[WN] 3-jarige Quappaloosa Jazz @ inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ronne

3-jarige Quappaloosa Jazz @ inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 16:10

Sinds kort ben ik bezig met het inrijden van mijn 3-jarige kruising quarter X appaloosa Jazzy. Ik heb haar nu ruim een jaar en in die tijd is ze echt enorm veranderd. Zowel haar gedrag als haar uiterlijk zijn niet meer te vergelijken met toen ze kwam! Toen ik haar kocht was ze helemaal groen, zelfs aan een halster meelopen kon ze eigenlijk niet. Daarnaast vond ze het met enige regelmaat nodig flink te bijten, te slaan en op 2 benen te lopen. Dit had te maken met het feit dat ze niet alleen nooit echt in de hand geweest was, maar ook altijd met alleen haar moeder in wei had gestaan. Had helemaal geen kudde en dus nauwelijks opvoeding meegekregen.
Hier zijn we natuurlijk flink mee aan de slag gegaan en nu is het nog wel (af en toe) een trut, maar over het algemeen doet ze het super! Bij anderen wil ze nog wel eens happen of dreigen, maar bij mij zal ze dit niet snel meer doen! ~~}>
Jazz is echt mijn maatje, echt mijn pennypony! Als ik bij de wei aankom en haar roep komt ze echt in volle galop aangedenderd. Daarnaast is ze super werklustig, als ze terug naar de wei moet en we hebben nog niet echt iets gedaan, zet ze zich met 4 beentjes schrap (fijn, als je haast hebt..). Als ze een oefening niet snapt, kan ze wel eens flink zuur worden, maar stiekem mag ik dat wel aan haar :P

En sinds kort zijn we dus begonnen met inrijden. Eerst regelmatig een zadeltje op gelegd en aangesingeld, zonder verder iets te doen, dit deed ze super! Geen stap verkeerd, alleen deze blik: >;) Ook een bitje was geen probleem, op wat gekke bekken na. En toen, onder begeleiding van mijn instructrice, voor het eerst erop. Hier zijn natuurlijk geen foto's van, maar dit deed ze ook geweldig. Geen stap verkeerd, niet moeilijk doen, zelfs niet toen ze het op stal nodig vonden om naast de bak de bak van de loader op de grond te laten vallen. De eerste paar keren erop heeft mijn instructrice haar met een halstertouw aan een halster vastgehouden en wat mee rondgestapt.

Ik rijd zelf inmiddels een jaar of 15 en heb altijd recreatief Engels gereden (voornamelijk vol gas door de bossen). Heb dus ook nooit echt 'netjes' leren rijden. Al kun je me op bijna elk paard zetten en ik blijf wel zitten :P Ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen met western rijden en dat vind ik erg leuk om te doen. Vooral in de afdeling 'netjes rijden' liggen voor mij nog zeer veel mogelijkheden :o

Afgelopen weekend hebben we de longeerlijn eraan gehangen en zijn we voor het eerst 'echt' gaan rijden. Ik geef dus ook de hulpen, samen met de commando's die Jazz kent van het grondwerk dat ik het afgelopen jaar met haar gedaan heb. Dit pikt ze echt super op, al zijn er natuurlijk nog de nodige miscommunicaties :+
Deze keer heb ik ook voor het eerst op haar gedraafd en mennn wat zit ze lekker!! Heurlijk! <3 Al met al deed ze het weer geweldig, al kwamen er nu een aantal bokjes tussendoor als reactie op mijn been. Die waren prima uit te zitten, al hebben we natuurlijk wel even duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was.

Dan, genoeg geouwehoerd, de foto's!

Oh, en cap is eigen keuze!

1. Voorzichtig opstappen
Afbeelding

2. Ik pak heel geconcentreer de teugels, pony poseert ondertussen even voor de camera :+
Afbeelding

3. Rustig aanstappen op mijn commando.
Afbeelding

4. Eerste drafje
Afbeelding

5. Ik moet hier echt wat meer rechtop gaan zitten!
Afbeelding

6. En de andere hand
Afbeelding

7. En ze begint er echt lol in de krijgen!
Afbeelding

8. Trots op mijn pony :D
Afbeelding

En even ter vergelijking, toen ik haar kocht zag ze er zo uit:
Afbeelding

Ik zou het leuk vinden als jullie een berichtje achter lieten! :)

daphneM

Re: 3-jarige Quappaloosa Jazz @ inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:12

hey

Ziet er leuk uit! toch vindt ik het erg onverstandig om geen cap op te doen..ook al is het je eigen keus!, Ik vindt het een domme keus!..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:12

Ziet er goed uit, alleen jammer van de cap :+

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:13

Leuke foto's. Leuk paard ook! Ziet er lekker rustig en ontspannen uit.
Cap is inderdaad eigen keuze maar moet toch wel even zeggen dat het in deze situatie natuurlijk helemaal niet slim is.. :n

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:15

wow die is veranderd!!
ik vind het er vriendelijk uit zien en ze lijkt het niet heel moeilijk of onwennig te vinden..
wel vind ik je zadel enorm naar links schuiven als je opstapt!
succes met deze leuke pony!

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:23

wat leuk om te zien!!! veel geluk samen!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:25

Paard loopt ontspannen, wel spijtig dat je geen koord aan het halster of iets rond de nek hebt, als het paard nu aan de kletter gaat hang jij in de mond.
Maar ziet er wel erg leuk uit en wat is het paard verandert seg, veel plezier samen!

osiris21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:31

Goed gedaan hoor Ronne :D

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:33

Het is een mooi paardje geworden!
Het ziet er heel erg ontspannen uit!
veel succes verder met het inrijden

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 16:46

Kirr__ schreef:
Paard loopt ontspannen, wel spijtig dat je geen koord aan het halster of iets rond de nek hebt, als het paard nu aan de kletter gaat hang jij in de mond.
Maar ziet er wel erg leuk uit en wat is het paard verandert seg, veel plezier samen!

Nou, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik echt nog nooit een paardje in heb gereden met een koord om zijn hals, dus ik denk dat als ze aan de kletter gaat, dat nog niet mijn eerste reactie zou zijn om te pakken. Een pluk manen daarentegen en de knop van het zadel zijn zo gevonden! :+

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:48

Het ziet er leuk uit!

Ik vind het alleen zéér onverstandig dat je gaat ínrijden zonder cap :n je weet nooit wat er kan gebeuren, vooral niet omdat het een van de eerste keren is dat je erop klimt! :oo

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:55

FireScorpion schreef:
Het ziet er leuk uit!

Ik vind het alleen zéér onverstandig dat je gaat ínrijden zonder cap :n je weet nooit wat er kan gebeuren, vooral niet omdat het een van de eerste keren is dat je erop klimt! :oo

Helemaal mee eens! er zijn in mijn ogen 2 soorten mensen die met cap moeten rijden, jonge kinderen en mensen die een paard zadelmak maken, de rest is inderdaad eigen keuze. Ze hoeft maar 1x goed te schrikken......
Verder wel heel braaf dier, ziet er al goed uit :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:33

Over de cap ga ik niets meer zeggen...

Wat ik me afvraag: op alle draf-foto's zie ik je met je achterwerk in het zadel zitten. Heb je dat de hele tijd gedaan, of heb je ook lichtgereden?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:37

Ik wel, aangezien een maand geleden nog een vriend is overleden door het niet dragen van een cap. Wat is de moeite? Cap is eigen keuze totdat je hersenletsel oploopt, dan beslis je wel mooi ineens over het leven van de mensen om je heen.

Heel leuk paardje, echt enorm opgeknapt!!

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:41

Wat fijn dat iedereen TOCH nog even commentaar gaat geven over de cap. So what.. haar eigen keus. Typisch bokt.

Nu ontopic.

Wat is die veranderd zeg.. leuk paardje trouwens.. ga je er ook wedstrijden mee rijden??

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:48

Hoewel de foto's een fijn en rustig beeld vinden, vind ik het geheel gewoon onverstandig en niet goed doorgepland...Van het niet dragen van en cap tot het schuiven van het zadel bij het opstijgen....Lijkt me in eerste instantie niet fijn voor de rug van jouw diertje, en ten tweede kan het een enorme paniek bij paarden veroorzaken...

Ik heb een paard in berit gehad wat niet te rijden was simpelweg omdat je er niet opkwam....Bij het inrijden is het zadel geschoven tijdens het opstijgen, ze smeet de ruiter eraf en ging er vandoor met het zadel wat inmiddels zo'n beetje onder haar buik hing...Ik heb er zo enorm veel werk mee gehad dat weer onder controle te krijgen...Pas dus a.u.b. goed op!

Je geeft aan eigenlijk nooit netjes rijden geleerd te hebben...Is dit het eerste paard wat je inrijdt? Want niet echt netjes kunnen rijden zoals jezelf zegt en onervarenheid met het inrijden zou imo een dodelijk combinatie zijn...Maar voor alles moet een eerste keer zijn, mits onder goede begeleiding :j. En aan dat laatste twijfel ik, want imo zou een goede instructeur/begeleider zijn "pupil" niet zonder cap op een groen paard laten stappen...

Overigens vind ik dat je qua rijstijl niet mag klagen, dan heb ik al wel eens mensen veel beroerder op een groen paard zien zitten ;) Je zit er netjes op :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:00

Vind het er over het algemeen wel fijn uitzien, leuk paard!

Echter vind ik dat jullie het opstappen, zeker bij een jong paard beter hadden kunnen aanpakken. Een krukje is hier geen overbodige luxe, zeker als je ziet hoe jou gewicht het zadel naar de zijkant trekt en het paard uit balans brengt. Tijdens het inrijden van een jong paard zijn dit soort dingen imo uit den boze. Voor de rest lijkt het paard er allemaal niet zo een moeite mee te hebben. Zijn het momentopnames of heb je de hele sessie doorgezeten?

Jammer voor je topic dat bokt zich weer ergens mee moet bemoeien waar ze niks mee te maken hebben....

Iig, succes verder!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:53

Ziet er goed uit hoor ronne, jazz wordt een echt dame :*
Ze ziet er wel stoer uit zo met zadel op 8-)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:17

Leuk paardje heb je!

Het rijden ziet er ook helemaal niet verkeerd uit, paardje loopt best ontspannen.

Alleen zou ik niet meer op deze manier opstappen waarbij je zo hangt aan je paard. Is nooit goed, maar al helemaal niet met zo'n jong ding. Bovendien verschuift je zadel daarvoor veel te veel.

De cap-discussie: ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je geen cap opzet, want het is blijkbaar een bewuste keuze om dat niet te doen. Wat is je (goede) reden om bij het inrijden van een jong paard geen cap op te zetten?
Dat veel (de meeste?) mensen een opmerking maken over het niet-dragen van cap is geen zeuren maar bezorgdheid! Ik zou het zien als een welgemeende tip! ;)

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:33

Wat is ze een leukerd! :D Apart kleurtje en leuk en eerlijk koppie erop!
Ik heb zelf ook een kruising quarter x appaloosa :j

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:08

Je hebt een héél lief paard zo te zien...!

Wat heb je er eigenlijk voor een zadel op liggen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:12

leuk kleurtje.
maar ik zie er weinig quarter in, meer een NAS. mag ik vragen welk quarter-bloed erin zit ?
en welke appaloosa ook :P

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:16

Wat een geoordeel zeg. Ik vind het er heel goed uitzien voor de eerste keer. Zo te zien is er veel vertouwen tussen jullie twee. Maar wie ben ik. Alsof je veel kan aflezen van een foto. Veel plezier jullie twee.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:19

Leuk paard heb je en het is idd een heel verschil met toen je haar kreeg!

Vwb het hangen aan en schuiven van het zadel vind ik dat niet zo'n punt. Sterker nog: ik doe dit soort dingen zelfs expres bij het inrijden zodat mocht er op een later tijdstip onverhoopt iets misgaan, mijn paard er niet of minder heftig van schrikt. Om een paard heensluipen in de hoop dat hij niet schrikt is naar mijn mening het domste wat je kunt doen ... desensibilseren (voor schuivende zadels, een zwaaiend been dat per ongeluk zijn kruis raakt, een ruiter die op zijn nek belandt, etc.) is naar mijn mening een veel betere benadering.

En nou ik toch bezig ben: een cap opzetten is idd eigen keus en als je capfan bent, dan zou ik die bij een verder doorgereden paard ook zéker ophouden.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 20:28

Even over het schuivende zadel: Dat zie ik sowieso inderdaad pas op de foto's, bij het opstappen had ik dat eigenlijk niet zo in de gaten, maar zal em de volgende keer een gaatje strakker aansingelen :)
Het opstappen zonder krukje is ook een bewuste keuze. Ik wil gewoon vanaf de grond op kunnen stappen, omdat ik ook regelmatig de bossen in ga. Dan wil ik niet eerst op zoek moeten naar een boomstam of bankje om op te kunnen stappen. Natuurlijk heb ik de eerste keren opstappen wel wat voorzichtig gedaan, maar ik ga af en toe ook expres wat aan het zadel hangen en schud er wat mee. Als ik haar als een ontplofbare bom ga behandelen, gaat ze daar uiteindelijk ook naar handelen.

Wb het inrijden: Ik heb al een aardig aantal paarden ingereden in mijn leven en ben ook met gekke paarden niet onervaren ;) Wat ik bedoel met netjes rijden is het bij de dressuur netjes de hakken-heup-schouders in 1 lijn houden en de gehate pianohandjes... dat soort dingen. Verder ben ik absoluut geen beginner en ben ook niet iemand die er zomaar afvalt (afkloppen :P ).

Cap, slechte gewoonte. Is er in geslopen, maar vind het onding eerlijk gezegd ook niet zitten. Ik ga er verder niet over uitwijden, omdat het echt een eigen keuze is, waar niemand verder last van heeft. Ik kan er ook met cap afvallen en mijn rug breken... een ongeluk zit in een klein hoekje en paardrijden is nu eenmaal een gevaarlijke sport... so be it.

Doorzitten heb ik idd de hele tijd gedaan. Ben van plan dat sowieso te blijven doen (western he).

Volgens mij heb ik nu alle brandende vragen beantwoord..? ;)