[WN] Update training Perals little Dunit (Wimpy zoon)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westex

Update training Perals little Dunit (Wimpy zoon)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 17:45

Het eerste topic Nieuwe aanwinst Wimpy zoon : http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=130&t=1035383 maakte nogal wat discussie los over het bekende hot item wanneer je moet / mag beginnen met aanrijden en trainen van quarters. Wellicht handig om alle in het eerste topic al behandelde opmerkingen achterwege laten dus check even het eerste topic om dubbels te vermijden.

Onze visie is in ieder geval dat er veel factoren een rol spelen bij de bepaling wanneer je met trainen kunt beginnen. Wij letten op fysiek en mentale weerbaarheid. Leeftijd is daarbij eigenlijk een ondergeschikte factor. Bij sommige paarden kun je beginnen met 2,5 jaar oud, bij anderen zijn ze er met 4 jaar nog nauwelijks klaar voor.

Onze Wimpy, Pearls Little Dunit, zijn we dus gaan aanrijden toen hij bijna 3 was. De eerste maanden zeer rustig en nu na 5 maanden zijn we ook begonnen met de eerste aanzet tot manouvres. In dit filmpje zie je een impressie van de training van afgelopen zaterdag. Trainer Oliver Stein. Wij zijn zeer tevreden over de progressie. http://www.youtube.com/watch?v=4_EbUSV0Z9c

O, ja. Die andere hengst die aan het einde van het filmpje die mega stop maakt is trouwens A Stylish Gallo die met Ed Gosen aan het trainen is voor de CRI volgende week in Kreuth.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:02

Het lijkt dat de oefeningen zeer goed opgepakt worden. Als had ik ook niet anders verwacht met een, naar zeggen, zo'n talentvol paard en trainer. Mooie stop op het eind van zowel A Stylish als van Wimpy.
Wimpy ziet er een stuk mooier uit dan op het eerdere filmpje. Ik ben zeer benieuwd naar some live action van hem. Denk dat ik met de futurity's vrij ga inplannen!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:38

Cool hoor! Olie is een goede trainer vind ik. En dat 2 jaar aanrijden verhaal.. Och.... Hier zitten veel niet-show ruiters en die kijken er inderdaad anders naar (ik heb ook al eea commentaar mogen horen...)

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:46

Vind het best heftig wat hij allemaal kan na pas 5 maanden training. Van mij hoeft dat niet zo snel voor mijn paarden.

Pienb, wat een aparte opmerking. Hier zitten anders genoeg wel-show ruiters die dit niet willen met hun paard.

quarterH

Re: Update training Perals little Dunit (Wimpy zoon)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:59

Er zijn vele levels in shows en de shows die westex doet vergen veel van de paarden dus dan moet het inderdaad wat sneller en beter, is het paard ook naar.
Hoe hoger het level hoe meer eisen en verwachtingen waaraan voldaan moet worden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:00

Maar goed, laten we on topic blijven zoals westex in begin al vroeg. Ik wilde hem alleen laten weten dat ik er niks tegen hem en hem steun daarin.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:34

Pienb schreef:
Er zijn vele levels in shows en de shows die westex doet vergen veel van de paarden dus dan moet het inderdaad wat sneller en beter, is het paard ook naar.
Hoe hoger het level hoe meer eisen en verwachtingen waaraan voldaan moet worden.

En daarvoor hoeft een paard blijkbaar niet langer dan een paar jaar mee te gaan?
Verwachtingen creeren mensen. Een trainer heeft de keuze om daarin mee te gaan, of niet.

Ik vind het vrij heftig wat ik zie op het filmpje. Een leuk paard wat enthousiast de boel oppakt en heel braaf is. En een ruiter die netjes rijdt, maar wel behoorlijke fysieke prestaties vraagt van het paard.
Bovendien wordt er constant aan de voorkant gewerkt, terwijl nageeflijkheid toch echt vanuit de achterhand komt.

Leuk paard, kan echt wel wat. Maar geef hem de tijd.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:53

Precies, iedereen maakt zijn keuzes, daar hoef je het niet mee eens te zijn. Maar zoals ts al vraagt, laat het negatieve commentaar maar achterwege over te vroeg inrijden, is al uitvoerig besproken en nu geen behoefte aan. Je hoeft niet te kijken en reageren.

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 07:08

Wendy schreef:
Pienb schreef:

En daarvoor hoeft een paard blijkbaar niet langer dan een paar jaar mee te gaan?
Verwachtingen creeren mensen. Een trainer heeft de keuze om daarin mee te gaan, of niet.

Ik vind het vrij heftig wat ik zie op het filmpje. Een leuk paard wat enthousiast de boel oppakt en heel braaf is. En een ruiter die netjes rijdt, maar wel behoorlijke fysieke prestaties vraagt van het paard.
Bovendien wordt er constant aan de voorkant gewerkt, terwijl nageeflijkheid toch echt vanuit de achterhand komt.

Leuk paard, kan echt wel wat. Maar geef hem de tijd.

De discussie kan hier rustig gevoerd worden. Ik post het filmpje dus ik weet wat ik daarmee afroep en ik zoek die discussie om mijn punt te kunnen maken namelijk dat het paard zowel het moment van aanvang van de training als het tempo van de training bepaald. Het enige wat ik in de opening vraag is om exact dezelfde opmerkingen als in de eerste posting over Wimpy te vermijden.

Ik ben blij met de opmerking dat een paard omwille van de prestatie maar een paar jaar hoeft mee te gaan. Bij ons laat Oli het paard het tempo van de ontwikkeling bepalen. Wimpy wordt de volle 5 maanden die we nu bezig zijn met de rem er op getraind. Een belangrijke reden voor mij om voor Oli te kiezen is het gegeven dat door hem getrainde jonge paarden tot op hoge leeftijd (en ook na een sportcarriere) klachten vrij blijven. Oli is ook iemand die tegenover ambitieuze eigenaren weigert om een paard te vroeg of te vaak te starten.

Het is een gegeven dat er in de sport pushy trainers en eigenaren zijn die voor korte termijn succes gaan en daarmee de gezondheid van het paard riskeren. Mijn punt is juist dat je dezelfde prestaties haalbaar zijn op een verantwoorde wijze. Voorwaarde is continu uitgaan van het talent van het paard en het paard laten bepalen wanneer je de volgende stap zet.

Voorbeeld: We hebben Wimpy niet hoeven leren om zo te stoppen. Na circa 3 maanden is hij dat zelf op de cirkel al gaan doen. Sinds kort zijn we nu rustig aan het fencen om de stop te bevestigen en naar oktober toe ook te verbeteren. Je ziet in het filmpje dat er nog geen tempo gevraagd wordt (vergelijk met A Stylish Gallo (9 jaar) die je ook ziet stoppen aan het eind) en dat Oli meteen af stapt na die laatste mooie stop. Belonen wat het paard uitzichzelf al doet is de sleutel.

Bij Oli krijgt het paard de tijd die het nodig heeft. Sommige paarden die hij traint halen daarom als 3 jarige de Futurity niet. SES Topsail Whiz bijvoorbeeld is als jong paard heel rustig gebracht omdat hij wel het talent heeft maar er als 3 jarige nog niet klaar voor was om topscores te lopen dus die kreeg meer tijd. Met SES Topsail Whiz heeft Oli vorig jaar de derby gewonnen met een 233,5 score.

Zoals het nu gaat is er een goede kans dat Wimpy de futurity gaat halen. Hij heeft het talent en hij heeft de wil. Op het moment dat, om welke reden dan ook, de ontwikkeling gaat stagneren en we zouden moeten gaan forceren om hem voor de futurity "klaar te stomen" dan zullen we dat dus niet doen. Wij kiezen voor het paard en daarom werken we met Oli want die doet dat ook.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:49

Mooi dier, zeker weten. Maar ik vind dat de trainer te heftig met zijn handen werkt. Constant maar weer van handen voor de schoft tot bij zijn heupen, paard vertoont ook een erg onrustig beeld met zijn hoofd. Net wat Wendy zegt, een correcte nageeflijkheid komt vanuit de achterhand, ik zie hier een 'nageeflijkheid' die er van voren ingetrokken wordt.
Prima als er met druk op de teugels gereden wordt, of als er een systeem van druk/loslaten wordt toegepast. Maar ik zie dat liever met iets kortere teugels en subtieler, dan met lange teugels en handen die bijna een halve meter bewegen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het oh zo verschrikkelijk is wat hier te zien is, maar het bejubelen kan ik ook niet helemaal :)

Oh ja, en een argument als "ja maar dit is een showpaard/showruiter/quarter" zegt mij niet zoveel. Maakt het uit wat voor paard het is? Elk paard, en zeker jonge paarden dienen imo correct gereden te worden, zonder teveel gemorrel aan de voorkant.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:33

Training vordert goed Westex!
En zelfs de hond spint goed (3min11) :D

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:17

Jah dat zag ik ook al haha :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:22

Berdien schreef:
Mooi dier, zeker weten. Maar ik vind dat de trainer te heftig met zijn handen werkt. Constant maar weer van handen voor de schoft tot bij zijn heupen, paard vertoont ook een erg onrustig beeld met zijn hoofd. Net wat Wendy zegt, een correcte nageeflijkheid komt vanuit de achterhand, ik zie hier een 'nageeflijkheid' die er van voren ingetrokken wordt.
Prima als er met druk op de teugels gereden wordt, of als er een systeem van druk/loslaten wordt toegepast. Maar ik zie dat liever met iets kortere teugels en subtieler, dan met lange teugels en handen die bijna een halve meter bewegen.

Helemaal mee eens. Op de cirkels vind ik het een erg onrustig beeld geven. Het paard kropt zicht regelmatig op (op zijn engels in de krul achter de loodlijn, los van het bit (na eerste cirkel)). Ook wordt er met een zeer strenge buitenhand gereden (omdat het paard naar binnen neigt te vallen?) veel is op te lossen op je zit. Ik vind het beeld hier niet bepaald gewenst. :n

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:31

Vergeten we even niet dat het hier om een 3 jarige gaat die pas 5 maanden gereden wordt? Er wordt ook meer van het paardje verwacht, gewoon een rondje galopperen is hier niet aan de orde. Logisch dat het dan wat meer gevraagd wordt en nog wat minder relaxed uitziet

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:42

Ik vind dan ook dat hij te veel vraagt van die driejarige, die toch vrij duidelijk aangeeft het niet prettig te vinden. Ik geloof dat 3 jarigen een gevoelige mond hebben, en dat je ze niet met dergelijke teugelhulpen wilt rijden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:48

Nee Pienb, dat heb ik tijdens het typen van mijn bericht juist steeds in mijn achterhoofd gehad. Imo dient een driejarige gewoon zijn rondje op éigen benen te kunnen lopen, als hij daarbij nageeflijkheid aanbied is dat +:)+ maar dat gemorrel en gesjor aan de teugels vind ik echt not done bij zo'n jong paard.

Dus omdat het een 'paardje is waar veel van verwacht wordt' moet het maar met gesjor? Dan ben ik blij dat mijn tweejarige er eentje is waar men niets van verwacht, want als verwachtingsvolle paarden op deze manier doorgereden moeten worden, dan pas ik daar voor de volle 100% voor.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:42

Berdien schreef:

Hou je er wel rekening mee dat de teugelhulpen een stuk zwaarder lijken juist doordat er met een lossere teugel wordt gewerkt? Het ziet er inderdaad onrustig uit, maar het paard is ook nog zoekende naar de goede houding. Ik denk dat het onprettige beeld gevormd wordt door een combinatie van deze twee factoren. Verder zie ik een gewillig paard die gewoon nog veel moet leren.

Overigens, ik zelf doe het een stuk rustiger aan met mijn 3 jarige hoor, mijn ding zou dit niet zijn. Maar mijn ambities liggen dan ook om te beginnen bij de L5 pleasure, trail, horsemanship (of misschien wel L4 tegen de tijd dat ze 4 is en we mogen starten) :D

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 06:55

Tja, dit is niet zoals ik verwacht dat een driejarige gereden wordt, ook al zit er veel verschil tussen paarden. Volgens mij is het oppakken, zachtjes met die handen, wachten tot er wat gebeurd en weer neerleggen. In plaats van dat gepluk wat ik nu zie. Dit zou mijn trainer nooit gedaan hebben, als je paard te diep gaat lopen pak je ook op, maar rust in het rijden is een van de basisbeginselen bij een jong paard.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:02

Welke resultaten heeft jouw trainer dan behaaldv bedoel het niet verkeerd maar ieder heeft zijn manier en een ander doel.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:08

Ik zie een jong paard die graag wil en een trainer die het paard ondersteund
Deze trainer laat iedere keer los wanneer het paard gaat zakken.

En ja een wat onrustig beeld klopt
Maar wie denkt dat trainen in welke dicipline dan ook er mooi uit ziet heeft het echt mis !!!!
Dit is een training guys en geen show !!!!!

Om uiteindelijk een mooi rustig beeld in een show te krijgen , ben je uren bezig met op pakken en los laten ...............
En daar zijn zoveel manieren en stijlen voor
Hier is echt niks mis mee, zolang er maar los gelaten word en dat gebeurt !

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:41

MLoeser schreef:
Ik vind dan ook dat hij te veel vraagt van die driejarige, die toch vrij duidelijk aangeeft het niet prettig te vinden. Ik geloof dat 3 jarigen een gevoelige mond hebben, en dat je ze niet met dergelijke teugelhulpen wilt rijden.

Waaraan zie je dat het paard het niet prettig vindt?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:25

Backup schreef:
Ik zie een jong paard die graag wil en een trainer die het paard ondersteund
Deze trainer laat iedere keer los wanneer het paard gaat zakken.

En ja een wat onrustig beeld klopt
Maar wie denkt dat trainen in welke dicipline dan ook er mooi uit ziet heeft het echt mis !!!!
Dit is een training guys en geen show !!!!!

Om uiteindelijk een mooi rustig beeld in een show te krijgen , ben je uren bezig met op pakken en los laten ...............
En daar zijn zoveel manieren en stijlen voor
Hier is echt niks mis mee, zolang er maar los gelaten word en dat gebeurt !

Inderdaad, helemaal mee eens.
De ruiter (Olivier) is heel rustig met zijn benen, geeft voldoende druk met zijn handen.
Wat ik in het filmpje zie, is dat hij het gewoon goed zwart-wit maakt voor het paard, druk en ontspanning. Zo werkt het!
Maarja, zo is Bokt, we kunnen hier toch allemaal zóóóóóó verschrikkelijk goed rijden..! :roll:
Westex: Wat een geweldige paardjes heb je! Ik ben al lang fan van A Stylish Gallo en nu ook van deze knapperd!
Nog veeeeeel succes en plezier met hem! :D

breaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:58

hoi westex!

Leuke update weer!! leuk om te zien dat ze zo goed vooruit gaan!
Hoop idd dat de onnodige discussies in dit toppic achterwege blijven!!
echt een leuk paardje!!
Ben benieuwd naar de volgende update!!!
groetjes!!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:12

Ziet er leuk uit Westex!
Welke futurity staat op het plan voor deze jongen?

SantasRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:36

mooi paard hoor!! super!

succes met verdere trainingen.