[WN] Morris 3 jaar en dus zachtjes aan het grotepaarden leven in!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frosty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:10

Hallo allemaal
Hier even 1 van de trainers van esther en morris .
Het systeem waar wij mee rijden komt inderdaad van Clinton Anderson uit de Usa . Het systeem is gebaseerd op het paard uitleggen voor druk weg te gaan . Zowel met been en hand hulp ( denk aan voorwaards , zijwaards , achterwaards , afbuigen en verschillende lichaams delen appart bewegen ). Dit is het paard allemaal al uitgelegd op de grond imv grondwerk .Het oppakken wat esther op de foto laat zien heeft NIKS met verzameling te maken maar alleen laten weg gaan voor de druk van de trens , daarnaast leert ze hem vooruit te gaan door druk van het been .Als het paard nageeft aan de druk op hand of been dan laten wij de druk ook weg . Druk leggen betekend je hand rustig op 1 plaats houden en NIET gaan trekken , heb gedult !!ALs het paard dit heel goed snapt dan komt het been erbij en gaan we aan de verzameling werken maar daar is dit dier nog veel te kort voor in training , alles op zijn tijd , eerst maar eens op zijn eigen benen lopen . Druk met je been betekend duwen en niet elke passen aantikken .
Wij zijn onze paarden een aantal jaren geleden zo gaan rijden om van het "het aftikken "van het bit af te komen , het is een super manier die paarden heel snel oppakken . Ga er vanuit dat dit paard in training is en trainen betekend : uitleggen aan je paard wat je bedoelt en niet afdwingen , morgen is er weer een dag .Alle mensen die bij onze jonge paarden ( de oudere paarden trouwens ook ) hebben lessen elke training die ze doen , de meeste 3 tot 5 x per week , wij zijn er voor om onderandere in de gaten te houden dat door onkunde de paarden niet overbelast worden. Deze lessen zijn ook ongeveer 20 tot30 min .
Ik hoop dat jullie nu een beetje beter ons systeem begrijpen en als er vragen zijn stel ze gerust !!!
Esther trouwens gefeliciteerd met je mooie nieuwe zadel , veel rij plezier er mee .
Gr Evelien Geerlof

Benny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:01

hoi esje ,

Ik ben fan , doe zo door en we strijden volgend jaar hopelijk eens samen in de reiningarena.

grtjs xxx

essiedepessie

Re: Morris 3 jaar en dus zachtjes aan het grotepaarden leven in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 21:06

Amen Frosty...

en thnx Benny!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:09

Ik vind hem gaaf! :D
En ach foto's zijn altijd moment opnames, dapper dat je ze sowieso plaatst.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 21:10

Ja, het is alleen wel jammer dat je tegenwoordig dapper moet zijn om foto's te delen...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:20

Nou wees maar lekker dapper, heerlijk dier, ziet er fijn uit..
Loopt over het algemeen heerlijk ontspannen :)
En die cap, ach daar praten we niet over ;)
Las al dat je die anders op had hihi :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:23

essiedepessie schreef:
Ja, het is alleen wel jammer dat je tegenwoordig dapper moet zijn om foto's te delen...

Valt toch wel mee :+ 8-)

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:05

Moderatoropmerking:
Een aantal offtopic berichten verwijderd. Discussie kan leuk zijn als we wel respectvol zijn naar elkaar en berichten met enige nuance gebracht worden :)

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:15

Ik zie niet zo in wat er mis is met vasthouden tot het paard de druk verminderd door het bit los te laten. Hij heeft op de foto waar iedereen over klaagt het bit nog steeds vast? We moesten tijdens een clinic van Angelique Ferdinandus ook vasthouden tot de druk weg was en dan los laten, ook met een 2 jarige die nog niet lang onder het zadel was. En hij loopt op de andere foto's mooi op een losse teugel dus ze heeft hem ook niet continue ingesloten.

Ik vind: mooi paardje, mooi zadel, leuke combinatie!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:22

simodi schreef:
Prachtig paard heb je! En leuk dat het rijden zo goed gaat!

Jammer dat er ook in dit topic weer (dezelfde?) mensen zijn die een bijzonder negatieve mening ventileren over westernruiters die (ook) een andere rijstijl hebben, geen wedstrijd rijden of geen quarter of paint onder de kont hebben, en deze westernruiters meteen maar groeperen onder mensen die er geen verstand van of ervaring mee hebben!

Al eens bedacht dat die andere manieren van rijden (bijv bitloos of zonder zadel) minstens zoveel rijkunst verlangen om een paard netjes nageeflijk en met impuls te laten lopen ....? En dat een paard daarmee niet degradeert naar bos-hobbelknol?
Misschien iets om eens over na te denken ...?! ;)

Veel plezier met je mooie paardje en wat mij betreft gewoon foto's blijven plaatsen!

*hissyfit*
Ik reageer normaal bijna nooit maar hier ben ik het ernstig mee eens!!
Ik voel me ook aangesproken als sommige mensen hier zo lelijk doen over 'niet-westrijd-ruiters'.....
Denken jullie nou echt dat 'wij' allemaal alleen maar bos-hobbel figuren zijn??
Dat riekt naar arrogantie.
*einde hissyfit*

Om maar even ontopic te blijven: Mooi paard, maar imo ook wat te intensief voor zijn leeftijd.
Wel goed dat hij nu weer 3 weken vrij heeft.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 07:45

Ziet er goed uit! Heb niet alle pagina's doorgenomen, zie het probleem niet zo..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:04

Ten eerste, wat een mooi paard en het ziet er al erg goed uit.

ten tweede zit ik echt al 2 dagen bovenop mijn handen om geen dingen te typen waar ik spijt van krijg of een OW of iets dergelijks.........Vanwege de reacties hier. Heb ook profielfoto's bekeken, wat ik normaal niet doe en snap niet waar mensen het lef vandaan halen. Elke keer weer het commentaar van mensen die het zgn allemaal zo goed weten, bah!

In de reining, kies er gewoon niet voor als je het niks vindt of kies helemaal geen western. Het kan op veel manieren en als het je niet aanstaat doe je het lekker anders, prima.
Ik hou niet van de lessen die ik gegeven zie worden aan engels rijdende kinderen tegenwoordig, om maar niet te spreken over het losrijden daar, maar het gaat me niks aan, dus hou mijn mond verder. Net als bij pleasure, trail etc waar ik niet van hou. Ik reageer nooit op filmpjes dan, simpel, toch?

Niet iedereen, maar veel mensen die reageren rijden idd niet serieus of hebben soms slecht opgevoedde paarden. Niet iedereen, amar veel hier wel!

Mensen willen wat zeggen over trainers. Geef ze gewoon een naam. gaat het om Henk van Amstel, zeg dat dan gewoon. Wie heeft hem de afgelopen 10 jaar nog op een paard gezien of met een paard???? Alleen mensen van Starnmeer of lesklanten van hem denk ik zo........Ik ga niet eens in op wat mensen vroeger denken gezien te hebben. Stond 15 jaar geleden ook al te kijken. Maar niemand van jullie heeft dus de afgelopen jaren geleerd of dingen anders aangepakt waar evt nodig is? En veel dingen die goed zijn lekker zo gelaten, omdat de prestaties gewoon goed zijn..........?

Nee, al die betweters die maanden en jaren aanklooien met een paard, dat is leuk voor een paard. De grens van duidelijk en of hard zijn loopt vlak naast elkaar en ja, ik ben ook weleens te hard of onredelijk en baal daarvan. Een kundige trainer lost dat beter op dan ik en dat is minder zielig!
Ook staatn mijn pony's, maar ook paarden van stallen zoals Starnmeer de hele dag buiten en hebben ze maar 20 min tot een uurtje last van degene op hun rug. O, wat een slecht leven en wat doen ze het met tegenzin zeg........
Voor vasthouden al is het maar 10 sec krijgt een paard direkt de beloning van loslaten als het goed is, in goede handen. dat kan je niet op een foto beoordelen. En met de longe of met touwtjes??? nee, dat is vriendelijk......

Ik denk dat menig kundig paard goed gereden over een jaar verder is op een goede manier, dan het paard waarmee aangekloot is.

TS, laat je niet gek maken! Mensen slaan steeds meer door lijkt wel. dan moeten ze maar niet reageren of geen reining willen rijden en kijken hoor! Ik plaats absoluut geen foto's of filmpjes, want ik verdom het idd om commentaar te krijgen van betweters die zelf amper met hun gat op een paard zitten, altijd problemen hebben en niks presteren. Ik rij zelfs liever alleen om geen commentaar te horen van de zgn lieverdjes........Maar mijn paardje is gezond, luisterd en doet het goed!

O, ja, Starnmeer, bak is heel leuk geworden!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:56

@Paintlinger (en alle andere mensen die zich aangesproken voelen): Er is helemaal niets mis met recreatieruiters! Ik kan je garanderen dat de TS er helemaal niet op uit is om de 'niet wedstrijdruiters' voor minder uit te maken. Maar waar wel rekening mee moet worden gehouden is de lijn tussen de wel en niet écht wedstrijdgerichte ruiter! En ik denk dat de meeste mensen dat proberen duidelijk te maken, nogmaals er is niets mis mee maar probeer het onderscheid te maken als het aankomt op een paard dat de wedstrijden in moet en een paard dat dat niet hoeft.

@Superpony: kan niks anders zeggen dan AMEN! :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:05

Huhhhhh ik ben recreatieruiter, maar ik volg ook les en de manier van trainen staat heel dicht bij die van de TS. Ik wil geen wedstrijden rijden, ik wil dat mijn paard luistert, zijn spieren goed gebruikt en op een whoa stilstaat midden in de bossen omdat er bv een grote put is....
Dus het gaat hier niet over recreatieruiter of niet, het gaat hier over het feit dat er mensen zijn die blijkbaar hun paard perfect laten lopen door nooit of te nimmer aan die teugels te komen of benen te geven en door zo weinig mogelijk te trainen lijkt wel.
Discussie 3 jaar of niet is al lang afgezaagd. Je kan beter een 3 jaar 4 keer per week een half uurtje rijden, dan een 5 jaar 1 keer in de week 2 uur aan een stuk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:05

Wat is nou het probleem? In de western is het wijken voor druk al zo oud als de weg naar Hamelen!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:09

rapido schreef:
Wat is nou het probleem? In de western is het wijken voor druk al zo oud als de weg naar Hamelen!

Dat bedoel ik nu, het is precies iets héél nieuws :D .

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:17

ik snap het probleem ook niet... dit paard heeft zijn mond gewoon netjes gesloten, geeft na en krijgt daarna weer ontspanning.

ik moet menig dressuurruiter nog maar eens zien om een paard zonder neusriem met de mond gesloten te laten nageven.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:33

Jeetje wat een vervelende ondertoon in dit topic en dan vooral van degenen die pogen ts bij te vallen. Imo is het 'kritiek' redelijk terecht (niet van ieder). Ieder paard moet leren wijken voor druk en dus kun je even je hand zwaar maken, dat zie ik niet op die ene beruchte foto. Ik zie ts zich een moment (kort of lang) sterk en strak houden, terwijl het paard al ruim reageerd, inmiddels alleen niet meer loslaat. Kan beuren, een keer wat te laat loslaten als ruiter zijnde, is geen doodschande. Inmiddels had ts dat ook gezien maar kreeg het nog een paar keer te horen omdat ze in de eerste posts probeerde er nog een draai aan te geven. Daar reageerden mensen weer op en daarom kreeg ze louter op de eerste pagina wat over en weer gekibbel. dat mensen als sann_e vervolgens proberen om iedereen te kleineren met teksten als 'jamaar iedereen hier wil lekker boomloos, bitloos en jullie weten niet waar je het over hebt' getuigt niet bepaalt van het talent om te kunnen discusieren.
Mijn paard moet ook van het bit afblijven en dat doe ik op een vergelijkbare manier, maar veeeel kleiner en dat is denk ik waar veel mensen over struikelen.
Maar dat ts 'gebasht' word en niemand meer foto's kan plaatsen op deze manier gaat me te ver, komop zeg, met de commentaren die jullie er zelf achteraan zetten word het topic er juist niet beter op.

En gelijk die vergelijkingen treffen dat degenen die het er niet mee eens zijn vast niks presteren, niet kunnen rijden, zielig zijn, nooit een jong paard van dichtbij hebben gezien, blijkbaar allemaal dressuurruiters zijn die de mond van hun paard dichtsnoeren met sperriemen, of juist boshobbelpaarden hebben (over vooroordelen gesproken) niks over reining mogen zeggen omdat we maar de andere kant op moeten kijken als we het vervelend vinden wat we zien (heel bekrompen om dat te zeggen trouwens) en meer van dat soort denegrerende teksten.
Mag ik niet gewoon een vrij leuk presterende wedstrijdruiter zijn, die interesse heeft in alle takken van de paardensport en dus ook in alle topics rondkijkt, jonge paarden in en doorrijd, die vriendelijk rijd met haar dieren maar wel naar resultaat rijd ook als ze daar eens een keer voor moet doorpakken, en wie minstens 4 uur per dag op een paardenrug zit? Of kan dat alleen als ik het eens ben met ts en medestanders?

Ts, wat een onwijs leuk paard heb je onder je kont! die eerste foto trekt ie echt een heel bijdehand bekkie! Misschien een ker een echt fotoshoot doen? hij heeft er het uiterlijk voor! Succes nog met trainen, voel je niet aangevallen door kritiek maar probeer er het goed uit te halen en de rest te vergeten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:49

Superpony: met je reactie volhardt je in het idee dat er blijkbaar niks zit tussen reiningruiters/wedstrijdruiters en 'mensen die maar wat aanklooien met hun paard'.

Er is een hele categorie mensen die wel serieus hun paard western traint, consequent is en het paard goed aan het lopen heeft, zonder uit te komen op (reining)wedstrijden. Een reiningpaard hoeft niet harder of anders aangepakt te worden dan een niet-reiningpaard, want een paard is een paard. Consequent optreden, een goede training, conditie opbouwen, afwisseling, dat komt zowel aan de orde bij wedstrijdruiters als 'andere' serieuze ruiters.

Er zijn zat reiningruiters die hun paard met voldoende punten door een reiningproef rijden, maar waar de rijstijl en techniek echt te wensen overlaat. En er zijn genoeg mensen die ervoor kiezen om op een andere manier te trainen en niet starten (om welke reden dan ook), maar ook een prima getraind, gehoorzaam en atletisch paard hebben.

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:51

Wauw wat een schitterende bak!! *D
Morris is echt een beauty! :~ Ik vind het er netjes uitzien en een foto is een momentopname dus zal wel meevallen allemaal.
Heel veel succes verder met je paardje en ik hoop jullie zeker eens op wedstrijd in real life te mogen bewonderen!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:07

Gezellig hier ;)
Helemaal niks mis met de foto en wijken voor druk. Maar die foto ziet er gewoon niet lekker uit en dat is waar veel mensen denk ik over vallen. Je handen staan vast en wij kunnen op een foto niet zien voor hoelang en waarom. Na veel kritiek komt er uitleg... volgende keer gewoon ff in de openingspost knallen hoe je werkt en waarom, ben je van het gezeur af. Of in ieder geval van een deel. Daarnaast zijn er meerdere wegen en iedereen denk de juiste te hebben dat geldt voor jou en ook voor mij en je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn maar sta wel open voor verbetering en kritiek.

Veel plezier in ieder geval want het is een lekker ding en verder ziet het er fijn uit :) Ben wel een keer benieuwd naar een filmpje!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 10:14

frosty schreef:
Hallo allemaal
Hier even 1 van de trainers van esther en morris .
Het systeem waar wij mee rijden komt inderdaad van Clinton Anderson uit de Usa . Het systeem is gebaseerd op het paard uitleggen voor druk weg te gaan . Zowel met been en hand hulp ( denk aan voorwaards , zijwaards , achterwaards , afbuigen en verschillende lichaams delen appart bewegen ). Dit is het paard allemaal al uitgelegd op de grond imv grondwerk .Het oppakken wat esther op de foto laat zien heeft NIKS met verzameling te maken maar alleen laten weg gaan voor de druk van de trens , daarnaast leert ze hem vooruit te gaan door druk van het been .Als het paard nageeft aan de druk op hand of been dan laten wij de druk ook weg . Druk leggen betekend je hand rustig op 1 plaats houden en NIET gaan trekken , heb gedult !!ALs het paard dit heel goed snapt dan komt het been erbij en gaan we aan de verzameling werken maar daar is dit dier nog veel te kort voor in training , alles op zijn tijd , eerst maar eens op zijn eigen benen lopen . Druk met je been betekend duwen en niet elke passen aantikken .
Wij zijn onze paarden een aantal jaren geleden zo gaan rijden om van het "het aftikken "van het bit af te komen , het is een super manier die paarden heel snel oppakken . Ga er vanuit dat dit paard in training is en trainen betekend : uitleggen aan je paard wat je bedoelt en niet afdwingen , morgen is er weer een dag .Alle mensen die bij onze jonge paarden ( de oudere paarden trouwens ook ) hebben lessen elke training die ze doen , de meeste 3 tot 5 x per week , wij zijn er voor om onderandere in de gaten te houden dat door onkunde de paarden niet overbelast worden. Deze lessen zijn ook ongeveer 20 tot30 min .
Ik hoop dat jullie nu een beetje beter ons systeem begrijpen en als er vragen zijn stel ze gerust !!!
Esther trouwens gefeliciteerd met je mooie nieuwe zadel , veel rij plezier er mee .
Gr Evelien Geerlof

nogmaals even de uitleg van een van mijn trainers.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:22

wow, ik ben halverwege gestopt met berichten lezen....
Wat een typisch BOKT topic is dit geworden.
Ik vond de foto's erg leuk. had ook even een vraagteken bij 1 foto (uiteraard de veel besproken voor de loodlijn foto) maar het was een moment opnamen en is duidelijk uitleg gegeven.
Ik zie werkelijk op geen enkele foto serieus verzet van het paard. Ziet er netjes verzorgd uit en zie ik geen heftog geprik met de sporen ofzo en uiteraard stuikeld half Bokt daar ook weer over.
Ik heb werkelijk foto's gezien hier op Bokt waar ik serieuze vraagtekens bij zet en dan geeft iemand 1x een opmerking en dan roept iedereen dat het een beginnend ruiter is en er niet zo hard geoordeeld moet worden. En hier is er uitleg gegeven en gaat nog steeds iedereen er glashard over door.
Misschien al eens van opbouwende kritiek gehoord???

TS, wat heb jij een super leuk paardje onder je zadel lopen zeg. Wat is je hoop voor jullie samen? Wat zou je graag uiteindelijk met m gaan doen? En hoe lang is hij nu al onder het zadel, want voor een 3 jarige ziet hij er waanzinnig koel uit.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 10:25

We zijn een maand of 2 bezig nu.

Maar daarvoor al heel veel grondwerk gedaan, lekker spelen en wandelen.. dus de stap naar een zadel is voor hem nooit echt een probleem geweest...

Mijn doel is toch wel om leuk wat wedstrijden te kunnen starten en van Westex te kunnen winnen, met al die dure paarden van hem! hahaha..

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:52

Ik ben het wel tamelijk eens met Bonita_Bon over de toon van dit topic... beetje jammer :\

@Essie: dapper dat je foto's hebt geplaats en leuk dat Morris alles zo goed opppakt +:)+
Er is natuurlijk bij een fotoserie altijd sprake van minder fraaie momentopnamen, maar je kan de kritiek eenvoudig voorblijven door die plaatjes niet (hier) te plaatsen :j

essiedepessie schreef:
We zijn een maand of 2 bezig nu.

Eerder 4 maanden toch? :P
Ik heb eind november al eens een filmpje van Morris onder het zadel op Youtube gezien :?

Misschien ten overvloede: Ik ben een grote fan van Morris <3 maar ik heb een andere voorkeur voor leeftijd inrijden & trainingsmethode ;)