[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:36

Daihyo schreef:
Ja daar ben ik het zeker mee eens. Maar het kwam nu net over als dat ik zou willen reinen, dus mijn paard kapot zou gaan rijden omdat ik geen plates zou willen. Dat mijn paard aanleg voor reining heeft wil niet zeggen dat ik dat wil doen. Wat dat betreft is mijn paard veel te goed voor mij :+
Mijn eerste bericht hierover wordt compleet uit zijn context getrokken :+

Balen van de bloedwaardes. Wel goed dat ze panel getest is. Leverwaardes en spierwaardes staan met elkaar in verbinding. Dus dat zou goed een relatie kunnen hebben. Maar hoge leverwaardes achterhalen is lastig. Maar icm met spierwaardes denk ik aan ijzerstapeling in de lever. Door metaal in water, hooi of gras.
Of jacobskruiskruid in het hooi. Leverbot kan ook nog, maar komt veel minder voor.
Merk je klinisch ook wat aan haar?
Pssm 2 zou ook nog kunnen, dat zit niet in de paneltest. Maar ik durf niet te zeggen dat dat ook de leverwaarden zou beïnvloeden. Ik zou eerder de oorzaak in de lever zoeken en spieren als gevolg daarvan.
Hoge leverwaarden zijn een lastig iets. Vaak is dat iets van langere tijd.


Dan is het dus totaal verkeerd overgekomen en dat was absoluut niet mijn bedoeling!!!

Kwa bloedwaarden.... natuurlijk hebben mn da en ik al zitten brainstormen waar dit vandaan kan komen.

Kan komen van grondwater maar dat kan het niet zijn want bij ons op stal zit alles op leidingwater en ook de leidingen zijn nog vrij nieuw, het hooi is van hele goede kwaliteit en volgens stal eigenaresse zou het daar ook niet van kunnen komen (maar je weet het gewoonweg niet!), gras heeft ze niet gehad dus die is de reveu niet eens gepasseerd, leverbot heeft ook de revue gepasseerd maar we zitten hier gewoon niet in een gebied waar het voorkomt. Heb voor de zekerheid mn trainster ook nog gevraagd maar ook die zei dat ze het niet herkende.

Naast lever & spieren zijn er nog wel wat meer waardes die niet goed zijn maar dit zijn wel de 2 grootste.

Pssm2 heeft ze de symptomen niet voor (spiertrillingen/spierstijfheid vooral na rust of lichte arbeid/verminderd uithoudingsvermogen/moeite met draaien en buigen/gedragsveranderingen/verhoogde hartslag & zweten na inspanning) behalve dan gedragsverandering maar dat kan ook ergens anders vandaan komen. Daarnaast kan je daarvoor het beste een spierbiopte nemen en dat is me toch nog een pas te ver (dat is gewoon een hele pijnlijke procedure en word dus ook vaak afgeraden om "zomaar" even te doen), verder zijn er zoveel andere mogelijkheden waarmee ze dus dit beeld laat zien dat we bij het begin gaan beginnen en daarna verder zoeken indien nodig.

Dus nu ga ik eerst detoxen en daarna ondersteunen dmv supplement en dan hopen dat het over een maand al een stuk verbeterd is.

Klinisch merk ik vrij weinig aan haar behalve dan dat haar gedrag veranderde zonder echt aantoonbare reden, madam blinkt als een spiegel, is goed op gewicht en ook met het werk is ze eigenlijk niet moe te krijgen. Dus daarom verbaasde de waardes me ook zo.

Ik dacht in 1e instantie nog dat dit alles mss samenhangt met een wormbesmetting want uit mestonderzoek is gebleken dat ze 300 EPG heeft en alles boven de 250 EPG word gezien als besmetting maar dan zou ze klinisch gewoon hele andere symptomen moeten laten zien.

Beetje raadsel dus maar goed, we gaan behandelen en dan gaan we het wel zien tzt

Vriendin/stalgenootje zei al voor de gein: weet je zeker dat ze geen bloed van mijn paard gepakt hebben (weten we beide heel zeker maar snap haar wel, haar paard is wat dat betreft klinisch en op zicht slechter kwa conditie dan de mijne).

@xDenies: DA vroeg aan mij ook of ik de 2 dagen voordat ze kwam nog gewerkt had met haar maar aangezien ik al veel vaker bloed heb laten afnemen weet ik dat je het beste de dagen ervoor niets kan doen en Frosty heeft 4 dagen enkel van box naar paddock & terug gedaan dus dat is het bij ons niet.

Vit E, Selenium, koper, magnesium etc is allemaal goed maar ik ga alsnog wel naar een supplement waar vit E in zit bijgeven want dat kan 1 geen kwaad en 2 is goed voor de spieren.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:42

Paint_Lover schreef:
@xDenies: DA vroeg aan mij ook of ik de 2 dagen voordat ze kwam nog gewerkt had met haar maar aangezien ik al veel vaker bloed heb laten afnemen weet ik dat je het beste de dagen ervoor niets kan doen en Frosty heeft 4 dagen enkel van box naar paddock & terug gedaan dus dat is het bij ons niet.

Vit E, Selenium, koper, magnesium etc is allemaal goed maar ik ga alsnog wel naar een supplement waar vit E in zit bijgeven want dat kan 1 geen kwaad en 2 is goed voor de spieren.


Het is natuurlijk vast niet hetzelfde maar het gedragsverandering herken ik gewoon heel erg met Beeb. En dan toevallig ook die twee waardes. Het is wel heel fijn dat je dierenarts er zo bovenop zit en goed kan helpen. In mijn geval was dat dus totaal niet aan de orde en ben ik uiteindelijk door bokt en Daihyo op een groot stuk aan voeding gekomen en daarmee opgelost.

Frustrerend is het wel. Omdat ze eigenlijk er prima uit zien, maar je herkent het zelf dus snel omdat er gedragsverandering in zit.

Ik duim in ieder geval voor jullie en dat het uiteindelijk mee valt.
Voor die spierbiopt of de PSSM 2 dna test heb ik ook niet voor gekozen. Uiteindelijk was bij ons dus een groot gedeelte vitamine, supplementen en eiwitten de oplossing. (waarvan ik eigenlijk wel zeker weet dat dit bij jullie sowieso al beter zit haha).

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 21:03

Ja die test is wel heftig. En de harentest is niet gevalideerd. En dan nog kun je veel oplossen met voeding en management. Dus ik raad mensen ook altijd aan om eerst een pssm dieet te geven en te kijken wat dat doet. Vaak is dat al helpend. En als je de diagnose krijgt komt het toch vaak daar op neer.

Hooi zou best kunnen hoor. Een ijzerstapeling kan over jaren opbouwen. Dus ook op een vorige stalling kan dat al gebeurd zijn. Met jkk of metalen in de bodem waar het hooi gemaaid is. Dat hoeft niet op deze stal gebeurd te zijn. Goede nieuws is wel dat de lever herstelt op het moment dat de omstandigheden weer goed zijn. Dus als nu je hooi goed is, dan komt dat met de tijd ook wel weer goed.

Kijk wel uit met een detox. Als de lever al overbelast is kan dat een heftige reactie gaan geven. Het lichaam moet dan ineens veel afvalstoffen kwijt. Kunnen ze huidproblemen van krijgen of zelfs hoefbevangen of spierbevangen in het ergste geval.
Als je de tijd hebt dan zou je eerst 6-8 weken mariadistelzaad kunnen geven. Dat helpt de lever herstellen. En dan kan het de detox wat beter aan.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:40

Ik detox sowieso 2x per jaar met kruiden dus dat zit wel goed ;)

Kwa voeding zit ze wel goed, ik ben daar best wel een zeikerd in zullen we maar zeggen.... management op stal kan beter maar mss leren ze nog wel iets in de aankomende tijd ;)

Sinds gister hangt er ook een slowfeeder zak in haar box waar 6kg hooi in kan, die zak is ter aanvulling zodat ze ten alle tijden hooi ter beschikking heeft. Ze krijgt dus ook nog haar gewone porties hooi gevoerd. Kwa krachtvoer krijgt ze vrij weinig maar dat is ook vanwege maagzweer nu.... even niet teveel belasten en dan straks bekijken wat ze evt nog nodig heeft.

Pssm test via haren.... nope, geloof ik niet zo in maar dat is mede ook doordat er (volgens mij) nog steeds maar 1 lab is die dat uitvoert.

Achterom
Berichten: 23036
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:30

En de test is nog steeds niet gevalideerd...

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:44

Achterom schreef:
En de test is nog steeds niet gevalideerd...


Daarom ook dat ik er niet achter sta en dus ook niet test ;)

Overigens is een heel eind al op te vangen met voer management en daar zit ik sowieso al bovenop dus komt wel goed.

Vanmorgen had madam iig de kolder in dr koppie, hoofd tussen dr voorbenen en bokken wat ze halen kon :D

Dus ipv er even op gaan zitten werd t uit laten razen, genieten van mn meisje en wat grondwerk in de buitenbaan.... morgen weer een dag :)

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:22

Hier even heel stil geweest. Vorige week donderdag heel plots mijn nog geen driejarige kater verloren en daar nog altijd flink last van. Verdriet is groot en dus ook een paar dagen niet bij Lilo geweest. Net wel topic even bijgelezen maar is even teveel om op iedereen te reageren.
Gisteren bij Lilo geweest toen Wendy dr reed en vandaag zelf weer erop. Één bonk emotie dus wat doet die driejarige drol? De sterren van de hemel lopen en super braaf zijn. Ik weet niet waar ik haar aan verdiend heb maar wat ben ik blij met zo'n hartenpaardje.
Afbeelding
Afbeelding

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:01

Och, wat verdrietig van je kat :knuffel: .

Fijn dat je zo'n lief en gevoelig paard hebt, dat op de juiste momenten blijkbaar aanvoelt wat je nodig hebt.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:40

Ooh Kim, wat zijn ze ons toch dierbaar dat ze zoveel positieve momenten kunnen geven. Heel veel sterkte met het verlies van je kat, veel te jong zeg! Maar wat fijn dat Lilo je zo goed aanvoelt en haar best deed! Natuurlijk heb je dat verdient!


Ik ben sinds gistermiddag op vakantie, op ons vaste vakantieadresje. En we hebben vanochtend heel slecht nieuws over mijn oma gekregen. Ik weet het even niet meer. Wanneer houd het toch eens op. Ik sta op het punt om de handdoek in de ring te gooien .. Maar goed, we zitten hier voor de hondjes dus daar maar even aan vast houden.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:50

Hier is hij dan!
Mijn nieuwe zadel!

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:03

Mooi hoor! Vind je paard niet eens zo enorm overkomen als de maatvoering van je zadel doet denkwn haha.

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:21

chery schreef:
Hier is hij dan!
Mijn nieuwe zadel!

[ [url=m/hYxWwo.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/sWxT0U.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/ooN6HQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi zadel, staat 'm goed!

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:21

xDenies schreef:
Mooi hoor! Vind je paard niet eens zo enorm overkomen als de maatvoering van je zadel doet denkwn haha.

Haha!Je denkt gelijk aan een mega zadel hè

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101773
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:34

Mooie tooling!! <3

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 02:00

We hebben vandaag Tulip's verjaardag gevierd! Twee jaar oud!

Afbeelding

Afbeelding

Achterom
Berichten: 23036
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 08:52

Mooi zadel Chery! Hij oogt ook meteen zo nieuw :D

Gefeliciteerd met Tulip!

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:10

Ik kom hier even binnenvallen ...

Ik dacht namelijk dat mijn zoekopdracht vrij makkelijk zou zijn, maar het tegenovergestelde blijkt waar.

Ik ben vrij nieuw in de westernwereld & heb inmiddels voor mijn nieuwe paard via een passervice een Rocking R zadel gekocht. Nu ben ik opzoek naar een simpele (goede) zwarte pad (3/4"). De pad waarmee het zadel is gepast was 31" x 32" en al aan de lange kant vond ik. Maar waar vind ik deze? Bij voorkeur in Nederland ivm eventueel willen retourneren? :o

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 07:37

Icelandshet schreef:
Ik kom hier even binnenvallen ...

Ik dacht namelijk dat mijn zoekopdracht vrij makkelijk zou zijn, maar het tegenovergestelde blijkt waar.

Ik ben vrij nieuw in de westernwereld & heb inmiddels voor mijn nieuwe paard via een passervice een Rocking R zadel gekocht. Nu ben ik opzoek naar een simpele (goede) zwarte pad (3/4"). De pad waarmee het zadel is gepast was 31" x 32" en al aan de lange kant vond ik. Maar waar vind ik deze? Bij voorkeur in Nederland ivm eventueel willen retourneren? :o

Eurohorse van classic equine. Duur maar gaat jaren mee.
Cowgirlstore heeft ook aantal online staan. Deze zijn prijsvriendelijker.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 09:37

chery schreef:
Icelandshet schreef:
Ik kom hier even binnenvallen ...

Ik dacht namelijk dat mijn zoekopdracht vrij makkelijk zou zijn, maar het tegenovergestelde blijkt waar.

Ik ben vrij nieuw in de westernwereld & heb inmiddels voor mijn nieuwe paard via een passervice een Rocking R zadel gekocht. Nu ben ik opzoek naar een simpele (goede) zwarte pad (3/4"). De pad waarmee het zadel is gepast was 31" x 32" en al aan de lange kant vond ik. Maar waar vind ik deze? Bij voorkeur in Nederland ivm eventueel willen retourneren? :o

Eurohorse van classic equine. Duur maar gaat jaren mee.
Cowgirlstore heeft ook aantal online staan. Deze zijn prijsvriendelijker.


Dankjewel! Zadel komt bij Eurohorse vandaan, de zwarte classic equine had een levertijd van 6 á 8 weken helaas, dus opzoek naar een alternatief ... bij cowgirlstore ga ik even kijken!

Brittneyx

Berichten: 1843
Geregistreerd: 03-08-11

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:34

Onlinehorseworld heeft er ook! Is wel Belgisch maar wel betrouwbaar

xxPaige
Berichten: 808
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:58

Kimvicious gecondoleerd Y;( Wat fijn dat je merrie daar zo goed op in heeft gespeeld, dat biedt dan toch een soort troost op dat moment kan ik mij zo voorstellen.

xDenies hopelijk gaat het inmiddels beter met jou en je oma. Geef niet op! Er komen altijd weer betere tijden ook al lijkt dat soms héél ver weg :(:)

Cheri wat een prachtig zadel! Beugels passen er ook perfect bij. De kleur staat je paard ook goed!

Juniper gefeliciteerd **\O/**


Wij hebben inmiddels ook een hele rollercoaster gehad. Verhaal in het kort: Halverwege februari te horen gekregen dat de stal gaat stoppen met pension per 1 mei. Zoektocht moeizaam, niet genoeg buiten, geen weide, te ver weg of simpelweg volle stallen.. Stress bij mezelf vanwege de deadline. Inmiddels gelukkig verhuisd naar een plek die wel aan de eisen en zelfs aan de wensen voldoet, dus super fijn! Alleen heeft zijn nieuwe buurman in de eerste nacht/ ochtend letterlijk een hap uit zijn tong gebeten en zijn we daar nu alweer dik een week druk mee ;( Gelukkig ziet het er inmiddels al een stuk beter uit en begint hij langzaam weer hooi te eten, maar mijn hemel wat kan je je dan in een korte periode 100 jaar ouder voelen zeg :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101773
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 14:35

Bij welke stal sta je nu?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 19:46

Van harte gefeliciteerd Juniper met Tulips verjaardag!

Ik kan je helaas niet helpen icelandshet. Maar Eurohorse denkt graag mee dus wellicht kan die iets voor je betekenen.

Dankjewel xxPaige voor je reactie. Helaas komt dit niet meer goed.
Jeetje wat een drama zeg, een hap uit zijn tong? Hoe dan?

Hier zit de vakantie er op en ik zou willen dat we twee weken kunnen terugspoelen. In de eerste week ben ik heerlijk met de hondjes weggeweest maar eigenlijk op dag 1 kregen we al heel slecht nieuws. Daar is gister verdere aanvulling op geweest en het is gewoon niet goed. Het is alleen afwachten hoe snel het gaat verlopen. Maar één ding is zeker. Goed komt het niet.
Van ellende ben ik na vakantie even een paar uurtjes gaan werken om mijn gedachten te verzetten. Zelfs nog een vriendschap verloren omdat degene vond dat alles van degene belangrijker was dan mijn verdriet. Zelfs toen ik aangaf van het spijt me, het lukt me even niet. Te bizar voor woorden.

In mijn tweede week lekker gefocussed op Beeb. Op zondag hebben we een heerlijke buitenrit gemaakt met stalgenootjes. Lang geleden en kan me niet heugen dat ik met meer dan 2/3 andere naar buiten ben geweest haha. Het was heel erg leuk.
Op maandag de training verder opgepakt en ik merkte dat ze erg stijf was, dus daar baalde ik wel van. In mijn vakantie is ze door mijn verzorgster getraind dus ik had het niet verwacht. Gelukkig veel kunnen oplossen. Gister liep ze heel fijn! Op woensdag dacht mijn verzorgster nog ineens dat ze kreupel liep, dus ik natuurlijk in paniek, maar was niets te zien. Misschien wat stijfjes ofzo, maar godzijdank liep ze donderdag als een tierelier.
Gisterochtend toen ik op stal kwam was er 'iets aan de hand' en in overleg hebben we een keuze gemaakt waarvan ieder normaal mens zou denken dat dit oké was. Maar helaas.. Ik voel me vre-se-lijk. Via PB wil ik wel wat meer info geven, maar openbaar niet.

Al met al dus ... bah. Wat een vakantie.

Wel wat leuke dingetjes dat Beeb dus gewoon héél goed loopt en het gewoon echt goed met haar gaat waar ik heel heel heel dankbaar voor ben. Aanstaande dinsdag komt de osteopaat en donderdag krijgt ze haar sliding plates. Ik ben zo benieuwd hoe we er over een half jaar bijlopen.

Afbeelding

Afbeelding
Ik had deze Candyhorse koekjes gekocht, wilde het gewoon een keer proberen want man oh man, wat ziet het er leuk uit! Beeb dacht daar echter anders over :') Hoewel ze er hier uit ziet alsof ze heel enthousiast is. Het is ook wel héél zoet! (ja ik heb ook even een beetje geproefd)
Maar uiteindelijk heeft ze het wel opgegeten. Nog 5 te gaan en het scheelt weer voor mijn portemonnix. Hoef het niet meer te kopen.

Afbeelding
En dit is nog van het buitenritje, Beeb liep natuurlijk voorop :Y)

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:48

Gaaf zadel Chery ! Wat zul jij blij zijn!

Gefeliciteerd met Tulip ! Knappe babypoown

xxPaige poeh dat is nogal wat

Denies oh wat een heerlijke plaatjes ! Maar please zeg me dat ik niet de enige ben die iets anders zag in die koek :P

Hier klooien we vrolijk verder. Mag inmiddels niet meer longeren voor het rijden want volgens Wendy heeft ze dat al tijden niet meer nodig :P En dat gaat helemaal super. We beginnen nu echt een team te worden en ik lach me iedere dag weer rot. Van plezier en omdat ze een grappige clown is. Vorige week vaders even rondje op dr laten uitstappen en oh wat was die trots. En oh wat is ze veel groter dan Heaven haha. Hier een blije pretbek <3
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101773
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:52

Heaven is idd niet groot, hoe groot is ze nu?