En ik heb héél wat ervaring met paarden. We hebben er een boel en we hebben ze al gedurende vele vele jaren. Regelmatig worden er paarden verkocht of komen er nieuwe bij. Soms zijn dat magere en soms vette. Je kunt mij dus gerust een ervaringsdeskundige noemen
Momenteel hebben we ook een jaarling QH hengst lopen. Deze ziet er goed rond uit, loopt 24/7 op de wei en krijgt enkel ruwvoer bijgevoerd. (wortelen, bieten, goed hooi)
Ik ga een voorspelling doen : Er zal niets uit de bloedtest komen. Dit paard mankeert m.i. niets, maar is wat wij noemen een "doorjager", die wat tekort gekomen is op de wei en dit nu moet inhalen, maar ze wordt daarbij gehandicappeerd door een aantal factoren als daar zijn : de periode van het jaar. In de herfst verliezen heel wat paarden wat vlees omdat ze energie moeten gaan gebruiken om te verharen. Daarbij : de leeftijd. Een jong paard heeft heel wat energie nodig om te groeien en is dus veel minder makkelijk in het vlees te krijgen. Daarenboven : de aanleg. Net als sommige mensen kun je in sommige paarden zoveel voer pompen als ze op krijgen, dikker worden ze nooit.
Nu mijn advies : dit paard krijgt vééls te veel krachtvoer en veel te weinig ruwvoer. Moest het mijn paardje zijn ik zou voederen als volgt :
's morgens : - 1 plak voordroog zoals door jou beschreven
- een halve emmer wortelen
- een halve emmer bietenpulp
- een handje brok (bv pavo)
- een lepel lijnzaadolie
's middags : eventueel nog wat hooi
's avonds : idem aan 's morgens.
Ik verzeker je : op deze manier zul je het paard zién veranderen. Krachtvoer is voor paarden die moeten werken. Jouw paardje heeft dit alsnog niet nodig. Een jong paard heeft daarentegen veel ruwvoer nodig. Zoveel als het op kan om precies te zijn.
Bietenpulp (gedroogd) verkopen ze gewoon in de Boerenbond (Aveve). Jij bent Belgisch, dus er is heus wel een Aveve in de buurt. Je moet de schilfers weken met water en dan worden ze pulp. Buiten het bereik van paarden bewaren, want niet-geweekt zijn ze levensgevaarlijk !
Een alternatief daarvoor is 's morgens en 's avonds een emmer gekuilde mais. MAAR ! LET OP ! Dit voer moet je stapjesgewijs introduceren, omdat het nogal 'gistig' en eiwitrijk is, en het verteringsstelsel van een paard moet er aan wennen. Anders krijgt je paard dikke benen en kans op koliek. Gekuilde mais is zeer goedkoop te krijgen bij een boer uit de buurt.
Ik zou het paardje in geen geval een deken opleggen. Een jong paard moet leren zich te wapenen tegen de kou en wintervacht kweken. Als je dat al bij jaarlingen gaan inperken, krijg je een paard dat geen vacht leren kweken heeft, met alle gevolgen vandien. (oa zeer lang "wintervacht" houden, weinig weerstand, enz)
Veel succes ermee. Het lijkt mij een veelbelovend jong paardje !!