Bij deze maar eens een topic van mij met mijn bijrijdpaardje Doesie. Doesie is een kruising quarter van nog geen vier jaar oud. Ik rij hem nu net een half jaartje, in het begin 1x per week en sinds het begin van dit jaar zo'n 2x in de week.
Toen ik net kwam was hij wel ingereden, maar kende hij weinig meer dan de basishulpen. Ik ben zelf een westernleek, maar wilde wel erg graag leren. Samen zijn we dus de kneepjes van de western aan het uitvogelen, en een keer in de maand hebben we les van Paulette Zorn om ons daarbij te helpen. Inmiddels is hij volledig te sturen op zit en kan hij ook halt (en op goede dagen achterwaarts) alleen op zit. Daarnaast pakken we af en toe turns om de voor- en achterhand mee. Nadat we een half jaar lang bijna alleen maar gestapt en gedraafd hebben, ben ik nu bezig met de galophulpen erop zetten en dit pakt hij ook super op. Ik ben echt trots op wat we in dat opzicht tot nu toe bereikt hebben.
Op het moment is hij nog erg aan het sterrenkijken. Omdat hij binnenkort nog naar de tandarts moet probeer ik bewust om zoveel mogelijk uit zijn mond te blijven en vraag ik nu ook niet van hem dat hij naar beneden komt. Als ik iets langer rij gaat hij wel steeds meer uit zichzelf zakken en gaat hij steeds beter zijn rug gebruiken, daar wil ik ook langzaam naar toe. Op dit moment ben ik echter tevreden met dat hij gewoon op mijn hulpen reageert.
Rijtechnische tips zijn erg welkom

Cirkels rijden in draf om hem los te maken.

Ennn... ho. Hulpen voor het halthouden zijn bekken naar voren kantelen en hakken uitdrukken, vandaar dat ik hier iets naar voren zit.

Ik heb gisteren de galop veel geoefend. Steeds kleine stukjes zodat het niet teveel voor hem werd, en zodat we goed de galophulp (en daarna ook de drafhulp weer) konden oefenen. Dit was de eerste keer, hier heeft hij ook minder sprong dan later.

Dit is van een paar minuten later, hier galoppeert hij al een stuk actiever.

En nog een keertje!

Vervolgens een stukje stappen om op adem te komen.

Een galopje de andere kant op. Trots dat hij zo goed reageert op de hulpen die hij twee keer hiervoor nog nauwelijks kende.

Drafje. Je ziet duidelijk dat hij zijn rug erg wegdrukt. Zodra hij iets meer spiertjes ontwikkeld enzo hoop ik dat hij langzaam beter gaat zakken. Paulette gaf ook aan dat hij dat erg moeilijk vindt omdat zijn achterhand gewoon nog niet sterk genoeg is, dus dat is een werkpuntje voor ons.

En nog een keer

Regelmatig pakken we ook een stukje achterwaarts mee, wat hij fantastisch doet. Ik zit nog een beetje overdreven met mijn kont naar achteren

Weer een drafje, volgens mij ben ik hem hier aan het terugrijden naar stap.

En weer halt!

Volte'tje.

Hij zakt nog niet, maar hier is hij wel de ergste spanning kwijt. Waar hij in het begin meer onder me vandaan loopt hield hij hier ook makkelijker zijn tempo aan.
We hebben nog zat om aan te werken, maar voor pas een half jaartje actief aan het rijden samen vind ik dat we ook al een heel eind zijn

Ik hoor graag wat jullie er van vinden!