[WN] [Filmpje] Banjer en ik @ training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

[Filmpje] Banjer en ik @ training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 21:56

Vandaag hadden Banjer en ik training en Joyce, onze "tussendoorjuf" heeft ons gefilmd. De training ging niet helemaal vlekkeloos... Banjer was erg "vooruitdenkend", narrig, hyper active, jolig, etc... en het is best moeilijk om daar op een correcte manier mee om te gaan. Uiteindelijk hebben we wel goed kunnen afsluiten...

De overgang galop-draf-galop is te onstuimig en met de stop werk ik nog teveel in met mijn teugels en Banjer valt nog teveel uit elkaar... maar ik ben absoluut tevreden met het resultaat van deze training, gezien Banjer's bui :D

Ook ga ik mijn beugels een gaatje langer doen, want voor mijn gevoel zit ik teveel achterin het zadel als ik het filmpje terugzie :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:53

ik zou je beugels niet langer doen, ziet er zo best goed uit, alleen je onderbeen iets naar achteren leggen

is de bodem zo hard in de bak, het klinkt alsof je op een keiharde laag rijdt

leuk filmpje ,je weet zelf al waar je aan wilt werken dus gewoon doorgaan ;)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:55

dank je spatter :)

De bak was nog niet gesleept, waardoor het harder klinkt dan dat het is.... een gemiddeld weiland is met dit weer een stuk harder :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:56

je beugels moeten eerder 4 gaatjes korter dan langer.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: [Filmpje] Banjer en ik @ training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 23:00

mag ik vragen waarom je dat vindt quarterH? :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:04

Waarom trekken en ho zeggen gelijkertijd?
Hoe gaat je paard ooit leren dat ho zeggen stoppen betekend?

Mijn trainer geeft me een uitbrander als ik ooit contact maak in de mond terwijl ik mijn stem gebruik voor de stop.
(aan nagefelijkheid werken in de stop is een ander verhaal).

Ik denk dat je voor de rest zelf wel weet waar de werkpunten zitten.
Zeker je beugels niets langer maken, eerder korter, je steekt ze nu nogal vooruit, lijkt wat dat je daar steun gaat zoeken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:08

omdag je nu al bijna staat in je 'zadel' en je benen juist daarom zo ver naar voren zijn.
het is even wennen maar veel effectiever om ze 4 gaten korten te doen. en ik overdrijf niet met 4.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 23:09

Kirrr: Banjer weet heel goed dat HO betekent stoppen... alleen maak ik met de (technische) stop nog steeds de fout om toch met de teugels in te werken. Het is al veel minder dan dat het eerst was, maar ben het met je eens dat het nog lang niet goed genoeg is... :)
Ik vermoed dat ik probeerde om Banjer niet uit elkaar te laten vallen met de stop, maar een excuus voor trekken (wat ik overigens niet bewust deed) is dat niet... heb je misschien tips hoe ik kan voorkomen dat Banjer met de stop uit elkaar valt? of dat Banjer nagefelijk blijft in de stop? :)

Overigens is deze juf onze "tussendoorjuf", dus niet onze westerntrainer... Joyce helpt ons met de basis en daar hoort de overgang galop-halt mijns inziens ook bij... :)

quarterH: ik begrijp het... :) Maar korter is voor mij niet echt een optie... als ik ze met springen korter doe (ja, af en toe springen we omdat Banjer dat leuk vindt :D ) heb ik al zo'n last van mijn knieën/enkels dat ik bijna een half uur nodig heb om weer normaal te kunnen lopen als ik afgestapt ben :o

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:11

banjer: ook dat went. doe het eens 2 weken. dan heb je nergens meer last van.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:15

Je paard bijeen houden in de stop staat los van juist stem gebruik.
Je paard in de stop bij elkaar houden, daar gebruik in het fencen voor, paard bij elkaar rijden, op de fence afrijden, ze stoppen op een afstand van de fence wel uit zichzelf, jij hoeft enkel je paard bij elkaar te houden.
Je verpest je ho niet en je paard blijft goed in de stop.
Als je dat gaat trainen, en je paard blijft goed bij elkaar zonder teveel contact, kan je er eens een onverwacht ho stopje ingooien. Zonder te trekken. Dikwijls gaat je paard niet eens uit elkaar vallen in de stop, omdat ze denken aan de vorige oefeningen. Valt paard toch uit elkaar, moet je dat vlak nadat je paard stilstaat aanpakken, ook in back-up kan je zulke dingen corrigeren.
Je kan je paard ook enkele contactstops laten maken, daardoor hou je ze ook bij elkaar, maar de ho wordt weer niet misbruikt.

Je moet jezelf aanleren van ja handen licht naar voor te brengen in de stop, zo vermijd je alle contact.
Op deze manier verpest je je stem echt, paard gaat niet meer reageren op stem, je trekt toch sowieso.

Liever een paard dat uit elkaar valt in de stop, maar wel onmiddelijk stilstaat als jij ho zegt, dan een paard dat netjes bij elkaar stopt, maar enkel omdat je trekt.
Dit is natuurlijk mijn mening ;-)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 23:20

dank je voor je tips :) Fencen ben ik zelf niet een voorstander van, maar dat is meer een persoonlijk gevoel, niets ten nadele van deze oefening hoor :)

Back up doe ik af en toe als Banjer niet direct stilstaat... maar dat kan ik dus ook gaan doen als ze uit elkaar valt :)

Ben het overigens wel met je laatste zinnetje eens hoor... maar uit elkaar vallen lijkt me voor het lichaam als geheel niet al te prettig, vandaar dat ik daar toch een beetje op probeer te letten :)

Ik ga in ieder geval met je tips aan de gang :) (en hoop onze westerntrainer het resultaat te kunnen laten zien als hij terug is van vakantie :D )

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:23

ik doe altijd een backup na de stop, altijd.
ook als ie goed was maar dan maar een paar pasjes. was ie slecht een snelle backup soms wel halve/hele bak.
daarmee leren ze de kont eronder te zeggen (moet je wel juist backuppen, niet sloom da heeft t geen zin).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:11

wat ik een mooie oefening vind om je paard bij elkaar te houden is zo
je begint gewoon in stap,stapt vlot en van daaruit vraag je eigenlijk geen stop maar gelijk achteruit(ik zeg zelf ook "back back), natuurlijk zit er in het begin een soort "ho" moment in maar ik wil een vloeiende beweging van voor naar achteruit, paar passen achteruit en dan met stuwende kracht weer vooruit(handen royaal naar voren, diep zitten en je paard op been vooruit drijven)
een paard moet bij stoppen(sliding stoppen zeker) denken dat hij door moet gaan en niet denken dat hij stil mag gaan staan
met deze oefening leert hij dat zijn achterhand altijd actief moet blijven waar je hem ook heen stuurt
als je dit met stap kunt , kun je het ook in draf vragen en uiteindelijk in galop
probeer bij het achteruit gaan pompend met je hand te vragen, dus vragen en bij reactie los en weer vragen als hij vertraagd of stopt

fencen kun je ook beginnen vanuit stap
het voordeel is dat je van de mond kunt afblijven want ze stoppen echt wel als ze met hun neus voor de muur staan
het is nooit de bedoeling dat een paard bang wordt voor de muur
jij drijft met je benen zodat je paard recht blijft, een meter voor de muur(in stap, in draf of galop zeg je het natuurlijk eerder)zeg je "HO" en je houdt je paard alleen recht tussen je benen
als hij dit snapt en netjes stopt vraag je voortaan gelijk achteruit daarna
zo leert hij recht te stoppen met zijn kont er onder want hij moet weer naar achteren
dit kun je gaan uitbouwen naar draf en galop , maar houdt goed rekening met de lengte die je paard nodig heeft als hij gaat glijden

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 08:17

dank je :) Ik ben echt blij met jullie waardevolle reacties, ik kan er zeker iets mee en zal er ook zeker iets mee doen :)

In stap en draf valt Banjer niet elkaar met de stop... het is alleen in galop een "probleem"... en dan nog leg ik het probleem bij mezelf omdat ik zelf waarschijnlijk teveel ga spannen omdat Banjer moet gaan stoppen, waardoor ik er veel te veel aan ga rijden... Banjer doet eigenlijk alleen maar wat ik vraag, dus als ze het niet goed doet, dan doe ik het ook niet goed... want in stap en draf gaat het wel helemaal goed.. en ik maak me sterk dat als onze westerntrainer op Banjer gaat zitten en haar de technische stop uit galop zou vragen, dat ze het dan wel helemaal goed doet :)

Spatter: het is niet de bedoeling dat Banjer gaat glijden... ze heeft nl. geen ijzers en die gaan er niet onder komen (natuurlijk bekapt)... de technische stop is voor ons puur een oefening om te zorgen dat ze goed aan de hulpen komt en blijft :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:36

als je paard het wel kan maar jij nog moet leren zou ik me volledig consentreren op jezelf en laat je paard in het begin dan maar uit elkaar vallen, eerst zelf de hulp goed leren geven

wat wel eens helpt is stoppen met je ogen dicht, leer te voelen wat je paard onder je doet en voel wat je zelf doet
als je steeds de neiging hebt om aan de teugels te komen leg je maar een knoop in die dingen, je handen aan de knop en stoppen maar
jij moet vertrouwen dat je paard stopt op je zit en je moet je paard dat vertrouwen ook geven
wel doen met iemand er bij hoor :D

ik herken het wel
mijn spatter vond stoppen niet echt zijn ding , hij ging liever lekker door in galop
ik moest aan zoveel dingen denken om hem goed te laten stoppen dat ik hem uiteindelijk meer in de weg zat
als mijn trainer er op klom kwam er een prachtige slidingstop uit(en dat voor een appie, jammer dat ik dat toen nooit op beeld gezet heb)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:40

"vooruitdenkend", narrig, hyper active, jolig, etc... ????
Je mag de mijne wel een dagje lenen, als je dit al hyper active vindt :=

Ik zou inderdaad goed aan de beenhouding denken. Voor de rest qua stemhulp heb ik geen idee, rij zelf veelal dressuur :(:)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:40

quarterH schreef:
ik doe altijd een backup na de stop, altijd.
ook als ie goed was maar dan maar een paar pasjes. was ie slecht een snelle backup soms wel halve/hele bak.
daarmee leren ze de kont eronder te zeggen (moet je wel juist backuppen, niet sloom da heeft t geen zin).
Én van het bit af te komen *D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:59

whoa hangt vast aan kont eronder.
als je whoa zegt moeten ze snappen dat ze niet moeten stilstaan maar reet eronder moeten gooien.
dus als je backupt zegt je juist geen back-up of weet ik veel maar verschillende keren tijdens het back-uppen 'whoa.......whoa.....whoa......' hiermee leer je ze die kont eronder beweging te linken aan het woord.
want dat wil je immers, kont eronder. niet dat ie gewoon stilstaat.
en het is of stoppen op whoa (en dan dus sliding/kont eronder verwachten) of op de teugel/zit. nooit beide.
backop is zeker niet bumpen met de teugels....
backup: benen sterk naar voren, gaat ie niet, benen echt onder zn buik (beetje daar waar je de galop aanzet) en kicken beetje teugel druk maar niet trekken. dan weer benen naar voren en teugels los. dit is je basis alleen als ie niet gaat of niet snel genoeg kick je. hiervan gaan ze echt rond (je kick immers de buik/rug omhoog) en snel in de backup. met kont omlaag en rug omhoog.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:44

banjer ik hoop dat je wijs wordt uit de verschillende trainings methodes :D

mijn helaas overleden reinertje kon alles op stem
als ik na de stop achteruit moest zei ik voor de stop gewoon "back back" en dan sliden hij en ging gelijk achteruit
als ik "ho" zei stopte hij
als ik "gaat om "zei maakte hij na de stop een rollback
begin van de spin kon ik ook "gaat om" zeggen en begon hij met draaien
dubbel klakje betekende galop en bij de wissels maakte ik dus ook dat dubbel klakje en verlegde mijn been
hij moest dus in galop aanspringen alleen andere galop
ik vond het reuze makkelijk

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 09:53

het is nu vooral een kwestie van uit gaan proberen welke methode het best bij Banjer en mij past... maar we gaan er wel uitkomen denk ik... :D Joyce leest als het goed is ook mee in dit topic... en als onze trainer weer terug is van vakantie gaat hij ongetwijfeld ook tips geven... :D

En voor de duidelijkheid: de technische stop is niet het enige dat we oefenen hoor :D

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:11

Ik ben jaloers op je zit :D
Ziet er erg goed uit, liep de mijne in galop ook maar zo :Y)

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:50

Ik vind het wel een eng idee dat je op zo'n harde bodem zonder ijzers een stop gaat oefenen.
Als ik heel eerlijk ben staat er hierboven dan geen één goed antwoord op je vraag want een echt antwoord zou zijn NIET stoppen zonder sliding plates!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 14:51

dank je Moonwalker :)

Sann_e: een technische stop heeft m.i. niets te maken met wel of geen ijzers... dat is voor mijn gevoel hetzelfde als in een dresuurproefje "A-X binnenkomen in galop, X halthouten en groeten". Sliden is geheel niet ons doel :)

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:47

Banjer schreef:
dank je Moonwalker :)

Sann_e: een technische stop heeft m.i. niets te maken met wel of geen ijzers... dat is voor mijn gevoel hetzelfde als in een dresuurproefje "A-X binnenkomen in galop, X halthouten en groeten". Sliden is geheel niet ons doel :)

Maar je hebt het de hele tijd over een stop :+
Daarbij dressuur ruiters die vanuit galop een OPHOUDING maken gebruiken wel hun teugels.
Jij verteld dat je geen teugels wilt gebruiken, dan heb je het toch over een sliding stop of het nu wel glijd of niet, een stop is een stop.
Anders is het gewoon een ophouding!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:49

ik vind jou altijd zoon mooie vaste zit hebben :D