog doordat ik achterwaarts vraag (wat je vaak ziet), ze gaat niet omhoog omdat ik een hand omhoog steek, ze gaat omhoog door een combinatie van signalen en stem, en als als er 1 ding mist, gaat ze gewoon niet omhoog.
Ik kan "up" roepen tot ik een ons weeg, zolang de signalen er niet bij zitten gebeurt er niks.
Ik heb nergens gezegd dat vrijheidsdressuur domweg kunstjes leren is!!!! Dus leg me die woorden ook niet in de mond! Ik heb juist heel veel respect voor mensen die vrijheidsdressuur doen met hun paard en vind het zelfs erg leuk. Waar het in dit topic om gaat is of je daar ook op commando steigeren mee moet doen, dus slechts 1 onderdeel van vrijheidsdressuur komt nu ter discussie.
En wat jij met je paard doet moet je zelf weten, het ging er om dat je wel moet bedenken dat je paard ook in andere handen zal zijn. Dat hoeft niet perse te zijn als je hem verkoopt, je kunt ook een tijd ziek zijn bijv.