[WN] Kennismaking met Western rijden bij Wendy van Osch

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Kennismaking met Western rijden bij Wendy van Osch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:07

Afgelopen weekend hebben we met een groepje van het Bokt-team een clinic Western rijden gevolgd bij Wendy van Osch.
We hebben een uur gereden, daarin kort uitleg gehad over het hoe en wat van zit en teugels (zo heten ze vast niet in het "Western") en daarna konden we voelen wat het nou eigenlijk inhoud.

Ik ben me er van bewust dat dit een korte kennismaking was met daarin kort uitleg en vooral voelen wat het is.
Mocht ik er echt meer mee willen doen zullen er een heleboel lessen nodig zijn.
Toch kan ik het niet laten om hier een fototopic te maken.
Voor mijn eigen gevoel zat ik best ontspannen, heb ik het paard niet erg in de weg gezeten en was het echt een heel erg leuke kennismaking.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met 1 hand :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze foto vind ik voor het paard er niet heel mooi uit zien. Ik denk hier te hard in mijn hand geweest te zijn...
Afbeelding

Roll-back (of hoe je dat ook schrijft)
Afbeelding

Afbeelding
En aan het einde hebben we ook nog een poging tot spin gedaan, maar voor dit onderdeel had ik eigenlijk wel iets meer tijd en uitleg willen hebben. Dit liep niet heel soepel omdat ik niet echt door had wat ik precies zou kunnen of moest verwachten van het paard en op welke manier.
Afbeelding
Afbeelding

Al met al was het een erg leuke kennismaking, en wie weet waar dit ooit nog toe leidt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:21

32x bekeken en niemand waagt zich aan een reactie? Dan doe ik het maar.

Ik denk (en hoop voor jullie) dat het voor de ruiters leuker is geweest dan voor het paard :o

Jammer dat er bij kennismakingslesjes shanks en sporen aan te pas moeten komen terwijl de ruiter nog niet helemaal in balans zit, nog veel te veel aan de teugel zit, en nog geen idee heeft waar zo'n paard heen gaat en hoe die beweging te volgen (allemaal geen verwijten aan de ruiter hoor, je gaat immers lessen om te leren). Was volgens mij veel fijner geweest op snaffle of nog beter, sidepull, en zonder sporen die ik nu steeds in dat paard geprikt zie zitten.
Ik snap best dat je een ruiter de kans wilt geven om "wat te voelen". Maar dat kan best wat vriendelijker volgens mij.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:34

ik zie het topic voor het eerst maar verbaas me ook hoe jullie les hebben gehad

ik ga geheel met sonja mee
beginnende ruiters horen op snaffle en zonder sporen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:37

Ben ik het mee eens! Ik vind dat je er erg goed doet voor een eerste keer maar ik vind dat de instructeur tekort komt door je direct met shanks (hefboom bit) en sporen te laten rijden. Een eerste keer voelen kan een stuk beter met minder heftig materiaal.
Maar nogmaals, niks ten nadele van jou als ruiter want ik vind het voor de eerste keer erg netjes!

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:40

Wij gaan in september altijd een weekend weg en zie dit 'western topic'. Wij willen ons ook eens gaan wagen aan een keertje western rijden.

Wat betreft de foto's hierboven... Ziet er leuk uit, ik heb dus alleen geen idee wat er goed en fout aan is.
Laatst bijgewerkt door Ods op 08-03-11 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:42

Ik ben het daar ook wel mee eens. Iig met snaffle... Niet gelijk met shanks, das voor jou ook geen fijn gevoel denk ik. Met sporen vind ik minder erg. Wil je verder gaan in de westernsport?
(aanrader :D )

Anoniem

Re: Kennismaking met Western rijden bij Wendy van Osch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:46

Ik denk dat er vanuit wordt gegaan dat je je handen en benen goed stil kan houden met een x aantal jaar ervaring :j Nickeltje kennende zat dat wel goed :j

Heerlijk is het he? Westernrijden? Leuk paard heb je daar ook te rijden gehad! :D

Ik moet er ook maar weer eens naar op zoek gaan.. ik mis het rijden toch wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:46

lizzy1 schreef:
Wij gaan in september altijd een weekend weg en zie dit 'western topic'. Wij willen ons ook eens gaan wagen aan een keertje western rijden.

Wat betreft de foto's hierboven... Ziet er leuk uit, ik heb dus alleen geen idee wat er goed en fout aan is.

Ik wil mijn post wel even verder toelichten zodat het ook voor niet-westernruiters duidelijk is wat ik bedoel.

Er zit nu een onervaren ruiter op een westernpaard, dat meteen met een scharenbit moet rijden. Dergelijke bitten zijn bedoeld voor ervaren combinaties, die op 1 hand en met doorhangend teugeltje kunnen rijden door verzameling te vragen met zit en benen en kunnen sturen met zit en slechts een teugel die tegen de hals gelegd wordt, het zogenaamde 'neckreining'.

Ook het spoorgebruik staat me tegen. Op de meeste foto's zie je dat de ruiter de tenen naar buiten gedraaid heeft, de knieën opgetrokken heeft (en daardoor iets neigt naar stoelzit), waardoor het spoor steeds in het paard geprikt zit. Dat is niet prettig, en zelfs onwenselijk daar een westernpaard met lichte signaalhulpen gereden dient te worden.

Ook zie je op een aantal foto's dat de ruiter niet meezit in de beweging van het paard, en dus het paard stoort. Wat een gevolg heeft voor spoor- en bitgebruik.

Nogmaals, dit zijn GEEN verwijten richting ruiter. Je gaat immers naar een instructeur omdat je geholpen wilt worden en op een verantwoorde manier ergens kennis mee wilt maken. Jammer dat instructeurs daar niet anders mee om gaan.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:47

Leuk paardje heb je gekregen :j Bij een kennismakingsles vind ik het ook niet handig om met een shank te laten rijden, sporen idem dito. Maar goed, je krijgt het zo aangeboden, dus dan zal het wel :) Shank = afblijven, even oppakken wanneer nodig en gelijk weer helemaal loslaten. Dat is ontzettend wennen en vergt echt enige oefening :j

Voor een eerste keer zit je er netjes op. Valt ook niet mee, een reining getraind paard is heel wat anders dan wat je gewend bent. En een stop is helemaal iets aparts, als je dat voor de eerste keer doet, op een paard dat het kan. Kan ik uit ervaring zeggen :))

Fijn dat het goed bevallen is in ieder geval, vind het ongelofelijk jammer dat ik er niet bij kon zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:49

Jans schreef:
Ik denk dat er vanuit wordt gegaan dat je je handen en benen goed stil kan houden met een x aantal jaar ervaring :j Nickeltje kennende zat dat wel goed :j

Misschien dat TS als dressuurruiter inderdaad een keurig stille hand en dito been heeft. Maar kijk eens naar de foto's; dat paard bedoelt iets met die mond open, die teugel hoort niet continue gespannen te staan, en dat spoor hoort niet continue in het paard te zitten...
Dus sorry voor mijn gedram, maar NEE, dat zat NIET goed... :o Het zal ongetwijfeld heel leuk zijn geweest voor de ruiters omdat die met de beste bedoelingen en met vertrouwen dat ze bij zo'n bekende naam in goede handen waren zijn gaan rijden. Maar dit is GEEN goede kennismaking met onze mooie sport. Die hoeft namelijk helemaal niet onvriendelijk te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:54

Een foto is altijd een momentopname he.. als er een uur gereden is zullen er ook heus goede momenten tussen gezeten hebben :) Tuurlijk, eerste keer met shanks en sporen heeft ook niet mijn voorkeur.. ik heb ook ruim een jaar op trensje gereden en zonder sporen.. maar als je instructie het zo wil :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:55

Dan sucks de instructie :j

Dat was het laatste wat ik er over zeg hoor ;) Beloofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:00

Wel een beetje eens hoor sonja. Op de foto waar bij staat "op 1 hand" word met de buitenkant vd shank gestuurd, terwijl ik mag hopen dat dit paard wel bekend is met neckreining.. Kan TS niks aan doen, is gewoon vervelend dat er dan een shank in hangt, met snaffle was dit niet erg geweest. Je moet toch bij het begin beginnen lijkt me.. fijner ook voor ts!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:57

Wat een uitgebreide reacties van iedereen.

Ik weet dat ik verre van een ideale houding heb op dit zadel.
En het bit had van mij ook niet gehoeven, maar als ik voor een eerste les ergens kom in een tak van sport die mij niet bekend is, ga ik niet zeuren over optoming. Vanaf het opstappen heb ik geprobeerd mijn hand van het bit af te houden, en ik realiseer me volledig dat dat niet het volle uur gelukt is.

Wat betreft mijn wel of niet stille hand, ik ben geen dressuur prikker, heb een heerlijke Gelderse die flink opgooit als ze zich een beetje druk maakt en daar rij ik SGW mee.
Zowel dressuur als springen als cross dus.
Een compleet andere tak van sport, op een compleet andere optuiging.

Deze kennismaking was erg leuk.
Ik ben niet van plan om nu mijn paard om te gaan scholen. Dat is me iets te veel naast de SGW die we allebei heel erg leuk vinden.
Op zich zou ik best wel degelijke western lessen willen volgen, maar dan dus niet met mijn eigen paard op dit moment. Tja, wie weet. Als ik ergens meer uren uit de week kan halen zou het best een leuke optie zijn.
En dan zal ik echt bij het begin moeten beginnen denk ik. Natuurlijk besef ik dat de kunstjes waar we kennis mee gemaakt hebben geen dingen zijn die je in les 1 doet als je echt een cursus gaat volgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:02

Ik ga met Sonja mee, dit is net zo iets als een (no offence naar TS) manegeruiter een stang en trens in zn handen geven.
Helaas is mijn ervaring met een andere westernmanege ook dat ik gelijk sporen aan kreeg, terwijl ze geen idee hadden of ik kon rijden ja of nee, dus op maneges hoort het er kennelijk echt bij?

TS: leuk dat je een leuke dag gehad hebt!

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:03

Wat betreft Wendy, ik vind haar echt super! Heb een hele tijd bij haar gelest. Voordat ik mijn eigen Quarter had, veel verschillende paarden daar gereden in mijn lessen. Prettige manier van uitleg, als iets je niet lukt legt ze het uit totdat het je wel lukt.
Over het spoorgebruik, met de rollback werkt dit net wat prettiger. Je hoeft hem nauwlijks aan te leggen en het paard weet wat je wil. (Al moet je dit natuurlijk wel duidelijk kunnen overbrengen! En de rest vd hulpen goed toepassen)
Ik rij mijn merrie bij het trainen ook liever met een spoortje, al gebruik ik deze alleen net bij het aantikken van de rollback of spin.
Wat betreft de shanks ga ik met jullie mee. ;)
Het zal voor de TS ook wennen moeten zijn geweest bij het gas geven en stoppen. Aangezien je dan met losse teugel toch best een snelheid maakt en moet stoppen zonder teugelgebruik. De neiging is dan groot om de teugels te pakken wanneer je dit niet gewend bent..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 21:04

Niet iedereen in de groep kreeg sporen.
Er werd bij een paar paarden gezegd dat die altijd erg voorwaards zijn en het niet nodig is sporen te dragen, tenzij ze een off-dag hebben en niet luisteren naar been. Bij eentje werd dus later alsnog sporen omgedaan.
Tja, ik kreeg ze meteen om gegespt.
En wie ben ik om te zeuren over iets als ik het paard verder niet ken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:09

nee snap ik hoor, ik kreeg toen (andere stal dus) ook gelijk sporen om en dacht van ok, zal wel

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:37

Tja, ook ik sluit me helemaal aan bij Sonja! Ze heeft het ook erg netjes omschreven vind ik.

Maar TS, ik hoop ook dat je een heerlijke dag hebt gehad!
Westernrijden is naar mijn mening de meest veelzijdige en de leukste discipline in de paardensport!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:19

Allereerst: leuk dat je het probeert, ik hou wel van een "open visie" in de paardensport! :))

Ik ben, zoals sommigen van jullie misschien wel weten, :Y) vorig jaar overgestapt van dressuur naar Western. Eerst begonnen met een trensje en zweepje (geen sporen) toen langzaam opgebouwd naar sporen en shank met medium poort (correctional, vind hij prettiger dan een trensje)op één hand. Nu vandaag toevallig terug naar een Billy Allen Snaffle omdat ik in april voor het eerst met poown ga starten in de L5! Dus weer terug naar de tweehandige teugelvoering. Ik weet niet of ik het mag zeggen, maar misschien wel omdat ik dit in het begin ook teveel deed: ik zie je teveel vasthouden. Dat is logisch, ik weet precies wat je door hebt gemaakt (ow, jeej, loslaten?! echt? Maar hoe rem ik dan???) daarom had ik persoonlijk ook gekozen voor een snaffle. Aan de andere kant: ik heb zelf ook een keer een introductie uurtje gehad, en toen met sporen en shank gereden (zie profiel en avatar) en dat ging prima!

Als je door wilt gaan, kies volgende keer voor een snaffle en zonder sporen, want als het een goed-getrainde Reiner is (wat ik wel denk) zou hij/zij ook bij beendruk gewoon moeten doen wat je vraagt, zeker als je de basisdingen oefent!

Maar: heb vooral plezier! :D *\o/*

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:13

Dat lijkt me nou nog eens leuk zeg zo'n soort kennismaking. Lijkt me ook leuk om te doen :D

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:38

Ik wil even zeggen dat Wendy een heel lief en zacht persoon is en zeker voor de paarden.
Ze heeft mijn vorige haflinger ook een maand in training gehad en dat heeft ze super gedaan.

TS ik vind het er best goed uit zien zo voor de eerste keer want ineens omschakelen naar western is heel moeilijk daar moet je ingroeien. Denk dat je bij iedereen ongeacht wat voor bit, sporen of geen sporen voor de eerste keer zulke foto,s krijgt omdat het met western gewoon flink wennen is of je moet een natuurtalent zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:33

Ik vind het trouwens wel knap van TS hoe ze zit, met de rollback en stop, das echt niet eenvoudig als je dat nog nooit gedaan hebt :D

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:07

Leuke foto's Nickeltje.
Tja je hebt nooit western gereden en je doet eigenlijk wat je gevraagd wordt in dat uurtje.
Jullie hebben schik gehad en ziet er leuk uit.

Heb ook helemaal niks met western of ervaring dus sporen en soorten biiten weet ik ook niks van.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:10

Leuk dat jullie een teugje Western hebben gesnoven!

Ik moet helaas wel volledig met Sonja mee gaan, ik vind de foto's er niet fijn uit zien. En da's echt geen verwijt naar jou toe Nickel, wel naar de organisatie achter deze kennismaking. Iemand die geen ervaring heeft met westernrijden eenhandig op een shank laten rijden.. da's gewoon niet handig. En dat blijkt ook wel uit de foto's. Na vier jaar intensief trainen stuurde ik ook nog op een trensje (eenhandig) mijn merrie rond. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om die te trainen op shanks. Zijn we beiden gewoon niet aan toe.

En dan kun je het afschuiven op momentopnames.. maar daar geloof ik niet zo in.

Nogmaals, écht geen verwijt naar jou toe :)