[WN] Mijn 4e westernles ever!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Mijn 4e westernles ever!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 15:25

Hallo,

Ik als dressuurmiepje.... Jaja jullie lezen het goed! Dressuurmiepje zoals ik altijd ben geweest, is niet meer een dressuurmiepje maar een cowgirl in wording :D

Het verhaal van mijn overstap:

In Maart zijn mijn man, onze hond en ik voor minimaal 1 jaar vertrokken naar de VS, mijn man moest hierheen voor zijn werk en tja, dan kan ik niet achterblijven hé....

Eenmaal hier besloot ik dat ik toch echt de engelse rijstijl niet door wilde zetten als je in het land bent waar de western vandaan komt.... Toen kwam de lange zoektocht naar een stalling waar ze westernles geven voor dummies want tja, ik kan wel rijden (heb toch alweer 26 jaar ervaring en menig "dressuur"paard/pony zadelmak en ingereden) maar de western is toch net allemaal net wat anders dan ik gewend ben.

Uiteindelijk zijn we bij een stalling terechtgekomen waar ze naast enkele Paints voornamelijk Morgan horses hebben waarmee ze 4 verschillende rijstijlen rijden. Een daarvan is western, de andere zijn saddleseat, hunt en harness. De eigenaren zijn schatten van mensen en dus was de keuze snel gemaakt en zijn we naar ons 1e bezoek niet eens meer naar de overige 3 stallen wezen kijken.

Bij onze 1e les werd er mij verteld dat ze voor mij een paint klaar had staan die ondanks dat hij een ruin is behoorlijk wat merrie trekjes had en een alfa is die dus niets voor niets geeft en menige beginner schrik heeft aangejaagd door tegen het hek te schoppen omdat hij geen zin had om te luisteren.... Als je dan mijn achtergrond weet (versleten rug, dubbele rughernia gehad en dubbele nekhernia gehad etc) en dan erbij optelt dat ik dus al vanaf begin Febr niet meer op een paardenrug gezeten heb (begin Febr is mijn eigen dressuur ruin vertrokken naar zijn leaser) dan kan je je dus misschien wel voorstellen dat ik even moest slikken en dat de zenuwen door mn lijf gierden!

Tegen de tijd dat ik opgezadeld en wel was waren mn zenuwen zo goed als weg want wat een lief paard is die paint zeg!

Goed, eerste les was wennen, 2e les ging al wat beter (mede doordat ik dus met een spoortje ben gaan rijden (overigens is het spoortje waarmee ik rij een Nederland impuls spoortje)), 3e les was weer wat beter al was de temperatuur echt killing (30+ graden). Gisteren mijn 4e westernles gehad en ik had iemand meegenomen om te filmen, zo kan ik zien hoe ik zit, hoe hij op mijn hulpen reageert en hoe snel we samen verder komen! Het filmpje is geen hoogstandje maar geeft voor mezelf wel een mooi beeld en daar ben ik blij mee!

Voordat we naar het filmpje gaan wil ik even wat informatie verstrekken over het paardje dat ik momenteel rijd....

Naam: California Midnight Hank
Roepnaam: Hank
Ras: Paint
Kleur: vos bont
Leeftijd: weet ik niet precies maar over de 13 is hij zeker al
Hank is zowel engels als western gereden wat de overgang voor mij net iets makkelijker maakt.
Op het filmpje zie je dat ik soms even met 2 handen rijd, dit is omdat Hank niet meteen netjes in de aanleuning wil gaan lopen, op het moment dat ik overga van 1 hand naar 2 handen zoekt hij meteen de aanleuning op en kan ik weer netjes terug naar 1 hand.

Ik heb expres geen muziek onder mijn video gezet zodat jullie gewoon kunnen horen wat er gezegd word en hoeveel er gekletst word ;) ). Er word op een gegeven moment gesproken over een Morgan die hunt gereden is en die ze om willen scholen naar de western en dat ze mij daar op willen zetten, als ik het dan nog steeds leuk vind dan ben ik vrij om evt mijn eigen 3 jarige (NRPS'er die ik zelf gefokt heb en nu nog in de opfok in Duitsland staat (foto's in mijn profiel)) deze kant op te halen want die wil ik graag western gaan beleren en ik zou dat graag met de hulp van mijn huidige instructrice willen doen omdat mijn gevoel helemaal goed zit bij haar!

Na het uploaden van de film zag ik dat er bij de aftiteling wat verkeerd is gegaan maar dit kan ik niet meer veranderen dus mijn excuses daarvoor!

Opmerkingen en tips zijn uiteraard meer dan welkom maar houdt t netjes en bedenk dat dit MIJN 4e les is in de western en dat ik WEET dat er nog veel te doen valt maar dat komt wel goed! Ik heb les van een heel ervaren instructrice die rete enthousiast is en waarvan ik veel ga leren (en waarschijnlijk in n best korte tijd)!

Ik heb toestemming om dit te delen, juist omdat ik graag de mensen in NL wil laten zien wat ik zoal doe in mijn tijd hier (heb geen werk :D). Ik ga vanaf volgende week 2x in de week lessen.

filly

Re: Mijn 4e westernles ever!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:57

wauw ziet er al goed uit hoor. ik vind wel dat je hem constand kort hebt. hij kan niet zakken met zijn hoofd zeg maar. maar als ik de beschrijfing van hank zo hoor is dat ook niet een heel goed idee omdat hij je nog heel erg de baas probeert te zijn.

voor een 4e les vind ik het er al super uit zien.
ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 20:25

Thanks filly!

De 1e 2 lessen liep hij zowat sterren te kijken (in de 1e meer dan in de 2e), de 3e les zijn we begonnen met hem meer naar de aanleuning te rijden, dit houdt dus in dat ik halve ophoudingen moet maken (in principe met 1 hand) en m met mn been naar het bit toe moet rijden waarna hij moet leren om daar te blijven, als hij dat knopje omzet en netjes in de aanleuning blijft kan ik m wat meer ruimte gaan geven voor zodat hij wat lager ingesteld kan worden...
Hij mag nog iets langer en iets lager maar niet teveel, volgens mijn instructrice rijdt ik m erg netjes en heb ik er zelfs al 2x een show jog uitgereden *trotse blik* dus als zij zegt dat ik het goed doe dan neem ik aan dat dat ook zo is...

Ben echt n leek mbt de western dus ik hoop veel te leren in de aankomende maanden :D

Overigens even geen idee hoe ze deze vorm van rijden hier noemen want deze soort western is echt wel anders dan dat ik gewend ben om te zien in Nederland (mental note voor mezelf: Straks even navragen als ik weer terug naar stal ga! Ben nu even thuis om de foto's van deze ochtend op mn laptop te zetten).

Maar voor de 4e les vind ik het zelf best netjes, ook gezien het feit dat ik voordat ik hier kwam misschien 2 maal op een quarter horse gezeten heb (vroeger op school :D).
Volgende week dinsdag en donderdag weer les gepland staan (en dat word zwaar afzien want ze voorspellen hier nu voor volgende week n graad of 35) en ik zal eens kijken of ik dan ook iemand kan vinden die wil filmen, is denk ik wel leuk om de veranderingen/verbeteringen en de vooruitgang te zien.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:54

Een beginnende westernruiter rijdt op een snaffle en 2 handen.. Niet op 1 hand met constante druk en constante aansporing.
Je paard hangt tegen je benen, loopt helemaal niet recht.
Als je hem daar op 5:40 omdraait. Die nek strekken, mond open, allemaal protest. Hij draait gewoon een rondje, helemaal niet de bedoeling van de oefening.

Voor mij is dit niet de western waar ik zo van hou..
Sorry voor de negativiteit maar van zulke lesgevers zou ik ver weg lopen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:09

Sorry, maar ik ga hier 100% mee met Kirr. Je rijdt hem met constante druk, een heel zwaar bit, en hij loopt niet in balans en met veel verzet (wat niet zo raar is, gezien de manier waarop hij blijkbaar gereden wordt). Het paard oogt totaal niet nageeflijk en erg stijf en stug. Door hem op die manier te rijden maak je hem keihard in de mond, en dat wil je met western echt niet.
Ik houd hier ook niet van. :n

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:09

eens met kirr.
Zo zonde dat mensen bij een westernpaard alleen aan een hand denken en koppie naar beneden. Het is net als in de dressuur, nageevelijkheid e.d. zijn de eerste lessen geen doel, dat moet een gevolg zijn van goede ruiterkunsten. De basis moet eerst goed zijn. Krijg bij het lezen van je post ook het idee dat je zo snel mogelijk zo goed mogelijk wil zijn. Accepteer dat iets goed! leren tijd kost. :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:27

Ik vind mezelf zeker nog niet ervaren op het gebied van westernrijden, maar deze manier van rijden is niet hoe ik het nu aangeleerd krijg en geeft ook niet het "plaatje" zoals een westernpaard zichzelf zou moeten dragen.

Helaas lastig voor jou, jij bent afhankelijk van waar je lest en hebt weinig vergelijkingsmateriaal, maar deze constante strakke aanleuning (vergis je niet in de inwerking van dit bit) en continue drijvend been heeft weinig van doen met westernrijden. Daarnaast is jouw handhouding (zowel met een als twee handen) ook nog steeds dressuurgerelateerd. Een brug maken met twee handen zal ook niet lukken met deze te korte gesloten teugel.

Zoals ik het leer zijn de aanleuning en drijvende hulp slechts een korte factor om aan te geven wat jij wil en ter correctie als het paard uit zichzelf deze oefening weer loslaat. De ondersteuning die je in de dressuur vrijwel continue biedt, moet je hier juist loslaten.

Je bent daarbij ook afhankelijk van het paard waar je op zit, maar ik zie jou geen goede instructie krijgen hoe je hiermee om moet gaan om jezelf en het paard dit goed aan te leren.
Ik snap eerlijk gezegd wel waarom dit paard zich zo spant. Een paard kan best zowel engels als western gereden worden, maar dan moet de scheidingslijn erg duidelijk zijn. Nu is het een mix van beide en komt dit paard op het westerngebied in elk geval niet ten goede.

Je zegt zelf ook al dat het een andere manier van westernrijden is die hier onbekend is, wellicht zit ik er helemaal naast en is deze stijl inderdaad een zijtak die ik niet ken? Maar als het een zelf gecreeerde stijl is doordat ze eigenlijk van alles wat willen bieden dan pakt het in dit geval niet fijn uit.

Wil je verder gaan met western en je paard zelfs naar Amerika halen om hem daar te laten beleren, dan is mijn advies om toch verder te kijken in de omgeving naar een stal die zich alleen richt op western en jezelf wat meer te verdiepen in het westernrijden en naar aanleiding daarvan een keuze te maken.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:36

De handhouding maakt op zich niet zoveel uit. Je wilt niet weten waar ik met mijn handen overal zit als ik aan het trainen ben :D
Ik denk ook niet dat het paard zich zo spant omdat de scheidingslijn tss western en engels hem niet duidelijk is. Een paard maakt daar immers geen onderscheid in, en de basis is voor het grootste gedeelte gelijk. Je streeft naar een soepel en nageeflijk paard, in beide takken. Vragen en nageven.
Het spaard spant zich omdat de TS hem constant in het bit drijft, maar hem tegelijkertijd vast houdt. Ik zie geen soepele handen ! Het paard wordt niet losgelaten. Het paard gaat in verzet, wat logisch is.
Nee, hier zou ik geen paard willen laten beleren.
Ik zie trouwens ook nergens een show-jog. Wel een sjokkend paard die zijn rug vasthoudt.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:51

Ik wil toch even reageren. al dan niet over jou ts. maar op de rest van de mensen op dat filmpje die ik met paarden bezig zie. allemaal zo scheef als een banaan, gespannen..

voor de 4e les doe je het echt leuk! probeer echt los te laten.. ik ben oook op en top dressuurruiter, maar mijn paarden krijgen gewoon ruimte als ze lopen waar ik wil hoor! :) al is dat een nano-seconde, die ruimte krijgen ze!

ga vooral door! superleuk deze ervaring!

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:57

Ik weet niet veel van western ben ook pas net aan het lessen.. maar ik ken wel mensen die er echt verstand van hebben die eigenlijk altijd zeggen vragen , reactie en gelijk los laten. Ik zie jou constant spanning hebben in je handen en constant drijven. Ik zie een paard met veel spanning die scheef loopt in de jog.

Dit is wat ik geleerd heb en wat ik zie verder kan ik er niks over zeggen. De basis van de dressuur en western is uiteindelijk het zelfde vragen en los gelaten lang en laag.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:11

Ik ga met de rest mee, ik zie alleen maar spanning bij het paard en heel scheef.
Toch respect dat je zo je best doet. Je zit netjes! Maar nog wel als een dressuurmiep :o mij is altijd geleerd om onderuit te zitten alsof je in een stoel zit.
Hoe groot is het paard eigenlijk? Hij oogt best groot

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 16:08

Iedereen bedankt voor de reacties, zoals ik al aan heb gegeven heb ik geen verstand van de western en denk ik dat deze tak hier echt anders is dan in Nederland... Er zijn hier nl ook shows waarop ook op deze manier gereden word (wss dan net wat anders als ik het momenteel doe).

@Kirr: die constante druk valt wel mee hoor, ik doe vaak mn hand wat meer naar voren om hem juist iets meer lucht te geven n probeer steeds iets meer lengte te krijgen in mn teugels. Kwa aansporing doe ik veel minder dan ik gewend ben TENZIJ hij ineens bedenkt terug te willen vallen OF tegen 1 van mijn 2 benen te vallen.
De keertwending om de achterhand was voor mij de allereerste keer dat ik dit deed en zowel mijn instructrice als ik zeiden tegelijkertijd dat dit te snel was waardoor hij inderdaad in verzet kwam. Helaas de keer daarna dat ik dit probeerde ging het al beter (zonder verzet) maar dit is niet gefilmt.

Het scheef lopen komt omdat hij EN scheef is EN ik er mss net wat teveel aankom met mn been... Laten we even vooropstellen dat dit dus een lespaard is, eentje waar in principe ook beginners opzitten en waarvan ook enkele mensen schrik hebben gekregen, en dat ik nu 1 van de 4 ruiters ben die hem rijden.

Dat jij er niet van houdt kan ik me voorstellen maar ik loop niet weg van deze instructrice (maar goed, ik weet dan ook dat ze zelf veel wereldkampioenschappen heeft gewonnen en deze stal als een goede stal hier in de omgeving bekend staat).

@sevke: Die constante druk valt reuze mee hoor zoals ik hierboven ook al geschreven heb. Ik zit er pas voor de 4e keer op en ja hij is wat stug dat geef ik meteen toe MAAR ik kan je ook vertellen dat hij al vele malen minder stug en stijf is als hij op mijn 1e les was! Uiteraard zien jullie dat niet maar ik hoop snel weer een filmpje te hebben waarin jullie wel degelijk n vooruitgang gaan zien.
Hard in de mond is hij niet, hij is erg zacht in de mond....

@gekvanfleur: Wie zegt er hier dat ik alleen maar aan de hand en koppie naar beneden denk? Sterren kijken (zoals hij de eerste 2 lessen deed) is anders ook niet goed.... Ik wil absoluut niet zo snel mogelijk zo goed mogelijk zijn! Wil alleen graag leren en kijken waar ik kom MAAR het belangrijkste is het plezier wat ik weer heb... Daarom wil ik ook geregeld filmpjes laten maken zodat ik vooruitgang en foutjes (want die zijn er zeker) ga zien, herkennen en er aan kan werken om te verbeteren.

@Grit: lees even bovenstaande antwoorden over de aanleuning en mn beenhulpen (sorry, scheelt mij behoorlijk wat type werk ;)). Hier moet bijv mijn man zijn teugels ook heel anders vasthouden dan ik dat moet dus ook daar zit schijnbaar een verschil in....

Ook een goed dressuurpaard moet door blijven lopen zonder dat je m constant aan moet blijven drijven (mijn kwpn'er loopt nl ook door zonder dat ik drijf) dus ik denk dat het beeld wat vertekend.

Dit is geen zelf gecreëerde stijl want ook op shows lopen ze zo, en dat geld voor de Quarters, de Paints en de Morgans die er hier veel zijn. Dit is NIET zomaar een stal maar een stal die kwa wedstrijden en ervaringen erg hoog aangeschreven staat. Hebben al meerdere wereldkampoenschappen op hun naam weten te schrijven (zowel met Morgans als met Quarters/Paints).

Over je opmerking over het naar hier halen en het stallen van mijn 3 jarige ga ik even niet op in... Is een gedachte waar ik mee loop en dus nog helemaal niet zeker dat ik dit ook daadwerkelijk ga doen, hij geniet nu nog volop van zn vrijheid ;)

@savke: Ik drijf m niet constant in het bit om m dan ook nog eens vast te houden! Hij word wel degelijk losgelaten als hij nageeft! Zoals ik al aan heb gegeven staat niet alles op film maar zal bij mn volgende les even aangeven dat ze juist die stukken op de film moeten zetten! De show jog heb ik er in mn 3e les uitgeredem en die was wel op n losse teugel MET goede balans en opwaartse beweging ZONDER dat hij wegliep oid. Ik heb ook nergens geschreven dat ik die er deze les uitgereden heb ;)

@femo: Tja, scheef als een banaan, hier zijn bepaalde dingen gewoonweg anders dan ik gewend ben.... Overigens waren 2 paarden eigen paarden en de andere lespaard dus zoveel kan ik daar niet over zeggen.

Ik probeer mn best te doen en vind t voor mijn 4e westernles echt niet zo verkeerd, ja er valt genoeg te spijkeren aan mijn houding, mijn ontspannenheid etc. maar dat komt wel goed! Mijn dressuurpaard thuis krijgt ook meer dan genoeg ruimte en ik hoop dat ik Hank eerdaags met n lossere teugel kan gaan rijden want dat is wat ik altijd gezien heb van westernrijden, nu is dit net wat anders maar dat wil niet zeggen dat ik niet aan het kijken ben waar ik kan komen met hem! Hank krijgt ook echt wel ruimte van mij, die lucht heeft hij ook echt even nodig MAAR hij is echt niet de gemakkelijkste om te rijden (staat al eerder beschreven) en ik doe mijn best.

De ervaring is superleuk en ik ga ook lekker door :D

@EJuniorJoost: In deze tak (zoals ik het begrepen heb) is het niet zo dat ze echt lang en laag moeten lopen maar net iets langer en wat lager dan de dressuurpaarden in NL. Zal volgende week wel eens vragen hoe ze dit hier precies noemen (ben dus niet meer naar stal geweest omdat het gisteren hier flink gestormt heeft).

@MissYvette4U: Ik ben al bezig om m rustigaan iets rechter en van mijn benen af te krijgen maar dat ga ik niet zo 1,2,3 voor elkaar krijgen :)
Ik moet dus wel gewoon rechtop blijven zitten maar minder strak worden... na n lange tijd als dressuurmiep is dat best moeilijk om ineens ook dat te veranderen... Ik doe iig mn best :D

Uhm, hij is niet echt heel groot hoor (ik ben iig 1.71m)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

even wat foto's toegevoegd van mij en Hank en van wat andere dames die hier dus al jaren zo rijden als wij nu leren (en allemaal met succes op wedstrijden gemiddeld in de top 3 eindigen). Ja deze foto's mag ik posten want heb daar toestemming voor!

Morgan die 3 maal wereldkampioen is
Afbeelding

Cremello Paint (ouders zijn beide Paint maar deze dame is bij de maak vergeten vlekken aan te vragen :P )
Afbeelding

Morgan die 2 maal wereldkampioen is
Afbeelding

Morgan die dus een keerwending om de achterhand uitvoerde zoals het de bedoeling is...
Afbeelding

Even ter verduidelijking: Het is niet zo dat ik meteen in de verdediging spring want met een aantal van jullie opmerkingen kan ik wel degelijk iets! Enige dat wel zo is is dat ik soms vind dat Bokt (in het algemeen) heel snel wat negatief kan reageren en dat een topic dat geopend is om te laten zien wat ik aan het leren ben (met nadruk op leren!) ineens omslaat in een topic waarin ik geen zin meer heb om te reageren. Dat is niet waarom ik m geopend heb en ik hoop dat het dan ook netjes kan blijven gaan.... Ik neem de opmerkingen en enkele tips mee naar mn volgende les en ga er mee aan de slag, meer kan ik niet doen! Ik moet gewoon helemaal omschakelen van engels naar western en dat gaat nu eenmaal niet in 1 keer :D

wat ik meeneem naar mijn volgende les:

iets meer lucht proberen te geven kwa teugelvoering
minder met mn been eraan zitten
rechtrichten

Tips zijn uiteraard nog steeds welkom! Maar dat ik volgens enkele met teveel been en teveel druk op de teugels rijdt weet ik nu iig en dat hoeft dan ook niet steeds herhaald te worden :D

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:14

ahh! ik bedoelde er niks mee hoor! :) vind wederom de paarden allemaal niet echt lekker lopen (op de foto) echt oordelen kan ik niet :)

verder gewoon lekker doorgaan joh! komt vast helemaal goed!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 16:22

Was ook niet negatief bedoeld....
Ik ga ook lekker door en komt ook vast wel goed.... Belangrijkste is dat ik het naar mn zin heb en dat heb ik :D

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:26

CubaLibre schreef:
Was ook niet negatief bedoeld....
Ik ga ook lekker door en komt ook vast wel goed.... Belangrijkste is dat ik het naar mn zin heb en dat heb ik :D

Top hoor! ik kijk uit naar je volgende topic!

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:34

Het meeste is al gezegd, ga ik verder ook niet meer op in.
Snap wel dat jij gewoon doet wat je instructrice zegt hoor ;)

De teugels vind ik wel erg kort. Ik snap dat je (zeker in het begin) wat meer contact wil hebben met het paard. Maar ik denk dat als je de teugels losser laat je alsnog genoeg contact hebt

Vind de anderen nou ook niet echt geweldig. Voor zover ik dat kan zien op de foto's. Zie daar ook dingen in terug die jij ook (nog) hebt. Maar zoals ik al zei als dat zo is aangeleerd...

Maar lekker doorgaan! Succes! :D

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 16:50

Het doel voor mezelf is ook om uiteindelijk wat minder druk op de teugel te gaan hebben maar daar werken we aan... Paardlief is gewoon n draakje die heel goed weet wat er van hem verwacht word maar het niet zomaar doet :D Dat gezegd hebbende wil ik wel even vermelden dat ik juist dit trekje van hem erg leuk vind!

Ik doe idd wat mijn instructrice zegt, zij weet vele malen beter hoe en wat... De meiden op de foto's rijden hun hele leven al op deze manier en rijden allemaal shows en met winst (afgelopen show (vorige week) zijn ze thuis gekomen met 4 1e plaatsen, 2 2e plaatsen, 3 3e plaatsen en daarnaast kwamen ze met 2 nieuwe trainingspaarden terug :D).

Ik ga ook lekker door, je bent per slot van rekening nooit te oud om te leren ;) .... Thanks!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:57

Ik ben wel heel benieuwd welke discipline er gereden wordt, het plaatje is echt volkomen anders dan de youtube filmpjes van de wereldkampioenschappen reining en pleasure waar ik wel eens naar kijk. Met een vooral veel lagere hoofdhouding en veel meer teugellengte.
Daar bedoel ik trouwens niks negatiefs mee hoor

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 17:11

Ook niet negatief opgenomen troi :D

Ik zal volgende week even navragen hoe ze deze vorm van rijden noemen en ik zal ook eens gaan kijken naar filmpjes van shows die hier gegeven worden (of morgen als we zelf gaan kijken op een show even filmen ;)).

Ook ik ken deze vorm van rijden niet, ken ook alleen maar de vorm/takken die je in NL veel ziet dus was dit voor ons ook even wennen en helemaal nieuw...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:50

je hebt western en western...

als je serieus (wedstrijd gericht uiteindelijk) western wilt leren zit je in het beste land. ga dan wel naar een stal waar ze gespecialiseerd zijn in western (wellicht een bepaalde discipline zoals pleasure of reining) en ga daar rijden.
ik weet niet wat ze graag zien bij de morgans maar dat beeld strookt totaal niet met wat men in de 'reguliere western' (quarters/paints/appaloosas) wil zien.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:58

Ik ga hierin mee. Ik vind de morgans ook niet lopen zoals het bij een quarter verwacht wordt, met die opgerichte halzen. Maar ik heb van morgans 0,0 verstand, dus misschien moet het wel zo.
Tip om je paardje beter recht te richten : veel zijgangen rijden. Renvers, travers, Sb,...Let er dan altijd goed op dat je de schouder goed meeneemt, want dit paard lijkt me erg stug.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 14:46

Ik hoef niet op zoek naar een andere stal, deze stal staat in de wijde omtrek bekent als een van de beste (en dat is ook wel te zien aan de trainingspaarden die er op stal staan ;))... Heb voordat we gingen kijken behoorlijk wat research gedaan dus dat zit wel goed. Wat ik voor ogen heb is gewoon plezier hebben en wat andere dingen leren. Het hoeft voor mezelf niet helemaal perfect te zijn want ik heb iig in Nederland geen wedstrijd ambities (heb ik al jaren niet meer, reed zo af en toe een dressuurwedstrijd om mn paard wat ervaring op te laten doen maar voor mezelf hoeft t niet zo).

Wij zijn afgelopen zaterdag naar een show geweest hier n uurtje vandaan, daar liepen zowel Quarters/Paints als Morgans rond en voor mezelf is er heel wat duidelijk geworden! De Morgans worden inderdaad ook western gereden maar hoger ingesteld dan dat een Quarter of Paint word gedaan, daar ligt dan ook meteen het punt waarom er van ons verwacht word zo te rijden!
Mijn instructrice wil ons graag op de Morgans verder gaan laten leren maar dan moeten we de basis dingen wel leren op paarden die wat relaxter zijn (Morgans zijn net wat heter) en dus is dat de reden dat we op onze Paint paardjes op deze manier leren rijden.

Echter heb ik gezegd dat ik niet perse op een Morgan hoef (wil het wel een keer proberen maar Hank heeft nu eenmaal een stukje van mijn hart gestolen) en dat ik wel graag (mocht die tijd er komen) eens een wedstrijd zou willen rijden. Nu blijkt Hank dus flinke ervaring te hebben met wedstrijden lopen maar word hij niet meer uitgebracht omdat hij dus een handleiding heeft waarbij er tot nu toe niemand was die m kon uitbrengen. Ik mag dus over een tijdje met Hank op wedstrijd.... Wat dan weer wil zeggen dat de manier waarop ik nu rijd iets aangepast zal gaan worden (dus wat meer naar het langer en lager).

Morgen heb ik weer een les gepland staan en was voor mezelf al wel aan het denken om dan inderdaad dingen als SB, travers, renvers etc mee te gaan pakken zodat hij steeds iets rechter gaat worden... Zijn schouder is af en toe nog wel een probleempuntje maar dat zal ook wel goed gaan komen, voor nu is het plan om m gewoon wat soepeler en meer op mijn hulpen te krijgen.

We zijn er nog lang niet maar ik heb wel een doel voor ogen... En uiteraard is het plezier dat ik heb voor mezelf het allerbelangrijkste!

Word dus vervolgt :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:54

Ja, maar wat wij ons allemaal afvragen : wedstrijd wàt ? Reining ? Pleasure ? Horsemanship ? Ik kan zo direct geen discipline bedenken die bij deze plaatjes hoort.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 18:33

Ik heb volgens mij toch duidelijk geschreven dat ik vanaf nu anders zal gaan trainen, met meer lengte in de hals en hoofdhouding.... Dus als ik het zo bekijk ga ik dan meer richting de western pleasure of althans dat is de kant die me wel het meeste aanspreekt.

Ik weet dat t betekend dat ik totaal anders moet gaan rijden en dit is allemaal al besproken met mijn instructrice... We gaan eerst maar eens lekker trainen en zien dan wel waar het schip strand ;)

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:29

Wauw gaaf hoor !!! ik doe het je niet na , ik vind het er na vier lessen echt netjes uitzien...
moet wel eerlijk zeggen dat ik geen verstand van western heb maargoed neem aan dat diegene van wie je les heb prima weet wat ze doet en zegt ....

gaaf dat je Dazzle straks ook western wil beleren... dat is vast de eerste du bois die western gaat lopen :D hihi
ben benieuwd naar de vervolgtopics !