[WN] Quarterkruising Doesie in de les van Paulette

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Quarterkruising Doesie in de les van Paulette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 11:49

Hoi allemaal :)

Vorige week is Paulette Zorn weer eens langsgeweest bij ons. Een keer in de maand volgen we les bij haar, en nu werden we weer goed aan de bak gezet.

Doesie is een kruising Quarter x onbekend van inmiddels net vier jaar oud. Ik rij hem sinds ongeveer oktober vorig jaar, en sindsdien zijn we samen bezig met de basis van de western. Tot die tijd reed ik altijd Engels en hij was toen net ingereden.

Een paar maanden terug heb ik ook een topic van ons geopend, en aangezien er nu weer heel fijn foto's van ons gemaakt waren wilde ik graag laten zien hoe we in de tussentijd weer vooruit zijn gegaan :D

Twee maanden terug reden we er zo bij:
Afbeelding

Inmiddels zijn we, denk ik, al een hoop verbeterd, en ik ben erg trots op hoe we nu rondrijden. Het is allemaal niet perfect, maar het voelt als een grote vooruitgang.

Afbeelding

Afbeelding

In draf vindt hij het nog wel eens moeilijk om zijn hoofd te laten zakken, dus dan wil hij zich nog wel eens vanuit de hals opdrukken.

Afbeelding

Afbeelding

Maar soms durft hij zich toch ook al hele fijne stukjes te laten zakken, en dan is hij ontzettend fijn te rijden; dan laat hij los van voren en begint hij van achteren heerlijk actief te lopen.

Afbeelding

Paulette is met ons met twee dingen bezig geweest deze les. Het eerste puntje was zijn soepelheid in zijn lichaam. Daarvoor vroeg ze ons om oefeningen te doen met binnen- en buitenstelling. Achtjes rijden zonder van stelling en buiging te wisselen, bijvoorbeeld. Dat vonden we allebei best wel moeilijk, dus dat is mooi huiswerk voor ons om mee bezig te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Het tweede puntje is de galop. Hij heeft de neiging om tegen mijn been in te komen en die te negeren. Dat doet hij zowel met turns om de voor- en achterhand, sidepass, maar dus ook bij de galop. Wanneer ik dan doorvraag wordt hij een beetje bozig, en als ik een tik met de zweep geef krijg je zulke charmante bokjes:

Afbeelding
:')

Als hij eenmaal galoppeert is er geen probleem, maar hij vertikt het regelmatig om aan te springen. Ik was bang dat hij wellicht ergens vast zat, maar Paulette diagnosticeerde het gewoon als lak hebben aan mijn been :') dus ik heb groen licht om hem flink door te pakken als hij weer gaat kloten. _O-

Ik heb geen behoorlijke foto's van de galop, helaas, maar uiteindelijk is het wel gelukt. De keer daarna dat ik ben gaan rijden ging het al een stuk beter.

Filmpje heb ik trouwens wel... wat ik van Paulette moest doen was eerst een turn om de voorhand, en direct daarna aangalopperen.

Hier weer even stappen; tussendoor even op adem komen:
Afbeelding

Uitdraven:
Afbeelding

En uitstappen:
Afbeelding

Tja.. en dan ben je moe
Afbeelding

En weer terug bij stal :D
Afbeelding

Dat was het weer. Ik sta open voor alle rijtechnische tips en andere feedback en reacties! :D

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:55

Wat een ontzettend leuk paard!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:05

Wat een onwijs leuke kruising!!
Vind het rijden er heel relaxed uit zien!

Sadira

Re: Quarterkruising Doesie in de les van Paulette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 12:32

Ja leuk beessie he :D ik vind hem ook leuk.

Haha, zo relaxt voelde het anders niet _O- moest flink hard werken van Paulette!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:38

Je paard ziet er in het ieder geval relaxed uit :+

Brittxxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:11

Wat een aansprekend lief hoofdje heeft je paard! <3 Fijn beeld om jullie zo samen te zien.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:42

Wat een verbetering al weer om te zien! :D

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:48

Wat een verandering! Ziet er goed uit :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:52

Ik kijk altijd eerst de foto's en dan de tekst, dacht dat het 2 verschillende paarden waren. :')

Maar wat een verschil! (rijden geval :'))

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:52

Zo dan, is dat hetzelfde paard? :wow: Wat een vooruitgang zeg! Super!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 20:46

Ja da's echt hetzelfde paard :') Op de eerste foto was hij bezweet en had hij nog een donkerdere vacht :=

Vind het wel een leuk complimentje, dank jullie wel! :o

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:13

Echt heel goed hoor! Is echt gigantisch verbeterd. Heel goed gedaan +:)+
Toevallig vandaag nog op m gereden, en hij reed echt fijn! Leek wel een ander paard joh, hij reed gewoon helemaal anders :') zowel in de gangen, als in de gevoeligheid van de hulpem, als in de ontspanning. Het ziet er dus niet alleen beter uit, het IS gewoon echt veel beter. Top!

En is dat echt mijn stem op dat filmpje.. Verschrikkelijk :')

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 21:16

Oh wat leuk dat je op hem gereden hebt *\o/* Ik ben echt blij dat je zo fijn op hem hebt kunnen rijden, want je vond hem nooit echt wat volgens mij he _O- Super dat dat zo verbeterd is, vind ik ook leuk voor jou.

Ja, hij gaat echt vooruit he :D Zo gaaf om te zien. Moet jij hem niet gewoon gaan rijden straks, haha? :P Paulette vond hem volgens mij wel geschikt voor dingen als reining enzo.

:') Ja dat ben jij haha.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:21

Leuk!

Ps hij is een kruising quarter (pa) x halfingerxpaint (ma) ;)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 21:30

Oh, ken je hem/zijn ouders? :D Wat leuk. Ik weet dat de eigenaresse van Doesie er wel meer van weet wie zijn ouders precies zijn, maar ik had geen idee.
Dat zijn vader de quarter was wist ik inderdaad wel :D
Laatst bijgewerkt door Sadira op 03-07-14 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:30

Wat goed !!!!! Heerlijk he om zo samen aan de gang te gaan en te leren :)
Wel n tipje voor jou, probeer je hoofd niet te kantelen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:33

Aleeneh schreef:
Oh, ken je hem/zijn ouders? :D Wat leuk. Ik weet dat de eigenaresse van Doesie er wel meer van weet wie zijn ouders precies zijn, maar ik had geen idee.

Yep :D Duncan is van mij geweest hiervoor.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 21:33

:') Dank je voor de tip, Mondy. Ik doe dat al jaren, ook gewoon in het dagelijks leven als ik niet op het paard zit, en ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er aan moet doen. Ik kantel hem altijd naar rechts, volgens mij. Ik moet er wellicht gewoon goed aan denken - maar nu ik dit type besef ik me dat ik mijn hoofd ook al gekanteld heb _O- Ben gewoon zo scheef als een banaan geloof ik.

Duncan, was dat vroeger zijn naam? Of is dat de vader? :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:36

Zijn echte naam :-) Doesie is zijn bijnaam.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 21:38

Wat leuk om te horen zeg, als je meer van hem weet zou ik dat heel erg graag (evt per pb) willen horen als je wat kwijt wil, want van zijn achtergrond weet ik heel weinig :D Vind ik superleuk!

Voor jou vast ook grappig om hem ineens zo op bokt tegen te komen :=

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:43

Klopt, heb er gewoon niet echt eem klik mee :o Wel leuk om zo eens te rijden als ik met Suzan ga hoor, vooral zoals vandaag alsie zo fijn rijdt :D Vind m nu iig wel stuk leuker dan eerst.
Nee, ik blijf lekker op Muisje :)) Straks misschien tijdelijk wat vaker op m zodatie wel genoeg beweging krijgt maar ik blijf Muis toch leuker vinden haha.

Wat grappig dat je de vorige eigenaresse bent, Jennyxx! Jullie noemdem m Dusty ofzo toch dacht ik? Daarom is er Doesie van gemaakt :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 21:46

Hihi de klik met Does en mij moest ook groeien hoor :Y) Maar ik ben hem inmiddels wel echt heel erg leuk gaan vinden en het gaat zo goed samen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:48

Super vooruitgang... :)!
En dat motiveert dan weer meer he ;)

Ik zou voor die galop gewoon nog wat tijd nemen, maar goed dat ben ik...

Als hij nog wat stijfjes is vraagt het aanspringen in galop met ruiter gewoon veel voor hem... wat bij mijn paard hielp ( beetje zelfde bouw ;) ) is aan de longe oefenen met aangaloperen. Dan hebben ze niet het extra gewicht van de ruiter en dan mogen ze ook even klooien met hun lijf en balans... niet lang laten galopperen dan, gewoon aanspringen, paar passen galop en dan weer terug... aanspringen enz....

Je zult merken dat na een paar weekjes hij veel soepeler schakelt... ;)

Veel plezier samen!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 21:52

Rhian, vind ik een goede tip, hoor :) Met de galop zijn we al rustig een paar maandjes bezig; eerst de galophulp überhaupt aanleren, en telkens met hele korte stukjes galop. Ik vraag meestal niet langer dan wat ik op dat filmpje deed, gewoon een paar passen, en dan belonen en terug naar draf.
En daarnaast oefenen we inderdaad ook onbelast. Ik vind het idee van de korte overgangen met longeren een goede tip, zal dat nog wat vaker toepassen, dat zal wellicht goed helpen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:55

Krijgt hij ook mpoie dikke quarter billen van ;) !