Grootte Inloopstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Grootte Inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 12:54

Ik wil een inloopstal gaan maken bij mijn nieuwe huisje. Hoe groot moet deze zijn voor 2 paardje van 1.50? De stal krijgt in ieder geval 2 in/uitgangen.

Marloes_R

Re: Grootte Inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:39

Ik heb een inloopstal van 3 bij 6 meter. Is groot zat vind ik, ik heb een tinker en een fjord.

Wij hebben er voor gekozen om er maar 1 deur in te doen. Ik wilde eerst ook 2 deuren, maar in de winter is het wel lekker dat ze een dichte hoek hebben zeg maar. Of je zou dan een deur dicht kunnen doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 08:27

Als de paarden heel goed samen kunnen zou ik gaan voor 1 deur bij enige twijfes zo wie zo 2 deuren. En een afmeting 4x6 oid

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 09:24

Pirat wil nog wel eens klooien... dus ik wil 2 in/uitgangen. maar alvast bedankt voor de afmetingen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:00

ik heb een oude vrachtwagenbak als inloopstal. ideaal

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:06

ik vind 3x6 persoonlijk al te klein
dat is te vergelijken met 2 "standaard" boxen.

Als je het nog moet bouwen, doe het dan goed. Zorg dat de inloop stal ruim genoeg is, ook voor als er in de toekomst nog een evt 3e paard bij zou komen.
Daarbij heb je met 2 in/uitgangen in een stal van 3x6 meter bijna geen "beschutte" plek meer over.

Mocht je wel gaan voor een "kleinere" inloop stal, neem dan een rubber gordijn als afsluiting (weet niet precies hoe dat heet). Dan kunnen ze wel er in en eruit lopen, maar staan ze wel beschut tegen de wind

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 13:31

Ik was van plan de stal 6x6 te maken en de in en uitloop zitten beide aan 1 zijde. Waarschijnlijk de noordkant.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:43

bij 6x 6 heb je weer een heel stuk meer mogelijkheden dan bij 3x6.
6x6 is ook geschikt voor grotere paarden. Met 3x6 kom je dan al snel in de knel als er eentje asociaal in het midden gaat liggen.

Ik denk dat je aan 6x6 een mooie maat hebt. Mochten er dan alsnog problemen komen met de paarden onderling kan je er altijd nog een schot in maken in het midden.

Ik weet zo uit mn hoofd niet wat de windkant is, maar zorg dat de kant waar meestal de wind vandaan komt dicht is.
Nog iets praktisch: betegel een stuk voor de stal, scheelt een hele hoop zooi, en kunnen ze altijd droog staan. Daarbij is dat ook een heel stuk gemakkelijker als je de stal moet uitmesten Knipoog

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 08:27

Volgensmij is de windkant het westen. Ik was van plan de stal en de sluis (een stuk voor de stal die aansluit op 2 weilanden) te betegelen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:11

Ik vind voor twee paardejs van 1.50 4x6m prima, 6x6m vind ik erg overdreven.
3x3m is een box en 3x6m zijn er twee en in principe al groot genoeg, ze kunnen er vrij in lopen en ze hebben buiten neem ik aan genoeg plaats om te lopen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:18

jesito schreef:
Ik vind voor twee paardejs van 1.50 4x6m prima, 6x6m vind ik erg overdreven.
3x3m is een box en 3x6m zijn er twee en in principe al groot genoeg, ze kunnen er vrij in lopen en ze hebben buiten neem ik aan genoeg plaats om te lopen.

Een slimme meid is op de toekomst voorbereid.
Wat nou als ze volgend jaar een 3e paard erbij koopt, of misschien gaat er een paardje weg, en komt er een reus van 1m80 bij.

Als je de ruimte hebt van 6x6 zou ik die dus gewoon zeker gebruiken!
Daarnaast kan het altijd zijn dat de weide eigenlijk niet begaanbaar is (je woont hier immers in NL).
Ze geeft zelf al aan dat ze een verhard stuk wil/heeft/gaat maken. Wel zo prettig natuurlijk voor jezelf en om je weide een beetje goed te houden.

En 6 x6 lijkt misschien overdreven, maar je moet ook ergens je spullen kwijt kunnen. Wellicht valt het stuk voor de spullen ook binnen de 6x6, en de opslag van het hooi ed.

Als je nu de kans hebt om het te bouwen naar je eigen wensen, doe dat dan ook op een manier waar je niet over een paar jaar spijt van hebt en maak het dus groot genoeg.
Als het te groot blijkt te zijn, kan je er altijd nog een wandje in maken en een stuk afzettene n elders voor gebruiken

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:19

Mijn inloopstal is 4m breed en 9m lang. Heeft maar 1ingang van 4m breed en die is naar de kant gezet waar het minst regen en wind binnenvalt.

*edit: heb een paard van 1.80m, eentje van 1.63m en een haf van 1.45m

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:16

Onze inloopstal wordt 9x5 meter, er staan 3 'endmaß' ponies in (oftewel ca. 1.50m) en een shetkruizing van 1.15). Ben het helemaal eens met voorgaande, als je de ruimte en de mogelijkheid hebt nu wat groter te bouwen, zou ik het zeker doen. Als het wel te groot is, kun je altijd nog een deel als opslag gebruiken. Beter te groot, dan te klein bouwen !
Mijn paardjes staan nu in de schuilstal van de buren (in afwachting van onze eigen bouwplannen), deze stal is ca. 4x4,5 meter, daar staan ze alle 4 in ! Vorig winter zelfs nog een minishet erbij ! Is erg krap, maar gaat wel.
Wel inderdaad 2 openingen en een scheidslijn in de stal ivm dominante merrie (anders staat alleen zij binnen en de rest alsnog buiten Extreme duivel ) Onze eigen inloopstal wordt ruim zat en ik verwacht geen scheidslijn nodig te hebben daar. Wel krijgen we 2 uitgangen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:21

He wat leuk een inloopstal. Alles en ook alles wat je plant hangt gewoon af hoe je paardjes met elkaar omgaan. Waarom niet 2 eetstaanders en een open ruimte. Zo kunnen ze ook nog rust van elkaar hebben. Wij hadden ook eens een stal en 2 openingen en 2 paardjes. Het resultaat was zo'n klokje. Paardje loopt erin gejaagd door andere paardje die hem volgt. Paardje loopt er weer uit en aan de andere kant weer in gevolgd door de ander Haha! En dat konden ze heel lang volhouden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 16:39

daar ben ik niet bang voor... al is het natuurlijk wel goed voor de conditie Clown. Rocky heeft meestal geen zin in gekooi en meestal is 1 harde trap richting pirat voldoende om hem daarvan af te houden. Knipoog
En Pirat is ook niet zo'n vreselijk domininant paardje... alleen soms heeftie even een vervelende bui en dan moet rocky ook weg kunnen Vork