[WN] Nieuw hoofdstel - Nieuwe toekomst!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maaike_vdv

Nieuw hoofdstel - Nieuwe toekomst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 10:58

Ruim 2 maanden plaatste ik dit topic:

viewtopic.php?f=128&t=792938&st=0&sk=t&sd=a

Ik zocht een bijpassend hoofdstel voor mijn Tinker bij haar Crates zadel. Helemaal blij was ik toen ik diep in m'n portemonnee had getast en een mooi hoofdstel had gevonden.

2 dagen later was ze kreupel. Ik haalde mijn VA erbij en kreeg volkomen onverwacht de diagnose ernstige spat; op pensioen zetten (ze is 13) of in laten slapen.
Je begrijpt dat mijn wereld toen instortte, en ik besloot het hoofdstel terug te brengen zodat ik meer geld had voor evt. behandeling of medicatie vor Sarah.

Begin vorige maand besloot ik een second opinion te laten uitvoeren door een vooraanstaand paardenkliniek, ook omdat ik me inmiddels had ingelezen over spat, en begreep dat het verschillende gradaties had etc. Ik wilde gewoon weten hoe het precies bij Sarah zat en of er nog behandeling mogelijk was, ook omdat ze eigenlijk niet meer kreupel liep.

Het onmogelijke gebeurde: Op de röntgenfoto's was te zien dat Sarah geen spat had! Ook geen OCD of andere afwijkingen, ze is gewoon helemaal gezond! Go jij! Go jij!
Mijn eigen arts had de verkeerde diagnose gesteld.
Je begrijpt hoe blij ik was, en hoe raar het was om om te schakelen, ik was net aan het idee gewend dat Sarah grasmaaier bij Staatsbosbeheer zou worden, en opeens wordt alles omgegooid.

Voorzichtig ben ik weer gaan rijden, ik durfde bijna niet op haar te stappen, zo bang was ik dat ik haar weer kreupel zou maken. Maar het rijden ging prima, en na het rijden was er niets met haar aan de hand.
En nadat ik een supergave wat langere buitenrit had gemaakt durfde ik er echt in te geloven; Sarah mankeert niets en we kunnen gewoon weer op het oude niveau verder!
En tsja, omdat te vieren moest natuurlijk ook het mooie hoofdstel weer terug komen Haha!
Vandaar mijn titel; Nieuw hoofdstel-nieuwe toekomst en ik hoop nog heel lang van Saar te kunnen genieten!

Afbeelding

(dit is de oude foto waar hij nog niet op maat gemaakt is; frontriem omlaag en bit omhoog)

Tempus_Fugit

Re: Nieuw hoofdstel - Nieuwe toekomst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:03

Mooi hoofdstel hoor!! (Mag ik subtiel naar de prijs vragen? Knipoog )
En heel veel succes weer met je 'nieuwe' paard!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:41

Tjee wat een verhaal joh! Ik kan me helemaal voorstellen dat je echt superblij bent!
Hoe kan een arts trouwens zien dat het spat is zonder foto's? Dat kan toch niet? Hoe heeft jouw eigen DA die diagnose gesteld dan?

Schitterend hoofdstel hoor!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:42

Gaaf zeg! Mooi hoofdstel! Heel veel plezier weer samen

kimmiej17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:43

Mooi verhaal en mooi hoofdstel zeg!!!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:45

Gelukkig is het weer helemaal goed!
Wel een mooi hoofdstel Lachen

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:45

Jongejonge, het zal je maar gebeuren. Schrik je je eerst helemaal rot, terwijl helemaal niets aan de hand blijkt te zijn. Veel succes en plezier weer met rijden. En wat een gaaf hoofdstel, gaaf kleurtje!!

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 11:46

Bedankt!

Ineke, hij zei dat hij het kon voelen en heeft een buigproef gedaan. Omdat ik geen ervaring heb met spat ging ik er vanuit dat dat klopte, ik bedoel hij is doorgaans een prima en zeer ervaren arts. Pas toen ik me had ingelezen op internet begon ik te twijfelen.
Ik heb hem overigens gebeld en hij geloofde het niet, ik heb hem een copie van de röntgenfoto's gestuurd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:50

Zelfs nu je pony weer helemaal super loopt gelooft hij het dus niet?
Volgens mij zou ik geen vertrouwen meer hebben in die arts... Een foute diagnose stellen kan altijd. (Hoewel dit wel erg is hoor, stel dat je je pony in had laten slapen....)

Maar als dan vervolgens blijkt dat het verkeerd is geweest, moet je wel je ongelijk durven en kunnen bekennen.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 11:55

Tsja, ik denk dat hij daar de man niet naar is.
Maar inderdaad, voor inenten etc. mag hij voor mij nog wel komen, maar als ik ooit weer een paard met een blessure of iets anders ernstigs heb zal ik naar een andere arts gaan, ook al weet ik dat een foute diagnose altijd kan gebeuren.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:55

goh wat erg zeg!
ik twijfel ook weleens aan mijn da, en nu alleen maar erger Nagelbijten / Gniffelen

ik heb net mijn paard 3 maanden rust moeten geven van hem, stel je voor dat ik dat voor niets had moeten doen!

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:08

Jeetje Maaike, wat een goed nieuws!
Ben heel blij voor je.
NU kan je nog lekker genieten van Sarah en je nieuwe hoofdstel (die trouwens erg mooi is)!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:24

ohhh wat een fijn nieuws over mijn favoriete tinker Go jij! Go jij!
wat heerlijk maaike
dat moeten we binnekort eens vieren met ene buitenritje samen Ja

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:26

Oh, Saar! Op wie ik jaren geleden nog zo'n fijne buitenrit over de Drentse hei heb gemaakt! Wat fijn dat er niets met haar aan de hand is! Go jij! Go jij!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:27

Ik had meteen om een second opinion gevraagd, meteen af laten maken vind ik nou wel een heel drastisch advies...heeft je DA roentgenogen of zo? Bij mij zou hij na een dergelijke diagnose iig niet meer terug hoeven te komen!

Fijn dat ze weer helemaal terug is, en veel plezier met je paard en nieuwe hoofdstel.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:41

Cassidy zoals maaike al schreef wist ze niets van spat en had ze vertrouwen in haar DA, misschien zou je iets genuanceerder kunnen reagern, je doet net alsof de wereld wel erg dom is....

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:56

Inderdaad, ik wist niets van spat af, en heb meteen na die diagnose alle info verzameld die ik kon krijgen.
Bovendien werd ik kort daarna door allerlei omstandigheden (niet dat ik mezelf hiermee vrij wil pleiten) op een gesloten ggz afdeling opgenomen, dus ik was ook niet direct in de gelegenheid dingen te regelen, ik heb gedaan wat ik kon, z.s.m. die second opinion aangevraagd en voel me er al schuldig genoeg over dus dan helpt zo'n reactie niet echt.

Maar ik snap je punt wel hoor Cassidy, ik zou haar ook echt niet meteen laten afmaken.
Ik ben in ieder geval blij dat alles achter de rug is.

Karin en Susan, bedankt voor jullie reacties!
Lijkt me leuk Susan om weer eens samen buiten te rijden. Ik heb helaas geen vervoer, jij wel? Dan kunnen we weer eens het Balloërveld op! En als je Lu Lu niet mee kan nemen kun je natuurlijk altijd nog mee op Verae!

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:08

Wat geweldig dat het allemaal goedgekomen is! Fijn dat je paard gezond blijkt te zijn! heel veel plezier nog samen toegewenst. Verder hoop ik dat het in je hoofd ook weer opgeklaard is. Ik weet uit ervaring dat het "daar" soms een puinhoop kan zijn Knipoog
Heel veel geluk toegewenst! Doei!
Gr. Irene

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:11

Wat super meid!!!!!!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:58

meid ik weet dat jij op dat moment gedaan heb wat je kon doen
en ja als je die diagnose krijgt van de dierenarts die je altijd hebt vertrouwd en je weet weinig tot niks over spat hoe moet je het anders allemaal weten
het siert je verschrikkelijk dat je alles wat je in macht had hebt gedaan om voor saar de beste oplossing te zoeken om haar in dat geval een zo goed mogelijk leven te geven
inslapen is voor jou totaal geen optie geweest alleen als het echt niet meer kon met saar
dus ik zou me niet schuldig voelen
ja misschien over het feit dat saar zich 6 week compleet verwend voelde Haha!
je hebt alles gedaan wat er op dat moment in je macht lag
en als jij je niet ingelezen had dan was je nog geen stap verder
dus meid jij hebt echt je plicht gedaan tegenover saartje

over de dierenarts hebben wij het al gehad ga ik ook niet meer over beginnen
daar weet je mijn mening over

ben blij dat de tranen die we gelaten hebben lekker voor niks zijn geweest
en jouw zorgen zijn over meid
je hebt je mooie meisje nog steeds en ook nog eens een keer kerngezond

oftewel ik kan niet wachten op ons gezamelijke buitenritje zondag
(nou hopen dat saar en veer er net zo'n zin in hebben Clown )

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 14:34

Dank je wel lief vriendinnetje!
En ik weet zeker dat Saar en Veer er zondag zin in hebben en verheug me erop eindelijk weer eens samen buiten te rijden(dank je trouwens, weet ik meteen weer dat ik me niet vergist had in de datum Knipoog).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:02

Maaike wat een fantastisch nieuws!
Ik wens jullie nog heeeeeeel veel fantastische kilometers toe samen! Geniet lekker van (het gebruik van) je nieuwe hoofdstel, en de fantastische pony waar je het omheen hangt!

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 15:30

Dank je wel Sonja, dat gaat zeker lukken!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:41

WN TR -> WN ITP

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:10

Mooi hoofdstel waar een mooie toekomst aan vast hangt Knipoog

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Niet met spat maar met een gescheurde pees. Mijn dierenarts liet me via een echo zien waar de scheur zat en ik geloofde dit natuurlijk want ik ben toch geen dierenarts. 8 maanden later (na de zogenaamde genezing) kwamen we er pas achter (door een grondige rontgologische keuring + echo bij een andere dierenarts) dat hij (Splash) nooit een scheur of iets wat er op leek heeft gehad. De scheur die ik had gezien bleek iets te zijn wat je hoort te zien op een echo. Er was ook totaal geen litteken weefsel te zien. Het was een mooie glade pees. Tja, ik was natuurlijk wel blij maar dat na een paar ribben uit mijn lijf Ach gut

Gelukkig heeft het bij jullie niet zo lang geduurd en heeft je paard gewoon een lekkere vakantie gehad.
Nu moet/mag ze weer aan het werk Knipoog