[WN] Onze vorderingen (Jolly Joker)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Onze vorderingen (Jolly Joker)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 13:28

In de afgelopen anderhalve week zijn er weer flinke vorderingen gemaakt, waarvan er ook foto's en filmpjes zijn gemaakt.
Tijd voor weer een topic dacht ik dus :)
Tips zijn zeker welkom, maar graag onderbouwen ! Ik heb super fijn les en Joker en ik zijn nog volop aan het leren dus foutloos gaat het niet en hoeft ook niet.
Even klein paspoortje :

Woldhoeves Jolly Joker
12 jarige ruin
Sinds jun 2012 mijn maatje, en we zijn in november begonnen met lessen. (Reining)

Wat onze (vooral mijn) verbeterpunten zijn :

Hij heeft nu een nieuw bit in, waarmee ik met 1 hand ga/moet rijden. Dit zijn we aan het oefenen en gaat al redelijk goed.
- Hand rustig houden, wils soms toch nog teveel het jojo effect doen ipv hem op 1 plek te houden
- Andere hand voor mijn buik houden, doe ik dat niet dan ga ik scheef zitten
- Rustig met de beenhulpen, dat gaat steeds beter maar soms betrap ik mezelf er nog op dat ik teveel blijf tikken
- Zowel Joker als ik moeten rustiger blijven als iets goed gaat, we worden beide enthousiast en gaat daardoor nog wat te gehaast, zelfde geld voor de dingen die we moeilijk vinden.
- recht blijven zitten

Goede dingen, want het positieve verdient ook zeker wel een plekje :

- Joker pakt alles heel goed op, heeft er super veel lol in.
- Joker zijn bespiering wordt steeds beter
- Ik weet steeds beter hoe iets moet voelen en kan heb steeds sneller door wanneer ik weer even een stapje terug moet doen.
- Onze conditie gaat met sprongen vooruit
- Ben onwijs trots op m <3

Allereerst een filmpje van onze eerste stop(jes), vorige week zaterdag zijn we met de les langzaamaan gaan kijken hoe hij het oppakt. Voor zowel Joker als mij was het even wennen maar ben echt super trots op hem hoe hij het al oppakt.

De woensdag erop heb ik zijn nieuwe bit uitgeprobeerd, omdat het de eerste keer met het bit was heb ik hem nog met 2 handen gereden. Ik ben voorzichtig geweest met mijn handen en wilde niet teveel ineens gaan veranderen.
Woensdags staan er in de bak altijd hindernissen, Joker wordt daar heel erg heet en fel van omdat hij springen heel erg leuk vind. Toen hij dus een klein tikje van mijn been kreeg gebeurde er dit :
(We hebben daar dus niet gesprongen, kijk maar naar de afstand van de staander, plus heb liever geen knop in mn maag zitten :+ )

Afbeelding

Afbeelding
(ik weet dat hij een lelijke vlek op zn achterbeen heeft, heeeeeeel langzaamaan krijg ik het steeds witter)

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen zaterdag zijn er dus foto's en filmpjes gemaakt door Tessya van onze les. Ik had tussentijds al een keer met 1 hand gereden en heb dat deze les ook gedaan op het laatste stukje na. Met het oefenen van de stops heb ik hem toch nog even op 2 handen gepakt. (in overleg met) Foto's staan niet op volgorde.

Afbeelding

Afbeelding

Hier hadden we even een concentratie dingetje.. Joker is soms snel afgeleid zoals in dit geval de fotografe. Hier kan je zien dat ik dan net iets teveel met mijn hand wil gaan doen.
Afbeelding

Mooie billen <3
Afbeelding

Foto is niet heel erg duidelijk, maar toch nog goed te zien dat hij zijn kont er steeds meer onder zet. Soms nog wel wat verzet met zijn hoofd, of zoals hier zijn hoofd te hoog willen houden.
Afbeelding

Afbeelding

Het plaatje waar ik heel blij mee ben, dit is waar we naartoe werken..
Afbeelding

Omdat we deze week alleen in de bak gereden hebben, en ik Joker graag lol in het werk laat houden zijn we gisteren even lekker de bossen in geweest samen met Lieke (NLieke) en Isabel.

Afbeelding

Afbeelding

Heb ik al verteld hoe trots ik op m ben :D
Bedankt voor het kijken, een reactie zou leuk zijn :j

justkid

Re: Onze vorderingen (Jolly Joker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:37

Gaaf paardje hoor en lekker tempo heeft hij ook. Mist hij nou een oog?
Ikzelf zou zo niet op deze manier je paardje leren stoppen maar lijkt me ook niet handig om hier iets anders te roepen als je het zo van je instructrice moet doen.
Dat plaatje waar je zelf trots op bent ziet er goed uit!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:40

Jolly Joker, hij is zo gaaf he! <3

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 13:50

@jasmijnjoy dankje :D
@justkid hij heeft beide ogen nog :j Zie dat het er op de foto inderdaad een beetje raar uitziet :D
Ik sta open voor tips hoor ! Wie weet kan ik het gewoon gebruiken. Mag desnoods ook via pb.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:12

O hihi, wel twee ogen, sorry Y;(

Ik ben zelf ook nog lerende hoor. Ik schrijf gewoon op hoe ik het doe/leer
Ik stop echt nooit op de hoefslag, altijd eerst overal kriskras door de bak galopperen tot hij echt bij je is en nog belangrijker helemaal verzameld. Ik hoor je instructrice dat ook zeggen vraag hem naar beneden. Ik zou dan eerst helemaal doorvragen tot hij ook echt door het lijf loopt en los is van het bit. Dan vraag je eens voorzichtig een stopje, als je op je handen stopt zeg je geen whoa, als je met lange teugel stopt wel +je benen naar voren. Zelf goed omhoog kijken dan zit je meteen veel beter.
Snelheid is eerst absoluut onbelangrijk. Wat wel belangrijk is is dat hij in de schouders los wordt/blijft. Ik ga of achteruit of ik vraag een heel klein cirkeltje opzij zodat hij de schouders verzet. Ik rij eigenlijk nooit weer rechtuit weg.
Je ziet dat hij nog helemaal scheef stopt, en niet meteen, en dat hij zijn hoofd omhoog gooit, dat betekent volgens mij dat je eerst nog veel meer aan je verzameling in galop moet werken.
Whoa, dus meteen stoppen zonder die extra pasjes kun je ook in stap en draf oefenen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 14:19

Dankje voor de tips !!
Ik stop iig ook niet op de hoefslag, ik denk dat het filmpje daar wat in vertekend :j
Voor we de stop maken rijden we de lijnen gewoon een aantal keren tot hij meer ontspant, probleem is vaak dat ik teveel ga nadenken op het moment dat ik wil gaan stoppen dus daar werken we vooral aan.
Het stopje van het eerste filmpje was zijn eerste keer oefenen, dus dat hij dan wat scheef komt vind ik op dat moment niet erg. Dat doet hij nu ook vrijwel niet. Met mijn stemhulp heb ik er zo nog niet echt over nagedacht :D Ik zeg het juist erbij zodat hij straks weet dat whoa betekend stoppen. Dat doet hij vanuit stap draf en normale galop wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:49

Je zal ongetwijfeld heel blij zijn, maar ik zou dit nooit zo willen. Die filmpjes, ik zie alleen een paard wat tegen het bit komt en tot een ''stop'' getrokken wordt. Ga liever aan de techniek werken, voordat je bezig gaat met dit soort oefeningen en snelheid etc.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:59

Bedankt voor je reactie !! Met de techniek zijn we druk op aan het oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:01

Maar op welke manier dan precies? En wie is jouw trainer dan eigenlijk?
Want wat je nu op het filmpje laat zien, is dat jouw betekenis van technisch rijden?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 16:09

Ik neem aan dat je het eerste filmpje bedoeld ? Dat was voor beide om te kijken wat en hoe het ging. Joker heeft een western achtergrond, maar het hoe en wat weten wij niet. Voor mij is het sowieso allemaal nieuw dus ik moet nog een hoop leren, ik sta daarom ook zeker open voor tips ;)
Waar ik met hem vooral naar werk is de ontspanning en het reageren op de hulpen. De ene keer gaat dat beter dan de andere keer. Als ik merk dat hij teveel met andere dingen bezig is ga ik niet zelf oefenen met het stoppen, behalve in de draf of rustige galop.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:39

Ziet er gaaf uit, al heb niet zoveel verstand van deze tak :+ .

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:13

Leuk paardje :j

Ook ik zie een paard wat scheef stopt / tegen de hand komt / rug wegdrukt / eruit loopt.

Je bent nu bezig met 2 "nieuwe" dingen, bit ipv snaffle en stoppen. Misschien is het verstandig om met stoppen eerst even bij een snaffle te blijven. Ik zou met een verzamelder paard in een langzamer tempo gaan werken aan het stoppen, zodat ie sterker wordt en technisch beter gaat stoppen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 19:17

Bedankt voor de reacties weer :)
@gaucho hij het bitje hiervoor was ook een maar dan met minder lange scharen en enkel gebroken. vandaar dat ik naar dit bit ben overgegaan. Ik kan zeker wat met je tip :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:39

Veel contragalop is ook een goede oefening om hem rechter en sterker te maken. Je kunt zeker als je jezelf wat druk maakt ook gewoon net zo lang doorgalopperen tot je voelt dat hij echt bij je blijft en op je wacht. Dan gaat zo'n stopje eigenlijk vanzelf. Maar rond/verzameld blijven is eigenlijk het belangrijkste. Daarna kun je gaan uitbouwen wat betreft de lengte van de stop en de snelheid.
Mijn paard vindt stoppen heel erg leuk en wordt er heet van en wil dan ook onder me uitlopen. Dan mag ze dus niet stoppen dan ga ik juist versnellen en langzamer afwisselen tot ze bij me blijft.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 19:42

Ik snap wat je bedoeld :j zo wil joker eerst versnellen en dan automatisch op de rem op het einde van het stuk. Dan blijf ik juist galoperen. Zal van de week er eens heel goed op letten.

- techniek
- rust
- naar de verzameling blijven werken

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:02

als je een paard wilt leren stoppen begin je vanuit draf en daarna een langzame galop. vanuit volle snelheid ineens in een stop proberen te trekken is geen techniek die uiteindelijk werkt en waar je goede mooie stops van krijgt maar eerdere blessures en een paard dat bang wordt voor het bit en stoppen. ik denk dus dat je hiermee meer kapot maakt dan goed maakt.

heeft je paard eigenlijk wel plates en is dit een geschikte reining bodem?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 21:12

Uiteraard zijn we niet zomaar ineens begonnen aan het stoppen. Zoals in het andere filmpje ook te zien is oefenen we dit al vanuit de draf en de langzame galop. Daar let hij op mijn stem.
Ik heb les en ben dus niet zelf wat aan het aanklooien.. joker staat dan ook op plates en de bak was ook goed. Ik sta dus nogmaals open voor tips hoe ik het anders zou kunnen aanpakken. Vanuit draf en rustige galop zit er dus al in, en dan nog blijven we dat trainen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:21

wat voor resultaten heeft je train(st)er in de reining? heeft zij zelf al paarden klaar gemaakt voor de reining die ook met resultaat lopen?
daar zou ik persoonlijk op letten asl ik van iemand les neem voor zoiets. het is echt een aparte tak, en niet iedere lesgever die westernlessen geeft kan je helpen een paard klaar te maken voor de reining.
de manier hoe jullie nu werken ben ik niet gewend van geen enkele gerenomeerde reining trainer.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 21:31

Degene waar ik les van heb rijd zelf ook reining met meerdere paarden, met goed resultaat. Daar heb ik zeker op gelet, ook vind ik het belangrijk dat de les zelf op een rustige manier verloopt, wat ze ook doet. Zoals in de op kan ik nog wel eens teveel willen doen en dat laat ze me altijd weten. Dat soort dingen wilde ik graag, ook op zijn houding let ze veel. Tja bij dat filmpje blijkbaar niet , dat weet ik verder niet.
Daarom geef ik al aan dat ik open sta voor tips, daar kan ik alleen maar van leren :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:37

Leuke foto's hoor, ik snap dat je trots bent op je paardje. Loopt er heelijk ontspannen bij zo, aan een lang teugeltje. :)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 21:38

Dankjewel !! Dat is waar we het voor doen, dat hij uiteindelijk met minimale druk lekker ontspannen blijft lopen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:01

Wat is het toch een leuk paard :D
Ik ben nog maar te kort bezig om er iets zinnigs over te zeggen, maar ik weet wel dat alle begin moeilijk is en dat het niet meteen goed kan. Dat is een leerproces en komt goed met de juiste manier van trainen en begeleiding. Dat heeft tijd nodig :j

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 11:25

Dankjewel ! We hebben nog een hoop te leren en ondanks dat het nog niet foutloos is ben ik echt super trots op m, we blijven lekker door oefenen :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:45

ziet er leuk uit hoor. zoals je zelf al zei ben je bezig met techniek en training. maar het gaat de goeie kant op. kennelijk hebben jij en je trainer een klik.
ga lekker zo door. oefenen oefenen oefenen... en goed luisteren naar je trainster... :P

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 14:58

Dankje voor je reactie ! Ben echt blij met haar, vooral omdat joker ook gek op haar is. Dat vind ik ook erg belangrijk :j Hij moet haar zien als iets leuks, niet denken oh nee ik moet weer.