[WN] Voor het eerst op Jay!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splash

Voor het eerst op Jay!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 19:28

Jay is bijna 3 dus ben ik langzaam begonnen haar zadelmak te maken. Vanaf 6 mnd ben ik al spelenderwijs begonnen met wat grondwerk te doen en ze heeft zelfs als jaarling een keer de 'trail in de hand' van het DPHC in Panningen gewonnen en heeft regelmatig aan halter shows meegedaan. Ze is dus al heel wat gewend.
Toen ik voor het eerst het zadel op haar legde keek ze er niet eens naar om. Stappen, draven, galloperen aan de longe; allemaal geen probleem.
Ook toen ik er voor het eerst echt op ging zitten en zelfs aan de longe een paar rondjes gedraafd heb heeft ze zich voorbeeldig gedragen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

westernappie

Re: Voor het eerst op Jay!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:42

das lef hebben omdit op dit forum te zetten Duivel wanneer ga je starten? Knipoog

dit was uiteraard niet serieus,goed gedaan,weer een stap dichter bij het doel,gefeliciteerd.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:44

Vind het wel dapper dat je dit doet in zo'n grote ruimte, wat als ze er als een idioot bokkend vandoor gegaan was....

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:47

Wow, perfect! Weer wat bereikt! En wat gaaf dat ze helemaal niets deed. Super, als elk paard zo was! Haha!
Veel plezier nog samen en succes met het verder inrijden van Jay!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 21:55

crazycactus schreef:
Vind het wel dapper dat je dit doet in zo'n grote ruimte, wat als ze er als een idioot bokkend vandoor gegaan was....

Goh, wel lief van je om ook wat positiefs neer te zetten.
Onze roundpen is in aanbouw.
Jay is heel erg braaf en heeft nog nooit gebokt of wat dan ook. Ze is altijd super relaxed.
Met een ander paard zou ik dit ook niet doen maar met haar durfde ik dit aan.
Waarom denk je dat ik haar in de flex houding heb. Op deze manier kan ze er niet tussenuit gaan. Ik weet ook dat dit niet ideaal is maar moet het op het moment even doen met wat ik heb (qua ruimte).
Laatst bijgewerkt door Splash op 03-11-06 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:58

wow:o Super!!
ik wou dat het bij mijn paard zo gin allen ja dat gaat het niet:(

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 21:58

westernappie schreef:
das lef hebben omdit op dit forum te zetten Duivel wanneer ga je starten? Knipoog

dit was uiteraard niet serieus,goed gedaan,weer een stap dichter bij het doel,gefeliciteerd.

Haha, nee we blijven het rustig aan doen. Tot ze drie is wil ik ongeveer 1 a 2 keer per week zo'n 20 minuutjes met haar bezig zijn.
Met Sue wacht ik nog even met grondwerk tot de roundpen klaar is want dat is de makkelijkste niet.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:10

Splash schreef:
Jay is heel erg braaf en heeft nog nooit gebokt of wat dan ook. Ze is altijd super relaxed.
Waarom denk je dat ik haar in de flex houding heb. Op deze manier kan ze er niet tussenuit gaan. Ik weet ook dat dit niet ideaal is maar moet het op het moment even doen met wat ik heb (qua ruimte).

Pff ben net thuis van mijn werk... mijn portie lief zijn was even op Knipoog

Mijn Jae is ook superbraaf, ben ik toentertijd ook zo op gaan zitten, maar idd dat kan echt niet zomaar bij ieder paard, flexhouding of niet.

Ziet er verder goed uit hoor!!!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 22:13

crazycactus schreef:
Splash schreef:

Pff ben net thuis van mijn werk... mijn portie lief zijn was even op Knipoog

Mijn Jae is ook superbraaf, ben ik toentertijd ook zo op gaan zitten, maar idd dat kan echt niet zomaar bij ieder paard, flexhouding of niet.

Ziet er verder goed uit hoor!!!

Dank je!
Knipoog

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:22

Hele mooie relaxte foto's. En het is idd geweldig dat je dit in zo'n ruime omgeving kan doen met Jay. Het scheelt natuurlijk ook echt wel, dat ze al heel wat heeft mee gemaakt, wat het wel vergemakkelijkt. Ze ziet er trouwens uit als een erg lief en eerlijk paardje! Lachen

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:55

Het vertrouwen is groot, dat zie je! Als je zo maanden en in jouw geval jaren met grondwerk gewerkt hebt, dan begrijp ik goed dat je 't in een open ruimte durft doen, je kent mekaar gewoon door en door!
Het ziet er in ieder geval super relaxed uit, petje af hoor!!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 10:06

Flexhouding? Tong uitsteken Je hebt haar aan een halstertje vast...ze zou zo haar hals erop kunnen zetten en er vandoor kunnen gaan Haha! Kun je trekken wat je wilt (aan de onderkant van het halstertje), maar dan gebeurt er niets. Sorry, vind het niet erg verstandig.

Je doet het kennelijk goed hoor, begrijp me niet verkeerd. Vind het ook heel dapper van je om het in zo'n grote ruimte te doen, petje af Knipoog Maar die flexhouding...dat werkt mijns inziens alleen als je een bitje in hebt.

In ieder geval succes met verder beleren!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 10:11

@xono.. of een sidepull Knipoog

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 10:15

hej pegs

ziet er goed uit jij en jay Lachen
leuk hoor en in een grote ruimte heeft ze in iedergeval het idee dat ze kan vluchten
waardoor ze vaak relaxter zijn maar goed ieder zijn eigen ervaring en idd kan je dit niet met ieder paard zo doen.
de flex houding werkt zo ook goed halster of geen halster als je ze goed hebt staan kunnen ze zich er niet zomaar uit trekken. met een bosal heb je dezelfde houding daar trekken ze zich ook niet uit mijn paard doet het daar niet mee en met touwhalster of gewoon halster ook niet ik denk dat het een kwestie van gewenning bij het paard is.

Het is een super mooi beestje ben benieuwd hoe ze verder gaat uitgroeien
groetjes fabske

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:01

Lekker he als ze je zo vertrouwen en je met plezier willen rond sjouwen.
Ga lekker zo door en doe het op je eigen tempo dan breekt de band niet tussen jou en je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:53

Hee Peggy, dat ziet er gaaf uit! Echt gaaf als ze zoveel vertrouwen in je hebben. Echt heerlijk!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 17:01

XoNo schreef:
Flexhouding? Tong uitsteken Je hebt haar aan een halstertje vast...ze zou zo haar hals erop kunnen zetten en er vandoor kunnen gaan Haha! Kun je trekken wat je wilt (aan de onderkant van het halstertje), maar dan gebeurt er niets. Sorry, vind het niet erg verstandig.

Je doet het kennelijk goed hoor, begrijp me niet verkeerd. Vind het ook heel dapper van je om het in zo'n grote ruimte te doen, petje af Knipoog Maar die flexhouding...dat werkt mijns inziens alleen als je een bitje in hebt.

Je had me ook gewoon kunnen vragen waarom ik een 'halstertje' gebruik. Het is niet zomaar een halster. Deze techniek gebruiken ze hier heel veel en dat 'halstertje' heeft juist meer effect dan een bit en net zoveel effect als een sidepull (mijn volgende stap is een sidepull of een bosal). Ik doe dit niet zomaar maar met een reden. Het stomste wat je kan doen is een paard inrijden met een bit. Eén verkeerde beweging (en dus een ruk in de mond) en je bent het vertrouwen kwijt. De flexhouding werkt juist beter zonder bit want een paard heeft gewoon meer verzet tegen een bit (vreemd voorwerp in de mond) dan de druk van dit 'horsemanship halster'. Ik heb heel veel grondwerk (een soort van natural horsemanship) met haar gedaan dus ze weet precies dat ze voor druk moet wijken en er niet tegenin moet en kan gaan.
Ik weet wat ik doe, ik gebruik alleen een andere techniek dan de meest gebruikelijke en dat betekent niet dat dat dan meteen verkeerd is. Mensen zouden hier wat meer voor open moeten staan en niet zo snel denken dat alleen hun eigen techniek werkt.
En dat met die grote ruimte heb ik al uitgelegd. Ik zou dit nooit met een ander paard doen.

@ iedereen met positieve reacties: Bedankt hiervoor!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:07

@splash, ik begin ook altijd met een halstertje, niet persee een touwhalster, maar idd een snaffle erin zonder dat ze kunnen sturen vind ik zelf not done.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 17:08

fabske schreef:
hej pegs

ziet er goed uit jij en jay Lachen
leuk hoor en in een grote ruimte heeft ze in iedergeval het idee dat ze kan vluchten
waardoor ze vaak relaxter zijn maar goed ieder zijn eigen ervaring en idd kan je dit niet met ieder paard zo doen.
de flex houding werkt zo ook goed halster of geen halster als je ze goed hebt staan kunnen ze zich er niet zomaar uit trekken. met een bosal heb je dezelfde houding daar trekken ze zich ook niet uit mijn paard doet het daar niet mee en met touwhalster of gewoon halster ook niet ik denk dat het een kwestie van gewenning bij het paard is.

Het is een super mooi beestje ben benieuwd hoe ze verder gaat uitgroeien
groetjes fabske

Hey fabs,
Bedankt! Iemand die met een bosal rijdt begrijpt dit inderdaad beter.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 17:11

crazycactus schreef:
@splash, ik begin ook altijd met een halstertje, niet persee een touwhalster, maar idd een snaffle erin zonder dat ze kunnen sturen vind ik zelf not done.

Juist, als ze eenmaal aan je gewicht gewent zijn en ze green broke zijn, dan zou ik pas een bit in doen. Ik doe haar nu soms wel een bitje in om haar alvast aan het gevoel te laten wennen maar gewoon om te oefenen. Gebruik komt later pas.

lonestar123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:11

Ik vind het erg knap hoor. Heerlijk dat je zo veel vertrouwen hebt in je jonge beestje. Ik zie zelfs op de foto's dat je zonder enige bescherming rijd. Geen Cap op.

Succes met het doorrijden van je paardje

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:31

XoNo schreef:

amerika is volgens mij het toppunt van grote ruimte,nou maar hopen dat ze ook hekken hebben in 'sweet home alabama' Haha!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:39

Splash schreef:
XoNo schreef:

Je had me ook gewoon kunnen vragen waarom ik een 'halstertje' gebruik. Het is niet zomaar een halster. Deze techniek gebruiken ze hier heel veel en dat 'halstertje' heeft juist meer effect dan een bit en net zoveel effect als een sidepull (mijn volgende stap is een sidepull of een bosal). Ik doe dit niet zomaar maar met een reden. Het stomste wat je kan doen is een paard inrijden met een bit. Eén verkeerde beweging (en dus een ruk in de mond) en je bent het vertrouwen kwijt. De flexhouding werkt juist beter zonder bit want een paard heeft gewoon meer verzet tegen een bit (vreemd voorwerp in de mond) dan de druk van dit 'horsemanship halster'. Ik heb heel veel grondwerk (een soort van natural horsemanship) met haar gedaan dus ze weet precies dat ze voor druk moet wijken en er niet tegenin moet en kan gaan.
Ik weet wat ik doe, ik gebruik alleen een andere techniek dan de meest gebruikelijke en dat betekent niet dat dat dan meteen verkeerd is. Mensen zouden hier wat meer voor open moeten staan en niet zo snel denken dat alleen hun eigen techniek werkt.
En dat met die grote ruimte heb ik al uitgelegd. Ik zou dit nooit met een ander paard doen.

@ iedereen met positieve reacties: Bedankt hiervoor!

Jeetje, hier had ik niet bij stil gestaan: (Het stomste wat je kan doen is een paard inrijden met een bit. Eén verkeerde beweging (en dus een ruk in de mond) en je bent het vertrouwen kwijt), ik vind het heel mooi hoe je dat zegt, klinkt dom dat ik er nooit bij stil heb gestaan maar... ik zou graag meer over natural horsemanship ect. willen leren, kun jij me op weg helpen. Dit lijkt me echt een mooie
manier om te rijden en om een goede band te krijgen maar toch qua macht boven je paard te staan.
Geweldig! Wil je ajb even reageren?

Alvast bedankt,

Lilian

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:45

ziet er super uit!!! Succes met de rest. Ik had alleen toch een cap opgedaan (just in case....) maar super hoe ze het doet zo!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 20:53

westernappie schreef:
XoNo schreef:

amerika is volgens mij het toppunt van grote ruimte,nou maar hopen dat ze ook hekken hebben in 'sweet home alabama' Haha!

Hier stikt het van de ruimte (en ook hekken Clown )!