[WN] Training paint horses met verschillende optomingen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Training paint horses met verschillende optomingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 10:09

Tijdens het trainen van onze beide paint horses wisselen wij regelmatig van optoming (shanks, trens, bitloos, neckrope) en rijden met en zonder zadel.
Doel is (uiteindelijk) dat de paarden in alle gevallen op dezelfde ontspannen manier kunnen lopen en de oefeningen doen. Dat begint al best aardig te lukken, zie onderstaande foto's! ;)

Ben eigenlijk wel benieuwd of meer mensen regelmatig wisselen van optoming tijdens de training, om de vaardigheden van jezelf en je paard te oefenen en te verbeteren. En zo ja, merk je dan veel verschil?

shanks:
Afbeelding

bitloos:
Afbeelding

neckrope:
Afbeelding

zonder zadel:
Afbeelding

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:10

Da's wel leuk! Je paard loopt in ieder geval steeds ontspannen.

Ik ben met mijn paard nog volop in training, maar als we wat verder staan gaan we zeker zo ook vanalles proberen. Lijkt me leuk ter afwisseling, ook voor het paard.

ArabicQueen

Re: Training paint horses met verschillende optomingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:13

Pfff aparte sport hoor! knap hoor zo bitloos enzo en die neckrope dat is misschien wel iets voor sommige dressuur en springruiters zo leer je toch heel goed met je benen rijden enzo?!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:38

ziet er goed uit

ik wissel zelfs van zadel
heb nu ook een dressuurzadel aangeschaft om ook daar mee te trainen
rij buiten met een scharenbitje met lichte tongboog en in de bak met een ongebroken trensje
verder oefen ik sinds kort ook met neckrope
zonder zadel begin ik niet aan, niks voor mij maar ook niet voor mijn paard

rij je ook zo verschillend in alle gangen tot galop aan toe?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:12

Ziet er super relaxed uit, leuk om ook zo af te wisselen.

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:14

Wat leuk zeg....super idee ;) en je paard loopt met elke optoming mooi ontspannen

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:31

Super zeg dat jullie dit doen.
Ik zou dit ook graag willen, maar hier ben ik nog lang niet aan toe. Misschien ooit :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:34

Leuke foto's!

Ik wissel ook regelmatig......mijn 17 jarige merrie rij ik afwisselend met shanks, trens, bosal en neckrope........ik merk wel verschil maar vooral bij mezelf.... met de neckrope heb je niks in je handen en ben je dus verplicht je lichaam beter te gebruiken.....

Kan soms een echte eyeopener zijn :j

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:10

Ik rijd mijn pony ook vaak met wat anders al is het hoofdzakelijk met hackmore omdat hij op wandeling daar het beste op reageert.Tijdens onze 'trainingen' probeer ik vaak met een trensje te rijden.

Charlee zal ook hoofdzakelijk bitloos gereden worden maar ook met hem wil ik voldoende trainen met bitje.

Leuke foto's trouwens ook en ontspanning is er zeker te zien! :j

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:46

ik rij zo af en toe is zonder hoofdstel.
even om te kijken of ze alles op de zit en been doet ;)

ook rij ik 1 keer in de maand zonder beugels om te kijken of mijn zit nog goed is.

en dan 1 x in de zoveel tijd met voltige singel voor een onafhankelijke zit.

heb ook wel is met dressuur optoming gereden maar dan merk ik weinig verschil in me paard.

side pull en bosal loopt quinchy prima op.

ik doe dit soort dingen meer op te testen of alles nog goed zit en waar de punten zitten die je moet verbeteren.
die je niet meer merkt als je altijd maar veilig op je zadel met steun van je beugels en je scharen bitje rijd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:59

Ik zou ook wel bitloos ed willen rijden ware het niet dat veel mensen bij ons in de bak als een kip zonder kop rijden en met een noodgang langs komen denderen, de voorrangs regels niet naleven :( en ik niet zo een cool paardje heb!! verder lijkt het me prachtig ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 19:54

spatter schreef:
ziet er goed uit

ik wissel zelfs van zadel
heb nu ook een dressuurzadel aangeschaft om ook daar mee te trainen
rij buiten met een scharenbitje met lichte tongboog en in de bak met een ongebroken trensje
verder oefen ik sinds kort ook met neckrope
zonder zadel begin ik niet aan, niks voor mij maar ook niet voor mijn paard

rij je ook zo verschillend in alle gangen tot galop aan toe?

Mijn man rijdt idd met alle optomingen ook alle gangen, wat dat betreft kan hij bijv met de neckrope net zo rijden als met bit.
Ik rijd nog niet zolang zonder zadel, dus galoperen doe ik dan niet. ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 19:55

Paintlinger schreef:
Leuke foto's!

Ik wissel ook regelmatig......mijn 17 jarige merrie rij ik afwisselend met shanks, trens, bosal en neckrope........ik merk wel verschil maar vooral bij mezelf.... met de neckrope heb je niks in je handen en ben je dus verplicht je lichaam beter te gebruiken.....

Kan soms een echte eyeopener zijn :j

Klopt!
Ook wij constateren dat met hoe minder optoming je rijdt, des te nauwkeuriger moet je zelf zijn met je zit/houding en hulpen! :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 19:57

Leuk te lezen dat meer mensen afwisselen!

Ik moet eerlijk zeggen dat alle 2 onze paints super cool zijn, zodat ze dit ook mogelijk maken ... 8-)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:15

Ik wissel ook af!

Hangt ook af van paard tot paard, maar over het algemeen zijn western gereden paarden prima bitloos/zadelloos te rijden :-)

Ik wissel eveneens af met shanks, snaffle, bosal en touwhalster, en het doel is zoals je ziet op jouw foto's, die ontspannenheid :-)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:54

Ik wissel ook af ! Buitenritten altijd met bosal. In de bak : touwhalster, snaffle, bosal, shanks en neckrope. Wél altijd met zadel. Ik laat het zadelloos rijden over aan mijn kinderen :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:01

ik wisselde ook regelmatig af, engels zadel, westernzadel en soms geen zadel (maar was vooral als ik te lui was om op te zadelen) dan ook vaak met alleen halster. verder met mudium port of snaffle of hunterstang.
afhankelijk van mijn bui.
paardje moet wel goed broke zijn hiervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:42

Ziet er lekker uit Simodi!

Hier ook een wisselaar. Milena reed ik met shanks (training + wedstrijden), trens (training), rijhalster (voor de lol), bosal (buitenritten, training, lol), neckrope (lol), hackemore (buitenrit met groep), met en zonder zadel, alles. Leuk, beetje wisselen.

Nu ik haar niet meer rij zit ik er over te denken om evt. nog wat traildingetjes op alleen neckrope met haar op te gaan pakken, zodat we toch nog wat te friemelen hebben samen.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:59

Paardje loopt mooi constant zo te zien +:)+ of zijn met gewoon momentopname's? ;)

Ik wissel zelf zo nu en dan ook met shanks (trainen) trens (koeienwerk) en bosal voor de ontspanning. Erg leuk :j

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 17:22

Mayflower schreef:
Paardje loopt mooi constant zo te zien +:)+ of zijn met gewoon momentopname's? ;)

Niet om op te scheppen ;) , maar hij loopt idd gewoon zo ontspannen in alle gangen en alle optomingen, bijv hier de galop met neckrope:

Afbeelding

Ik denk dat dat ook (vooral) komt omdat dit paard goed gewend is aan neckreining, zodat dan minder uit maakt wat hij wel of niet in zijn mond heeft, zolang je hem ook niet in de mond zit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:59

ik vind het wel een komisch plaatje :D
paardje mooi ontspannen gereden met neckrope en dan een cap op, dat heeft iets tegendraads

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:19

spatter schreef:
ik vind het wel een komisch plaatje :D
paardje mooi ontspannen gereden met neckrope en dan een cap op, dat heeft iets tegendraads

Ik vind niks komisch aan een cap! :?
Wij zijn blijkbaar toch een van de weinige westernruiters die eigenlijk altijd met cap rijden, die laatste foto van mij zonder zadel en zonder cap is absoluut een uitzondering wat betreft het ontbreken van cap. Ik rijd alleen zonder cap als ik die een keer vergeten ben of even gauw op een van onze paarden stap om bijv uit te stappen (gewoon niet verstandig qua veiligheid). Anders hebben we 'm altijd op.

Afbeelding

Misschien dat deze fotoserie juist laat zien dat je prima ontspannen en op een goede manier western kunt rijden met een cap! }>
Daarmee is dan ook gelijk aangetoond dat de combi 'western' en 'cap' niet per definitie uit den boze is! :D

(Verder respecteer ik ieders eigen keuze om wel of niet met cap te rijden ;) )

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:36

toen ik engels reed had ik ook alleen een cap op op wedstrijd en nu heb ik hem zowaar op als ik buitenrij

ik bedoelde ook niet de combi western en cap maar meer het volle vertrouwen van je paard met neckrope, zonder zadel enz en dan een cap
dat heeft ergens iets tegenstrijdigs in mijn ogen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 20:41

spatter schreef:
ik bedoelde ook niet de combi western en cap maar meer het volle vertrouwen van je paard met neckrope, zonder zadel enz en dan een cap
dat heeft ergens iets tegenstrijdigs in mijn ogen

Oh, bedoel je dat! :D ;)

Cap heeft hier ook idd niks met vertrouwen in onze paarden te maken, maar meer met het risico van bijv vallen door struikelen met je paard (dat hebben we in het verleden meerdere keren met mijn - nu gepensioneerde - merrie meegemaakt en dat is geen fun) of eraf vallen als ie opeens een onverhoedse beweging maakt en je net niet kunt blijven zitten.
Nee, qua vertrouwen hoeft het absoluut niet, want ze zijn beiden super cool 8-) en betrouwbaar! :D

PS Off-topic: even in je profiel gekeken en prachtige paarden heb jij (ook)! ;)
Laatst bijgewerkt door simodi op 24-03-09 20:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:42

Supergoed dat je met cap rijdt!

Ik wissel idd ook regelmatig van optoming. En ja het is erg goed voor je eigen zit en houding en hulpen om eens met een neckrope te rijden of zelfs zonder iets. Mijn pony weet helaas dat hij soms dan met een ondeugende spurt naar het hek wegkomt en hangt zo nu en dan even de clown uit. Ik kan er inmiddels om lachen vooral als hij daarnaa weer brafa als boter naar me luistert en keurig wegjogd. Grapjas.