[WN] Jewel Jam tijdens Reining les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifuur

Jewel Jam tijdens Reining les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 12:58

Hallo allemaal :D
Een paar weekjes geleden heb ik samen met mijn 12 jarige Quarter Jewel jam meegedaan aan
een trainingsweek. Hierin behandelden we verschillende western-onderdelen, waaronder ook Reining.
Ed Gosen kwam helemaal naar Brabant om ons en andere ruiters 'ns een lesje te geven.

Eerst moesten we kleine cirkels rijden om later in een spin te eindigen:
Afbeelding

In de spin:
Afbeelding

Weer een andere spin:
Afbeelding

Een galopje:
Afbeelding
Afbeelding

En, jippie, we gingen Fencen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

For your Information:
Ik en Jewel zijn beiden nog niet echt Reiners, al kan Jewel het beter dan mij :P
Jewel is niet beslagen, daarom worden het niet echt slidings bij hem.

Nou, wat vonden jullie ervan?

manutjuh

Re: Jewel Jam tijdens Reining les

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:03

Lijkt me echt super leuk om te doen zo'n training. Helaas is mijn paard daar nog een beetje te jong voor :P

Maar jippie fencing ? Dat zou ik dus echt dood eng vinden haha!
Ons oudere paard is al een keer door het hek gegaan omdat iemand vergat te sturen in de bocht, dus ik denk niet dat hij hiermee wel ineens zou stoppen voor een hek :S

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:16

Leuk, en reining dat leer je wel !!

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:02

Leuk paardje! Ik denk alleen dat je een gaatje of 2 te lang zit...

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:06

Leuk, zo'n lesje :D Het lijkt alleen of hij springt in de spin... zorg ervoor dat hij blijft stappen. Maargoed, het kan allemaal natuurlijk nog niet perfect, zeker niet als je weinig reiningles hebt gehad. ;) Bovendien, een paard springt eerst meestal in de spin en als je het vaker oefent, gaat hij vanzelf stappen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:28

Evanescence8 schreef:
Leuk, zo'n lesje :D Het lijkt alleen of hij springt in de spin... zorg ervoor dat hij blijft stappen. Maargoed, het kan allemaal natuurlijk nog niet perfect, zeker niet als je weinig reiningles hebt gehad. ;) Bovendien, een paard springt eerst meestal in de spin en als je het vaker oefent, gaat hij vanzelf stappen.

Als je paard "springt" in de spin wordt/ is het fout aangeleerd, zo te zien gebuert dat hier ook. Geen ruggebruik bij het paard, geen aanleuning, paard met onderhals, etc.
Waarom doe je dat fencen? Ik hoop toch niet om je paard te leren stoppen/ sliden, daar is het nl. niet voor bedoeld.

Jammer genoeg wordt ik niet echt blij van de foto's of de instructie! 8-)

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:54

misschien een hele domme vraag, maar wat is fencen? ik denk op een hek afgalloperen en dan hopen dat ie op ze kont gaat zitten om op tijd stil te staan voor het hek? heb ik het goed? :+

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:58

unicumW schreef:
misschien een hele domme vraag, maar wat is fencen? ik denk op een hek afgalloperen en dan hopen dat ie op ze kont gaat zitten om op tijd stil te staan voor het hek? heb ik het goed? :+

Precies, en als hij dan over het hek springt maakt dat ook niet zoveel uit. :+

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:00

haha nee even serieus, heeft fencen geen andere betekenis?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:17

unicumW schreef:

Jawel!

Fencen wordt gedaan om een paard recht onder de ruiter te leren lopen en om te zorgen dat hij recht blijft. Eigenlijk om het paard te leren niet al uit zichzelf naar links of rechts te gaan als er een hek/ muur of iets staat maar op de ruiter te vertouwen. Daarbij zal hij ook zijn achterhand wat meer onder de massa schuiven en dat is ook mooi meegenomen ;) .
Fences is niet bedoeld om een paard te leren stoppen door hem met zijn neus tegen een hek/ muur aan te laten lopen, al wordt het vaak wel op die manier gebruikt.
Ook dit moet je natuurlijk opbouwen, dus eerst in stap, dan in draf en dan in galop. Je moet nooit doorrijden tot op de muur/ hek maar minstens een meter daarvoor al stoppen.
Maar zoals zo vaak, men ziet het anderen doen ( die vaak ook niet weten waar ze mee bezig zijn) en gaat het dus domweg nadoen.
Een paard leren stoppen doe je ook eerst vanuit stap met meteen 1 of 2 passen achterwaarts, om de achterhand eronder te krijgen. Als dat vlekkeloos gaat ga je naar de draf in verschillende tempo's, een stapje verder naar de galop in verschillende tempo's.

Annatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:16

Leuk paardje, probeer nog wel je teugel iets meer te laten vieren.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:43

Ik lees ook net dat je paard geen ijzers opheeft. Dan zou een goede instructeur je geen stops laten doen.... Niet zonder plates, en al zeker niet als hij ook zonder gewone ijzers loopt.
Misschien moet je eerst even terug naar de basis voor je echt gaat reinen. Je paard loopt nl. niet echt verzameld....
Maar goed, het ziet er echt een leuk paardje uit ;) Hoe is ze gefokt?

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:30

ElCid schreef:
unicumW schreef:

Jawel!

Fencen wordt gedaan om een paard recht onder de ruiter te leren lopen en om te zorgen dat hij recht blijft. Eigenlijk om het paard te leren niet al uit zichzelf naar links of rechts te gaan als er een hek/ muur of iets staat maar op de ruiter te vertouwen. Daarbij zal hij ook zijn achterhand wat meer onder de massa schuiven en dat is ook mooi meegenomen ;) .
Fences is niet bedoeld om een paard te leren stoppen door hem met zijn neus tegen een hek/ muur aan te laten lopen, al wordt het vaak wel op die manier gebruikt.
Ook dit moet je natuurlijk opbouwen, dus eerst in stap, dan in draf en dan in galop. Je moet nooit doorrijden tot op de muur/ hek maar minstens een meter daarvoor al stoppen.
Maar zoals zo vaak, men ziet het anderen doen ( die vaak ook niet weten waar ze mee bezig zijn) en gaat het dus domweg nadoen.
Een paard leren stoppen doe je ook eerst vanuit stap met meteen 1 of 2 passen achterwaarts, om de achterhand eronder te krijgen. Als dat vlekkeloos gaat ga je naar de draf in verschillende tempo's, een stapje verder naar de galop in verschillende tempo's.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 08:06

Hee
allemaal hartelijk bedankt voor de reacties!
Het fencen was inderdaad gewoon een oefening om aan de stops te werken, we gebruikten het niet om de stops aan te leren. Ondanks dat Jewel geen ijzers heeft, kan hij opzich wel stoppen, maar er komen natuurlijk geen hele slidings uit ofzo :D
En terug naar de basis van Reining, waar Jacee__ het over heeft. Tja, heel veel dingen die in de les voorkwamen hadden we nog nooit echt gedaan, dus zelf ben ik inderdaad nog met de basis bezig, maar de les was toch iets uitgebreider :+
En Jewel's ouders zijn Dee Jays Hustler en Jam Hobby King, volgens mij zijn die Duits.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:17

Ben je aan het fencen geweest met een paard zonder plates????? Moet je vooral doen":-( is goed voor de achterbenen.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:01

Wat hebben jullie allemaal weinig vertrouwen in Ed!

Leuk paardje is ze van jou ?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 09:02

Hee, haha, ja, ik heb Jewel nu een paar maanden :)
En inderdaad, ik denk dat Ed wel weet wat hij doet.
En dan ook nog dan maar wat foto's van een spin waar Jewel gewoon stapt: :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:14

Mooi !!!!!

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 09:15

Dankje :D

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:20

jewel is een jongetje hoor!
Het was een leuke les, wel intensief. Ik heb ook meegedaan (niet met mijn engelse knollie van 1.72 hoog)
Reining was leuk om een keer te doen,
op onze stal wordt voornamelijk western pleasure en western horsemanship gereden. De gasttraining van ed was iets nieuws in de trainingsweek. Omdat iedereen wel interesse had, maar wij geen echte reining instructrie of reiningpaarden hebben

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 09:22

Ha, Kim, ook weer op bokt :P
Haha, jep, Jewel is een ruin :+

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:30

Een paard kan prima stoppen vanuit een handgalop zonder plates. Dat doe je notabene tijdens de pleasure en de horsemanship ook.

Je mag alleen nooit vanuit een versnelling stoppen, of verwachten van je paard dat het zijn achterhand eronder zet en gaat glijden.

Stoppen vanuit een handgalop wordt dan gewoon een vierkante pleasure stop en dat kan prima zonder ijzers.

Je laatste spinfoto's geven een mooi rustig beeld!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:36

Erg leuk om te zien. Maar ik vind het toch wel link zulke clinics (hoe leuk ze ook zijn) er wordt blijkbaar veel meer gevraagd van de ruiters en paarden dan ze al kunnen, en zeker met deze tak van sport lijkt het me handiger om eerst een hele stevige basis neer te zetten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:38

Ach zolang het gebruikt wordt om iemand ergens aan te laten proeven zie ik het probleem niet zo heel eerlijk gezegd. Hoe krijg je anders ergens een indruk van?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 09:39

Ja, ik ben het ook wel met je eens ja, maar we hebben gewoon wat onderdelen geprobeerd, dus eerst spins, en die van mij kan al best draaien rond zijn achterbinnenbeen, daarna moesten we vanuit de galop terugrijden naar de stap, en daarna fencen. Nu moet ik zeggen dat hij er wel een beetje rekening mee heeft gehouden door Jewel niet zo lang te laten fencen.