Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sevke schreef:Tegenwoordig begint men meer ranchpaarden te fokken (voor de ranchriding en working western rail bv), en daar verwacht men meer draf oa, want met een zuivere reiner trek je dat niet, die zijn veel te kort van gang.
Ik denk dat met zo'n ranchgefokt paard basisdressuur wel mogelijk is. Maar als je echt de hogere dressuur in wil, zou ik toch een ander ras overwegen.
Dit is mijn hengst in de trot. Hij heeft al een ruime gang voor een quarter, maar nog bijlange niet wat ze tegenwoordig in de hogere dressuur willen zien.
[ [url=m/U7vdKH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Elisa2 schreef:sevke schreef:Tegenwoordig begint men meer ranchpaarden te fokken (voor de ranchriding en working western rail bv), en daar verwacht men meer draf oa, want met een zuivere reiner trek je dat niet, die zijn veel te kort van gang.
Ik denk dat met zo'n ranchgefokt paard basisdressuur wel mogelijk is. Maar als je echt de hogere dressuur in wil, zou ik toch een ander ras overwegen.
Dit is mijn hengst in de trot. Hij heeft al een ruime gang voor een quarter, maar nog bijlange niet wat ze tegenwoordig in de hogere dressuur willen zien.
[ [url=m/U7vdKH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als ik dressuurmatig kijk dan blijft het neerwaarts en mist er buiging in de gewrichten.
Zelfs in de basis dressuur wordt het een stuk lastiger met zo'n beeld.
Achter maakt hij ook een ruimere pas dan voor..in de dressuur wordt dat liever andersom gezien.
Ayasha schreef:Je betrekt het compleet op jezelf en mist volledig de doelen die TS beschreven heeft.
Het gaat niet over jou superpony.
sevke schreef:Die zul je op één hand kunnen tellen.
princequillo schreef:In de VS zijn er genoeg Quarters die op redelijk niveau hunter jumpers springen. Waarom zou zo af en toe een cross dan niet kunnen? Ja de bouw zit misschien niet mee, maar als je dat soort dingen voor de fun af en toe wilt doen is dat echt zo oneerlijk niet voor een paard, zolang die het ook maar leuk vindt.
princequillo schreef:Lopen we niet allemaal een beetje vooruit though?
TS vraagt of je dressuur kan doen met een paint, niet zozeer dat ze daar ook grote ambities in heeft. Er wordt niet gevraagd naar een bonte warmbloed, wellicht is ze daar wel helemaal niet in geïnteresseerd. Het kan maar zo zijn dat ze graag een paint wil maar geen behoefte heeft om ook per sé western te rijden (wat overigens echt niet hoeft). Het lijkt mij redelijk logisch dat je met een paint niet zozeer naar de GP rijdt, uitzonderingen daargelaten.
Stap één is dus: kun je met een paint dressuur rijden?
Ja. In principe kan dat met ieder paard, tot op zekere hoogte. Ik zou zelfs zeggen dat ieder paard voordelen ervaart van basis dressuur. Ongeacht hun oorspronkelijke of hoofd discipline.
Mocht TS dan terug komen en zeggen: ja goh, ik wil toch wel graag het Z behalen oid, dan kunnen we altijd nog adviseren om maar een warmbloedje te kopen toch?
snorkel1986 schreef:princequillo schreef:Lopen we niet allemaal een beetje vooruit though?
TS vraagt of je dressuur kan doen met een paint, niet zozeer dat ze daar ook grote ambities in heeft. Er wordt niet gevraagd naar een bonte warmbloed, wellicht is ze daar wel helemaal niet in geïnteresseerd. Het kan maar zo zijn dat ze graag een paint wil maar geen behoefte heeft om ook per sé western te rijden (wat overigens echt niet hoeft). Het lijkt mij redelijk logisch dat je met een paint niet zozeer naar de GP rijdt, uitzonderingen daargelaten.
Stap één is dus: kun je met een paint dressuur rijden?
Ja. In principe kan dat met ieder paard, tot op zekere hoogte. Ik zou zelfs zeggen dat ieder paard voordelen ervaart van basis dressuur. Ongeacht hun oorspronkelijke of hoofd discipline.
Mocht TS dan terug komen en zeggen: ja goh, ik wil toch wel graag het Z behalen oid, dan kunnen we altijd nog adviseren om maar een warmbloedje te kopen toch?
Het z hoef ik niet te halen. Ik ben graag allround dus een rondje springen een crossje en lekker rijden maar tot m1 moet wel mogelijk zijn en en stukje qua bouw had ik niet helemaal aan / over gedacht
sevke schreef:princequillo schreef:In de VS zijn er genoeg Quarters die op redelijk niveau hunter jumpers springen. Waarom zou zo af en toe een cross dan niet kunnen? Ja de bouw zit misschien niet mee, maar als je dat soort dingen voor de fun af en toe wilt doen is dat echt zo oneerlijk niet voor een paard, zolang die het ook maar leuk vindt.
Dat klopt, maar vergis je niet, dat zijn speciaal daarvoor gefokte hunters. Die zien er heel anders uit dan de gemiddelde quarter die je hier vindt. Men doet daar ook niks anders mee dan hunteren en hunter hack.
Ik zou ook zo 1 2 3 niet kunnen zeggen waar in BE-NE je een goede hunter zou kunnen kopen.
Ter illustratie:
dit is een hunter.
Quartermerrie van 2014. 1.70 hoog.
[ [url=m/B8gE1I.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is een reiner.
Quarterhengst van 1.45 hoog
[ [url=m/TVa0bW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is een cutter. Metallic Cat, één van de best producerende hengsten aller tijden. 1.52 hoog.
[ [url=m/0M402b.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is een ranch horse. Heb hier mijn eigen pony als illustratie gebruikt. Hengst van 2010, 1.50 hoog.
[ [url=m/R2iQOU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Racing bred quarter horse. Hallelujah 21, ruin van 2019, hoogte onbekend
[ [url=m/N4JDRQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Je ziet, er is niet één type quarter (of paint), maar heel veel verschillende subtypes, die elk voor een totaal ander onderdeel van de sport gefokt zijn.
sevke schreef:princequillo schreef:In de VS zijn er genoeg Quarters die op redelijk niveau hunter jumpers springen. Waarom zou zo af en toe een cross dan niet kunnen? Ja de bouw zit misschien niet mee, maar als je dat soort dingen voor de fun af en toe wilt doen is dat echt zo oneerlijk niet voor een paard, zolang die het ook maar leuk vindt.
Dat klopt, maar vergis je niet, dat zijn speciaal daarvoor gefokte hunters. Die zien er heel anders uit dan de gemiddelde quarter die je hier vindt. Men doet daar ook niks anders mee dan hunteren en hunter hack.
Ik zou ook zo 1 2 3 niet kunnen zeggen waar in BE-NE je een goede hunter zou kunnen kopen.
Ter illustratie:
dit is een hunter.
Quartermerrie van 2014. 1.70 hoog.
[ [url=m/B8gE1I.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is een reiner.
Quarterhengst van 1.45 hoog
[ [url=m/TVa0bW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is een cutter. Metallic Cat, één van de best producerende hengsten aller tijden. 1.52 hoog.
[ [url=m/0M402b.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is een ranch horse. Heb hier mijn eigen pony als illustratie gebruikt. Hengst van 2010, 1.50 hoog.
[ [url=m/R2iQOU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Racing bred quarter horse. Hallelujah 21, ruin van 2019, hoogte onbekend
[ [url=m/N4JDRQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Je ziet, er is niet één type quarter (of paint), maar heel veel verschillende subtypes, die elk voor een totaal ander onderdeel van de sport gefokt zijn.