[WN] Mijn allereerste western show!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Mijn allereerste western show!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 02:23

Zoals de titel al zegt heb ik afgelopen weekend mijn allereerste Western show gereden! Ik ben sinds Maart hier in de VS, ben sinds 1,5 maand begonnen met western rijden ipv dressuur en afgelopen dinsdag kwam dan ook de mededeling dat als ik voor vrijdag mn show outfit binnen zou hebben ik mee zou mogen op show....

Oef! Ik wilde dit zo graag, zo'n ontzettende uitdaging en als je na gaat dat ik net iets van 10 of 12 westernlessen gehad heb, 2x op dit paard gezeten heb voor de show en ook nog eens in 3! dagen tijd mn gehele outfit bij elkaar heb weten te krijgen dan kan je je wel voorstellen hoe blij ik was!

Voordat we naar de filmpjes gaan even wat meer info over mezelf, over het paard en over de manier waarop we rijden....

Ikzelf ben bijna 33, rij paard vanaf mn 7e, heb diverse eigen paarden gehad, ingereden en verkocht en ben in het bezit van n 8 jarige dressuur ruin (Amati X Samber) die momenteel in de lease staat bij n topmeid! Heb n 3 jarige hengst in de opfok staan (v: Don Cremello du Bois) die ik uiteindelijk western in wil gaan rijden als de tijd daarvoor rijp is.

Naam paard: Fortissimo
Roepnaam: Floyd
Ras: Morgan Horse
Leeftijd: 18/19 jaar
2 maal wereldkampioen

Mijn droom toen we naar de VS gingen was om western te gaan rijden, we zijn dan ook op zoek gegaan naar een stal in de buurt en ik had geen betere plek kunnen vinden! De mensen zijn aardig, hebben rete veel kennis en weten waar ze het over hebben!

Ze zijn gericht op Morgan Horses, een ras dat in NL redelijk onbekend is. Het ras is veelzijdig en word hier gebruikt in 4 disiplines, hunt seat (kan je iets vergelijken met dressuur), saddle seat, driving en western pleasure.

Ik heb de kneepjes van de western geleerd op Hank, n paint die niet de makkelijkste is.... Hank rijdt ik nog steeds en ik leer van hem en hij leert van mij, samen worden we steeds beter en dat is waar het om gaat ;)

Morgans worden anders gereden dan quarter horses, paints etc. Ze willen ze in the bridle hebben met hun hoofd hoog ingesteld en lichte druk op de teugels. Dit is de manier waarop ze gereden worden en dit is dus de manier waarop ik dit ras behoor te rijden! Ik weet dat t heel wat anders is dan dat een gemiddelde Nederlander (en western ruiter) gewend is maar hier is het gebruikelijk om ze zo voor te stellen. Commentaar hierop heb ik niets aan want het hoort gewoon zo!

Ik rijd dus nu western op 2 verschillende manieren.... Op de paint rijd ik met een lossere teugel (hals horizontaal en neus net voor de LL) en op de Morgan dus met de aanleuning en de strakkere teugel.

Floyd is een ontzettend fijn leerpaard, als ik iets verkeerd doe staat hij in het midden van de baan en het is dan net of hij wil zeggen: Uhm, zou je daar niet even over nadenken en het dan goed doen :P

Ik heb afgelopen woensdag en donderdag hem voor het eerst gereden en zaterdag was dus de 3e keer dat ik erop zat.
Mijn 1e klasse was een Western pleasure klasse waarbij de judge kijkt naar het paard en hoe het paard op de hulpen van de ruiter reageerd. Dit ging imo redelijk maar ik had NIET verwacht dat ik 1e zou worden! Ik was dus verrast dat ik dat wel werd!

Hieronder het filmpje van mijn allereerste western pleasure proef:

De 2e klasse was een Western Equitation klasse waarbij de judge kijkt naar de ruiter en hoe hij/zij de hulpen geeft. In deze klasse moest ik onze stalruiter voor laten gaan maar dat mocht de pret niet drukken! Een 2e plek, daar tekende ik wel voor want had geen verwachtingen.....

Stalruiter zat op een 6 jarige Morgan die ongeschoold word van hunt seat naar western dus ik hoef geen opmerkingen over hetgeen ze doet, ze weet heel goed wat ze doet en heeft daar zo haar redenen voor!

Mijn 3e klasse was weer Western pleasure maar ik was alleen in die klasse..... Floyd is niet graag alleen in de baan en met n voorbijrazende trein, n cross op het voorterrein en dus het feit dat hij alleen was resulteerde dit dus in n gespannen paard, n ferme bok (en die zag/voelde ik niet aankomen) en daarna een gespannen paard EN een gespannen ik (en dat komt mede door het feit dat ik n versleten onderrug heb en liever geen bokkend paard onder mn kont heb ;)). Dus diep zitten, ontspannen (of iig een poging tot doen) en praten tegen Floyd was het enige waar ik nog aan dacht! Wel flink gelachen omdat Floyd omdraaide en de omroepster toen pas zei: Reverse :P..... Tja, Floyd was sneller :D
Resultaat: 1e van de 1 :P Blauwe ribbon nr 2 in the pocket!

Hierna zat mn 1e show dag erop en was ik rete trots!!! Naar huis gegaan, om meteen mn bed in te duiken en zondagochtend weer in alle vroegte op weg naar het wedstrijd terrein.

Die dag stonden er 2 klasse in mijn agenda: Morgan Western Pleasure en Morgan Western Pleasure Championship.
Helaas voelde mn heup absoluut niet fijn aan en heb ik de 1e klasse gereden met mn kiezen op elkaar! Ik kon niet zitten en kon niets met mn rechterbeen (vanwege de pijn in mijn heup), dit resulteerde in wat kleine foutjes van mijn kant uit en Floyd is zo slim dat hij het bij de 1e keer al doorhad dat ik niets met mn rechterbeen kon en tja, dan neemt hij het er lekker van! Had dan ook totaal geen verwachtingen en was redelijk verbaasd toen ik als 1e afgeroepen werd! Wow! Weer n blauwe ribbon en n 1e plaats rijker!

Al met al ben ik heel erg tevreden en kijk ik terug op n super geslaagd weekend! Ben super tevreden en heel blij dat ik deze kans gekregen heb!

Een bericht zou leuk zijn maar houdt het netjes! Ik weet dat dit een heel ander beeld is dan jullie gewend zijn maar zoals ik al gezegd heb is dit de manier waarop ze hier gereden worden en voorgesteld horen te worden op shows! Verder valt er nog van alles te veranderen aan mijn houding maar ik ben zelf al blij met dit beeld! Mijn houding is vele malen beter geweest maar ook vele malen slechter!

Ik geniet gewoon van het hier zijn, de paarden en de mensen die ik hier ontmoet en voor de rest heb ik plezier en dat is uiteindelijk waar het om draait toch?!

KingYasFenn

Re: Mijn allereerste western show!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 02:29

ik ben blij voor je dat je het allemaal mee maakt :D
en al helemaal om het feit dat het is wat je altijd gewild hebt en dat het dn zo snel al mag :j

ik moet echt giga wennen aan de rijstijl haha..
ondanks dat ik western doe, maar pleasure is ook hier niet echt mijn ding, haha

Veel fun daar hoor en houdt ons op de hoogte verder :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:06

Gaaf en netjes!mgrappig om te zien dat pleasure met een mrgan er heeeel anders uit ziet dan met quarters. Ik heb in Amerika een quarter horse gereden die pleasure was gefokt. Zo langzaam ging dat! Net hobbelpaard haha. Galop kon je in een vlotte stap nog bijhouden. En natuurlijk het hoofd naar beneden.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 14:05

Thanks!

Ik vind het allemaal zo gaaf en ow zo onwerkelijk! Bedoel wilde heel graag western gaan rijden en zien waar ik zou kunnen komen (altijd al de lat hoog gelegd voor mezelf!) maar ergens had ik dit niet durven dromen!

Alleen de ervaring zelf al... Dat is iets wat niemand me af neemt en ik glunder nog steeds!

De rijstijl heb ik ook aan moeten wennen, ik wist niet beter of western rijden was met een lange teugel, hals horizontaal etc.

De gangen (jog en lope) zijn idd erg wennen en ik merk dat ik soms nog de neiging heb om bij te drijven, iets dat dus flink afgestraft word door mijn instructrice ;)
Pleasure met een Morgan is idd heel wat anders dan pleasure met een Quarter of Paint en nu ik beide rijdt ben ik ook erg bewust van de verschillen....
Morgans zijn gebouwd met een hoge hals, ze kunnen wel lang en laag maar dan gaan ze op de voorhand lopen en dat wil je niet. Ze mogen daarintegen ook niet opkropen en dus behind the bridle gaan lopen en juist daar zit nog even mijn zwakke punt! Ik heb nog niet zo goed door wanneer ze precies goed lopen en wanneer niet maar ach, na een paar lessen en dan dit als resultaat ga ik niet klagen :D

Ik zal jullie op de hoogte houden van mn vorderingen (al gaan die nu op een wat lager pitje ivm vakantiegangers die hierheen komen vanuit NL en het feit dat mijn NL vakantie ook al bijna hier is), ikzelf ben de hele maand Sept niet in de VS en in Okt eindigt hier het seizoen zo ongeveer dus ik hoop ergens nog 1 of misschien 2 shows mee te kunnen maken dit jaar en dan heel misschien New England (1 van de grootste shows hier in de omgeving!) volgend jaar nog net mee te kunnen pikken :D

Overigens gisteravond nog te horen gekregen dat als ik de championship wel gereden had ik die hoogstwaarschijnlijk gewonnen zou hebben! De judge was naar mn instructrice gewandeld met de vraag waar ik nou was! Dus instructrice zegt: Naar huis want na het akkefietje van zaterdagavond was dr heup alles behalve fijn en kon ze gewoon niet meer! Waarop de judge antwoorde: Wat is dat een goede combinatie en wat rijd ze netjes! Dus ook toen had ik even n fikse blos op mn wangen!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:09

Ik ben stikjaloers :D Als het aan mij lag was ik gebleven in Amerika. Als ik de mogelijkheid zou hebben om er permanent te wonen doe ik dat :j maar helaas is die kans heel klein -O-

voor hoelang zit je daar? :P

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:20

Oh wat leuk zeg! Ziet er gaaf uit, inderdaad heel anders dan de Pleasure die we hier gewend zijn. Tof!
En gefeliciteerd met je overwinningen *\o/*
Wel balen van je heup en je rug zeg, maar wel leuk dat de judge zo positief was. Altijd leuk om te horen is dat :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:29

CL ik volg je al op smoelenboek dus had je update al voorbij zien komen !

Zelf heb ik echt totaal geen verstand van Western dus op je verhaal in gaan wordt erg moeilijk maar wat heerlijk dat je er een lekkere uitlaatklep in hebt gevonden en je ook nog lekker kunt scoren :j

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 14:37

@lifaya: We zitten hier voor minimaal 1 jaar, zijn hier dus in Maart geland en vertrekken als alles hier gefikst is (mijn man werkt voor een chip fabrikant). Kans dat we langer kunnen blijven is dik aanwezig maar ikzelf weet nog niet of ik dat wel ga doen. Heb momenteel nog 2 paarden in Nederland en Duitsland staan en de jongste wil ik western gaan rijden dus heb gekeken of ik m over kan laten komen maar die bedragen zijn ook niet niets dus twijfel alom! Als ik de jongste over zou laten komen dan is het niet zo'n probleem om evt langer te blijven (max is 5 jaar, daarna zou mijn man op een lokaal contract over moeten en dat is niet zo gunstig!).... Mijn dressuur ruin gaat hoogstwaarschijnlijk de verkoop in dus daar word tzt een nieuw en goed tehuis voor gezocht.

@Warboel: Dank je wel! Mn rug is al jaren versleten werk en daar doe ik gewoonweg niets aan.... Doktoren zeggen stoppen met rijden (is hun schuld dat mn rug in de 1e plaats zo geworden is!) en mn fysio is blijven hameren dat ik MOET blijven rijden! Als ik stop met rijden verzwakken mn spieren die naast mn ruggegraat zitten en dan heb ik alleen maar meer last. Mn heup daarintegen heb ik nog niet eerder last van gehad en dus was dat nieuw! Enige nadeel van n slechte rug is dus dat wanneer ik n bok krijg ik meestal enkele dagen uit de running ben.... Deze keer viel het me gelukkig heel erg mee en vandaag kan ik zeggen dat mn heup en rug weer goed aanvoelen :D

Het is idd heel wat anders dan jullie (en ik gewend) zijn maar dat maakt t ook juist zo leuk om aan jullie te laten zien hoe er hier dus gekeken en gereden word met een ander ras :D
Daarom heb ik dit topic ook geopend, om te laten zien dat het anders is....

@A_nouk: hihihi, lang leve smoelenboek ;)
Ikzelf heb voordat ik hier kwam mezelf ook niet echt verdiept in de western, heb enkele mensen western zien rijden in mijn Deurne tijd (en zelf 2 maal op een quarter gezeten maar die was reining getraind) dus zoveel kijk heb ik er ook niet op :D
Ik ben erg blij met deze uitlaatklep en kan mezelf er echt op verheugen als ik weer les heb (wat zometeen dus is ;)). Het scoren had ik totaal niet verwacht! Vooral de eerste proef niet want die ging imo echt zo slecht! Maar schijnbaar viel het mee en ik ben zeer zeker blij met hetgeen we gedaan hebben afgelopen weekend!

Dat is iets dat niemand me afneemt en zowel de rozetten als mn startnummer (waarop Floyd zijn naam op de achterzijde staat) hebben hier in ons appartement al n tijdelijk plekje gekregen... Telkens als ik er langsaf loop moet ik glimlachen :D

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:40

Snap ik lijkt me ook heel gaaf, ondanks dat je wel kunt rijden maar nog niet echt ervaring hebt met western en dan toch met rozetten thuis komt, gaaf ! :D

Sharivb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:44

Je mag erg erg erg trots zijn op jou en Floyd , jullie deden het erg goed *\o/*
en al helemaal goed omdat je nog geen superervaring hebt met western rijden :)

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:47

Wat een geweldig allemaal voor je en leuk om naar die filmpjes te kijken , gefeliciteerd Cubralibre!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 14:55

@Sharivb: Dank je wel! Ik ben supertrots op Floyd! Al helemaal als je nagaat dat ik pas 2 keer er maximaal n half uur op heb gezeten voor zaterdag! Ik was zaterdagochtend stiekum strontnerveus maar toen ik eenmaal de baan in reed verdwenen de zenuwen als sneeuw voor de zon en heb ik genoten!!
De enige ervaring die ik met westernrijden heb is de ervaring die ik hier opgedaan heb dus trotser dan trots ben ik zeker!

@Hobbyhorse: (grappig, mn chaps zijn van Hobby Horse :D) dank je wel!

Sharivb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:13

@CubaLibre : aahh echt :o
ik heb geen ervaring met western rijden , ben er alleen altijd erg geinteresseerd naar aan het kijken als ik mensen dat zie doen *\o/*
Moet wel zeggen , dan ben je een erg snelle leerling denk ik :# :))

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:50

Wat leuk om te zien dat je daar met Morgan Horses aan het werk bent! Ik train ze hier, in Nederland :D ook voor de western. Inderdaad met een wat hogere halshouding t.o.v. een Quarter, maar ik probeer ze toch iets losser in the bridle te hebben en daardoor iets lager in de hals dan ze zelf kiezen, maar wel met ruggebruik. Grappig om zo de verschillen te zien! Heel veel plezier daar en vanaf nu: verslaafd aan westernrijden & Morgans!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 22:54

@Sharivb: Jups, echt!

Ik had voordat ik hierheen kwam helemaal geen ervaring met western rijden en ben dat meer voor de lol gaan doen (en omdat de VS nu eenmaal het land van de western is), waarschijnlijk scheelt t n hele hoop dat ik voldoende dressuur ervaring heb maar zeker weten doe ik het niet ;)

Volgens mijn instructrice ben ik een snelle leerling en heb ik er oog voor, ik zit dan ook graag gewoon langs de kant te kijken naar hoe de paarden getraind en gereden worden. Ikzelf pik daar denk ik meer van op dan wanneer ik erop zit :D

@Krista: Wat leuk dat jij ze in Nederland traint! Zoveel zijn er niet meen ik.....

Ik rijdt ze hier zoals me geleerd word en hier moeten ze dus echt in the bridle lopen...

Verslaafd aan westernrijden ben ik al, verslaafd aan Morgans begint te komen al ben ik ook erg fan van Hank de paint op stal (die ik vandaag dan ook weer even in training heb genomen ;)).

Floyd is cool en moet bekennen dat er op stal nog wel meer erg gave Morgans staan waarvan er eentje de 1.70m wel aan tikt (en dat is echt groot voor een Morgan!).

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:33

Kom aanwaaien vanuit het USA topic en heb verder geen idee van Western rijden, maar vind het erg erg leuk en vriendelijk uitzien! Kan wel zien dat je een dressuur achtergrond hebt, je zit zo netjes en stil! :D

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 13:31

:D

Ik heb ook echt nog niet zoveel ervaring met western rijden hoor MacavityL ;)
Toevallig had ik het ook al met mijn man over het feit dat ik op de video's echt wel mn dresuur achtergrond kan zien... Vooral in vergelijking met de andere in de ring.

Dank je wel!

Sharivb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:09

Ja je dressuurachtergrond zie je idd ,
ben je vanplan nog wedstrijden te doen binnenkort :# ?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 17:55

Denk het niet.... Vanaf volgende week woensdag krijgen we 4 weken lang logees en daarna ga ikzelf voor bijna n maand naar Nederland terug.
Tegen de tijd dat ik dan weer hier ben zal ik misschien met een beetje geluk nog 1 show in het seizoen mee kunnen pikken want het seizoen eindigt ergens half Oktober, daarna zijn er nog wel enkele shows maar lang niet zoveel meer als nu het geval is.

Maar gemiddeld heb ik 2 tot 3x per week les die ik geregeld laat filmen om mijn vooruitgang EN mn foutjes te zien en ben erover na aan het denken om mn lespaardje Hank te gaan leasen, hij word mede door zijn karakter bijna niet ingezet bij lessen omdat hij niet de makkelijkste is en laat ik dat nu juist leuk vinden!

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:28

Wat kan jij netjes zitten zeg!!
Wel gaaf om te zien

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 06:38

Looking good _/-\o_
Wat een verschil in spanning bij Floyd in de groep en bij Floyd in zijn eentje.
Mooi debuut zo van jou en wat top van zo'n ervaren paard te mogen leren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 07:02

Gaaf hoor! Gefeliciteerd met je linten!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 15:27

@Mliiesje: :o en thanks!

@janouk: Thanks! Het verschil in spanning die op de filmpjes te zien is was ook wel licht te voelen maar ik had dus echt niet verwacht dat hij ineens de lucht in zou gaan ;)

Ik ben nog steeds erg blij dat ik zo'n fijn leerpaard onder mn kont heb gekregen en blij met hetgeen we bereikt hebben want ik was lichtelijk blanco naar de show gegaan.... Meer zo van: Ach, ik kan iig zeggen dat ik dat gedaan heb :D

@troi: Thanks! Was en erg gave ervaring! Ben nog steeds in de wolken te vinden ;)

Sharivb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:05

ahh , spijtig dat je geen wedstrijden meer gaat rijden :)
Ik hoop dat je nog veel bijleert , zodat je het nog beter gaat doen :#
misschien moet je binnenkort een filmpje online zetten hier *\o/* ?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:12

Wat leuk!
Ik ken de Morgan weer via Krista, gaaf ras vind ik.
Veel plezier nog!