stallen bouwen, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

stallen bouwen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 19:10

Hoi,

mijn vriend en ik gaan aparte stallen bouwen voor onze paarden. Het is voor op een weide,de stallen komen op een paddock te staan.

De paarden zijn van deze schofthoogte:

- 1.45m
- 1.63m
- 1.79m

Nu is mijn vraag, hoe groot en hoog moeten de stallen zijn? Iemand tips met wat er zeker voorzien moet zijn of waar we extra op moeten letten, wat voor materiaal we moeten gebruiken en met wat we het hout het best insmeren tegen rotten?

Edit, mijn haflinger schuurt graag aan beton, dus dit gebruik ik liever niet in de stal...

Alle info is welkom!
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 15-09-08 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariskatw

Re: stallen bouwen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:13

Vooral die van 1.80 zou ik een ruime box voor maken. De standaardmaat van 3 bij 3 is denk ik te klein als hij/zij wil gaan liggen. Als je hout wilt gebruiken, zorg dan dat je voldoende dik hout gebruikt. Mijn vriend heeft wel eens zulke stallen geplaatst met een vriend van hem, ik kan hem wel even vragen welke houtsoort en dikte zij hebben gebruikt.
volgens mij hadden ze buitenom een 'gewoon' soort hout en binnen in de stal met betonplex, zodat ze niet erdoorheen kunnen schoppen met de benen. Denk ook even aan welk paard waar komt te staan, wil je 'open' stallen, zodat ze contact hebben met elkaar, let dan even op dat een minder dominant paard wel aan het eten toekomt, zonder door de buurman geterrorriseerd te worden.
Verder weet ik eerst even niets. Succes!!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:09

Hou je niet vast aan standaard maten.
Bepaal zelf hoegroot je stal wordt, maak de stallen vooral lekker ruim (er is een formule voor de minumun stalmaat TOV de stokhoogte, die is vast wel in de WIKI te vinden).

Tips? neem voerbakken die gemakkelijk schoon te maken zijn, als je een stal met tralies neemt, zorg dan dat er een gat boven de voerbak zit Knipoog
Automatische drinkbakken

Ik lees dat ze op een paddock komen te staan, zorg voor een goed waterdicht dak!!
de "openzijde" van de stal naar de kant waar de wind het minste vandaan komt, met de achterkant in de wind dus. Dan tocht het niet in de stallen, wel zorgen dat de achterkant dan ook zo goed als winddicht is.

Hoe groot is de ruimte waar je op kan bouwen? Is het geen optie om er een "groepsstal" van te maken? of is een van de paarden daar te dominant voor (dat de andere niet meer kunnen eten)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 09:24

Ze hebben een groepsstal maar dat is echt niet mogelijk omdat de haflinger met al het eten gaat lopen en echt wel uithaalt naar de andere twee. Er staat een ouder paardje tussen en die zag er niet uit na een dag met die haflinger op stal...

Hoe groot kan ik dus nog zien. Maar hoe hoog moet zo'n stal worden? Heb ongeveer 15 op 25 meter om op te bouwen. Er komt zowiezo een iets grotere stal voor het geval ik volgend jaar m'n haflinger laat dekken.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:26

15 x 25 meter....
en hoeveel ruimte daarvan wil je hebben voor opslag van hooi/stro? hoeveel ruimte voor opslag van je spullen (kasten, dekens, voer ect)
Hoeveel ruimte moet verhardde uitloop zijn?

Edit: welke kant grensd aan het weiland/ de paddock ect.

Pak is een stuk papier en teken een aantal opzetjes, hoe heb je het meeste ruimte voor alles wat je wil hebben....
je hebt een groot stuk (15x25 is zeer ruim! voor 3 stallen en opslag ruimte) of wil je liever een deel onbebouwd houden?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 09:44

Ik ga ook een deel onbebouwd houden zodat ze in de winter overdag wel lekker buiten kunnen staan. Ze mogen niet in de piste staan een hele dag en heb te weinig wei om ze op de weide te zetten. Het stuk paddock dat er overblijft is met speciaal zand dat geen modder wordt, scheldezand. Mijn zadelkamer en opslag worden dezelfde ruimte. Ik weet alleen echt niet hoe hoog een stal moet zijn Haha!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:35

bij een paard van 1m80 erbij zou ik de hoogte 3 meter doen (of hoger) 2 meter is zoiezo te laag. 2,5 meter zou dan nog kunnen, maar dan moet het paard niet zn hoofd omhoog gooien.
Ik zou 3m of hoger dus aanhouden.

Als ik jou was zou ik zorgen dat het niet smakker wordt dan 15 meter. Dus het "gebouwtje" (de stallen en opslag) ook 15 meter (of iets smaller) maken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:40

wij zitten met hetzelfde 'probleem 'hier.
We zitten ook te denken aan betonplex maar zijn er nog niet uit.
We hebben ook gedacht om steigerplanken te gebruiken en golfplaten als dak.
Willen jullie de stallen met een ijzerenframe bouwen?

Wat ik voor mezelf heb gedaan is de stal getekend op papier,zo kun je de maten een beetje voor de geest halen en hoe je het zou willen.Is wat makkelijker met berekenen van hoeveel hout je nodig hebt.

Hopelijk komen er nog meer tips, ben wel benieuwd naar de buitenstallen van onze bokkers Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:47

kleine tip: beton plex is DUUR, maar gaat wel vrij lang mee. Daarbij is het enigsinds waterdicht en moeilijk kapot te krijgen MAAR dan moet je het wel tot half hoog doen, en daar boven iets anders (of niet, zodat ze wel contact hebben).
maar met beton plex is het de vraag of het dan niet goedkoper is om een muurtje te metselen.

Gofplaten als dak kan ik afraden.
Nadeel van golfplaten: je moet er gaatjes in boren om te bevestigen. Daar gata het dus ook doorlekken.
Kijk dan ook is naar damwand panelen/platen met lichtdoorlatende delen ertussen.
Gaat langer mee, en is steviger

edit: en maak je stallen ruim genoeg. Een stal van 3x4 is groter dan standaard, maar te klein voor merrie + veulen.
Dan moet je eerder denken aan een 3x5 of 4x5 box.
En dit veulen... wil je dat ook nog houden? dan moet er dus een mogelijkheid zijn tot 4e box (2 grotere, waarvan 1 merrie-veulen box en eentje voor het paard van 1m80) en 2 kleinere voor de pony en het haf veulen.

Zorg dat niet niet straks denk: had ik ze maar wat ruimer gemaakt!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:55

Citaat:
maar met beton plex is het de vraag of het dan niet goedkoper is om een muurtje te metselen

Dat ligt eraan wie die wand maakt: metselen is duurder als je het uitbesteed wegens arbeidsloon: betonplex is veel sneller te plaatsen.

Citaat:
Gofplaten als dak kan ik afraden. Nadeel van golfplaten: je moet er gaatjes in boren om te bevestigen. Daar gata het dus ook doorlekken

Er bestaan speciale spijkers/schroefen om golfplaten te bevestigen; deze voorkomen lekkage. Als je deze niet gebruikt heb je inderdaad last van lekkage.

Citaat:
Kijk dan ook is naar damwand panelen/platen met lichtdoorlatende delen ertussen.
Gaat langer mee, en is steviger

Damwandpanelen zijn er alleen maar voor zijwanden, deze zijn te zwaar om als dakplaat te gebruiken, of je moet de dragende konstructie heel erg zwaar uitvoeren (erg duur) zodat de stal ook bij regenval en sneeuwval overeind blijft en niet instort. Waarschijnlijk bedoel je gewoon golfplaten, die standaard gebruikt worden als dakbedekking. Minder vaak worden lichtdoorlatende platen gebruikt die dubbelwandig zijn; dat komt omdat tussen de platen condensvorming ontstaat wanneer er te weinig luchtcirculatie is. Deze condensvorming zorgt dan weer voor het doorroesten van de bevestigingsschroeven...... of je gebruikt roestvaste bouten....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:19

Wat madameX zegt over de bevestiging van golfplaten klopt. Wij hebben het ook met speciale schroeven gedaan, daar zitten een soort afdekkapjes bij. Dan moet je nog wel zo slim zijn de schroeven door de bolle bovenkant van de plaat te doen (dus die omhoog staat), en niet door de holle kant, want dan kun je natuurlijk alsnog lekkage veroorzaken omdat het water daar doorheen en overheen stroomt Tong uitsteken

Wat betreft de indeling:
Misschien handig een grote (bijv. 4 bij 6) merrie-veulen stal te maken die je op een eenvoudige manier op kunt delen in 2 aparte stallen. Bijvoorbeeld door een verplaatsbare/uitneembare tussenwand. Wij gebruiken heel simpel een "latierboom" in de schuilstal die met ketting en paniekhaken aan ringen in de wand is bevestigd. Bij veel kracht gaat de paniekhaak open of kapot en het is sterk genoeg om elk paard aan zijn eigen kant te houden. Hebben ze de hele stal, dan hangt balk gewoon netjes boven aan de achterwand.

De rest is inderdaad afhankelijk van je budget, ruimte om te bouwen en verdere wensen.

Wij zijn bijvoorbeeld beperkt in onze bouwoppervlakte, dus ik probeer alles zo efficient mogelijk in te delen. Ben al een jaar aan het tekenen en proberen en nadenken hoe het het handigst kan.
Is oppervlakte qua vergunning geen probleem, dan zou ik zo groot mogelijk bouwen. Eventueel kun je 1 of 2 losse stallen doen voor als je een minder sociaal paard apart wilt zetten, en dan de rest van de stalruimte als inloopstal gebruiken (bijv. de merrie/veulenstal) Dan gaat het ook niet te veel ten koste van de totale loopruimte inclusief paddock. Een stukje bestrating rond je stal is overigens wel aan te raden! Maar 15 bij 25 is mooi ruim om stal te bouwen en nog stukje loopruimte te houden.
Ik zou ook de stal aan de korte kant zetten, als dat een beetje uit komt kwa aansluiting op de rest van het perceel.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 16-09-08 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 12:26

Stallen worden trouwens volledig van hout gemaakt. Vind dat warmer dan beton. Het is ook niet onze eigen wei, dus we moeten het nadien nog kunnen meenemen Haha! Daarom hebben we voor hout gekozen.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:17

Nog even over dat muurtje metselen, maar lees net dat je het makkelijk wilt kunnen meenemen, dus dan is dat al geen optie, als je een bepaalde maat in je hoofd hebt, moet je er wil rekening mee houden dat het binnenwerks wat kleiner zal zijn. In het geval van betonplex is het misschien 5 centimeter ofzo, maar als je binnenin nog een muurtje gaat metselen dan is het wel wat meer. Ga je dan ook nog een halfhoog muurtje metselen, heb je weer een scherpe rand waar ze zich aan kunnen bezeren, of een rand waar ze lekker hun kont/staart aan kunnen kapot schuren, of wie weet wat er gebeurd als ze precies op die rand schoppen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 13:25

De stallen zullen wel volledig dicht worden gemaakt, met vooraan een luik boven de deur zodat ze nog steeds alles kunnen zien. Enkel bij de twee grootste gaan we maar een halve tussenmuur zetten zodat ze continu aan elkaar kunnen krabbelen. De haflinger is nogal gemeen Haha!

Paarden gaan dus pas om 23u op stal en komen er om 7u alweer uit.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:18

De eerste vraag die je moet stellen is : wat mag van de gemeente, zeker ook qua hoogte en oppervlakte- vertel mij wat Huilen van het lachen die kunnen je echt uit je droom helpen Boos!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:30

chipieke schreef:
Ze hebben een groepsstal maar dat is echt niet mogelijk omdat de haflinger met al het eten gaat lopen en echt wel uithaalt naar de andere twee. Er staat een ouder paardje tussen en die zag er niet uit na een dag met die haflinger op stal...

Hoe groot kan ik dus nog zien. Maar hoe hoog moet zo'n stal worden? Heb ongeveer 15 op 25 meter om op te bouwen. Er komt zowiezo een iets grotere stal voor het geval ik volgend jaar m'n haflinger laat dekken.

Kan je die groepsstal niet in 2en delen?

En inderdaad wat mag je van de gemeente. Misschien wel verbouwing huidige stal, maar geen ander formaat, etc.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 21:45

De gemeente is laatst op de wei geweest en heeft gezegd van zolang de buren geen last hebben mag er gebouwd worden, niet in het overdreve natuurlijk. En aangezien wij geen buren hebben, geen probleem Haha! Vind het idee van een stal voor de haf en 1 stal voor de andere twee eigelijk wel goed. Maar dan zit ik natuurlijk wel weer met het probleem dat 1 van de twee graag met de andere zijn eten gaat lopen en dat altijd te pakken krijgt omdat de andere zich teveel laat doen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:18

chipieke schreef:
De gemeente is laatst op de wei geweest en heeft gezegd van zolang de buren geen last hebben mag er gebouwd worden, niet in het overdreve natuurlijk. En aangezien wij geen buren hebben, geen probleem Haha! Vind het idee van een stal voor de haf en 1 stal voor de andere twee eigelijk wel goed. Maar dan zit ik natuurlijk wel weer met het probleem dat 1 van de twee graag met de andere zijn eten gaat lopen en dat altijd te pakken krijgt omdat de andere zich teveel laat doen.

Laat ze dat dan even op papier zetten ! Zo ben ik ook begonnen informeel overleg met de gemeente, was allemaal geen probleem, nu een jaar later en 3000euro lichter door leges, geloof me, het is niet zo simpel !

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:39

chipieke schreef:

de voerbakken aan 2 uiteinden van de stal maken. Scheelt een hoop Knipoog

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 13:14

dan krijg je toch als effect dat de ene als de bak leeg is gewoon de andere even wegjaagt? De oudste merrie eet aanzienlijk trager als de andere.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:28

dat hangt weer echt van de paarden af natuurlijk.
Ik ken gevallen dat het prima gaat, in alle 4 de hoeken een voerboek voor 4 paarden.
Het paard dat aan het eten is, houdt de andere paarden wel op afstand (zijn/haar voer).
1 paard is een hele snelle eter, nadat hij een paar keer een trap heeft gekregen omdat hij de andere aan het lastig vallen was, was dat snel over!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:57

wij hebben onze stallen ook zelf gebouwd.
de onderkant van de stal zijn grindtegels die rechtop in de grond zijn gezet. dit is groot voordeel aangezien urine en mest in het hout vreet zo blijft dat al bespaard. aan de buitenkant is er zeil onder/voor gegraven zodat het binnen droog blijft. het dak is van golfplaten met in het midde doorzichtige voor het lichtinval.
hekwerk hebben we zelf gemaakt van heras hekwerk keertje doormidden te slijpen om te draaie en weer vast te lassen. op die manier zitten de spijlen dicht genoeg bij elkaar.
de wanden zijn gemaakt van grote houten platen waar door middel van een geraamte ze vastgezet worden en ze stevig zijn. de buitenkant is van die ijzeren soort golfplaaten. dit ter voorkoming van brand(zit carnavalsclub dichtbij) en ook goed water en winddicht.
de vloer is gemaakt van omgekeerde grindtegels.

het hout hebben wij goedkoop aan kunnen komen en de platen ook. geloof dat het totaal niet meer als 500,- heeft gekost maar heb keurige stallen. afmeting: 4x4