Onderzoek naar goede huisvesting/vragen over hit-actiefstal!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxStellaxX

Onderzoek naar goede huisvesting/vragen over hit-actiefstal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 14:47

Hallo Allemaal,

Ik ben voor school (en voor mezelf) onderzoek aan het doen over een goede huisvesting voor een paard. Nu is de bedoeling dat ik een eigen stalling ga ontwerpen! Komt nog bij!!! zonder financieel limiet!

Ik vind dit een hele leuke en leerzame opdracht! Maar nu zoek ik naar informatie over verschillende soorten van huisvesting! Ik ben al zo ver dat ik helemaal achter het hit-actiefstal idee sta, wat mijn brandende vraag is: kan ik ook ergens heen om te gaan kijken bij zo'n stalling?

Daar zullen jullie misschien op zeggen ja vast wel, maar goed ik woon in Groningen het hoge noorden en het is eigenlijk niet de bedoeling dat ik meer dan 2 uur in de auto/bus/trein zit. Dus weet iemand een Hit-actiefstal in het noorden?

Zo ja pleas stuur me een telefoonnummer met een adres of een site of hoe dan ook, want ik sta te popelen om het eens in het echt te bekijken.

Ik zou het leuk vinden om jullie meningen te horen over de hit-actiefstal en eventuele andere goede ideeën van het huivesten van paarden! Uiteraard hoor ik dan ook graag wat argumenten!

Even voor de duidelijkheid:
- ik zit nog in de begin Fase van mijn onderzoek
- het moet een manege bedrijf worden

ik heb nog niks op papier staan qua hoeveelheid aan paarden ect. dat komt nog (ben hard aan het werk).

Groetjes Linda

SJANNE_DARK

Re: Onderzoek naar goede huisvesting/vragen over hit-actiefstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:52

Vind alles wat ik tot nu toe over de hit-actiefstal heb gehoord echt super.
Als het in de richting van de manege moet worden vind ik het hellemaal super, zo zouden de kinderen die er les krijgen in zien dat een paard buiten hoord en niet helle dag op stal en er alleen uit komen als er les gegeven word.

misschien heb je hier wat aan. http://www.aktivstall.de/holl/START-holl.html
succes verder met je opdracht

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:29

Je kunt bij de de site van hit actief kijken bij referenties. Daar staan de stallen die gebruik maken van het systeem.

Daarnaast zou een weide waar de dieren ook kunnen grazen mooi zijn.

Voor het geval je de site nog niet gevonden had:
http://www.paardnatuurlijk.nl/
Daar kun je heel veel ideeën opdoen.

Zonder financieel limiet kun je vast iets heel moois maken Haha!

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 21:29

Super thnx allebij. Ik vind een stukje gras ook wel fijn, Daar moeten de paarden dan wel handmatig heen gezet worden want via het hit systeem gaat dat niet lukken. Maar een paar uren in de wei zou een paard ook wel fijn vinden.

stom van me zeg idd referenties moet ik dan onder kijken, ik kende de Hit site al wel. Ik ga morgen even kijken mits ik tijd heb. Heb net mijn werk aan de kant gelegd.

Ik sta nog steeds open voor site's info en commentaar!

Owja schiet me even te binnen op wat Sjanne-dark zij over kinderen die dan leren dat paarden buiten staan, daarin ben ik het helemaal met je eens.

Kinderen leren gewoon dat paarden een gebruiksvoorwerp zijn en denken dan ook alleen aan het rijden en niet meer aan wat een paard nog meer kan bieden dan het dragen van iemand op zijn rug. (maar dat is een beetje off-topic:P).

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:48

Het is idd wel iets arbeidsintensiever. Wel kun je het praktisch inrichten door de wei direct via de hit-actiefstal bereikbaar te maken, met een hek ertussen wat je kan sluiten. (Volgens mij heeft Maesberg dat ook.) Dan hoef je de paarden niet in de wei te zetten, gewoon het hek open doen en ze zetten zichzelf in de wei. Uithalen moet je natuurlijk wel, als je de wei weer wilt afsluiten. Wat me wel noodzakelijk lijkt. Met een manegebedrijf is het niet handig een super grote wei te hebben. Dan moet je heel ver lopen om alle pony's/paarden voor de les te pakken. Maar met een te klein stuk wei wordt alles vertrapt, als ze er 24/7 opstaan. Zeker in de winter. Dus een kleine weide die je kunt af sluiten lijkt me een mooie oplossing. Dan kunnen ze zomers enkele uren per dag op de wei.

Kijk ook eens in de topics (voor het geval je ze nog niet gevonden had):
[NA] HIT-actief stallen.
[VSW] paardvriendelijke huisvesting, hoe toegepast?
De laatste is niet gericht op een manegebedrijf, maar misschien kun je er wel ideeën opdoen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:56

toevallig heb ik er vanmiddag een website over in elkaar gezet

http://paardvriendelijk.webs.com/

Over paardvriendelijke huisvesting bij maneges. Daar staan ook de adressen van een HITactiefstal, een gewone groepshuisvesting etc

Van pensionstallen zijn er wat meer, die kan je vinden op de site van HIT.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 11:42

Allemaal erg bedankt. Knoffer, ik vind je helemaal gelijk hebben ik had er ook al aan gedacht het weiland aan de actiefstal te plaatsen. De actiefstal heeft natuurlijk geen zin als de paarden er de hele dag in staan. Maar ik geloof dat paarden het best fijn vinden om even een beetje gras te kunnen krijgen dus een paar uurtjes zal goed zijn.

Ik heb ook bedacht qua manege dat als de paarden naar binnen moeten ik 12 stallen heb (4 voor quarantene) en dus 8 om paarden neer te zetten wanneer er lessen zijn. Kinderen mogen dan niet opzadelen in de stallen en daar heb ik dan nog weer een idee voor. Maar om een paard nu een tijd vast te zetten omdat deze een uur moet wachten omdat hij 2 keer die dag moet lopen, is natuurlijk ook niet leuk voor het dier. Dus daarom de stallen.

maar nu vroeg ik me af wat jullie van de maten vinden. Ik probeer het standaard aan te houden en daar ben ik nu druk naar opzoek. wat vinden jullie kan 3 bij 3 of is in dit geval toch 3 bij 3,5 nog beter?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:47

Waarom standaart? Je kan toch ook een groot afdak plaatsen bij een muur waar ringen in de muur zitten waar de paarden opgezadelt kunnen worden? Dan heb je nog minder stallen nodig, staan ze ook droog. En een grote inloopstal met een sluisje waardoor het paard dat les moet lopen gepakt kan worden maar niet op stal hoeft? Zo maar dingen die me te binnen schieten waardoor stallen nog steeds niet nodig zijn (oké, de quarantaine stallen wel )

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:13

Dat is ook wel praktisch idd. Als het paard dan vaker moet lopen die dag, gewoon weer terug zetten in de hitactief. Wel weer iets arbeidsintensiever. Dat heb je weer minder met stallen.

Als je toch geen beperking in financieen hebt, zou ik de stallen trouwens gewoon 4x4 maken. Voor de pony's is dat heel ruim, maar dan hebben de paarden ook een ruime stal. Hoe ruimer hoe beter toch. En heb je ook geen beperkingen in de m2 die je hebt?

En dat de kinderen niet zelf de hitactief in mogen vind ik meer dan logisch, maar waarom mogen de kinderen niet zelf opzadelen? (Mist ze bekwaam genoeg zijn.)

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:58

Bij stal manour in Arnhem hebben ze hem al jaren en bevalt volgens mijn wel goed. op hun site staan de voor en nadelen
( http://www.mansour.nl ) misschien kan je met hun contact opnemen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:09

Ook de eigenaren van www.paardenbegrijpen.nl hebben een hitactief stal.
Ik zou zeker in de zomermaanden gewoon onbeperkte weidegang erbij geven. Misschien tijdens de lesuren dicht zodat er niet te ver gelopen hoeft te worden.
Dat manegeruiters niet zelf hun paard kunnen halen of opzadelen is onzin. Bij de ponykampen en later met ponyhuren haalde ik als klein meisje (7jaar) ook gerust mijn pony uit het weiland. Dan stond er wel iemand bij de het hek, maar dat lijkt me sowieso handig.
Misschien is er als poetsplek een soort stand handig, zodat er wel veilig gepoetst kan worden. Na het rijden uiteraard paard er weer uithalen.

Maar goed, over het bezoeken van een stal, ik ben bang dat er in het noorden geen echte HIT actief stal is.. Dus daar kan ik je erder niet mee helpen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:00

RianneH schreef:
Dat manegeruiters niet zelf hun paard kunnen halen of opzadelen is onzin. Bij de ponykampen en later met ponyhuren haalde ik als klein meisje (7jaar) ook gerust mijn pony uit het weiland. Dan stond er wel iemand bij de het hek, maar dat lijkt me sowieso handig.

Dan moet er wel continu iemand aanwezig zijn om te begeleiden en op te letten. Soms zijn kinderen ook ondeugend, als ze er met opzadelen in mogen, waarom dan op andere tijden niet. Als het een beetje drukke manege is, dan staan er zo al minstens 10 kinderen tegelijk in de hitactief en kinderen kunnen soms wat druk zijn bij elkaar. De hitactief is volgens mij ook wat kleiner dan een gemiddeld weiland. Het zou wel kunnen, maar volgens mij maak je het jezelf dan erg moeilijk?

Met kinderen van 12 plus ofzo vind ik het een ander verhaal.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 23:15

Jullie begrijpen mij iets verkeerd!! Uiteraard moeten kinderen zelf poetsen en zadelen. Als ik echt een eigen stalling zou hebben dan wil ik er het liefst 2 begeleiders willen hebben op stal om de kinderen te leren hoe ze moeten poetsen en hoe ze correct moeten opzadelen.

Alleen het blijven kinderen en om ze dan in een actief stal te laten rond huppelen is voor de paarden ook stressvol!

Zelfs kinderen van boven de 12 kunnen nog zo vreselijk onverantwoordelijk zijn (ik zie het zelf dagelijks). Niet elk kind maar ik vind het niet verantwoordelijk van mezelf als ik kindern tussen een stuk of 30 paarden laat lopen!

Daarom wil ik de paarden die moeten lessen in een box zetten, waar de kinderen die paarden uit kunnen halen die ze nodig zijn!
Vervolgens kunnen de paarden na de les weer in de box gezet worden wanneer ze de zelfde dag nog een les moeten lopen (natuurlijk zal dat dan niet 4 uur achter elkaar zijn dan kunnen ze beter gewoon weer in de actiefstal).

Hopelijk ben ik zo duidelijk. Dit lijkt mij de meest veilige manier. Zeker als er 2 mensen rond lopen die de kinderen helpen en de zorgen dat de paarden op de goede plek staan!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:47

Agree.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 22:50

jeej! haha heb gelukkig een partner gevonden die me gaat helpen bij mijn onderzoek!! (naja zij moet het zelf ook doen). Maar goed wel beter om wat steun aan elkaar te hebben is echt makkelijker en beter werken als je met 2 stel hersenen aan 1 project werkt!

Maar weet niemand een actief-stal in het noorden??? (Groningen, Friesland, Drenthe)

Liefs