[WN] Update Classy.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Update Classy.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 10:03

Gisteren weer een stap verder.

Classy gelongeerd, ook aan de dubbele lijnen.

Afbeelding

Afbeelding

En onder grote belangstelling van de geiten.

Afbeelding

Voor de eerste keer hangen.

Afbeelding

Afbeelding

En wie heeft er een grote grijns op haar gezicht ???

Afbeelding

cheeky

Re: Update Classy.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:21

wat is ze gegroeid! Haha!

Ik zie daar een gele jeep, toevallig van L.A.W Tol?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:21

Leuk hoor!
Wat trekken je foto's hard op mijn foto's toen ik voor het eerst opstapte Knipoog vooral die grote grijns Haha!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 11:33

cheeky schreef:
wat is ze gegroeid! Haha!

Ik zie daar een gele jeep, toevallig van L.A.W Tol?

Deze gele patrol is al 2 jaar van mij.
Maar de afdruk van L.A.W. Tol is nog te zien op de deuren.

http://www.mijnalbum.nl/Album=IPUCR8KI

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:05

HAhahah, ik herkende hem al.
Mij vader werkt daar, dus wij rijden ook in zo'n kleine gele mini scootscoot Tong uitsteken

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:15

Goed joh!! Zo te zien vindt ze het allemaal prima. Die één-na-laatste foto. Haha!

Veel succes verder!

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:42

Classy is hardstikke braaf zeg.

Maar sorry hoor, jij doet dit met gympen en zonder cap.
De cap-discussie wil ik me buiten houden, maar met schoenen zonder hak op een paard gaan zitten vind ik heel gevaarlijk.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:56

silvester schreef:
Classy is hardstikke braaf zeg.

Maar sorry hoor, jij doet dit met gympen en zonder cap.
De cap-discussie wil ik me buiten houden, maar met schoenen zonder hak op een paard gaan zitten vind ik heel gevaarlijk.

dan vind jij mij ook heeeel gevaarlijk Clown

Leuke foto's!!
Ken het gevoel Haha!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:36

Zonde dat je alle goede raad uit het andere topic in de wind hebt geslagen en nu toch op je 2 jarige gaat zitten

Het was voor mij al overduidelijk dat jij begonnen was met inleren met als eindresultaat dat je er op zou klimmen
Voor een heleboel andere bokkers blijkbaar niet, ben benieuwd wat zij er nu van vinden nu ze er achter komen dat het niet bij grondwerk en een zadeltje er op leggen blijft

Begrijp nog altijd niet wat het probleem is om een jaartje te wachten en Classy de tijd te geven om uit te groeien

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:09

Hoe oud is Classy nou precies? Ze blijft niet juist 2 jaar veronderstel ik Knipoog . Ik ben ook voor het eerst eens op m'n paard gaan zitten op 2 jaar en 7 maanden. Maar het echte inrijden is pas bij 3 jaar gebeurd.
Het zou jammer zijn dat weer heel diezelfde discussie begint.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:38

Wil en zal geen discussie beginnen, dit is slechts ter informatievoorziening... Ik zal deze link ook in't 'leeftijd voor inrijden' topic zetten, waar hij éigenlijk thuis hoor, maar aangezien er blijkbaar al eerder discussie geweest is om deze combinatie, ook hier maar even
Het is een lang engelstalig maar zéér leerzaam artikel over de groei en ontwikkeling van een paard, zéker het lezen waard
http://www.equinestudies.org/knowledge_base/ranger.html

Voor degenen die niet alles willen lezen, ligt ik er even een paar stukjes uit:

All Horses of All Breeds Mature Skeletally at the Same Rate
Let me repeat that: no horse on earth, of any breed, at any time, is or has ever been mature before the age of six (plus or minus six months). So, for example, the Quarter Horse is not an "early maturing" breed -

What Does it Mean to "Start" a Young Horse?
Let us now turn to the second discussion, which is what I mean by "starting" and the whole history of that. Many people today - at least in our privileged country - do not realize how hard you can actually work a mature horse - which is very, very hard. But before you can do that without significantly damaging the animal, you have to wait for him to mature, which means - waiting until he is four to six years old before asking him to carry you on his back.

What bad will happen if you put him to work as a riding horse before that? Two important things - and probably not what you're thinking of. What is very unlikely to happen is that you'll damage the growth plates in his legs. At the worst, there may be some crushing of the cartilages, but the number of cases of deformed limbs due to early use is tiny. The cutting-horse futurity people, who are big into riding horses as young as a year and a half, will tell you this and they are quite correct. Want to damage legs? There's a much better way - just overfeed your livestock (you ought to be able to see a young horse's ribs - not skeletal, but see 'em - until he's two).

Structural damage to the horse's back from early riding is somewhat easier to produce than structural damage to his legs. There are some bloodlines (in Standardbreds, Arabians, and American Saddlebreds) that are known to inherit weak deep intervertebral ligament sheathing; these animals are especially prone to the early, sudden onset of "saddle back'" However, individuals belonging to these bloodlines are by no means the only ones who may have their back "slip" and that's because, as mentioned above, the stress of weightbearing on the back passes parallel to its growth plates as well as parallel to the intervertebral joints. However, despite the fact that I have provided a photo of one such case for this posting, I want to add that the frequency of slipped backs in horses under 6 years old is also very low.

So, what's to worry about? Well...did you ever wish your horse would "round up" a little better? Collect a little better? Respond to your leg by raising his back, coiling his loins, and getting his hindquarter up underneath him a little better? The young horse knows, by feel and by "instinct", that having a weight on his back puts him in physical jeopardy. I'm sure that all of you start your youngstock in the most humane and considerate way that you know how, and just because of that, I assure you that after a little while, your horse knows exactly what that saddle is and what that situation where you go to mount him means. And he loves you, and he is wiser than you are, so he allows this. But he does not allow it foolishly, against his deepest nature, which amounts to a command from the Creator that he must survive; so when your foot goes in that stirrup, he takes measures to protect himself.

The measures he takes are the same ones you would take in anticipation of a load coming onto your back: he stiffens or braces the muscles of his topline, and to help himself do that he may also brace his legs and hold his breath ("brace" his diaphragm). The earlier you choose to ride your horse, the more the animal will do this, and the more often you ride him young, the more you reinforce the necessity of him responding to you in this way. So please - don't come crying to me when your six-year-old (that you started under saddle as a two year old) proves difficult to round up. Any horse that does not know how to move with his back muscles in release cannot round up.

Bottom line: if you are one of those who equates "starting" with "riding", then I guess you better not start your horse until he's four. That would be the old, traditional, worldwide view: introduce the horse to equipment (all kinds of equipment and situations) when he's two, crawl on and off of him at three, saddle him to begin riding him and teaching him to guide at four, start teaching him maneuvers or the basics of whatever job he's going to do - cavalletti or stops or something beyond trailing cattle - at five, and he's on the payroll at six. The old Spanish way of bitting reflected this also, because the horse's teeth aren't mature (the tushes haven't come in, nor all of the permanent cheek teeth either) until he's six.

This is what I'd do if it were my own horse. I'm at liberty to do that because I'm not on anybody else's schedule except my horse's own schedule. I'm not a participant in futurities or planning to be. Are you? If you are, well, that's your business. But most horse owners aren't futurity competitors. Please ask yourself: is there any reason that you have to be riding that particular horse before he's four?

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:32

als het paardje inderdaad 2 is vind ik het heel onverstandig dat je er op gaat zitten.

mandybeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:14

dit paardje is al twee en half en ze heeft drie maanden op de wei gestaan ze doet niks intensief met haar dit was alleen maar even zitten.. meer niet!!!!! en je nek breken kan ook met cap op en je kan ook in de stijgbeugels blijven hangen met een schoen die een hak heeft
wij houden er heus wel rekening mee dat ze nog jong is hor
we laten alleen zien dat ze alles goed vind en dat ze super rustig is en we zullen daar heus geen misbruik van maken

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:20

IMO hebben jullie er al misbruik van gemaakt... T is slechts mijn bescheiden mening, met een paardje van 2 kun je best veel, maar zitten en rijden, want dat is geheid de volgende stap, is IMO not done bij een 2 jarig paard!

mandybeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:31

dat word pas over een half jaar de volgende stap

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:53

dan is ze nog veels te jong naar mijn mening.. ze is nog niet volledig uitgegroeid. jullie hebben beschikkng tot de wei. zet haar er nog een jaar terug op de wei en kijk dan pas verder... kleuters zet je op hun 2e toch ook niet in de schoolbanken.. toch ook pas op hun 4e.. en als ze er nog niet klaar voor zijn mogen ze nog een jaar door 'kleuteren' . Als een paard mak is als een lammetje wil nog niet zeggen dat ze er lichamelijk ( en geestelijk ) klaar voor is..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:57

oeps!!! Nors opkijken

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:07

mandybeppie schreef:
dit paardje is al twee en half en ze heeft drie maanden op de wei gestaan ze doet niks intensief met haar dit was alleen maar even zitten.. meer niet!!!!!

AL 2,5?? ik vind NOG MAAR er beter voor passen....en waarvoor wil je nou al weten of ze dat goed vind?Terwijl je nog helemaal niet van plan bent om te gaan rijden(zeggen jullie) mischien denkt ze er over een half jaar wel heel anders over...

maar goed ik vind het zonde van het paardje geef hem nog ff een half jaartje lol in de wei je kan daarna nog zo lang van hem genieten...Later krijg je er spijt van mischien

enne die cap en schoenen ok...maar wat denk je dat er gebeurt als hij op die longeertouwen gaat staan terwijl die aan zn bit zitten?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:27

Is ze pas 2,5 jaar? Dat wist ik niet...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:28

Veiligheid is een keuze die iedereen voor zichzelf mag maken, maar ik zie hier toch
een aantal fikse no-no's in mijn boekje:

* longeerlijnen (aan bit vast) die op de grond liggen
* aan het werk met een groen paard in een onafgesloten ruimte
* geen cap
* geen stevige schoenen/laarzen met hak

Tja, en persoonlijk vind ik 2,5 jaar ook te jong om berijden Scheve mond

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:49

in het vorige topic had je het over "alleen maar longeren" en "alleen maar een zadeltje erop"

nu is het "alleen maar er op zitten"

ik heb zelf een 2 jarige, ziet er ook sterk genoeg uit om te berijden
maar waarom zou ik?
ik ga hem wennen aan buiten door hem aan de hand mee te nemen op wandeling
zo kan ik er over een jaar vrij gemakkelijk mee buiten rijden
ik ben in de bak bezig met hem aan van alles te laten wennen: zeiltje, paraplu, balkjes, bruggetje, tonnen, samen dingen oppakken
er is zoveel te doen aan voorbereiding en over een jaar als hij in mei 3 jaar wordt is hij nog jong genoeg om er een zadeltje op te leggen en mijn gewicht te leren dragen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:11

Inderdaad Spatter eerst alleen maar het zadel erop, en zie hier

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 06:47

Mooi paard Lachen
Die 1e foto is wel gevaarlijk, met die lijnen zo

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:14

had een heel bericht hier neer willen zetten...maar ik blijf maar verstandig en doe het niet....

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:19

Sorry hoor maar weet jij überhaupt wel waar je mee bezig bent? Een 2 jarige beleren.. Longeerlijnen die zo op de grond liggen.. Je gaat steeds een stap verder met dit paard, de volgende keer ga je rijden.. Laat dat beest gewoon nog een half jaar op het land staan om te groeien en zich te ontwikkelen..