Oef! Ik wilde dit zo graag, zo'n ontzettende uitdaging en als je na gaat dat ik net iets van 10 of 12 westernlessen gehad heb, 2x op dit paard gezeten heb voor de show en ook nog eens in 3! dagen tijd mn gehele outfit bij elkaar heb weten te krijgen dan kan je je wel voorstellen hoe blij ik was!
Voordat we naar de filmpjes gaan even wat meer info over mezelf, over het paard en over de manier waarop we rijden....
Ikzelf ben bijna 33, rij paard vanaf mn 7e, heb diverse eigen paarden gehad, ingereden en verkocht en ben in het bezit van n 8 jarige dressuur ruin (Amati X Samber) die momenteel in de lease staat bij n topmeid! Heb n 3 jarige hengst in de opfok staan (v: Don Cremello du Bois) die ik uiteindelijk western in wil gaan rijden als de tijd daarvoor rijp is.
Naam paard: Fortissimo
Roepnaam: Floyd
Ras: Morgan Horse
Leeftijd: 18/19 jaar
2 maal wereldkampioen
Mijn droom toen we naar de VS gingen was om western te gaan rijden, we zijn dan ook op zoek gegaan naar een stal in de buurt en ik had geen betere plek kunnen vinden! De mensen zijn aardig, hebben rete veel kennis en weten waar ze het over hebben!
Ze zijn gericht op Morgan Horses, een ras dat in NL redelijk onbekend is. Het ras is veelzijdig en word hier gebruikt in 4 disiplines, hunt seat (kan je iets vergelijken met dressuur), saddle seat, driving en western pleasure.
Ik heb de kneepjes van de western geleerd op Hank, n paint die niet de makkelijkste is.... Hank rijdt ik nog steeds en ik leer van hem en hij leert van mij, samen worden we steeds beter en dat is waar het om gaat

Morgans worden anders gereden dan quarter horses, paints etc. Ze willen ze in the bridle hebben met hun hoofd hoog ingesteld en lichte druk op de teugels. Dit is de manier waarop ze gereden worden en dit is dus de manier waarop ik dit ras behoor te rijden! Ik weet dat t heel wat anders is dan dat een gemiddelde Nederlander (en western ruiter) gewend is maar hier is het gebruikelijk om ze zo voor te stellen. Commentaar hierop heb ik niets aan want het hoort gewoon zo!
Ik rijd dus nu western op 2 verschillende manieren.... Op de paint rijd ik met een lossere teugel (hals horizontaal en neus net voor de LL) en op de Morgan dus met de aanleuning en de strakkere teugel.
Floyd is een ontzettend fijn leerpaard, als ik iets verkeerd doe staat hij in het midden van de baan en het is dan net of hij wil zeggen: Uhm, zou je daar niet even over nadenken en het dan goed doen

Ik heb afgelopen woensdag en donderdag hem voor het eerst gereden en zaterdag was dus de 3e keer dat ik erop zat.
Mijn 1e klasse was een Western pleasure klasse waarbij de judge kijkt naar het paard en hoe het paard op de hulpen van de ruiter reageerd. Dit ging imo redelijk maar ik had NIET verwacht dat ik 1e zou worden! Ik was dus verrast dat ik dat wel werd!
Hieronder het filmpje van mijn allereerste western pleasure proef:
De 2e klasse was een Western Equitation klasse waarbij de judge kijkt naar de ruiter en hoe hij/zij de hulpen geeft. In deze klasse moest ik onze stalruiter voor laten gaan maar dat mocht de pret niet drukken! Een 2e plek, daar tekende ik wel voor want had geen verwachtingen.....
Stalruiter zat op een 6 jarige Morgan die ongeschoold word van hunt seat naar western dus ik hoef geen opmerkingen over hetgeen ze doet, ze weet heel goed wat ze doet en heeft daar zo haar redenen voor!
Mijn 3e klasse was weer Western pleasure maar ik was alleen in die klasse..... Floyd is niet graag alleen in de baan en met n voorbijrazende trein, n cross op het voorterrein en dus het feit dat hij alleen was resulteerde dit dus in n gespannen paard, n ferme bok (en die zag/voelde ik niet aankomen) en daarna een gespannen paard EN een gespannen ik (en dat komt mede door het feit dat ik n versleten onderrug heb en liever geen bokkend paard onder mn kont heb
). Dus diep zitten, ontspannen (of iig een poging tot doen) en praten tegen Floyd was het enige waar ik nog aan dacht! Wel flink gelachen omdat Floyd omdraaide en de omroepster toen pas zei: Reverse
..... Tja, Floyd was sneller 
Resultaat: 1e van de 1
Blauwe ribbon nr 2 in the pocket!Hierna zat mn 1e show dag erop en was ik rete trots!!! Naar huis gegaan, om meteen mn bed in te duiken en zondagochtend weer in alle vroegte op weg naar het wedstrijd terrein.
Die dag stonden er 2 klasse in mijn agenda: Morgan Western Pleasure en Morgan Western Pleasure Championship.
Helaas voelde mn heup absoluut niet fijn aan en heb ik de 1e klasse gereden met mn kiezen op elkaar! Ik kon niet zitten en kon niets met mn rechterbeen (vanwege de pijn in mijn heup), dit resulteerde in wat kleine foutjes van mijn kant uit en Floyd is zo slim dat hij het bij de 1e keer al doorhad dat ik niets met mn rechterbeen kon en tja, dan neemt hij het er lekker van! Had dan ook totaal geen verwachtingen en was redelijk verbaasd toen ik als 1e afgeroepen werd! Wow! Weer n blauwe ribbon en n 1e plaats rijker!
Al met al ben ik heel erg tevreden en kijk ik terug op n super geslaagd weekend! Ben super tevreden en heel blij dat ik deze kans gekregen heb!
Een bericht zou leuk zijn maar houdt het netjes! Ik weet dat dit een heel ander beeld is dan jullie gewend zijn maar zoals ik al gezegd heb is dit de manier waarop ze hier gereden worden en voorgesteld horen te worden op shows! Verder valt er nog van alles te veranderen aan mijn houding maar ik ben zelf al blij met dit beeld! Mijn houding is vele malen beter geweest maar ook vele malen slechter!
Ik geniet gewoon van het hier zijn, de paarden en de mensen die ik hier ontmoet en voor de rest heb ik plezier en dat is uiteindelijk waar het om draait toch?!