Fabel of feit drachtige merrie en deken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Fabel of feit drachtige merrie en deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 09:04

Gisteren stond ik in discussie met iemand die beweerde dat als je op een merrie die drachtig is een deken legt er een heel zwak veulen uitkomt. De merrie in kwestie word gebruikt voor de sport en zou nog goed doorgereden moeten worden.

Is dit fabel of feit?

Ik kan eigenlijk geen argumenten bedenken waarom dit feit zou zijn, of het deken moest het te warm maken in de buik.

Zoekmachine levert niets op, dus hopelijk leer ik hier van

dorientjuh

Re: Fabel of feit drachtige merrie en deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:22

Nou volgens mij is dat echt een fabel hoor.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:23

Ik denk dat het een fabel is dat er een zwak veulen uit komt, heb het nog nooit gehoord.
Wat ik wel denk is dat een deken minder prettig is voor een dragende merrie en als de merrie al vroeg uitgeteld is is er kans dat de deken er nog niet af kan door het weer en dat kan problemen geven met het laten drinken van het veulen.
Ik zou het niet doen, maar goed ik ben ook tegen meries die nog in de topsport lopen terwijl ze dragen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:24

ik heb er nog nooit van gehoord

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:26

Ik vind het echt onzin. Mijn merrie heeft juist de behoefte aan de deken. Omdat ze het anders te koud heeft. Nu beviel zij wel al in Februari.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:26

nou volgens mij is dat de grootste fabel die er bestaat haha.. Zou wel wat zijn.. Als de merrie dus een beste wintervacht aan maakt..is dat het zelfde effect als een deken..

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:50

fabel je moet unique eens kennen alles behalve zwak volgens mij en zijn moeder heeft ook gewoon een deken opgehad tijdens de dracht

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 13:37

Dus net zoals ik dacht een grote fabel, maar wou toch zeker zijn. En hier zitten toch behoorlijke kenners.
Hij gebruikte als argument dat fokmerries ze niet ophebben in fokkerijen maar dat is meer economisch en die rijden toch niet.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:40

Nou een regelrechte fabel hoor Ja vorig jaar tijdens de dracht mijn merrie ook een deken opgelegd, ook vanwege intensief trainen en wedstrijden, heb wel een aantal weken voor de bevalling de deken afgebouwd, en gelukkig hielp het weer goed mee Haha!
Ze heeft een kerngezond sterk veulen ter wereld gebracht Pling

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door monique4 op 18-09-08 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:40

Zeker weten een fabel mijn merrie is afgelopen winter geschoren en daarna zeer kort in het vacht gehouden en er is een reus van een veulen uitgeboren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:42

Dat is echt onzin. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de merrie de deken af moet voor het veulen komt dus bij een vroeg moet je op tijd beginnen om de merrie voldoende in het haar te laten komen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:12

katiavl schreef:
Gisteren stond ik in discussie met iemand die beweerde dat als je op een merrie die drachtig is een deken legt er een heel zwak veulen uitkomt. De merrie in kwestie word gebruikt voor de sport en zou nog goed doorgereden moeten worden.

Is dit fabel of feit?

Ik kan eigenlijk geen argumenten bedenken waarom dit feit zou zijn, of het deken moest het te warm maken in de buik.

Zoekmachine levert niets op, dus hopelijk leer ik hier van

deels een fabel, maar er komt meestal geen zwak veulen uit. maar een merrie die in de winter nog uitgerekent is (januari of februari bijv.) kun je beter geen deken opdoen; het veulen maakt op signaal van de merrie de veulenvacht aan, de dichtheid en lengte van de vacht van de merrie bepaald de dichtheid en lengte van de veulenvacht. een merrie met een dikke wintervacht die in januari een veulen krijgt, krijgt dus ook een veulen met een dikkere veulenvacht. zomers krijgen de veulens een dunnere veulenvacht. door een vroeg uitgerekende merrie dus kort in de vacht te houden krijg je een veulen met een dunnere vacht, dan kan wat minder prettig zijn...

is de merrie later dan maart uitgerekent, dan kun je zonder problemen een deken opleggen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:38

Mijn merrie komt niet normaal in het winterhaar en laat het beetje wat ze niet krijgt niet goed los dus die kan niet zonder deken. Ze kreeg in Maart een veulen en het was nog zo koud dat de deken niet afkon. Hadt nog een oude Zenith deken en daar hadt ik de bilkoorden van afgeknipt en ook de buiksingels. Dan een longeersingel erover. Heb de achterste flappen eraf geknipt zodat het veulen niet met het hoofd onder de deken hoeft bij het drinken.
Zal zo eens een foto opzoeken ervan. Was ideaal. En het veulen is zeer zeker niet zwak.

Afbeelding

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:11

Ik heb hier nog nooit over gehoord...Kan me wel voorstellen dat de merrie zelf veel van haar energie naar haar groeiende veulen laat gaan en het daardoor sneller van temperatuur wisselt, maar daar heb ik ook geen idee van.
De natuur regelt het heel mooi, bij de ijslanders is het zo, als het veulen vroeg geboren wordt, heeft het een mooie winterjas aan bij de geboorte, een veel dichtere vacht en ziet er ook wolliger uit..mag aannemen dat de natuur dit ook voor de andere paarden zo regelt.