Kunstmest vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Kunstmest vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 07:52

Ik heb vorige week een zak kunstmest gehaald omdat de wei helemaal "op " is. Nu wil ik het bemesten en kale plekken inzaaien , zodat hij bij kan trekken en niet zo kaal de winter in gaat.( Ze gaan er dan pas in het voorjaar weer op.) Maar nu kijk ik net op de buienradar en zie tot mijn spijt dat het de komende 14 dagen niet gaat regenen....kan ik de korrels evengoed strooien of gaat het gras dan verbranden ? Ik heb namelijk niet de mogelijkheid om het nat te maken, ik heb alleen mijn gieter....ha ha ha ..

Alani

Re: Kunstmest vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:02

Je kunt het ondanks dat het niet gaat regenen gerust inzaaien. De ochtenden zijn vochtig genoeg om de korrels te laten smelten. Eigenlijk moet je het zsm doen. Boeren zeggen altijd dat het na 15 september niet veel zin meer heeft. Welk soort kunstmest heb je gekocht en hoeveel ga je strooien (per ha)?

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 10:18

Koemestkorrels heb ik. Vorig jaar heb ik kunstmest speciaal voor de paardenwei van Pavo gehad ,maar dat deed zo weinig dat het voor mij geen zin had. Ik ga het heel sumier strooien want veel groeispurt zal er niet meer door ontstaan, maar als het gras nog 5 cm. groeit ben ik al blij !!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:35

Koemestkorrels zijn op de markt gebracht voor je tuin. Het beste kun je met 15x15x15 strooien. Dit verkrijgbaar via je foeragehandel. Het grootste voordeel van te strooien met oa stikstof en fosfor is het beperken van onkruid in je weide.
Zorg ervoor dat je bodem niet teveel uitmergeld. Is het gras dat je in de wei hebt staan ook echt groen of juist een beetje geelig?

Doorzaaien heeft zin op het moment dat er minder dan 10 grasprietjes de cm² staan. Klinkt wat lüllig, maar anders heeft het nieuwe graszaad geen kans om te ontkiemen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:39

je had eigenlijk eerder moeten beginnen en beste kan je NPK nemen
heb je alles meteen bij elkaar.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 14:52

Het gras ziet mooi groen....mede door de jaarlijkse kalk. Ik moet het helaas doen met twee kleine weides, dus ik ben er zuinig op ! Van de winter mogen ze in het land van de koeien zodat deze weides bij kunnen komen.Er staat weinig onkruid in. Oh en die minder dan 10 grassprietjes ga ik op de kale plekken wel halen. Ik zaai dan ook alleen de kale plekken.Bedankt voor julli info.

Maar ik kan de korrels dus strooien ? Ook als het van het weekend 18 graden wordt en er nog steeds geen regen is geweest ?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:45

De ochtenden zijn vochtig genoeg, dus de kunstmestkorrels smelten wel. Zorg wel dat het gras ook bij kan komen en wat kan groeien. Dus niet te snel de paarden er weer op weiden.