EM, wie werken er allemaal mee en wat doe je er mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

EM, wie werken er allemaal mee en wat doe je er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 13:34

Ik ben erg benieuwd wie er met EM werkt en wat je er mee doet.
Voor de mensen die niet weten wat EM is.

Citaat:
In de natuur bestaan twee dynamische, tegengestelde krachten: regeneratie en degeneratie. De eerste stimuleert productiviteit en vitaliteit; de tweede leidt tot verval en ontbinding. Beide krachten worden aangedreven door de kleinste levensvormen die we kennen: micro-organismen, organismen die je met het blote oog niet kunt zien.
In grond waar regeneratieve micro-organismen domineren, vertonen planten en gewassen een opmerkelijke groei. Ze zijn vrij van ziekten, plagen en ongedierte. Zonder externe toevoegingen - landbouwchemicaliën, kunstmest - is hier een blijvend goede oogst mogelijk. Het tegenovergestelde is het geval in grond waar degeneratieve micro-organismen domineren. De grond neigt ertoe zieke, zwakke planten en gewassen te produceren, die veelvuldig worden aangetast door parasieten. Groei van betekenis kan hier alleen worden gerealiseerd met behulp van chemicaliën en kunstmest.
Langdurig, intensief gebruik van deze toevoegingen zal de bodem eerder uitputten dan veranderen in een wérkelijk productieve bodem. EM, afgekort voor 'effectieve micro-organismen', is een middel dat in staat is zelfs onder slechte condities de grond te bewegen tot regeneratie, ook zonder toepassing van chemicaliën en kunstmest. Melkzuurbacteriën, fotosynthetiserende bacteriën, schimmels en gisten zijn enkele van de regeneratieve micro-organismen die tot de EM-groep behoren. EM is een vloeibaar concentraat, dat wordt geproduceerd in vaten met cultures van meer dan tachtig soorten micro-organismen.
Waar EM in de grond aanwezig is en de micro-organismen zich vermenigvuldigen, wordt water en lucht in de grond gezuiverd. De micro-organismen scheiden grote hoeveelheden voedingsstoffen af, waaronder vitaminen, aminozuren en organische zuren. Ook treedt een verbetering op in het anti-oxidatieniveau, wat het immuunsysteem versterkt.

Wij gebruiken het zowel bij de paarden als thuis. (planten, dieren, onszelf)
Bij de paarden in de drinkbak liggen keramische EM pijpjes.
EM word gebruikt tegen mok en exceem.

Thuis gebruiken we het in de drinkwater van de dieren (katten, hond, baardagamen en slang)
In bad, tandpasta (jaja.. je hebt heuse kant en klare tandpasta), plantjes krijgen ermee water.
Oftewel het gebruik is zo mega veelzijdig!

Bij EM kan je een gratis proefpakketje aanvragen om eens te kijken wat het is.

Maar goed om even op de topic vraag terug te komen...
Wie werken er nog meer mee Haha!

Maris

Re: EM, wie werken er allemaal mee en wat doe je er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:34

Ik heb het net 8 weken geprobeerd tegen rotstraal ----> hielp niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:36

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat het nou is?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:07

EM = effectieve micro-organismen. Dus zeg maar goede bacterieen en schimmels. Soort van probiotica achtig iets.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:14

pro biotica is zeker wel goed.
maar ik neem aan dat aan dit verhaal wel een heul mooi prijskaartje hangt?

enne meer info?
heb je een site waar wat meer staat

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:18

He grappig om hier er iets over te lezen.

Wij geven het onze paarden sinds we hier in Duitsland wonen.
Niet alleen de staafjes(die heb ik hier in huis) maar vooral de Emikosan (is vloeibare micobiotische organismen).

Onze paarden krijgen dagelijks 50 ml over hun voer.
Wij zelf nemen de "menselijke"variant hiervan.

De werking is van "binnen" uit.
Doordat de darmflora van mens en dier met deze producten geoptimaliseerd worden kunnen ook klachten zoals Mok en Rotstraal behandeld worden.
Resultaat is er niet vanaf dag een. Dat is onmogelijk. Per slot van rekening moet eerst de hele darmcultuur bewerkt worden.

Het is bijzonder lastig om alle functies en mogelijkheden zo even hier op te schrijven.
Maar als er werkelijk belangstelling is wil ik het graag proberen.

Bij onze paarden gaat het super goed.
Mok hebben we onder controle evenals de Rotstraal.
2 van de paarden die koliek kregen na verkeerd voer waren verbazend snel weer op de been. (Dierenarts mening).
Bij onszelf merk ik toch duidelijk dat ik meer weerstand heb, en mijn conditie is er duidelijk op verbeterd.
Kortom ik ben er erg enthousiast over.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 07:36

Hier heb ik de paarden al geruime tijd KERNgezond; dankzij goede voeding, huisvesting en verzorging. Goede en/of slechte bacteriën komen in de natuur gewoon voor; zorg je goed voor de paarden en je weiland, heb je nergens last van.
Het verhaal over EM vind ik daarom ook onzin; wanneer je het nodig zou hebben klopt er dus al iets niet > is dus weer symptoombestrijding. Overigens ken ik erg veel verhalen waaruit blijkt dat een 'kuur' met EM helemaal niet geholpen heeft. (en als je veel over biologie en scheikunde weet is dat laatste ook erg aannemelijk en vanzelfsprekend).

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:26

Het is alles behalve symtoom bestrijden!
en ja ik ben ook heel goed op de hoogte van Chemie en Biologie.

Een darm bevat nu eenmaal goede en slechte bacterien. Altijd, dag in dag uit het hele jaar door. Is ook geen enkel probleem.
Maar... door externe factoren en dat hoeft niet eens wat met het paard van doen hebben..... bv een buurman die een varkensstal uitmest, komen er veel verkeerde bacterien (staphylococcen bv zijn er in goede en verkeerde varianten) in de lucht. Dus in ons mens en dier terecht.
EM helpt in dit geval de slechte bacteriën te bevechten en af te voeren. Zodat het NATUURLIJK evenwicht snel weer hersteld is.
Je krijgt over het algemeen een sterkere weerstand.
Waardoor dus bv. Mok e.d. sneller van binnenuit te genezen zijn zonder schadelijke stoffen als bv. hormoonzalven.

Het is ook GEEN geneesmiddel. Het is een hulpmiddel om je algemene weerstand te verhogen waardoor je lijf en dat van de dieren sneller in staat is negatieve invloeden van buitenaf te weren.

Ook mijn paarden staan op een goede weide en krijgen goed voer. Zonder EM zouden ze waarschijnlijk er ook goed bij staan.
Maar ik ben en blijf ervan overtuigd dat ze met toch net ietsies beter staan.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:57

Lijkt me toch dat het lichaam zelf aan het werk moet om de weerstand goed te houden.

Daar heeft het lichaam natuurlijk wel de goede voeding voor nodig, maar meer kun je er volgens mij niet echt aan doen.

Lijkt me ook als je zoiets inneemt, dat het maagzuur korte mette maakt met de bacteriën (goed of slecht) daar is het maagzuur geloof ik ook voor.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:00

Sosha schreef:
Lijkt me toch dat het lichaam zelf aan het werk moet om de weerstand goed te houden.

Daar heeft het lichaam natuurlijk wel de goede voeding voor nodig, maar meer kun je er volgens mij niet echt aan doen.

Lijkt me ook als je zoiets inneemt, dat het maagzuur korte mette maakt met de bacteriën (goed of slecht) daar is het maagzuur geloof ik ook voor.

De bacterien zitten al in het lichaam, er worden alleen wat extra toegevoegd...

Nee maagzuur vreet toch ook niet de bacterien die in het lichaam zitten aan?
Maag verteert voedsel geen bacterien.

Jij neemt een sinaasappeltje of een glas melk (waar ook de bacterien in zitten die het werk doen) ik neem een slokje EM (waar het 100 voudige inzit). Haha!
dit uiteraard naast uitgebalanceerde voeding.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:11

Wikipedia zegt dit:

Maagzuur
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Het maagzuur is HCl, zoutzuur. Maagzuur heeft een pH van ca. 2. Maagzuur maakt onderdeel uit van maagsap en het wordt gemaakt door cellen in het slijmvlies van de maagwand die maagwandklieren worden genoemd.

Maagzuur heeft een aantal functies:

breekt voedseldeeltjes af tot kleiner deeltjes;
denatureert eiwit en nucleïnezuren;
zet pepsinogeen om in pepsine, een enzym dat optimaal bij lage pH werkt en eiwitketens afbreekt tot korte ketens of zelfs losse aminozuren;
vernietigt bacteriën.
De maagwand is beschermd tegen het zuur dankzij de slijmlaag, wat niet geldt voor andere lichaamsoppervlakken (zoals de slokdarm/oesophagus). Dit verklaart het branderige onprettige gevoel in de keel na overgeven en in geval van reflux, het terugkomen van de maaginhoud in de slokdarm.

De zure maaginhoud wordt bij aankomst in de twaalfvingerige darm geneutraliseerd met natriumwaterstofcarbonaat dat in grote hoeveelheden wordt geproduceerd door de alvleesklier.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:51

De Probiotische Mikro organismen worden tijdens het fermentatieproces van de deze microorganismen omgezet in Melkzuurbacteriën.
Dat begint juist in de maag. En omdat het goede organismen zijn worden ze niet door de maag als schadelijk gezien.
Dit in tegenstelling tot slechte bacterien. Die worden overal in het lichaam bevochten. In de maag door het maagzuur.

Aangezien ik een hersenbeschadiging heb en helaas daardoor mijn evenwichtsorgaan beschadigd heb ben ik permanent zeeziek, wat inhoudt dat ik dus tig tig keer per dag moet overgeven.
Wat het maagzuur dus met je lichaam kan doen ben ik helemaal van op de hoogte.

Juist dit goedje en ook Brottrunk ( een drank gebaseerd op dezelfde theorie als EM alleen wat bekender) helpen mijn maag en het maagzuur onder controle te houden.

Je hebt natuurlijk bacterien en bacterien...
Ik heb het niet over de bacterien die bv. longonsteking veroorzaken.
Ik spreek over bacterien die altijd en overal in je lichaam aanwezig zijn.
Probiotische Mickroorganismen.