[WN] quarter aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:28

lifaya schreef:
Miracle_ schreef:
Dus omdat het in de VS gebeurt en kan, moet het hier ook maar meteen goedgekeurd worden? :) Aparte logica zeg.

Het gebeurt niet alleen in de VS, het gebeurt gewoon in de westernwereld (laten we zeggen, het is niet vreemd in de westernwereld.)

Maar, dat betekent toch niet dat het JUIST is?

annesterre

Whizonita schreef:
Ik stop er gewoon mee. Ik vind het echt belachelijk. Jullie hebben mij op een uur tijd helemaal de grond in geboord. Een site waar ik veel van verwachtte ... ook van de mensen ... en kijk. Tegendeel bewezen.
Gelukkig zitten er nog enkele aardige mensen op. Western is veel zwaarder ja. MAar een kind leer je ook eerst kruipen alvorens te stappen en te lopen. Denk je nu echt dat zij het eerste jaar meer heeft moeten doen dan enkel de gangen ... en het sturen? Aangezien ik zelf nog maar 3 jaar rijdt waarvan 2 jaar met haar weet ik dat ik niet goed kan rijden ... weet ik dat alles heel moeilijk en traag gaat. Maar juist een voordeel voor mijn paard. Zoals ik al zei is ze heel rustig ingereden. Ik heb zolang op dat verdomde sturen zitten werken, dat ze dat nog steeds niet perfect doet na 2 jaar... Ik werk nog steeds elke keer op dat sturen erbij. Dus zeg me nu niet dat ik haar zwaarder belast heb omdat ik western rijdt...
Elk paard begint met stap draf galop en sturen en wenden en alles.

we willen alleen maar helpen :(:)

In_Black

Adamootje schreef:
Ayasha schreef:
Eh ja hoe komt dat denk je?
En dan hebben we het nog over een sport waarin ze echt wel opletten met die beesten en alles zo licht mogelijk maken met een manier van belasting die verreweg het meest natuurlijk is voor een paard. Kan je nagaan.... Western is een stuk belastender voor een paard dan heul hard rennen.

Als je leest in het topic zie je dat ik het zelf ook niet eens ben met TS om een paard op 2 jarig leeftijd in te rijden. Maar hierbij vertel ik wel bij dat in sommige takken dit niet meer dan normaal is, zoals bijvoorbeeld in de rensport. Wat blijft er uiteindelijk over van zo'n renpaard? Een naar de Kl**te geholpen paard rond de leeftijd van 4-6. En dan hebben we het ook nog eens over een sport die eigenlijk (zoals jij dat al zegt) het 'minst belastend' zou moeten zijn voor een paard.

Je vergist je......... renpaarden gaan op 4 tot 6 jarige leeftijd uit de rensport om te dienen in de fokkerij, maar niet omdat ze naar de kl*ten zijn. Het meeste geld is te verdienen in de driejarigenraces. Daarna nemen de geldprijzen ook af en worden ze of voor de fok ingezet of als rijpaard. Gewicht hoeven ze niet te dragen, voltes zijn er niet bij. Het is wel even heel iets anders dan een twee jarige Quarter in een bakkie met een zwaar westernzadel erop.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:29

Marjoow schreef:

Zeg ik dat ergens ;) ?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:29

lifaya schreef:
Marjoow schreef:

Zeg ik dat ergens ;) ?

Nee maar je posts laten me dat wel geloven, dat je denk dat het goed is omdat ze dat in de VS ook doen :)

Rennie89

Re: quarter aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:30

dan lees je mijn berichten niet goed

Ayasha
Blogger

In_Black schreef:
Je vergist je......... renpaarden gaan op 4 tot 6 jarige leeftijd uit de rensport om te dienen in de fokkerij, maar niet omdat ze naar de kl*ten zijn. Het meeste geld is te verdienen in de driejarigenraces. Daarna nemen de geldprijzen ook af en worden ze of voor de fok ingezet of als rijpaard. Gewicht hoeven ze niet te dragen, voltes zijn er niet bij. Het is wel even heel iets anders dan een twee jarige Quarter in een bakkie met een zwaar westernzadel erop.

En ze hoeven geen spins, rollbacks en stops en andere belastende oefeningen te doen. Alleen rechtdoor rennen met hier en daar een ruim bochtje. Ik weet wel wat ik zwaarder zou vinden.

liberty22

In_Black schreef:
[quote="Ayasha schreef:
Eh ja hoe komt dat denk je?
En dan hebben we het nog over een sport waarin ze echt wel opletten met die beesten en alles zo licht mogelijk maken met een manier van belasting die verreweg het meest natuurlijk is voor een paard. Kan je nagaan.... Western is een stuk belastender voor een paard dan heul hard rennen.

Als je leest in het topic zie je dat ik het zelf ook niet eens ben met TS om een paard op 2 jarig leeftijd in te rijden. Maar hierbij vertel ik wel bij dat in sommige takken dit niet meer dan normaal is, zoals bijvoorbeeld in de rensport. Wat blijft er uiteindelijk over van zo'n renpaard? Een naar de Kl**te geholpen paard rond de leeftijd van 4-6. En dan hebben we het ook nog eens over een sport die eigenlijk (zoals jij dat al zegt) het 'minst belastend' zou moeten zijn voor een paard.

Je vergist je......... renpaarden gaan op 4 tot 6 jarige leeftijd uit de rensport om te dienen in de fokkerij, maar niet omdat ze naar de kl*ten zijn. Het meeste geld is te verdienen in de driejarigenraces. Daarna nemen de geldprijzen ook af en worden ze of voor de fok ingezet of als rijpaard. Gewicht hoeven ze niet te dragen, voltes zijn er niet bij. Het is wel even heel iets anders dan een twee jarige Quarter in een bakkie met een zwaar westernzadel erop.[/quote]

als er geen voltes enzo bij zijn dan lopen ze dus gewoon in hun natuurlijke scheefheid op de baan? misschien hele domme redenatie van mij omdat ik kwa western en rensport geen kaas heb gegeten maar als een paard een been meer belast omdat ie de ander ontlast is die volgens mij in alle disciplines zo naar de klote

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:31

Ayasha schreef:
In_Black schreef:

En ze hoeven geen spins, rollbacks en stops en andere belastende oefeningen te doen. Alleen rechtdoor rennen met hier en daar een ruim bochtje. Ik weet wel wat ik zwaarder zou vinden.

_/-\o_ _/-\o_

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:31

Carien87 schreef:
liberty22 schreef:
gut treurnieten je mag toch zeker iemand vertellen dat het biomechanisch best wel onverantwoord is een paard met twee jaar in te rijden , net als dat iemand jouw ooit verteld heeft dat je boven de hindernis niet achterover moet gaan zitten

Sommige posts kunnen toch echt wel wat genuanceerder gebracht worden, daar zie ik geen enkele biomechanische les in terug!

Dus dan moet jij die mensen met jouw mega-genuanceerde post op hun plek zetten?

Ik zie de logica niet...[/quote]

Nee hoor, ik hoef niemand op zijn plek te zetten. Ook heb ik niet beweerd dat mijn post nou zo mega genuanceerd zijn.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:32

In hoeverre zal een paard last hebben van scheefheid als hij heeeeeeeeeeeeel hard moet rennen en rechtdoor moet? Het een paard dan moeilijk maken door hem recht te zetten, is alleen maar in nadeel voor het resultaat denk ik dan ;)

Wat denk je, dat als een paard in het wild het op een lopen zet hij dan nadenkt over dat hij wel recht moet lopen??

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:33

In_Black schreef:

sorry, sorry.. Grove fout. Bedankt voor het verbeteren. :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:33

Volgens mij onderschat je het effect van jong inrijden echt wel een beetje hoor TS...

''Onze'' EV merrie is een ex-renpaard uit Engeland. Zij is ook met 1,5 á 2 ingereden. ZIj heeft nauwelijks een wedstrijd gelopen (redelijk klein en dus niet snel genoeg) dus het was echt niet veel moeilijke belasting voor haar. Zij heeft echter toch wel mentale en fysieke schade opgelopen. Ze is nu als fokmerrie bij ons, maar kan eigenlijk niet meer gereden worden omdat haar rug beschadigt is. En dat zie je ook, ze ziet er uit en kraakt als een paard van midden twintig terwijl ze rond de 15 is...

Dus heel veel belasting is er gewoon niet nodig om een jong paard te schaden...

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:34

maar wie zegt nu dat TS dan wel al die oefeningen bij haar paard heeft geleerd/toegepast rond deze leeftijd? :?
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 16-01-12 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:34

Marjoow schreef:
In hoeverre zal een paard last hebben van scheefheid als hij heeeeeeeeeeeeel hard moet rennen en rechtdoor moet? Het een paard dan moeilijk maken door hem recht te zetten, is alleen maar in nadeel voor het resultaat denk ik dan ;)

Wat denk je, dat als een paard in het wild het op een lopen zet hij dan nadenkt over dat hij wel recht moet lopen??

waar heb jij het in hemelsnaam over?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:35

Marjoow schreef:

nee maar dan zit je er ook niet op en dan rent hij alleen als die moet vluchten zo hard en ik denk niet zo veelvuldig volluit , ik zeg niet dat je hem moet rechtzetten maar denk wel dat dat allemaal niet gebeurd en met een beetje logica kom je dan tot die conclusie toch?

Marjo

Ze rijd er een wedstrijd mee... Wat doen ze anders op zo´n wedstrijd?

Rennie89

TS rijd er geen wedstrijd mee
edit: althans, niet de 3 jarige wedstrijd
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 16-01-12 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:36

Adamootje schreef:
maar wie zegt nu dat TS dan wel al die oefeningen bij haar paard heeft geleerd/toegepast rond deze leeftijd? :?

Citaat:
deed ik mee aan een westernevenementje om western wat te promoten en te tonen hoe cool quarters zijn. Daarom nam ik mijn jonge quarter mee op pad.

Ik neem aan dat ze op zo'n "evenementje" niet alleen rondjes stappen..

In_Black

Idd een hele domme redenatie, Liberty22 :D
Een paard wat scheef is kan geen snelheid ontwikkelen, die gaat zichzelf overal raken en zal in de staak gaan. Juist met snelheidssporten komt het erg aan op rechtgaand en zuivere bewegingen.
Marjoow, zo'n paard komt niet eens in de baan die jij beschrijft. Een scheef paard kan geen topprestaties leveren op volle snelheid. Maar, het is wel een bekend verschijnsel dat een paardenlijf zichzelf ahw recht trekt als het op echt snelheid aankomt.

Trouwens, op een renpaard zit je niet, je zit erboven ;)

Marjo

liberty22 schreef:
Marjoow schreef:

nee maar dan zit je er ook niet op en dan rent hij alleen als die moet vluchten zo hard en ik denk niet zo veelvuldig volluit , ik zeg niet dat je hem moet rechtzetten maar denk wel dat dat allemaal niet gebeurd en met een beetje logica kom je dan tot die conclusie toch?

Maar weet je wat een jockey doet op zo'n paard??
Zorgen dat ie sneller gaat, en zorgen dat ie stopt als de wedstrijd voorbij is. Thats about it volgens mij :P
En die gasten worden geselecteerd op gewicht, als je te zwaar bent kom je er niet op. Dus ook het gewicht zal niet veel zijn.

Adamootje

@ Miracle, overheen gelezen, snorry! :D
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 16-01-12 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:37

In_Black schreef:
Een paard wat scheef is kan geen snelheid ontwikkelen, die gaat zichzelf overal raken en zal in de staak gaan. Juist met snelheidssporten komt het erg aan op rechtgaand en zuivere bewegingen.
Marjoow, zo'n paard komt niet eens in de baan die jij beschrijft. Een scheef paard kan geen topprestaties leveren op volle snelheid. Maar, het is wel een bekend verschijnsel dat een paardenlijf zichzelf ahw recht trekt als het op echt snelheid aankomt.

Whatever, big difference :P

Maar das idd wat ik bedoel :Y)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:37

In_Black schreef:

nee ok is duidelijk dus dan word er zeker wel wat aangedaan om de paarden recht te richten ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:38

Marjoow schreef:
Maar weet je wat een jockey doet op zo'n paard??
Zorgen dat ie sneller gaat, en zorgen dat ie stopt als de wedstrijd voorbij is. Thats about it volgens mij :P
En die gasten worden geselecteerd op gewicht, als je te zwaar bent kom je er niet op. Dus ook het gewicht zal niet veel zijn.

Ik geloof gemiddeld rond de 55kg en natuurlijk liefst zo licht mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-01-12 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt