Verzorging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eva_ninaa

Verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 17:04

hee, het kan miss dom overkomen hoor, maar ik weet nou eigenlijk nooit wat ik nou prezies moet doen als ik klaar ben met rijden. Meestal ga ik er gewoon nog ff snel met 1 borstel overheen, en als hij echt zweet met lauw water afspoelen en een beetje biks na. Maar moet ik nog meer doen? Ik bedoel, moet ik hem echt grondig borstelen nog? ik doe het wel al van te voren.

Silence

Re: Verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:05

Domme vragen bestaan niet Knipoog

Wat ik altijd doe na het rijden:
*Als het heel extreem is spoel ik mijn paard af, maar dit is eigenlijk nooit nodig.
*Ik borstel hem na met een harde borstel en daarna een zachte borstel.
*Ik krab zijn hoefjes uit.
*Ik verzorg eventuele wondjes/plekjes die hij heeft opgelopen. (kleine wondjes aan de benen doe ik bijv. nooit voor het rijden zalf op, i.v.m het zand in de bak en vies worden van de zalf. Dus dat gebeurd na het rijden. Maar dan heb ik het echt over kleine wondjes. Mijn paard staat in de wei met een Jaarling hengstje, dus die spelen soms een beetje erg enthousiast)
* Dan zet ik hem op stal met wat muesli of slobber.
*Voor ik naar huis ga krijgt ie nog een extra knuffel en zeg ik hem: Tot morgen Knipoog

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:20

Ik kijk elke keer de hoeven na, zeker als ik op buitenrit geweest ben. Als ze erg gezweet heeft wat afspoelen. Ze krijg ook altijd na het rijden enkele wortelen en zet ik haar terug op de weide.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:12

Als ze nog erg nat en warm is, dan stap ik haar aan de hand in de wei nog eens extra uit.

Meestal stap ik het laatste half uur over de weg wel uit (helaas gaat dat alleen maar bergop, dus toch nog enigszins inspannend), maar met die paar erg warme zomerdagen die we gehad hebben, was ze toch nog erg warm en vaak behoorlijk nat.
Ik heb het zweet afgesponst en haar droog laten rollen.

Maar het belangrijkste vind ik altijd dat een paard niet meer warm moet zijn. Nat vind ik nog niet zo erg als het warm weer is, maar nu de dagen weer kouder worden, wil ik haar ook het liefst droog hebben voordat ze de wei weer opgaat.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:17

Je hoeft toch niet perse volgens het boekje te werken joh!
Als jouw paard happy is op de manier hoe jij hem houdt, wie zijn wij dan om jou te vertellen hoe het anders moet!
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden en niet 1 is de beste.
Natuurlijk kun je hier wat advies inwinnen, maar vaak krijg je zoveel uiteenlopende reacties dat je door de bomen het bos niet meer zien en daardoor nog geen steek verder komt!

Ik denk dus dat jij het prima doet!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:28

Na het rijden,alltijd de hoefjes doen.
Ik ga bij Bonny,als ze extreem nat is afsponzen,anders droogvrijven met een handoek en dan laten droogrollen.
En dan ff met een borstel erover heen.
En ff knuffelen.
Kusjes geven enz.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:47

Ik doe de zweetplekken altijd even met een spons afspoelen (opgedroogd zweet kan gaan jeuken, en zweet trekt vliegen en muggen aan)
Als het erg koud is (kouder dan 5 graden) en hij is wat nat, dan leg ik meestal even een zweetdeken op.
Vroeger kreeg ie dan altijd een hand kruidenmuesli (daar zitten kruiden in voor sneller spierherstel en spieropbouw, en kruiden die de luchtwegen beter openzetten)
Sinds hij geen suiker meer mag krijgt ie een handje speciaal voer.
En dan leg ik een flinke plak hooi in de uitloopstal, na 10 minuten de zweetdeken eraf..
Tussendoor nog even controleren op steentjes als ik buiten heb gereden. Na het rijden in de bak doe ik nooit iets aan de hoeven.
En dan ga ik weer naar huis, en kan hij gaan doen waar ie zin in heeft, meestal lekker de wei op Lachen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:50

Bij warm weer spuit ik ze lekker af en anders alleen de beentjes. Maar ook niet altijd. Hoeven ff checken. Borstelen doe ik eigenlijk niet zo vaak na het rijden. Als ze dan op stal komt krijgt ze nog een heerlijke schep appels en wortels.