[WN] Rach Appaloosa merrie @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Rach Appaloosa merrie @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 16:31

Eens een keer foto's van Rach en mij @ work.
Rach is een 11 jarige Appaloosa merrie.

Ik rijd met touwhalstertje (eigenlijk de laatste tijd alleen maar) omdat ik merk dat ze daar ontspannener op loopt en toch alles kan vragen wat ik wil vragen, en ik heb geen wedstrijdambities met haar.

Ik heb altijd wel met haar gelest (afgelopen tijd eigenlijk niet) hoop binnenkort dat ook weer op te pakken.

Ben dus wel serieus met haar bezig Lachen Het is wel een uitdaging, ze is eigenlijk echt een draak, maar je leert wel veel van zo'n paard.
Al kon ik haar soms wel schieten, als ze écht kwaad is laat ze zich vallen of doet andere rare dingen (Mehlika waar we les van hebben heeft haar wel eens rare dingen zien doen bij de les Clown of dat ik haar weer huilend opbelde RACH DIE DEED WEER NAAR ), maar goed ze kan al wat meer hebben.
Ik heb haar al ruim 4 jaar, het laatste jaar gaat het eigenlijk best lekker.

Commentaar mag ik kan wel wat hebben, alleen ik denk dat je van een trainer in het echt toch wat meer kan leren. Maar tips zijn welkom.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Latruda

Re: Rach Appaloosa merrie @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:32

super!! maar dat wist je al!!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 16:33

Hoe kom jij nou weer zo snel bij dit topic? Verward Haha!

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:33

ROFL retteketet! zoef zoef hahaha

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:34

wat gaaf dat je zo kan rijden , mijn appie zou dan helemaal geen rem meer hebben..

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:34

Gave foto's meid.
Alleen jammer dat er op de eerste foto een beetje spanning lijkt te zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:46

hey joyce, ik heb je zien rijden en vind het er super uitzien Haha!
dit ziet er weer hetzelfde uit, lekkere ontspanning, alleen nu n ander zadel dan toen ik bij je was Tong uitsteken

leuk hoor Ja

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 16:47

Dank je Jol!
Ja met westernzadel kan je niet zo lekker springen hè Haha!
Ik heb dan altijd ruzie met die knop Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:48

Leuk paard heb je, maar ik heb wel een punt van kritiek. Met touwhalster hoor je niet met zulke strakke teugels te rijden, een touwhalster kan erg scherp inwerken en dat gebeurt nogal snel als je de teugels zo strak neemt. Of je moet met lossere teugel gaan rijden of je moet een bontje onder de neusriem maken zodat het minder scherp inwerkt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 16:53

Ja ik zit nog even te kijken naar een goed alternatief voor het touwhalster, maar ben er nog niet uit wat me iets lijkt.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:55

Kijk is op www.bitloos.nl , daar zie je verschillende optomingen staan.
Het is een kwestie van uitproberen, ik heb ook aardig wat optomingen geprobeerd voor ik eruit was wat het fijnste reed.
Maar als touwhalster fijn rijdt voor jou, zou ik er gewoon een bontje aan vast maken, dat is dan het makkelijkste (en goedkoopste Knipoog ).

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:55

Fijn zo bitloos Ja

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 16:56

Ja met een losse teugel rijden is geen optie, ik wil wel wat vrágen, bontje heb ik wel, ga ik dat er eens om heen doen.
Voordat ik echt zo mooi met los teugeltje kan rijden ben ik jaren verder denk ik Knipoog

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:56

Super hoor dat je zo kan rijden met je paardje, maar ik vind dat je je handen toch wel erg hoog houd en dat je idd de teugels erg kort hebt Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:58

Bojangles schreef:
Ja met een losse teugel rijden is geen optie, ik wil wel wat vrágen, bontje heb ik wel, ga ik dat er eens om heen doen.
Voordat ik echt zo mooi met los teugeltje kan rijden ben ik jaren verder denk ik Knipoog

Nee joh, denk dat dat je zal verbazen, ook al ken ik jou & je paard niet.. Zou het gewoon is proberen in de bak, je stapt toch ook altijd met losse teugel in? Gewoon veel overgangen oefenen op je zit en stem en zo min mogelijk aan de teugels proberen te komen. Lachen
Succes ermee iig en leuk dat je ook bitloos rijdt. Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:59

Inge_ schreef:
Bojangles schreef:

Nee joh, denk dat dat je zal verbazen, ook al ken ik jou & je paard niet.. Zou het gewoon is proberen in de bak, je stapt toch ook altijd met losse teugel in? Gewoon veel overgangen oefenen op je zit en stem en zo min mogelijk aan de teugels proberen te komen. Lachen
'

Zoals joyce zegt heeftt dit momenteel nog weinig nut
Ik heb ze zien rijden (oke met n ander zadel Tong uitsteken ) en dit zag er ook zo uit, terwijl het paard wél onspannen was.
Maar joyce, idd ff een bontje eronder Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 17:02

Inge_ schreef:
Bojangles schreef:

Ik bedoel zoals die wedstrijdruiters, dat ze verzameling kunnen krijgen/hebben zonder aan de teugels te zitten.
Gewoon met lange teugel rijden doe ik natuurlijk ook dat hoort bij de basis.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:04

Leuke fotos, en wat een super gaaf halster.. Stiekem ook nog even je profiel gesjekt.. Wat heb jij een leuke paarden zeg!

liefs, amber!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:31

Whaaa! wat een stoere foto's weer!! Haha!
Denkt Rach op de 3e foto: "Grrrr!" of reden jullie tegen de harde wind in? Tong uitsteken
En ach, gelukkig raak je nooit uitgeleerd toch? Vind dat je echt super rijdt op je paardjes.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:36

Merlinde schreef:
wat gaaf dat je zo kan rijden , mijn appie zou dan helemaal geen rem meer hebben..

Hahaha nee mijn Appie ook niet. Die rent meteen weg!! Haha.
Het ziet er echt heel erg netjes uit vindt ik hoor! En je Appie is práchtig!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:54

staat wel mooi he zo'n touwhalster?
maar inderdaad.probeer meer naar andere hulpen toe te werken zodat je de teugels losser kunt laten want nu werken ze best pittig in Knipoog

verder een heel mooi paard heb je! Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 19:03

Bedankt voor de leuke reacties en de nuttige opmerkingen Lachen

Dit is natuurlijk maar een deel van de training, maar werk natuurlijk ook aan andere dingen dan haar hoofdhouding Lachen Dat komt een volgende keer wel op de foto!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:53

Leuke foto's, erg leuk dier ook. Wel ga ik mee met dat je wel érg veel druk op het halster hebt staan. Probeer te werken met druk/geen druk. Als je iets van haar wil vragen, bijvoorbeeld stelling, dan neem je druk op je teugels. Echter, zodra ze ook maar in de richting van stelling dénkt, neem je de druk weer weg. Zo beloon je haar, en kun je haar op de miniemste hulpen met lósse teugels rijden. Zo heb ik ook een hele tijd met mijn crossropebriddle gewerkt. Ondertussen heb ik een bosal, dat gaat ook erg fijn.
Overigens is het met een bit of wat voor optoming hetzelfde, druk als je iets vraagt, maar zodra ze reageren, druk weg. Zo leer je een paard heel snel op lichte druk reageren, werkt echt super!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 22:03

Dat principe snap ik zeker wel Knipoog
Maar bij dit paard kan je niet teveel geven zeker niet wanneer ze dénkt dat ze al weer wat krijgt, want dan neemt ze de hele hand.
Doe ik dat; steekt ze de neus vooruit, gaat knikken, de hele trukendoos kent ze.
Het blijft een lastig paard om te rijden, zeer slim in het hoofd, moeilijk karakter. Ga je weer een paar stapjes voor; dan ga je weer een hele stap terug.

Maar dat is wel leuk (soms ook niet) maar je blijft gewoon soms wat steken, al leer je elke keer wel weer heel wat van zo'n paard.

Ach ja denk ook dat de foto's wat moment opnames zijn Lachen

Toch bedankt voor je antwoord!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 06:16

Wat een gaaf dier zeg! Kan mooi bewegen, leuk jullie samen aan het werk te zien!