[WN] Deel 2 impressie Jeff Sanders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Deel 2 impressie Jeff Sanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 12:22

Vandaag kreeg ik nog wat foto's van de clinic van Jeff Sanders die op 11/12 juli plaatsvond. Het gaat hier om de Californische/ Vaquero western stijl en het mag duidelijk zijn dat het niet de bedoeling is dat de paarden met de neus op de grond lopen, maar rond met verzameling en, indien mogelijk en afhankelijk van de bouw van het paard, zelf met meer of minder oprichting hun werk doen.

Jeff geeft uitleg over de Alamar knot, een eerbetoon aan een "finished bridle horse" http://www.calclassics.net/php/learn/alamar.php
Afbeelding

Sweet Spot of Cash, voor de 1e keer met een spade bit, dus gewoon maar een tijdje staan en zien wat hij er mee ging doen; na verloop van tijd stond hij heerlijk te soezen en te spelen met de "crickets" van het bit.
Afbeelding

Afbeelding

Mooie koppies :D
Afbeelding

Afbeelding

Lusitano hengst Ultramar tijdens het " one on one" moment.
Afbeelding

Jeff die voorbeelden gaf hoe het moet op verschillende paarden:

Afbeelding

Afbeelding

Op shank en romal combinatie:
Afbeelding

Deze mooie paint is al 21 jaar oud:
Afbeelding

3 deelnemers, aandachtig luisterend:
Afbeelding

FD_horses

Re: Deel 2 impressie Jeff Sanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 23:03

Gave foto's!

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 23:10

Super gave foto's! Echt tof om te zien, wil zelf ook ooit nog eens wat meer leren over western.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 23:10

Mooie paarden vooral die paint horse en die arabieren.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 23:34

Scooby007 schreef:
Super gave foto's! Echt tof om te zien, wil zelf ook ooit nog eens wat meer leren over western.

Hetzelfde wat ik denk. :j

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 00:20

Mooie foto's. Vraag me alleen af waarom het bakstuk bij sommige combinaties bijna in het oog zit. Dat kan toch niet lekker zijn voor de paarden.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 05:25

Erg gaaf verslagje! :) Leuk om te zien!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 06:06

Wat leuk dat hij op ieders paard klimt. Echt uniek!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 08:15

blackflicka schreef:
Mooie paarden vooral die paint horse en die arabieren.

Welke Arabieren? Ik heb er in 2 dagen clinic geen enkele gezien :D ;)
Er waren Quarters en Paints, 1 Lusitano en 1 KWPN'er.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 23-07-15 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 08:17

Scooby007 schreef:

Je zit in de buurt, waarom kom je volgend jaar niet meedoen als (theorie)deelnemer?

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:03

ElCid schreef:
Scooby007 schreef:

Je zit in de buurt, waarom kom je volgend jaar niet meedoen als (theorie)deelnemer?

Dat zou wel heel tof zijn, zal het in de gaten houden, misschien ben ik er dan volgend jaar ook wel bij.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 10:10

Citaat:
Dat zou wel heel tof zijn, zal het in de gaten houden, misschien ben ik er dan volgend jaar ook wel bij

Voor degenen die belangstelling hebben stuur me een PM met je email, dan zet ik je op de mailinglijst voor de clinics van volgend jaar.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 11:40

en weer een foto bij uitgelicht *\o/* .
Overigens zijn de foto's gemaakt door Niene Plume en die heeft daarin heel goed werk verricht! _/-\o_

StraightUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:23

Niet slecht voor mijn werk de eerste 2 keer op bokt he Loes! ;) K zit hier bijna nooit op maar ben zo blij met alle reacties, mercikes iedereen :D

ChantalMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:03

Waarom zit er bij sommige t bakstuk zo dicht bij de ogen ? Verder hele mooie foto's ! :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 16:45

ChantalMalik schreef:
Waarom zit er bij sommige t bakstuk zo dicht bij de ogen ? Verder hele mooie foto's ! :D

Dat heeft te maken met de lengte van de nosebutton van de hackamore ( bosal). Dat is het deel wat op de neus van het paard ligt, deze mag niet te lang zijn omdat er dan vrijwel geen release meer is. Nadeel daarvan is dat de bosal hanger ( wat jij het bakstuk noemt) dicht bij de ogen komt te liggen. In sommige gevallen wordt er dan een riempje/ leren veter gebruikt om de hanger wat naar beneden te trekken maar dat gebeurt alleen als de kans bestaat dat deze echt in de ogen komt.
Er wordt dus goed opgelet dat deze nooit in de ogen zal komen, maar soms wel kort eronder.

http://www.calclassics.net/php/learn/fittingABosal.php

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:26

ElCid schreef:
ChantalMalik schreef:

Dat heeft te maken met de lengte van de nosebutton van de hackamore ( bosal). Dat is het deel wat op de neus van het paard ligt, deze mag niet te lang zijn omdat er dan vrijwel geen release meer is. Nadeel daarvan is dat de bosal hanger ( wat jij het bakstuk noemt) dicht bij de ogen komt te liggen. In sommige gevallen wordt er dan een riempje/ leren veter gebruikt om de hanger wat naar beneden te trekken maar dat gebeurt alleen als de kans bestaat dat deze echt in de ogen komt.
Er wordt dus goed opgelet dat deze nooit in de ogen zal komen, maar soms wel kort eronder.

http://www.calclassics.net/php/learn/fittingABosal.php

Verbaasde me daar ook over, maar dit is een duidelijke uitleg.
Die Paint is écht práchtig!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:08

Erg gave foto's!
Zelf als spring en dressuurruiter 1 keer western gereden. Jemig wat boek je je dan een beginner!
Ik snap alleen het nut niet van de omgekeerde zweep van die ene man.
Volgens mij rijdt hij hier geen western en is de omgekeerde zweep uit den boze.
Maar zeker gave foto's.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 20:21

Nee, hij ( mijn man met Lusitano hengst Ultramar) rijdt geen western ( maar wel klassieke dressuur en Working Equitation en hij werkt ook nog met koeien :o ), dat hoeft ook niet want deze clinic is voor iedereen die met meer lichtheid wil leren rijden, discipline maakt niet uit.
Wat is er "uit den boze" aan een omgekeerde zweep?
Ga maar eens kijken in de klassieke rijkunst ( Doma Clasica en Doma Vaquera) , daar wordt de zweep heel vaak zo gedragen, op die manier val je je paard er niet onverwacht mee lastig en kan je hem dus helemaal uit de weg houden. Als ik, heel soms, een zweep in mijn hand heb houd ik hem ook zo!

Overigens is dit niet de western rijstijl zoals je op de wedstrijden meestal tegenkomt, deze stijl is rechtsreeks overgenomen van de Spanjaarden die Amerika veroverden en is een klassieke manier van rijden, aangepast qua harnachement en kleding maar nog wel met Spaanse invloeden ( bijv. de hoeden, bitten, garocha en zelfs de zadels zijn afgeleid van de Spaanse zadels , de paarden lopen met aanleuning en iets oprichting en met verzameling; het is niet zo heel andere dan de klassieke dressuur.

Doma Vaquera ruiter met zweep ( in dit geval nog traditioneler; een lange, buigzame tak!)
http://farm4.static.flickr.com/3035/291 ... 0692_o.jpg
Academische ruiter met zweep, zie ook het schilderij erboven: http://www.marc-lubetzki.com/i/3573/w-zarif-passage.jpg

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:45

Op wedstrijden is het verboden de zweep op deze wijze vast te houden bedoel ik meer.
Het daagt een jonge ruiter, die niet beter weet, uit om ook bovenhands te slaan en dit komt een stuk harder aan.
Tevens is een zweep bedoeld voor een minimale correctie of hulp, die op het juiste moment gebruikt wordt.
Op deze manier heeft de zweep een Veel langere afstand en handeling te overbruggen en ben je dus altijd te laat met je hulp.
Je kunt je zweep dan net zo goed wegdoen en er gewoon niet mee rijden.
Overigens als je de zweep op de juiste manier onderhands vasthoud, heeft het paard er ook geen last van.

Naar mijn mening is veel uit de klassieke dressuur goed om mee te nemen naar de huidige dressuur, maar het rijden met omgekeerde zweep niet.

Maar goed. Ieder zijn eigen ding.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 23-07-15 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:53

Ben trouwens wel benieuwd welk zadel er op ultramar ligt ? Lijkt een relvas achtig zadel?

Met betrekking tot de zweep : Ook zonder je paard te raken kan de zweep een effectieve hulp zijn + je zal verbaasd staan hoe snel de zweep aan beide kanten kan zijn in deze positie in plaats van stijf aan 1 kant

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 00:00

jannico schreef:
Ben trouwens wel benieuwd welk zadel er op ultramar ligt ? Lijkt een relvas achtig zadel?

Is een Zadli Luso de Luxe, heeft wel wat van een relvas weg.

Wat die zweep betreft; als je een zweep ziet als een hulpmiddel om een paard mee aan te raken/ toucheren of zelfs een tik mee te geven, kan ik me iets voorstellen bij het commentaar. Maar er zijn ook andere manieren om een zweep te gebruiken zonder aan te raken ( d.m.v geluid door zachtjes heen en weer te zwiepen bijv. ) en zoals Jannico al zei; indien nodig is die zweep snel weer "beneden" om te toucheren.
Benadering is dus compleet anders en dat zal soms lastig te begrijpen zijn. Grootste voordeel is dat de zweep op deze manier minder in de weg zit, het paard nooit per ongeluk kan raken en het ook een stukje "stijl" is die bij de klassieke methode past. Het is zeker niet zo dat de zweep zo gedragen wordt om er harder mee te kunnen slaan!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 24-07-15 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 00:05

Echt gave foto's ElCid!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 05:28

Het is ook niet de bedoeling. Maar een onervaren ruiter, die dit vanaf een foto na zal doen, weet dit niet.

Gelukkig mogen we alle onze manier van rijden toepassen.
Tenminste zolang je de zweep niet op deze manier vasthoud op een KNHS wedstrijd, want dan mag het niet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 09:25

Gelukkig rijden wij geen KNHS wedstrijden ;) En onervaren ruiters zien vanaf foto's heel wat slechtere voorbeelden o.a. van (top) dressuur combinaties....................

In de klassieke rijstijlen zijn dingen soms net wat anders, optomingen, bitten, zadels, kleding van de ruiter. Gelukkig bestaan deze klassieke methodes nog en worden ze door steeds meer mensen opgezocht die de door de wedstrijdsport gereguleerde breedtesport de rug toekeren. Meestal omdat ze geen wedstrijdruiter ( meer willen) zijn en omdat ze gewoon een mooi, relaxed en gezond paard willen houden, dat oud wordt en pas echt op zijn top is boven de 10 jaar oud! De mensen die deze rijstijlen volgen zijn niet geïnteresseerd in lintjes en bekers maar in pure communicatie met het paard. Dus samenwerken met het paard en rekening houden met de hele biomechanica van het dier en van de ruiter, en rekening houden met de tekortkomingen van beiden.

Misschien moet je eens komen kijken bij 1 van de clinics die we organiseren, we doen ook klassieke dressuur clinics met een Portugees die meester is aan de klassieke Portugese rijschool. De clinics zijn altijd erg gezellig en zeer leerzaam en voor velen een eye-opener door de andere benadering! Je bent welkom :j