Hoe groot moet een wei zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

watdanhe

Hoe groot moet een wei zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:44

Wat dus in de titel staat ^^ Hoe groot moet een wei minimaal zijn voor een paard?

Dit wil ik weten omdat ik soms van die weitjes zie waarvan ik denk... NOu, laat hem dan gewoon op stal staan...! En omdat ik over 10 jaar een wei in mijn tuin wil hebben als ik een eigen huis heb xD:P

Wiesje

Re: Hoe groot moet een wei zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:13

Dat is puur afhankelijk van je soort paard en zijn/haar eetgedrag!!
Mensen smijten vaak met staandaard groottes maar bij mezelf merk ik dat dat nergens op uit komt.

Momenteel lopen er in mijn wei van 1,5 hectare:
- 1 fjord, die uitsluitend heel erg weinig gras mag hebben, omdat die zichzelf compleet klem eet
- 1 shetlander die wonder-boven-wonder ook in langer gras best netjes in conditie blijft
- 1 kwpn die je overal kunt laten lopen, hij stopt namelijk met eten als hij klaar is. Ook al staat het gras tot over zijn oren.

En ik heb echt heel erg veel gras teveel (en ik hooi twee keer per jaar!!)

EN verder: niks gaat boven frisse buitenlucht. IN de winter (als de wei ECHT te nat is) lopen mijn paarden in de zandbak (25mx55m). Ik kan me voorstellen dat mensen dan denken: joh, zet ze dan liever binnen. Maar ik heb ze liever buiten met wat hooi te knabbelen dan dat ze hele dagen in een stal staan van 3x3. Nu kunnen ze spelen, frisse lucht happen, hooi knabbelen en lekker buiten soezen. Ook in de stromende regen vinden ze dat leuk hoor!

falke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:53

Zo denk ik er ook over. Liever een klein weitje, dan (alleen maar) een grote stal. Ziet ie toch ook eens wat anders en nix is zo gezond als buitenlucht!

Als je de wei goed wilt houden, en je paard er de hele zomer gras wilt laten eten, moet je denken aan een halve hectare per paard.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:58

Wiesje: zo is het bij mij ook!
evenveel land en ong zelfde soort paarden Clown
En idd in de winter gewoon buiten, eerst zonder schuilstal maar een paar muurtjes maar sinds kort een schuilstal.
P.s wij hebben een kwpn-er, haflinger kruising en een shetlander.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:00

Ik heb eens gelezen dat je voor 1 paard 1 hec zou moeten hebben, en voor ieder paard wat erbij staat, je een halve hec. erbij op moet tellen.
Maar het ligt natuurlijk ook aan de paardjes die je erop hebt staan, 3 shetten eten minder dan 3 shires...

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:06

Ik heb niet zo veel grond. Mijn wei is zo'n 1800 m2, en daar loopt een tinker en een fjord op.

Hierdoor laat ik ze wel maar een uurtje of 4 op het gras. De rest staan ze in de paddock met inloopstal.
Het is soms wat puzzelen, zeker in droge periodes als het gras niet zo hard bijgroeit. Maar ik heb niet het idee dat mijn paarden het erg vinden. Op de paddock krijgen ze lekker hooi om te knabbelen.

Ik vind het veel belangrijker dat ze dag en nacht naar buiten kunnen en zich vrij kunnen bewegen zonder opgesloten te zijn.

_Wouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:15

als je 1pony hebt dan zou ik de wei gewoon normaale grootte doen en niet ultraal groot en anders steeds een stukje groter

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:20

Licht eraan hoe groot het paard is vind ik, bij ons is de wei super kort maar er staat dan ook een shet in die zich anders modder vet eet! Tong uitsteken

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:08

Daarom is het puur theorie om te zeggen wat een paard nodig heeft. De praktijk zal moeten uitwijzen of het voldoende is! En dan nog! Als je inderdaad een paddock/zandbak hebt net als ik of Marloes_R, dan kun je je paard lekker wat uren opd e wei houden, en ze verder bijvoeren! Het is ook maar net wat voor doel jij hebt!
Wil je ze 24u/dag en 365dagen/jaar op de wei hebben?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:42

Mijn wei is zo'n 4500m2. Daar redden mijn 2 fjorden het makkelijk op hoor! Ik deel mijn wei in de lengte in 2en. Dan begin ik met een klein stukje aan b.v de linkerkant en schuif het schrikdraad iedere dag een stukje op.
Een keer per jaar laat ik de boel hooien en trek ik er nog zo'n 80 balen hooi vanaf. Dat is genoeg voor de hele winter.
Ik redt het dus met ruim minder dan een hectare, maar kan me wel voorstellen dat dit afhankelijk is van het soort paard en hoeveel eten het nodig heeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:56

Gedeeltelijk hangt dat af van waarvoor je je wei wil gebruiken. Als uitloop heb je aan een kleiner stukje genoeg dan als je de wei voor voedsel wil gebruiken. Heb je ook een paddock met schuilmogelijkheid of andersinds beschutting en voer je hooi bij kan je ook met minder gras toe, omdat je de hoeveelheid belasting van de wei kan aanpassen. Ik zou wel de afmetingen zo willen hebben dat er genoeg lengte is om een sprintje te trekken.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:08

Ik hen ook ongeveer 4500m2 en heb daar een fjord en een draver op lopen.
Ik kan ze makkelijk van 1 april tot 1 oktober daar dag en nacht op houden.
Ik doe wel aan strookbegrazing en ze krijgen er alleen een voederkoek bijgevoerd.
Ook heb ik een stuk van 15 bij 25 meter wat alleen zand is, daar staan ze als het gras in de winter op is.(dit stuk zand zit bij die 4500m2 in.)
Ik heb er sinds kort ook een mini veulen bij dus ik weet nog niet hoe het volgende zomer gaat.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:36

Totaal geen idee hoe groot mijn weide is, ik denk ongeveer 3 voetbalvelden (hoeveel m² is dat??) of meer
daar staan nu 1 paard en 2 pony's op. De weide is verdeeld in 3 stukken. 1 stuk word gehooid, hebben we ongeveer 80 balen hooi van per keer.
Ze doen niet aan strookbegrazing. 's middags mogen ze op de eetwei, de pony's na een paar uur eraf, het paard pas 's avonds. Daarna krijgen ze wat brood en hooi.

IMO kan geen enkele wei te klein zijn om een paard als excuus op stal te laten staan. Of je moest een weitje hebben van 4 bij 4 .. Minimaal, 10 bij 20 vind ik, voor bv 2 ponytjes